Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Vuosittain tehdään yli 1000 turhaa keisarileikkausta"

Vierailija
26.10.2007 |

Näin kerrotaan lääkäriseura Duodecimin lehdessä julkaistavassa tutkimuksessa. Luku tuhat koskee äitejä, joilla on synnytyspelko.

Tutkimuksen mukaan nuo tuhat naista ovat äitejä, jotka ovat raskauden aikana pohtineet vakavasti alatiesynnytystä, mutta kuitenkin pyytäneet pelkosektiota. Ja saaneet sen. Miksi?

Koska lääkäreille sektio on helpompi toimenpide kuin synnytyspelon hoitaminen pois alta ennen alatiesynnytystä! väittää Duodecimin juttu.

Duodecim sanoo suoraan, että jos lääkärit viitsivät nähdä vaivaa synnytyspelon kitkemisessä, vuodessa voitaisiin välttää 1000 keisarileikkausta.

Uutinen lyhykäisyydessään luettavissa Ilta-Sanomissa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystapahan sekin on eikä se vauva sinne vatsaankaan voi jäädä.

En ymmärrä tätä idiotismia, en. Hyvähän joidenkin miestutkijoiden on sanoa että " älä pelkää, kitketään nyt toi sun pelko pois että voit kutsua itseäs ihan oikeaksi äidiksi kärsittyä ja huudettua vuorokauden putkeen..." huoh

Vierailija
2/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks saan sektion automaattisesti jatkossa ei tarvi enää ravata pelkopolilla turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vauvalle kuin äidille, verrattuna normaaliin alatiesynnytykseen.

Sektio on luonnoton syntymätapa ja se pitäisi mielestäni sallia vain hätätapauksissa, jos äidin tai lapsen henki on vaarassa.

Nämä normaalia synnytystä pelkäävät naiset voisivat olla hankkimatta lapsia.

Vierailija
4/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En synnytä ikinä! Otan sektion niin saan varmemmin elävän ja ennen kaikkea terveen lapsen!

Vierailija
5/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä sitä mieltä että palautuminen on nopeampaa alatiesynnytyksessä. Palautumiseen kun mielestäni kuuluu suurena osana se että voit itse nostella ja hoivata vauvaa normaalisti. Vaikka alatiesynnytyksessä istuminen voi olla hankalaa hetken, niin se ei ole estänyt vauvan hoitoa. Kaikki tietämäni sektioäidit ovat ainakin valitelleet minulle sitä hidasta palautumista ja kykenemättömyttä alussa hoitaa omaa lasta.

Mä en väheksy sektioin tehneitä äitejä, mutta olen sitä mieltä että sektioon pitäisi olla aina hyvä syy. Se että alapään " neitseellisyys" menee ei mielestäni ole riittävä syy. Tälläinen ihminen on niin itsekäs että voisi olla ilman niitä lapsia. Ja en sano että kaikki sektioäidit olisi tälläisiä, mutta nämä sektiot minä ainakin lasken turhiksi. Suomessa tätä ongelmaa ei suurena ole, mutta jenkeissä ainakin tämä on aika yleistä. Lapselle kun se on parempi tulla normaalisti alateitse kuin leikkauksella (siis jos alatiesynnytys on mahdollista ja sujuu hyvin).

Vierailija
6/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko auktoriteetit aina 100% oikeassa????

Onko lääkärin mielipide aina oikeampi kuin potilaan??

Vierailija
7/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sektio on luonnoton syntymätapa ja se pitäisi mielestäni sallia vain hätätapauksissa, jos äidin tai lapsen henki on vaarassa.

Vierailija
8/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sectiossa on tunnetusti enemmän vaaroja normaaliin alatiesynnytykseen verrattuna. En nyt niitä rupea tässä luettelemaan.

Vierailija:

En synnytä ikinä! Otan sektion niin saan varmemmin elävän ja ennen kaikkea terveen lapsen!

Vierailija
9/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin kokonaisuudessaan sektiolukuja rumentaa kiirreellisten ja hätäsektioiden komplikaatiolukemat.

Mitä, jos ei venytettäisi niitä hankalia synnytyksiä väkisin, niin ei jouduttaisi hätä- ja kiireellisiin sektioihin, komplikaatioluvut synnytyksissä saattaisivat kaunistua.

Tai tarkasteltaisi suunniteltujen sektioiden komplikaatiolukuja erikseen, niin nähtäisi, että niiden komplikaatioluvut ovat olemattomia.

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
10/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecim: Synnytyspelolle annetaan liian usein periksi

Julkaistu: 6:15

stt

Suomessa tehdään vuosittain jopa yli tuhat turhaa keisarileikkausta synnytyspelon takia, väittää lääkäriseura Duodecim.

Duodecim-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan synnytyksissä turvaudutaan usein lääkärin kannalta helpoimpaan vaihtoehtoon eli keisarileikkaukseen, kun potilaan pelkoa ei osata hoitaa.

Noin viisi prosenttia raskaana olevista kärsii vaikeasta synnytyspelosta. Tutkimuksen mukaan pelkoa hoitamalla voitaisiin välttää jopa 1 200 keisarileikkausta. Tutkimuksen mukaan synnytyspelon takia tehtävien keisarileikkausten määrä vaihtelee suuresti sairaaloiden ja jopa saman sairaalan eri yksiköiden välillä. Myös äidin koulutustaso ja ikä vaikuttavat synnytystapaan.

Keisarileikkauksiin liittyy lehden mukaan kauaskantoisia riskejä, jotka voivat vaikuttaa myös myöhempiin raskauksiin.

Muualla verkossa:

Artikkeli synnytyspelkojen aiheuttamista keisarinleikkauksista Duodecimin verkkosivulla

Vierailija
11/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskit äidin kannalta:

Äidin toiveita kuunnellaan, mutta leikkauspäätöksen tekee kuitenkin aina lääkäri. Sektioon liittyy riskejä, kuten kaikkiin leikkauksiin.

Suurimpia riskejä äitien kannalta ovat mahdolliset anestesiaan liittyvät komplikaatiot, tulehdukset, hallitsematon verenvuoto ja veritulppa.

Lääkäri joutuu aina varautumaan yllätyksiin, sillä alatiesynnytysten tapaan myös jokainen sektio on erilainen.

Leikattu äiti toipuu sektiosta hitaammin kuin alatiesynnyttäjä vaivoistaan. Haava invalidisoi. Esimerkiksi imetyksen käynnistyminen saattaa hidastua. Äiti ei ehkä myöskään heti pysty osallistumaan vauvansa hoitoon yhtä toimeliaasti kuin alatiesynnytyksen jälkeen.

Vauvan nopea maailmaantulo:

Alatiesynnytys on yleensä turvallisin ymös lapsen kannalta. Synnytyskanavien kautta pujotteleminen valmistaa vauvaa ottamaan vastaan kohdun ulkopuolisen maailman.

Tilastot kerovat että sektiolla syntyneillä on enemmän ongelmia ruumiinlämmön ja verensokerin kanssa. Jos vauvalla on jo entuudestaan happivelkaa, nopea maailmaantulo on lisärasitus. Elintoimintojen ja hengityksen käynnistyminen voivat olla hitaampia kuin alateitse syntyneillä.

Kohdun supistelut pusertavat vauvan keukoista lapsiveden, mutta sektiovauvoilla sitä saattaa jäädä hengitysteihin ja keuhkoihin. Sen vuoksi ne joudutaan ehkä imemään tyhjiksi heti syntymän jälkeen. Moniin riskeihin voidaan nykyään jo varautua. Vastsyntynyttä hoidetaan lämpöpöydällä, ja usein hänet ¿paketoidaan¿ lämmönhukan estävään folioon.

Vierailija
12/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielipiteeni on tärkeä, yhtä tärkeä kuin muiden.

Ja kansantaloudellisena perusteena on tietysti liikalihavuuden kustannukset yhteiskunnalle, jotka ovat KIISTATTOMAT.

Miksi läskejä paapotaan? Mikseivät jumankauta laihduta, kun vaaditaan synnytyspelkoisia voittamaan pelkonsa. Se on vaan tekemisestä kiinni, ihan niinkuin synnytyspelkoislla, kaikki fyysiset " esteet" ovat vain kuvitelmaa.

Vierailija:

syntymätapa ja se pitäisi mielestäni sallia vain .......

Vierailija
13/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja kansantaloudellisena perusteena on tietysti liikalihavuuden kustannukset yhteiskunnalle, jotka ovat KIISTATTOMAT.

Miksi läskejä paapotaan? Mikseivät jumankauta laihduta, kun vaaditaan synnytyspelkoisia voittamaan pelkonsa. Se on vaan tekemisestä kiinni, ihan niinkuin synnytyspelkoislla, kaikki fyysiset " esteet" ovat vain kuvitelmaa.

Vierailija:

Vierailija
14/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä sanottiin kyllä että suurin syy sektioden rajamiseen tulisi olla taloudelliset syyt. Ja että ne kauaskantoiset seuraukset liittyvät mm. yli 5:een raskauteen jotka kaikki on päättyneet sektioon.

Sori, mut mä kyllä hymähdin sille artikkelille, vaikken lääkäri olekaan. Se on pahimmanlaatuista yleistämistä, kun sanotaan että sektiolla on seurauksia seuraaville raskauksille, että liian monta sektiota aiheuttaa että lopputkin raskaudet päättyy sektioon..... no joo, siis jos vaikka lapsiluku on täynnä ja vauva ihan vinksin vonksin, niin sekö pitäisi sitten huomioida että teoreettisesti seuraavatkin raskauden vosivat päätyä sektioon... se artikkeli löytyi googlettamalla, mä kyllä vähän kummastelin niitä yleistyksiä.

Vierailija
15/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastaavasti normaalipainoisella voi olla " läskin" osuus koholla. BMI on huono mittari, tai sitten se raja pitäisi laittaa ylemmäksi.

Vierailija:

Minun mielestäni yli BMI 28:n omaavat tulisi maksaa itse kaikki sairanhoitokulunsa, sillä läskiys on luonnotonta.

Vierailija
16/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden synnytyspelko olisi hoidettavissa, jos sitä yritettäisiin hoitaa. Siis viitataan ensisijaisesti tapauksiin, joissa asian voisi muuttaa niin, että kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä lopputulokseen.

Vierailija
17/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt ole kyse läskeistä vaan äideistä jotka haluavat ottaa tietoisen riskin " synnyttäessään" lapsensa sektiolla.

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
18/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla tuo ap, alkaa olla loppuvuosi ja sectiopäätökset tiukassa....sectiotilastot vissiin ylitetty jo monissa synnytyssairaaloissa.

Vierailija
19/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siinä että ihmisen maha leikataan auki??? Mua ainakin pelottaa aivan järjettömästi ajatus, että joku kävisi sörkkimään mun sisäelimiäni...

Vierailija
20/33 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme sektiota olen jo kokenut, yksi vielä edessä.

Onneksi ketään ei enää tänä päivänä pakoteta alatiesynnytykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme