Paikkojen lyhentymisen/pehmenemisen/aukeamisen " oireita" ?
Täällä on paljon jutusteltu suppareista ja niiden " pahaa" tekevistä vaikutuksista. Voiko itse maallikkona tuntea onko supistukset saaneet aikaan jo jotain?
Itsellä takana esikoisen yllätyssynnytys rvlla 35. Paljon harjoitussuppareita ennen sitä mutta ei kipeitä eikä muutenkaan häiritseviä. Jumpalla käytiin normaalisti vielä päivää ennen synnytystäkin. Nyt menossa rv 21 ja supistuksia samaan malliin kuin ekasta. Nyt vaan pelottaa että mitä jos ne tekeekin jo jotain. Kipukynnys kun tuntuu olevan suht korkea niin en oikein tiedä mikä vois aiheuttaa jotain ja mikä ei.
Kommentit (2)
Ainoastaan kohdunsuun tilanteen tutkimalla näkee, ovatko saaneet jotain aikaan. Tuolla taustalla kannattaisi kyllä varmaan pyytää lääkäriä tarkistamaan tilanne.
Itse kävin juuri tarkistuttamassa tilanteen, kun kohtu todettiin neuvolassa herkästi supistelevaksi ja supistuksia onkin ollut tosi paljon. Raskausviikkoja 20. Kohdunkaula oli pehmeä, tosin uudelleensynnyttäjillä voi kuulemma olla muutenkin, sairaslomaa ja kontrollikäynti parin viikon päähän. Esikoista odottaessa vastaavaa oli vasta ihan loppuraskaudesta, joten olin huolissani, kun silloin ne kivuttomat supistuksetkin avasivat paikkoja.
Näillä viikoilla eivät sinänsä vielä tee mitään niille supistuksille, mutta myöhemmässä vaiheessa on mahdollista saada supistuksia estävää lääkitystä, jos vauva uhkaa syntyä liian aikaisin.
sellaiset kuukautismaiset tuntemukset ovat juuri niitä, jotka vaikuttavat eli kun on sellainen jomotus selänkin puolella. Ei välttämättä mitään hurjia kipuja edes tarvi olla.
Ja jostain luin, että myös kivuttomat supistukset voivat edistää tilannetta eli tiedä nyt sitten miten on...
Voithan käydä lääkärissä/äitipolilla tarkistuttamassa tilanteen. Varmasti katsovat, kun sulla taustalla yllärisynnytys noilla viikoilla.