Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KESÄNUPPUJEN ma-ke

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan, terve vaan, ehkäpä sitten synnärillä tavataan =)

Vierailija
22/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kärsitään myös elotus olosta. Mulla se helpottaa, jos syön kokoajan. Tuntuu todella oudolta. Nyt olen voinut huonosti myös öisin, toisin kuin esikoisesta.

Onko täällä moni jo kertonut raskaudestaan? Mies just kyseli eilen, että koska kerrotaan ja annoin luvan kertoa vasta np-ultran jälkeen. Tuskastuneelta kuulosti. Maha pömpöttää myös siihen malliin, etten tiedä miten pitkään pystyy salamaan. Housujen kiristämisestä tuli mieleen, onko kenelläkään kokemusta belly beltistä?

http://www.babyidea.fi/aidille/bellybelt/

Toihan voisi olla hyvä alkuraskaudessa, milloin mammahousut on vielä isoja.

Mulla on neuvola jo torstaina. Silloin 7+4. Esikoisesta kävin ekassa neuvolassa 9+5. Tosin nyt terkka luulee että mulla on sillin 8+3 menossa, mutta kun tuo la muuttui maanantaisessa ultrassa.

Eliador 7+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikin " mainostaa" tuota BellyBeltiä

Tosin saman systeemin voi itsekin virittää kuminauhasta, toiseen päähän vaan nappi ja toiseen napinreikä (kangasläpykkäkin varmaan tarvittaessa löytyy, alussa sitä ei välttämättä tartteekaan). Saa käytettyä napillisia tavallisia housuja. Päälle vaan pitkä paita tai tunika, niin näyttää siistiltä.

Etsin laatikoista jo esiin, kun yhdet housut niin pahasti kiristi ;)

Kannattaa vaan katsoa ennen mahdollista hankintaa, paljonko napillisia housuja yleensä on varastossa. Itse yllätyin, että monessa on vaan vetskari. Yhteen ompelinkin napin+reiän ihan tätä varten. Eikä tarvinnut viime raskaudessa ostaa kuin kahdet ns. odottavan housut.

Vierailija
24/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne eilen kirjoitin jo raskausoireiden häviämisestä, onneksi ei mitään alkavaa keskenmenoa. Tänään kävin ultrassa raskausviikkoja 7+3, sydän sykki vahvasti. :)

Mä varasin neuvolan heti kun testi näytti plussaa ja ihan hyvä et soitin, koska neuvolassa oli vain aamuaikoja jäljellä, menen parin viikon päästä.

Meillä on yks lapsi, 3,5v, joka syntynyt ulkomailla joten Suomen systeemit ovat minulle aivan uutta. Kummastuttaa tämä myöhäinen neuvolaan meno...eihän esim ekaa lasta odottavat tiedä foolihapoista ja vitamiineista ja kielletyistä ruoista kuin vasta joskus viikolla 10..silloin ainakin foolihapon ottaminen alkaa olla jo myöhäistä. Mutta onneksi on netti. :)

Tänään on taas kuvottanut, kaikki on arvannut raskauden, koska maha on jo varmaan yhtä iso, kuin esikoiselta 20 viikolla.. apua

Muutenkin ollaan kerrottu jo aika monelle, mitäs tätä salaileen, jos jokin menee pieleen ja tulee keskenmeno niin kaipaahan sitä silloinkin kuuntelevaa korvaa. Mulla on takana keskenmenoja sun muuta ja aina olen silti kertonut raskauksista aikaisessa vaiheessa.

niin ja me asutaan täällä pohjois Suomessa vielä toistaiseksi miehen työn takia.

Eipäs muuta kuin hyviä vointeja kaikille ja ostakaa se bellybelt, hyväksi havaittu!!

Vierailija
25/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että kuinka tärkeää tuo on ja mistä sitä saa eniten?

Viikon päästä on vasta neuvola. Äsken kerrottiin tuleville isovanhemmille ja olivat lentää selälleen... :) iloisia olivat kyllä ja hämmästyneitä!

-ElinaAnnina ja papu 7+2

Vierailija
26/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttänyt on niin paljon. että en oo jaksanu oikein kirjotella. Kuvotusta on ihan riittävästi, en enempää toivoisikaan. Nyt alkaa tulla niitä samoja " traumoja" joitakin ruokia kohtaan kuin esikoista odottaessa, esim.kun viikonloppuna söin pastasalaattia,niin nyt yököttää ajatuskin siitä. Makkarakeittoa oli ruokana toissapäivänä ja sekin nyt yököttää. No, ne menee nopeesti ohi ja alkaa taas maistua.

Kun tulin töistä,olin aivan poikki 9,5h yöunista huolimatta. Teinpä sitten kuitenkin hiivaleipää ja sämpylöitä, kun aamun ruispuuroa jäi yli ja aamulla niin mainostin miehellekin että laitan ne illalla sämpylätaikinaan ja leivon sämpylöitä. Väsymyksestä huolimatta ne oli tehtävä kun suureen ääneen vielä mainostin ;). No, taikinasta tuli ihan mielettömän iso ja nyt meillä on sit 2 isoa uunituoretta leipää ja 2 pellillistä sämpylöitä. Ihan kiva, ne ainakin tällä hetkellä maistuu.

Mulla on neuvola 2 viikon päästä keskiviikkona ja jo klo 8 aamulla. Sillon on viikkoja menkoista laskettuna 9+0, mutta oikeesti varmaankin 8+0. Pelottaa edelleen keskenmeno...niin toivoisin että tämä kaveri pysyisi masussa, niin kuin varmaan kaikki meistä. Iltaisin on enemmän sitä lievää menkkamaista jomotusta ja nivusjomotuksia. Orgasmi sai toissa iltana aikaan aika kovat menkkakivut, jotka meni ohi nopeesti levolla. Jos en saa orgasmia, niin tätä ongelmaa ei ole. Onko muilla vastaavaa?

Nyt viemään esikoinen(vajaa 4v.)suihkuun ja nukkumaan.

Voimia kaikille!

Vierailija
27/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Foolihappo kuuluu B-vitamiineihin. Naisen tulisi alkaa nauttia sitä jo ennen hedelmöitystä vähintään 400, mieluiten 800 mikrogrammaa päivässä, sillä foolihappo vähentää sikiövaurioita (spina bifidaa ja huuli- ja kitahalkiota).

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että äidin foolihapon puutteella

on yhteys sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöihin. Ne ovat vaikeita synnynnäisiä epämuodostumia, joista tavallisimmat

ovat selkärankahalkio (spina bifida) ja aivottomuus

(anenkefalia). Niiden tarkkaa syntymekanismia

ei tunneta, mutta ilmeisesti

taustalla on foolihapon vähäinen saanti

tai foolihappoaineenvaihdunnan geneettinen

poikkeavuus. Maissa, joissa hermostoputken sulkeutumishäiriöstä

johtuvat synnynnäiset epämuodostumat

ovat yleisiä, on foolihappolisä (400

μg ¿ 4 mg/vrk) ennen raskautta ja raskauden

aikana vähentänyt epämuodostumien ilmaantuvuutta.

Suomessa hermostoputken

sulkeutumishäiriöt ovat harvinaisia.

mutta, minulle ainakin sanottiin yksityisellä ja apteekissa, että sitä suositellaan nykyään ihan kaikille raskaana oleville naisille. Pari kaveriani, joilla ollut ongelmia raskautua ja paljon keskenmenoja ovat saaneet ohjeeksi ottaa sen extra 400mg per vuorokausi. Ei kuulemma auta enää jos alkaa ottamaan vaikka viikolla 10, pitäis ottaa mielellään ennen hedelmöitystä tai viimeistään silloin kun testi näyttää plussaa.

ja mistä sitä saa... parsakaali (tai kaikki vihreät veget ylipäänsä, kuten herneet), appelsiini, banaani, erilaiset pähkinät jne.

Onneksi Suomessa nuo vauriot ovat harvinaisia!!

Oksettaa.........

Vierailija
28/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli viikkoja nyt kuukautisten alkamispäivästä 8+6, mutta se ei voi pitää paikkaansa, koska plussasin vasta kp 44... aika outoa...

Laskettu aika tullee siis siirtymään, nyt kuitenkin on 4.6.2008.

Ennestään kaksi villiä poikaa 1,5 v. ja 3,5 v. Mitenkähän tätä kolmen koplaa sitten jaksaa... Silti odotuksesta onnellinen, Tepa

Vierailija
29/39 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt tuota Tohtori Tolosen Foli B Strongia jo kesästä lähtien ja edelleen jatkanut sitä nyt raskauduttuani. Siinä on 800mikrog. foolihappoa sekä B6 ja B12 vitamiinit. Tuon B6 vitamiininhan sanotaan auttavan raskauspahoinvointiin ja en tiedä johtuuko siitä vai mistä että olen selvinnyt ainakin tähän asti pelkästään ajoittaisella ällötysololla.

Torstaina on eka ultra ja jännittää/pelottaa onkohan kaikki varmasti kunnossa. Tulee jo uniinkin tuo pelko ja itsensä tarkkailu on huipussaan. 4 vuoden pettymysten jälkeen on niin vaikea enää luottaa..

minäx81 rv 7+1 (ke 7+2)

Vierailija
30/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko purkaa itseä! Kävin apteekista ostamassa folaattia, kun tiesin miten tärkeää se on. Apteekin eukko myi mulle b-vitamiinipaketin,jossa on kaikkia muita b-vitamiineja paitsi folaattia! Että ottaa päähän,luulis että apteekin työntekijä osaa noin yksinkertaiset perusasiat kuin vitamiinit! Onneksi mun monivitamiinipillereissä sitä on,tosin vain neljäsosa päivän tarpeesta. Tilasin juuri netistä tuota foli-b strongia. Syön myös tohtori tolosen E-epaa. Pelottaa vaan kun on jo rv 7 menossa. Toivottavasti sikiölle nyt sitten ei ole jäänyt vajausta siitä.

Ja tosiaan kumma,kun neuvola ei lähetä kotiin tai anna tietoa aikaa varatessa tuosta folaatista. Onhan se harvinainen,että tulee se hermostoputken kehityshäiriö,mutta kasvattaakohan puutos myös keskenmenoriskiä? Näin kuvittelisin ainakin.

Vierailija
31/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkko täällä huutelee. Eilen töistä lähtiessä alkoi ellottaa kun oli maha tyhjä, kuinkas muuten. Mutta meni ohi. Jotenkin odottelen vieläkin sitä oksetusta ja yökkäilyä mutta ei ole vielä kuulunut. Työkaveri sanoi että hänelläkin alkoi pahoinvoinnit toisen kanssa myöhempään. Lie totta. Minullakin on jo kaksi lasta mutta ensimmäisestä on jo 10 vuotta. Ei minulla muisti ulotu niin kauas että milloin alkoi pahoinvointi alkuraskaudessa. Muistan vain että semmoista oli :)

Hirmu väsy on illasta ja viluttaa toisinaan. Alavatsaa viiltelee kävelemään lähtiessä melkoisesti. Rv olisi nyt 5+6.

Noista foolihapoista, itse olen vain banaania ja pinaattia ja vihneitä pistellyt enkä mitään lisiä syönyt sen enempää. Näin olen edellisissäkin raskauksissa toiminut eli luottanut monipuoliseen ruokavalioon. Ja terveitä ja pontevia vauvoja olen saanut. Mutta vaikea monipuolisesti tietty on syödä jos ei pysy sisällä mikään. Eli jokainen taaplaa tyylillään :)

Tein muutes hirmuisen hyvää pinaattipannaria eilen. Jos joku haluaa kokeilla niin tässäpä ohje:

1L maitoa

3-4 kananmunaa

1tl suolaa

0,5dl sokeria

1 pussi pakastepinaattia

n 25g marg/voita

5dl vehnäjauhoja

1dl vehnänalkioita

eli normipannari, suurinpiirtein. lisään mikrossa sulattamani marg+pinaatin ja annan turvota taikinan hetken ennen uunipellille laittamista. Lapset tykkää ainaskin. Eli tuosta saa foolihappoja ja kuitua jotta vatsa toimii.

Vierailija
32/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta kaikille!

Täällä myös jatkuva paha olo ja nälkä.Koko ajan heikottaa,ja maha kurnii.

Väsymys on myös aivan järkyttävä.Sitä valillä mietti,et miten sit oikeesti jaksaa,kun nyt yks vuotiaan kanssa on aika lailla puuhaamista ja perään kattomista.Kyllä nyt on tullu nukuttua jokaiset päikkärit mitkä vaan pystyy nukkumaan.Mut täytyy ajatella positiivisesti,et kyl tää väsymys ja paha olo vielä helpottaa.Ja jos näitä erilaisia olotiloja ei oikeesti jaksais,ni eihän sitä vois raskaana ikinä ollakkaan..että kyllä se on sit kaiken tän arvosta ja paljon paljon enemmän.

Vähän mua ehkä jänskättää,kun ollaan lähössä kaukomatkalle joulukuun alussa,ja sillon vielä saattaa ihan hyvin olla huono olo ja muita ikäviä oireita.Yheksän vuotiaan kanssa tuskin on ongelmia pitkällä lennolla,mut mulla ja yks vuotiaalla voi olla aika puuduttava matka.Täytyy vaan asennoitua siihen oikein ja toivoa et kyl kaikki hyvin menee loppujen lopuks.Ja eipähän sitä sit vähään aikaan reissaile..

Nyt lähdenkin tästä leikkipuuhiin, mukavaa keskiviikkoa kaikkille!!

Peppi-78

Vierailija
33/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[b]Alcatraz81[/b]: Mulla on kans motivaation puutetta..Opiskelen ja tän vuoden kun sais kunnialla tehtyä niin hyvä olis sit jatkaa vauvaiän jälkeen gradulla. Ei vaan oikein yhtään huvita ja saa taistella, että saa hommat tehtyä ja edessä olis neljän viikon harjoittelu koululla.

Mä tein ite tollasen bellybeltin ja täytyy sanoa, että on oikein pelastus! Kiitos linkittäjälle..! Mä olin jo vähän harmissani, että mistä saan ulkoiluhousut talveksi mutta tuo pelastaa paljon. :)

[b]-hope1[/b]: Mulla on vähän samaa, että jotkut ruoat mitä on esim. viime viikolla syöny niin ei enää maistu. Näin kävi esim. kuppikeitoille ja Fruity-limsalle. Kuppikeitot oli viime viikolla pelastus pahoinvointiin kun sai nopeasti mahan täytettä mutta nyt ei enää maistu yhtään..Oksettaa ajatuskin. :P

Sit puhuit vielä tosta keskenmenon pelkäämisestä..Mulla on samaa. Mä yritän nauttia nyt mutta silti mielessä pyörii vaan tuulimunat ja keskenmenot. Vielä ainakin 4 viikkoa niin on edes vähän turvallisemmilla vesillä mutta uskaltaako sitä edes sen jälkeen iloita..:S

[b]MansikkaPirkko[/b]: Kiitos ihanasta pinaattipannarin ohjeesta! Täytyy vaikka joskus kokeilla, vaikutti namilta..:D

Itselle ei sen kummempaa..Huono olo velloo päivittäin ja yritän vaan levätä ja ulkoilla ja syödä usein. Nyt pitääkin lähteä hakemaan pyykit pesusta..Aurinkoista päivänjatkoa! :)

Piikka ja pirpana rv 8+1

Vierailija
34/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eilisen ultran mukaan viikkoja kassassa 8+1 lapsia ettöännestään kaks tyttöä kohta 1 vuotta ja 2v7kk. tuleepi aika pieni väli lapsille,saa nähä miten sitä jaksaa lasten kanssa. pahoinvointia ollut jo neljä viikkoa joten luulin olevani pietmmällä mutta einpäs ollutkaan. väsymystä on kun ei saa kuutta tuntia pietempään nukkua. monesti ei sitäkään ja toinen lapsi ei enää päikkäreitä nuku. joten lyhyet unet on ja väsyttää ja oksennellaan joka päivä. sais loppua jo tää pa.

hoinvointi.

mut enempiä en ehi nyt kirjotta

mie masun kanssa 8+1

Vierailija
35/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aiemmin mitään kirjotellutkaan, listaan olen kyllä ilmoittautunut. Mutta nyt ajattelin jotain laittaa, kun meillä on niin samanlainen tilanne kuin Nuusku79:llä. Meillä tosin on jo kaksi vanhempaakin lasta (pian 8 ja 10v) mutta siis tätä uutta " putkea" löytyy 1/05 ja 11/06 syntyneet lapset. Meille tämä raskaus tuli täytenä yllätyksenä, meidän lapset piti olla jo tehtyinä, mutta ei aina mene niin kuin suunnittelee....

Mulla ei ole oikein mitään oiretta raskaudesta. Vähän väsyneempi oon ja vessassa saa juosta tiuhempaan, mutta ei muuta. Pahoinvointi on mulla kyllä aina alkanut aika myöhäisesä vaiheessa (rv 7-9), joten ehtiihän se sieltä vielä tulla.

Olo on vieläkin aika epätodellinen. Toisaalta on ihan mukavaa olla taas raskaana, mutta toisaalta jaksaminen pelottaa. Mutta onneksi on aikaa 8 kk tottua ajatukseen. ;)

Vierailija
36/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli periaatteessa kasviksista ja hedelmistä saa kaiken foolihapon mitä tarvitsee? hmm. pitäisiköhän sitä kuitenkin ostaa ravintolisänä... No, myöhästä huutaa jumalaa apuun kun piru on porstuassa, eli ekat neljä viikkoa rööki paloi ja viina maistui ennen kuin uutinen saavutti tämän äipän aivonystyrät. Eli tuskin se foolihapon puute on suurin huolistani..

Lisäkysymys: Saako ilmakuivattua kinkkua syödä?

Vierailija
37/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko tarpeeksi on vaikea sanoa,mutta toisaalta eipä haittaa ainakaan lisästä olisi,koska se ei kerry elimistöön. (on vesiliukoinen vitamiini)

Musta siis kannattaa syödä ihan vaan varmuuden vuoksi folaattia.

Vierailija
38/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippistä!

Pitkä päivä takana. Olin työreissussa koko päivän. Aamulla oli herätys klo 4.50 ja siitä sit 3h ajo. Ja sit takaisin lähdin ajamaan 16 aikaan ja kotona 19 jälkeen.

On väsyttänyt siis aivan tuskalla....

Oon yrittänyt syödä tasaisesti vähän väliä mutta ei auttanut. Iltapäivän puolella iski taas kamalan huonon olon. Ja edelleen oksettaa..

Sama eilen illalla kans.

a_j 8+6

Vierailija
39/39 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ElinaAnnina: muistaakseni ilmakuivattua kinkkua ei suositella, koska siinäkin on listeriabakteerivaara, joka siis lisää keskenmenoriskiä.

a_j: kuulostaapa rankalta reissulta! Itse en todellakaan jaksaisi nyt mitään vastaavaa; jo yksi luento päivässä aiheuttaa paljon pahoinvointia ja väsymystä. Lepäilehän nyt kunnolla!

Kaikki opiskelevat odottajat: minullakin on opinnot kesken ja hieman huolettaa nyt, kun ei oikein mitään jaksa tehdä. Toivottavasti se myyttinen energinen kausi joskus koittaa, jotta ehdin tehdä alkutekijöissään olevan gradun valmiiksi ennen kesää... Raha-asiatkin mietityttävät mutta en juuri nyt jaksaisi töitäkään oikein tehdä. Ehkä keväällä sitten. Ehtisikö vielä tammikuusta toukokuuhun välillä kasvattaa päivärahaa, jos töitä tekisi melko satunnaisesti opintojen ohessa?

Nyt nukkumaan taas. Ai niin, tervetuloa vielä kaikille uusille! Ja tsempityksiä pahoinvointiin, väsymykseen ja kaikkeen mahdolliseen jokaiselle Kesänupun odottajalle!

Niina 8+5