Rahaa niukasti käytössä. Pähkäilen ristiäis tarjoiltavien kanssa. Mitä tarjolle?
Voileipäkakku? En ole ikinä tehnyt. Onko suuritöinen?
Suolasia piirakoita osaan tehdä edullisesti ja onnstun varmasti.
Kakku? Tilata vai tehdä itse?
Mitä muuta?
Kahvi / tee / mehu
keksejä?
jotain pullaa?
Kommentit (21)
Vierailija:
Kakkua, voileipäkakkua ja pikkuleipiä. Siinä hyvät tarjottavat.
Jos osaat tehdä hyviä suolaisia piiraita, ei minusta voileipäkakkua tarvita.
Itse tein täytekakun sijaan pari keksipohjaista hyytelökakkua. Menivat kuin kuumille kiville ja ne pystyi tekemään aikaisemmin ja juhla-aamuna vetäisin ne pakkasesta sulamaan.
kannattaa tehdä itse. Älä rupeä häsäämään voileipäkakun kanssa: tee niitä piirakoita. Niitä saa tehtyä melko halvalla. Sitten teet peruskakun itse. Sekin on edullista. Vielä kun pyöräytät jotain pikkuleivän tapaisia on ristiäistarjoilu valmis.
Juomat: kahvi, tee mehu tietysti lisäksi.
Mutta ei niihin paljon rahaa uppoa ellei nyt ole 50 henkeä tulossa.
- Täytekakku: itse tehty pohja, väliin pakastemarjoja survottuna, päälle pakastemansikat (jäisinä, huom!) " kiillesokerin kans
- Kuivakakku (esim. tiikerikakku)
- Pikkuleipiä 2 sorttia (vois ostaa valmiinakin?!)
- Joku suolanen piirakka, koska voileipäkakulle tulee itsetehtynäkin hinta abaut 20e
EIKÄ MITÄÄN MUUTA, KYLLÄ KELPAA VIERAIDEN TULLA! :))
Pakastevalmiit coctailpiirakatkin ihan ok, kun tarjoaa mukavan täytteen kera. Tee itse täytekakku. Tulee edulliseksi. Pikkuleipiä kannattaa myös itse tehdä. Kaupan keksit on hirveitä. Jokin kuivakakku lisäksi esim. tiikerikakku.
Itse en ole koskaan leipomisesta välittänyt, mutta nyt kun odotan esikoista, päätin jo harjoitella etukäteen ristiäistarjottavia. Tein täytekakun ja voileipäkakun ja todella hyvin onnistui, vaikken ole ikinä noita leiponut aikaisemmin! Ei ne oikeasti ole vaikeita. Netistä löytyy hyviä sivuja, mistä vinkkejä vasta-alkajille.
Kakku, voileipäkakku ja joku piirakka riittää tarjottavaksi varmasti oikein hyvin. Ja jos olet epävarma tuon voileipäkakun kanssa, niin jätä pois. Mutta itseltäkin sen tekeminen onnistui vaivatta, joten uskon, että sujuu sinultakin:)
Kivoja ristiäisiä!
fazerin ruis ja vaaleampaa toast leipää , leikkaa reunat pois . käytä toista puolta lihaliemivedessä ja laita märkä puoli ylöspäin . väliin tulee : palvikinkku kuutioi , samoin suolakurkku , sekoita smetanan kans sekaisin , seuraava kerros : voitele kinkkupasteijalla ja sitten italiansalaattia sen päälle . tee niin monta kerrosta kuin ainekset antaa myöten . laita voipaperi ja kelmua päälle ja hetkeksi paino kakun päälle , sitten yoksi jääkaappiin . seuraavana aamuna " kuorruta " : päälly kerros : voitele philadelphia juustolla jonka notkistat kurkusta puristetulla nesteellä . koristeeksi esim . paprikaa pieninä kuutioina (paprika mixistä tulee iloisen värinen) , kinkkuviipaleita rullaat , viinirypäleitä , persiljaa . . . LUPAAN että menee kuumille kiville ja ei maksa paljoa : )
on helppoa ja halpaa! makaronia, kinkkua tms. he-ma-pa ja kurkkua, päälle koristeeksi vaikka kirsikka tomaatteja. lisäksi vaikka patonkia.
koska siihen pitää ostaa niin paljon eri juttuja (tyyliin leipää, leikkeleitä, kalaa, tomaattia, kurkkua, katkarapuja, smetanaa, ymv. ymv. riippuen tietysti millaisen kakun tekee)
Piirakka siitä parempi, että siihen ei paljoa mene rahaa. Pohjan ainekset eivät maksa paljoakaan, ja täytteeksi esim. kinkkua&paprika ja feta&parsakaali. (parikan saa 0.50eurolla, halvimmat kinkut ovat euron, parsakaalipakaste pussi hiukan päälle euron ja fetajuustokaan ei ole kallista, parilla eurolla saa) munamaito/-kerma ei maksa paljoa, ja päälle voi raastaa juuston jämät.
Sama juttu täytekakun kanssa, on halpaa kun itse tekee:)
...Ja ainakin minulle maistuu parhaiten juuri piirakat ja täytekakku, edes keksejä en kaipaa, mutta niitä toki hyvä olla tarjolla...;)
-Täytekakku
-Kuivakakku
-pikkuleivät, vaikka kahdenlaisia
-pasteijat + karjalanpiirakat munavoilla
kahvi, tee, mehu
niitä tulisi varata 20 hengelle ainakin neljä= 16e.
16 eurolla tekee jo pari isoa täytekakkua, rahaa jää ylikin, riippuu mitä väliin laittaa... Eli tyyliin hilloa purkista vai tuoreita marjoja.
mutta mites tuo (pakaste)mansikka + kiillesokeripäällyste täytekakkuun tehdään? Siis tehdäänkö kiillesokerista joku hyytelö, joka kipataan pakastemansikoiden päälle?
Niin, eli itse aikoinaan tilattiin ristiäisiin ammattioppilaitoksesta täytekakku ja voileipkakku myös, en hintaa nyt muista, mutta todella edullinen oli.
Suolainen piirakka, täytekakku, kahdet pikkuleivät ja joku makea piirakka vielä.
Suolainen piirakka tulee halvemmaksi kuin voileipäkakku ja kannattaa varmaan muutenkin sellainen tehdä, jos se on takuuvarmasti hyvää =)
Täytekakun teet itse tosi helposti: paistat pellillä pohjia, väliin tosiaan survottua pakastemarjaa ja ehdottomasti kermavaahtoa lisäksi. Riippuen vierasmäärästä teet 2 tai 3 neljän munan pohjaa, joista kokoat kakun.
Pikkuleivät tulee helposti perusmurotaikinaohjeella, johon lisäät sitten esim. kookoshiutaleita tai suklaarouhetta.
Sitten vielä jotain muuta makeaa, itse en tekis kuivakakkua kun ne ei oikein meinaa mennä kaupaksi. Tai menee ehkä niin, jos laitat jonkun kuorrutuksen. Jokin piirakka pellille, esim. porkkanapiirakka? Tai sitten joku hyytelökakku irtopohjavuoalla ja keksipohjalla.
voileipäkakku-kinkku
voileipäkakku-lohi
Suolaisia rapukierteitä
Suolaisia tonnikala kierteitä
metvurtstipiirakkaa
pullaa
sekä sydänpikkuleipiä
Muuta ei tarvitse
pulla
ei yleensä syö kukaan. Ikävä kyllä, niitä olisi helppo tehdä ja ovat halpoja. Jos kuitenkin teet kuiviksen, kokeile jotain muuta kuin tuo iän ikuinen tiikerikakku..esim. vaikka marianne-rouhekakku. Tai turkinpippurirouheesta raita, jos tikrumeininkiä haluaa :) Myös muita ihania ohjeita löytyy, kun googletat.
Suolaiset piirakat on ok, suoraan sanottuna monesti parempiakin kuin voileipäkakku.
Keksejä on hyvä olla, lapsivieraat tykkää mutustaa niitä. Niitäkin voi itse tehdä etukäteen (edullisestikin) ja on ainakin kiva omatekonen leima juhlissa. Tarjolle voi hyvin laittaa viinirypäleitä ja suolatikkuja pystyyn kauniisiin laseihin.
Joku makea peruspiirakka (mokkapalat, toscapalat) on myös ok.
Kakkua, voileipäkakkua ja pikkuleipiä. Siinä hyvät tarjottavat.