Huomasin taas tänään, miten halpaa " perus-ruoka" on. OV
Ostin perunoita, nakkipaketin, pakaste keittojuures-pussin, ison sipulin, maitopurkin ja mehutölkin ja eväsleipä-pussin. Maksoivat viisi euroa...!
Olen huomannut, että ruokaa (kinkkukiusausta, spaghettia, kanaa&riisiä, keittoja jne. jne. ) tekee edullisesti, vieläkin halvemmalla jos hyödyntää tarjoukset.
Mutta se mikä nostaa kauppalaskua on leikkeleet, juustot, keksit, karkit, limut, pullat, karjalanpiirakat, lehdet, ymv. jotka eivät ole " ruoka-ruokaa" .
Leipä kannattaa myös leipoa itse, mutta aina ei ehdi:(
Shampoot, tiskiaineet ymv. ostan aina muualta kun ruokakapasta.
Paljonko teillä menee ruokaan päivässä? (Ja montako henkeä syömässä...)
En ole laskenut paljonko meillä, mutta varmaan n. 10e/päivä, mikä on paljon, sillä jos hieman suunnittelisi etukäteen ja karsisi " turhuudet" , uskoisin 5e/päivä riittävän. (Ja toki sitä voisi aina toisinaan herkutella kunnolla, luojan kiitos talous ei ole niin tiukalla että on pakko säästää. Mutta säästyneillä rahoilla voisi tehdä tai ostaa jotakin kivaa:)
Kommentit (21)
Joka tapauksessa itse maustamalla saa paljon parempaa!
ruoka-ruokaa
salatti-salaattia
mitä nää on???
vuoden aikana - tai näin ainakin meidän lähi-cittarissa. Siksi hamstraankin sieltä punaisten lappujen tuotteita aina kun vaan jotain järkevää ja pistän pakastimeen....
Kana on todella kallista, koipia emme osta (= läskiä, luita ja jänteitä). Nautaa saa n. kilon kympillä, siis sellaista siistiä ulkofilettä. Siitä leikkaan osan suikaleiksi, osan pihveiksi jne. jotka sitten paistan/pakastan tarpeen mukaan.
Syöjiä on 7. En ole kyllä tarkkaan koskaan laskenut, mutta syödän ns. perusruokaa, suositaan edullisia mutta toisaalta vältetään edullisia mutta ei niin terveellisiä juttuja kuten esim nakit. Raejuustoa ja maitorahkaa kuluu, nää ei kai niin halpoja ole. Samoin kunnon leikkeleitä ja juustoa on aina. Limuja ja keksejä ja naksuja ei juurikaan ostella, leivonnaiset tehdään itse. Leipä ostetaan kaupasta.
Meillä menee n. 15 ¿ / pvä ja kaksi syöjää.
5e on jo nuukailua. Syöttekö lainkaan hedelmiä ja kasviksia? Mielestäni ne ovat kalliita, mutta mielummin vitamiinit tuoreesta ruuasta kuin pilleripurkista!
Meitä 9 henkeä ja käyn heti aamuisin Prismassa jossa on usein tosi paljon -50%-tuotteita joita kerään pakastimeenkin.
Mutta harvoin teen salaatti-salaattia. Syömme paljon kasviksia, ja esim. jos ruokana on punajuuri vuokaa, en salaattia siihen enää rinnalle laita. Sama juttu jos syömme kasviskratiinia tmv.
Hedelmät ostamme tarjouksesta, joita siinä kaupassa missä useimmiten käymme aika hyvin onkin. Eli voi sanoa että aina on jokin hedelmä tarjouksessa, banaanit, omenat, klementiinit, viinirypäleet tmv.
Samoin kurkkua ja tomaattia ostamme silloin enemmän kun ne ovat tarjouksessa.
ap
Myös hedelmä-hedelmiä ja kasvis-kasviksia saa edullisesti kun ostaa kauden tuotteita. Esimerkiksi omena-omenaa, porkkana-porkkanaa ja kaali-kaalia.
Jos ei tarvitse laskea jokaista sentti-senttiä ja ostelee perus-peruselintarvikkeet järkevästi, rahaa jää runsaasti myös herkku-herkkuihin. Leikkele-leikkeleissäkin on hintaeroja. Keittokinkku on edullisempaa kuin paahtopaisti.
Anteeksi, mutta alko vaan nyppiä pahasti toi ap:n viljelemä tapa toistaa sanoja :)
Jos on aikaa tehdä alusta asti ja kunnolla, säästää rahaa. Jos käyttää enemmän rahaa, säästää aikaa.
Halvalla saa ihania, tuoreita, herkullisia aineksia.
mutta jos haluat syödä vähärasvaista lihaa, suosia kotimaista ja muistat vielä sen 1/2 kasviksia päivässä niin se alkaa jo maksamaan.
nakkipaketti yms. einekset eivät paljoa maksa, mutta eipä niitä joka päivä kannata syödäkään.
kauppaan n. 20e päivä, ostan tuoreita kasviskia, hedelmiä, leipää, lihaa ja maitotuotteita. Yritän suosia luomua.
Teen itse ruoat.
Tuon vähemmällä emme 4 hengelle osta koska satsaamme monipuolisuteen ja laatuun.
Itse järkytyin kun vasta tajusin ajatella käyttämämme luomumaidon hinnan markoiksi. Luomumaito maksaa kaupasta riippuen 1.08 - jopa 1.25 Euroa tölkki. Meillä on kaksi aikuista ja kaksi lasta ja viikon keskimääräinen kulutus pelkästään maidossa on noin 2 litraa päivässä.
Hedelmät ja vihannekset yhtenä kulueränä ovat tosi kalliita, VAIKKA viljelemme itse mökillä perunat ja porkkanoitakin riittää pitkälle talveen sekä sipulia. No, nämä juuri eivät ole kalliita kaupastakaan ostettuina... mutta luomulaatuisia itse viljeltyinä kuitenkin. Kun miettii vaikka suomalaisen tomaatin ja kurkun hintaa, paprikat, hedelmät... ja niitä menee todella paljon vuoden mittaan.
eli päivisin lastenhoitaja ja hoitolapsi ovat lisäämässä syöjien määrää, kun me vanhemmat olemme töissä. Ruokaan menee 600 euroa per kk eli 150 euroa viikko. Summa käsittää lähes vain perustarvikkeita eli maito, harvoin mehu, leipä, juusto, leikkele, vihannekset, hedelmät. Lasken myös pesuaineet ja vaipat tähän sarjaan. Jos leipois itse leivän, säästäisi kymppejä. Jos ei sortuisi koskaan hakemaan erikseen esim. iltapalatarvikkeita, vaan söisi aina vain sitä, mitä kaapissa on, säästäisi kymppejä. Jos ostaisi useammin halpoja nakkeja parempilaatuisten sijaan, jättäisi paistijauhelihan ostamatta ja tyytyisi huonompaan, ostaisi edullisempaa margariinia, ostaisi aina pelkkiä litrajugurtteja, säästäisi kymppejä. Tietenkin hedelmissä ja vihanneksissa voi tinkiä myös. Sekin säästäisi.
Leikkele maksaa 19-20e kg, kun taas paahtopaisti tarjouksesa 7-12e kg. Paahtopaisti kallis ostos kerralla, mutta mä teen sitä varmaan kerran kuussa. Kun sen syö loppuun asti, viimeiset viipaleet vaikka voileivän päällä niin takuulla on halvempaa kuin leikkele.
Vierailija:
Myös hedelmä-hedelmiä ja kasvis-kasviksia saa edullisesti kun ostaa kauden tuotteita. Esimerkiksi omena-omenaa, porkkana-porkkanaa ja kaali-kaalia.Jos ei tarvitse laskea jokaista sentti-senttiä ja ostelee perus-peruselintarvikkeet järkevästi, rahaa jää runsaasti myös herkku-herkkuihin. Leikkele-leikkeleissäkin on hintaeroja. Keittokinkku on edullisempaa kuin paahtopaisti.
Anteeksi, mutta alko vaan nyppiä pahasti toi ap:n viljelemä tapa toistaa sanoja :)
euroa jos haluaa katsoa, mitä ostaa. Mutta siksipä onkin niin kiva välillä ostaa kaikenlaisia savupaisteja ja muita herkkuleikkeleitä, on normaaliostokset tekee viisaasti rahaa säästäen:)
Vierailija:
Leikkele maksaa 19-20e kg, kun taas paahtopaisti tarjouksesa 7-12e kg. Paahtopaisti kallis ostos kerralla, mutta mä teen sitä varmaan kerran kuussa. Kun sen syö loppuun asti, viimeiset viipaleet vaikka voileivän päällä niin takuulla on halvempaa kuin leikkele.Vierailija:
Myös hedelmä-hedelmiä ja kasvis-kasviksia saa edullisesti kun ostaa kauden tuotteita. Esimerkiksi omena-omenaa, porkkana-porkkanaa ja kaali-kaalia.Jos ei tarvitse laskea jokaista sentti-senttiä ja ostelee perus-peruselintarvikkeet järkevästi, rahaa jää runsaasti myös herkku-herkkuihin. Leikkele-leikkeleissäkin on hintaeroja. Keittokinkku on edullisempaa kuin paahtopaisti.
Yritän etsiä tarjouksia, mutta pidämme silti jostain tasosta kiinni. Emme syö paljon perunaa (koska se on turhaa hiilihydraattia) vaan kasviksia mieluummin. Ja ne ovat kalliimpia kuin peruna. Lihoista suosimme puhtaita, siistejä, marinoimattomia versioita jotka ovat kalliimpia kuin sika-nauta ja läskinpalat marinadissa... Hedelmiä on aina tarjolla.
Leivät ja pullat/piirakat leivon yleensä itse, siinä säästää ihan hyvin.
Kaali maksaa 80 senttiä kilo, porkkanat euron verran, sipuli 1,50. Ei kasvisten syönnin tarvitse tarkoittaa kalliita salaatteja ja ulkomailta lennätettyjä hedelmiä!
Lisäksi täydennämme ruokavaliotamme mm. omenatuoremehulla (50 snt litra).
Marinoimaton liha on yleensä kilohinnaltaan edullisempaa. Marinoiduissa lihoissa kun se marinadi lasketaan mukaan painoon. Eli esim. kaksi ulkofilee pihviä marinadissa maksavat X euroa ja naturellina hieman enemmän, mutta jos pyyhitään marinadit pois, niin huomataan että niiden kilohinta on kovempi.