Kestovaipoista: sisävaippojen ja taskuvaippojen ero
Aion ruveta kestovaippojen käyttäjäksi, kunhan esikoisemme syntyy. Perjantai-illan olen surffaillut netissä, ja paljon kestovaippainfoa löytyy. Mutta selventäkäähän: mikä on " sisävaippojen" ja " taskuvaippojen" ero? Ainakin Ipanat-nettisivulla mielestäni ne näyttivät ihan samoilta.
Ja toinenkin kysymys: olen huono ompelemaan, mutta niitä suorakaiteen muotoisia (tai tiimalasin) pötkylöitä varmasti osaisin tehdä ja samalla voisi hyödyntää vanhoja froteekankaita ja pyyheliinoja. Ovatko nämä " lisäimuja" vai millä nimellä tekeleitä pitäisi kutsua? Entä riittääkö, että tuollaisen tekeleen päälle laittaa vain sen kosteussuojatun vaippakuoren vai tarvitaanko myös sisä- tai taskuvaippaa lisäksi?
Infotkaahan, ystävät!
Kommentit (2)
Sisävaippa on nykyään useimmiten vaipan muotoon ommeltu, mutta kaikenlaisia taiteltaviakin virityksiä näkee. Sisävaipan päälle laitetaan kosteussuluksi kuorivaippa tai villahousut. Sisävaippa on esimerkiksi Iguleen tekemä CuddleBuns - minun mielestäni söpöin vaippa :)
Taskuvaipaksi (joillakin myyjillä termi täyttövaippa) taas yleensä sanotaan vaippaa, jossa on jo kosteussuoja mutta imuosa pitää laittaa taskuvaipan sisään tulevaan " taskuun" eli vaipassa on täyttöaukko edessä tai takana. Esimerkiksi FuzziBunz, yksi maailman myydyimmistä.
Taskuvaipan ja sisävaipan risteytys on sisätäyttövaippa, eli taskullinen muotoonommeltu sisävaippa, jonka sisään laitetaan imua ja päälle kuorivaippa tai villahousut.
Käytännössä opit nämä termit kyllä, vaikka alku tuntuukin sekamelskalta :)
Ja noita imuja on tosiaan helppo tehdä itse! Nuukana aloitin kestoilun valmiilla vaipoilla ja sittemmin olen kopioinut malleja ja ommellut vaipat sekä imut itse. Kotimaisilta valmistajilta löytyy yleensä valikoimaa sekä sisä- että taskuvaipoissa.
Olethan löytänyt tiesi myös http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/ ? Tuolta löytyy tietoa jos jonkinmoista;)
Taskuvaippoja on kosteussulullisia (PUL, polyesterfleece, villa) ja sisätaskut/täyttövaipat. Molempiin tarvitset imun sisälle, esimerkiksi harso, sisätäyttöön sitten vielä kuoret päälle kosteutta pitämään. Varsinainen sisävaippa taas on vaippa jossa imut ovat ommeltu kiinteästi vaippaan kiinni, ja tarvitsee sen kuoren. Ipanat vaipat näyttävät ulkoisesti samalta, mutta materiaalit määrittää sitten sen mikä vaippa on kyseessä;)
Nuo frotee imut ovat juuri niitä lisäimuja, jos ompelet vaikka 3 kerrosta froteeta päällekkäin. Käyvät hyvin taskuvaipan sisään vaikka juuri sen harson kaveriksi, yksinään eivät kovin isoihin pisuihin riitä. Tietysti riippuu kankaan paksuudesta ja kerrosten määrästä kuinka paljon imee, riittävän monta kerrosta froteeta vaan on aika paksu imuksi, ainakin mun makuun.
Toivottavasti tästä sekavasta selostuksesta oli apua;)