Mä aloitan nyt ekologisemman elämän!
Kommentit (10)
Loppujen lopuksi ihminen pärjää todella vähällä määrällä tavaraa. Ei tietenkään kannata heittää roskikseen tai kierrätykseen tavaroita, joita ei tarvitse, mutta älä osta uusia.
..naudanlihan ja maidon käytön lopettamisesta. Se auttaa jo paljon.
Älä osta turhaa tavaraa
Jätä lentokoneella matkustelu
Suosi kasvisvoittoista ruokaa
Tee ruoka itse, älä osta valmista. Erityisesti pakastetut puolivalmisteet kuormittavat ympäristöä. Käytä julkista liikennettä, kävele ja pyöräille. Vähennä tehotuotetun lihan ja maitotuotteiden käyttöä. Älä osta uutena mitään, mitä ei ole pakko. Itse kierrätän tavaraa ystävien ja sukulaisten kesken, toimii hyvin :) Suosi lähiruokaa, jos mahdollista.
Sähkönkulutuksen pienentäminen. Vaihdatte vanhat hehkulamput energinsäästölamppuihin. Suihkussa vesi poikki saippuoinnin/hiustenpesun ajaksi. Saunassa käyntiä voi mahdollisesti vähentää. Ruokaa teette isoja annoksia kerralla, samalla uunin lämmityksellä ehkä useampikin laji.
Kasvisruoan suosiminen, etenkin kotimaisia juureksia tähän aikaan vuodesta. Tomaatit, kurkut tms. kannattaa jättää sinne ensi kesään kun saa kotimaista. Tähän aikaan vuodesta kotimaiset vihannekset ovat aina kasvihuoneista, ja sehän se vasta epäekologista on. Myöskin ulkomailta rahdattu ruoka on vähän kiikun kaakun. Me kyllä syömme esim. espanjalaisia mandariineja, mutta suosimme kotimaista, marjoja on kerätty pakkaseen jne.
Autoilu minimiin. Maalla se on pakollista kulkea autolla, mutta kaupungeissa voisi suosia mahdollisemman paljon julkisia.
Kaikenlainen kuluttaminen minimiin. Suosikaa lahjoissa kotimaista työtä, ostakaa palveleluja tuottajilta, kauneushoitoloista, hierontoja, kampaamokäyntejä yms. tavaran sijasta. Käyttäkää kirpputoreja, lastenvaatteetkin voi kaikki ostaa käytettyinä. Huonekalut käytettynä jne.
Kirjastosta kirjat, ei tarvitse ostaa niitäkään. Ainakaan uutena.
Mukavaa ekologisemman elämän alkua :)
Tavaroiden kuljetuskulut vähenee.
Vertaile tavaroita keskenään; osta se, jonka pakkaus on kierrätettävissä (esim pyykinpesuaine pahvilaatikossa vai muovipullossa)
tilataan kaverin kanssa eri lehdet ja sitten vaihdetaan ne päikseen kun ollaan luettu.
Lentomatkat tietysti pois. Asuminen ja liikkuminen on ne suurimmat "synnit".
tähän kuuluu myös jätteenlajittelu oikein ja mahdollisimman tarkasti!!