Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

^^^^TAMMITENAVIEN loppuviikko ^^^

25.10.2007 |

Jospa aloittaisi jo uudne pinon, perjantain kunniaksi.

ma-to keskustelut löytyy täältä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11549139&p=&mpage=1&tmode…

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsuli vei, tämä kans aktivoituu jälleen välillä :)

Ihanan paljon oli juttua tullut, hyvä!!

Justus: mulla on kans noita nivusvetoja silloin tällöin ja enpä niitä osaa muiksi kuin liitoskivuiksi sanoa eli paikat siellä venyy ja paukkuu kun vauva puskee päätä alaspäin ;) Joku viisaampi valaiskoon enemmän!

Magda_lena, sokerirasitus määrätään täällä kaikille yli 30-vuotiaille, mulla se ois edessä tuossa parin viikon kuluttua, lekuri ei tosin muistanut kirjoittaa siihen lähetettä :/ Ja olen tainnut ennenkin sanoa, että se on täällä hiukka erilainen kuin Suomessa: käyt antamassa aamulla näytteen, sitten pari tuntia lounaasta seuraavan näytteen ja se on siinä?!? Viimeksi kaikki oli ok¿

Alkomahooli on kai kaikkein ¿tuhoisin¿ (jos nyt näin voi sanoa?) alkiolle eli ihan alkuraskaudessa kun solut vielä jakaantuvat ja erikoistuvat tehtäviinsä. En usko että näillä viikoilla enään lasillisella punkkua tai kuoharia silloin tällöin on sen kummempaa merkitystä. Itse join jussina puolikkaan skumppalasillisen ja muutoin Suomessa ollessa taisin yhden saunasiiderin juoda. Täällä on todella hyvää alkoholitonta (o,o%) olutta ja sitä juon tölkin-pari kuussa ja kyllä pikkujouluissa ja joulunakin ajattelin viinilasillisen kanssa syödä¿ Mutta jokainen tavallaan¿

Miikarolle vastaan synnytyksestä että tod.näk isä ei tällä kertaa pääse mukaan, jos vauva ei sitten päätä syntyä yöllä ;) En raaski pientä jättää ystävien hoivaan, vaikka tarjoutujia on yllinkyllin :) Silloin aikoinaan kun ensimmäistä tein, niin silloinen avokkini ei tahtonut lähteä mukaan vaan tukenani ja turvanani oli 18-vuotias pikkusiskoni enkä kyllä olisi parempaa auttajaa saanut mistään!

Sairaalakassigallupiin vastaan, että täällä ei ihan pelkällä ¿kassilla¿ tule toimeen, sillä sairaalaan täytyy ottaa vauvalle KAIKKI mukaan ja tietty itselle myös vaatteet ja pyyhkeet, äidille sairaala sentään kustantaa petivaatteet vaikka vauvalle nekin siis täytyy raahata mukana :( Mutta ei ole vielä pakattu, enkä aio kiirettä pitääkään¿

Siru-Sofia, mulla on kans istukka alhaalla edessä ja sitä nyt seurataan, toivottavasti olisi täälläkin noussut ylöspäin! Iso ¿mies¿ teille on sitten tulossa, jos nyt jo painoarvio on 1,5kg?!? Normi on kai jotain reilu kilo, jos en oikein kauheen väärin muista¿ Stagella/Pialla oli kans iso tyty, huh ;)

Tolleroinen, jatka vain tänne kirjoittelemista! Pitää muuten kysyä, että onko sulla koko ajan ultrissa heittänyt viikon-pari noi mitat? Yleensä kai NT-ultrassa vielä korjataan jos on tarvista, mutta myöhemmin ei koska silloin kasvuun alkaa vaikuttaa geeniperimä entistä enemmän¿ Mutta hyvä jos vaavi kuitenkin kasvaa sitä omaa tahtiaan, sehän on tärkeintä! Ja jos kovasti vaivaa ettet muistanut kysellä, niin ainahan voi soittaa perään ja kysyä tarkemmin!

Omaa napaa, se on tänään toiminut leipurina, sillä huomenna on koululla Halloween-bileet ja vanhempainyhdistys myy kansainvälisiä herkkuja ja koska olen laiska, niin tekaisin kolme unelmatorttua myyntiin! Muina vuosina olen ollut aina paikalla myymässä lippuja etc. mutta nyt kun mies on (jälleen!!!) reissussa, niin en jaksi Rasmusta siellä iltakymmeneen asti pidätyttää vaan vien leivonnaiset muille mammoille myytäviksi :)

Mitäs muuta, babyshoweriakin pitäisi alkaa suunnittelemaan, viime vuonna meksikolainen ystäväni huolehti kaikesta, mutta he muuttivat takaisin kotiin vuosi sitten. Nyt ajattelin josko ne pitäisi ihan kotona, olisi paljon helpompaa Rasmuksen kanssa, kun ei mies kuitenkaan ehdi lapsenlikaksi :/ Viime vuonna ne menivät muuten aika viime tippaan, torstaina pidettiin ja poika syntyi lauantai-aamuna ihan kuin olisi odottanut lupaa syntyä ;) No, syntyi kyllä kolme viikkoa ennen laskettuaikaa¿

Jäiks, mikä Päätalo tästä viestistä oikein tuli, kiva jos jaksoit lukea loppuun :)

Mukavaa PERJANTAITA kaikille ;))

-Allu ja Pupu rv27+

Vierailija
2/24 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin oli neuvola, siellä oli vakiterkan lisäksi paikalla kätilöopiskelija. Ihan ok, ei mua haitannut, hän oli pääasiassa hiljaa, ja keskustelin oman terkan kanssa masennuksista ym. Olivat sitä mieltä, että voisin ensi viikolla soitella lääkäriaikaa ja katsotaan vaikka jos olisin pari-kolme viikkoa saikkella, josko olo siitä piristyisi ja muistutti myös, että heidän kauttaan voisi sitten miettiä sitä terapia-vaihtoehtoakin. Ihan hyvältä kuulosti. Mietin siis viikonlopun yli ja soittelen alkuviikolla sitten joko lääkäri- tai terkka-aikaa.

Vauva voi kuulemma mainiosti, meni niin kovin karkuun doppleria, ettei se harjoittelija saanut sydänääniä kunnolla kuuluviin. Potkuja tuli mikrofoniin kyllä sitäkin enemmän. No onneksi kuitenkin vakiterkka sai kuunneltua, syke oli siellä 140 korvilla. Kohdunpohjan korkeus oli harjoittelijan mielestä 21 eli sama kuin 4 vkoa sitten, mutta jälleen ammattilainen kun mittasi, saatiin 25 tulokseksi. Eli aika lähellä yläkäyrää mennään edelleen. Oma verenpaine oli hyvä eli 118/74, painoa oli tullut 850g/vko !!!! No ei kuulemma hätiä kuitenkaan, kokonaispainonlisäys on jo 14 kg. Enkä ole kyllä herkkuja syönyt, lähinnä vaan tavallinen ruoka maistuu. Se tosin sitäkin enemmän :) Hemppaa ei mitattu, kun oli viimeeksi 144 ja pissassa kaikki ok.

Siinäpä ne tärkeimmät tiedot. Nyt aamupalaveriin, jippii...

Mukavaa viikonloppua!

Popin_äiti ja pallero rv 26+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Nyt on pakko heti ensimmäiseksi kysyä Allulta: missäpäin maailmaa siis asustelette? Multa on mennyt jotenkin ohi, kun rupesin niin myöhäisessä vaiheessa tänne kirjoittelemaankin, sorry.

MiiKaron kyselyyn isän mukaantulosta olen uohtanut vastata. Meillä siis isä on tulossa mukaan synnytykseen, sunnitellustihan synnytys hoidetaan ja edellisen oltua sektio, luulisin tämänkin olevan. Siinä tapauksessa todennäköisesti sektio suunnitellaan aamulle. Tämä taas tarkoittaa sitä, että äitini saa esikoisen kylään hirmuisen aikaisin aamulla (koska poika ei tosiaan siellä suostu yöpymään).

Edellisessä sektiossa mies oli tosiaan myös mukana ja leikkasi jopa napanuorankin, vaikka hieman herkkä veren yms näkemiselle onkin. Piti kuitenkin luonnollisena sitä, että hän on mukana kun meidän oma aarre sieltä maailmaan tulee.

Tämä aamu oli itselläni normaalista poikkeava. Olenhan aiemminkin tämän raskauden aikana kokenut tukalia harjoitussupistuksia, mutta ne ovat ilmaantuneet aina heti jonkinlaisen fyysisen rasituksen jälkeen.

Aamurutiini mulla on, että nousen puoli seitsemältä yhdessä miehen kansaa, otan lääkkeeni ja syön aamupalan. Kun mies ennen seitsemää lähtee töihin, menen takaisin nukkumaan kunnes esikoinen herää. Vaan tänä aamuna en saanutkaan nukuttua, kun tukalat supistukset vaivasivat, vaikka sängyssä vain makoilin! Voisikohan johtua eilisistä kävelyistä?

No, eiköhän siinä taas ollut riittävästi omaa asiaa. Hauskaa viikonloppua kaikille!

T: Emem03 rv 27+2

Vierailija
4/24 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emem, yleensä yhden sektion jälkeen suositellaan alatiesynnytystä ellei ole lääketieteellistä estettä esim.ahdas lantio tms.

Itse menen kahden sektion jälkeen suunniteltuun, koska ei enää voi synnyttää tavallisesti kohdun repeämisvaaran takia.Isä tulee mukaan ja hoitojärjestelyt pitäisi olla ihan kunnossa. Sairaalakassia en ole todellakaan vielä edes miettinyt.

Olen pirteämpi nukuttuani kunnon yöunet eli masis kesti yhden päivän-huh helpotusta=)

rv 29+5

Vierailija
5/24 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ihan kamalasti tuota painoarviota vielä säikähtänyt, sillä eräästä kirjasta katsoin, että tällä viikolla sikiön painoarvio voisi olla n. 1350g ja seuraavalla viikolla jo 1600g, joten ei kai tässä nyt niin hirveästi vielä edellä olla..?? Ollaan miehen kanssa molemmat oltu syntyessä melkein 4 kiloisia, joten ei varmaan ihan pientä vesseliä tartte odotellakaan. :-)

Sairaalakassista piti vielä kommentoida, että en ole vielä pakkaillut ja ajattelin ihan rauhassa odotella äippäloman alkuun ennen kun alan edes asiaa miettiä.

Meillä mies haluaisi kovasti jo hakea pinnasängyn veljeltänsä, mutta minä koitan vielä toppuutella sitäkin tuonne äitiysloman alkamiseen asti. Onko muiden miehet " yli-innokkaina" odottamassa vauvaa? :-)

Vierailija
6/24 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allu on niin hyvin jaksanut kommentoida jokaiselle että vastauksia takaisin näyttää satelevan :)

Kysyit minulta tuosta mitta-asiasta nt-ultran osalta jne, meillä ei sellaista ollut ollenkaan vaan otettiin se veriseerumiseula. Pari kertaa mulla on varsinaisesti mitattu noi vauvelin mitat, kerran joskus alussa terkka otti jonkun yhden mitan mutta siitä en muista enempää. Mutta nämä kaksi viimeistä on lääkärin mittaamia ja tosiaan samaa tahtia näyttää menevän, mulla on kyllä pitkä kk-kierto ja koitin siitä ihan ekassakin neuvolassa mainita että se la ei varmaan oo sen 28 päivän kierron mukaan mutta ei siihen mitenkään ole sen jälkeen puututtu.

Seuraava nla mulla on 4 viikon päästä, ootan taas kuin kuuta nousevaa :) meillähän tosiaan ultrataan joka kerta.

Siitä miehen synnytykseen mukaan ottamisesta. Minä pidän ainakin lähes selvyytenä että ukkeli sinne mukaan tulee, tosin häntä mietityttää nyt kun la paikkeilla olisi Helsingissä mp-messut ja töidenkin takia siellä pitäisi olla... olen kyllä sanonut että kyllä tuo synnytys on EHKÄ tärkeämpi ja on hänkin sen näin sanonut olevan. Nyt kun kerroin lekurin terveiset viime neuvolasta niin näytti vaan taas kipinä heräävän että josko sittenkin pääsisi messuille :P äh :)

Mulla tuli mieleen sellainen kysymys noista Ruskovillan asuista; niistä paljon tuntuu täällä tyytyväisiä käyttäjiä löytyvän. Aika arvokkaita vain näyttävät olevan, mutta jos raaskii investoida niin mitkä 2-3 " huipputuotetta" mainitsisitte?

Jees, oikein rentouttavaa viikonloppua kaikille!!

Tolleroinen...

Vierailija
7/24 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolleroinen: Investoin ihan urakalla Ruskovillaan. Ihanimmat ovat body, potkarit, välihaalari, silkkipaita, unipussi, hirssiakanatyyny ja silkkipeitto. Kaksi parasta body ja potkarit ja tietysti silkkimyssy.

Pidin vauvalla aina noin viikon kerrallaan yötä-päivää bodyä ja potkareita. Sitten tuuletus ja joskus käsinpesu Sonettilla. Turha vaatteiden vaihto kylmiin vaatteisiin vie vain vauvan voimia. Villa toimii suojana ja rauhoittaa lasta.

Muihin juttuihin: Mies tulee synnytykseen mukaan tai mulle tulee varmaan taas sektio. Edellisessä sektiossa mies oli mukana. Nyt vain täytyy järjestää tuo esikoisen hoito.

Mulla oli verev sokeri koholla tuossa rv 20 ja kävin jo sokerirasituskokeessa. Onneksi ei ollut mitään häikkää.

Sydän on muljahdellut ja tykyttänyt. Synnytyslääkäri sanoi, että toiset reagoivat helposti hemoglobiinin laskuun sydänmuljahtelulla. Olen juonut rautaliuosta, hemppa on nousuut ja sydän enää vain tykyttää ei enää muljahtele.

Olen nyt sairaslomalla aina äippälomaan saakka. Verenpaineet jo kummittelevat. Esikoinen syntyi rv 28+. Joten hermoja kiristää. Vielä 1,5 viikkoa ja jokainen päivä on kotin päin.

Ei enää kapasiteeti riitä oikein mihinkään, edes tiskaamiseen. yritin hoidella tänään asioita kaupungilla ja kyläillä. Olen kyllä ihan naatti.

Voikaa hyvin! Öitä!

Ametisti ja Esko rv.27

Vierailija
8/24 |
26.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikaisesti vaan noista ruskovillan vaatteista.... suosittelen ostamaan myös käytettynä! Ostin juuri täältä vauva-lehden palstalta ruskovillan kokohaalarin ja tumput 30 eurolla. Haalari on kaikenlisäksi ihan kuin uusi! Eli meillä ainakin on ollut tuo villahaalari aivan ehdoton! Se on ihana haalarin alla lämmitttämässä, yöpukuna ym.ym. Kesällä taas vauvalla tuo silkkipaita! Saa käsivarret piiloon ettei aurinko polta, ja on ihanan vilpoinen. Unipussia ei silloin vielä ollut kun esikoinen oli pieni mutta nyt himoitsen sitä. Minäkin haluaisin ostella joululahjoja ym. nyt vaan näyttää siltä että meillä ei ole yhtään rahaa ostaa mitään. Jokainen penni tästä pitkälle eteenpäin menee meidän massuihin ja laskuihin, ylimääräistä ei ole tiedossa.

Kaikille hyviä vointeja!

Toivottelee Mantelihammas

Vierailija
9/24 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi kertomatta että nyt taaperolla on jokapäiväisessä käytössä ruskovillan silkki/ tai villakypärä, villainen kauluri, ja säästä riippuen myös nuo ohkaiset hanskat. Pakkasella sitten haalarin alle juuri se ihanista ihanin villapuku. Tulevalle vauvalle on valmiina villahaalari, kypärämyssy, tumput, neljät villapöksyt, kaksi villabodya, ja muutama paita. Ostin jo kesällä noita villabodeja ja housuja kun olivat silloin tarjouksessa, merkiltään vissiin cosilana. Edelliseltä meillä on myös jäljellä ruskovillan pöksyjä, silkkipaita, sekä puuvillaiset potkarit ja body. Tietääkö muuten kukaan miksi bambusilkkinen mallisto lopetettiin?

Taas pikaterkuin Mantelihammas ja Napu 29+6

Vierailija
10/24 |
27.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kirjotellu parii viikkoon (niskat kipeät). En tiedä mikä mulla on ollu n. 2 viikkoa? Välillä on ikäänku menkka kipuja, ei kamalan kovia mut silti, 1 kerran se on mut herättäny. Viimeyönä heräsin ja vatsa oli ihan sekasin. Tänää olin lasten kans kaupassa niin supisteli kivuttomasti mut aika usein. Kävin tänää puntarille ja paino oli tippunu kilon. Ens viikon torstaina mulla on äitipolilla lääkäri aika, katsovat onko istukka noussu. Pelkään et joudun sinne jo ennen sitä=(

Mun molemmat lapset on syntyny ihan ajallaan, tyttö päivää ennen la. ja poika 2pv. ennen la. En kyllä toivo mitää niin paljon ku että tämäkin pienokainen saa syntyä omalla ajallaan tammikuussa. Olen tosi peloissani. Onneks vauva polskii ja pyörii masussa, muu ei lohduttaiskaan!

Vierailija
11/24 |
28.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko on taas vierähtänyt enkä ole ehtiny käydä koneella ollenkaan. Pitää yrittää taas käydä ahkerammin lukeen teidän kuulumisia. On se kumma ku tuntuu et aika menee ihan siivillä. huomena taas viikonloman jälkeen kouluun ja on kaikki vielä tekemättä. Tämä päivä meneekin sitten koulujuttujen parissa.

Kävin torstaina lääkärissä ja kaikki oli ihan kunnossa. paitsi että kohdun suu oli jo noin sentin auki. Olin aivan ihmeissäni ja vähän se lääkärikin ihmetteli mutta ei se vissiin kovin kummonen juttu ollu ku sano vaan että jos joku selvästi aiheuttaa supistuksia ni pitää jättää sellaset jutut sitten kokonaan tekemättä. siis siivouksen yms. uimassakin kävin ku saa kuulemma käydä. sf-mitta oli 25cm että oli taas onneksi vähän kasvanu. Painoa se lääkäri vähän ihmetteli ku niin vähän noussu, mut ei siitäkään sen kummemmin sit sanonu ku sanoin et oli niin pitkään se pahoinvointi (kesän loppuun asti), että ei oo paljon ehtiny paino nouseen.

Seuraava neuvola on sitten kahen viikon päästä.

mitä muilla on lääkärit nyt sanonu? ootte varmaankin niitä jo kirjotelutkin mutta en oo pahemmin pinoa lukenut. pitääkin käydä tässä kattelemassa ku vaan kerkeän.

mut palailen taas

pipali ja masumyllertäjä rv 29+4

Vierailija
12/24 |
28.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa.

En tiedä lohduttaako yhtään, mutta minulla oli esikoista odottaessa viikosta 20 eteenpäin kuukautiskivun tapaisia kipuja alavatsassa ja -selässä. Tulkitsin ne itse kivuliaiksi supistuksiksi. Esikoinenhan syntyio suunnitellulla sektiolla viikolla 36+4, koska keuhkot olivat jo kehittyneet. Yhden hoitajan kanssa päättelimmekin, että ehkäpä keuhkot olivat niin varhain kehittyneet kiitos niiden supistusten, ja terve vauva saatiin jo niin ajoissa.

Nytkin on muutamaan kertaan sellaisia ollut, mutta ovat niin selkeästi liittyneet fyysiseen rasitukseen, etten ole niitä pahemmin noteerannut.

Luonnollisesti olin esikoista odottaessani kivuista kovin huolissani, mutta eivät onneksi saaneet mitään sen vakavampaa aikaiseksi, kuin että poika oli jo synnytyskanavassa sektion aikaan. Tässä siis sinulle yksi tarina samantyyppisistä kivuista, joka kuitenkin päättyi hyvin. Pidetään peukkuja, ettet aiemmin joudu sairaalaan. Tsemppiä!

Omaa asiaa: Esikoinen oli tosiaan viime yön kylässä naapurissa ja saimme miehen kanssa nautittua kahdenkeskisestä ajasta. Oli aivan ihanaa. Kävimme kokeilemassa meille uutta kreikkalaista ravintolaa, jossa syötiin kunnolla ja hyvällä omallatunnolla. Tämän jälkeen ajettiin kotiin ja katseltiin vuokraleffaa ja nautiskeltiin rauhasta.

Esikoinen tuli klo 9 aikaan kotiin ja naapurin rouva kertoi, ettei ollut nukkunut kuin 8 tuntia edellisenä yönä, mutta ottipa sitten tänään päivällä autossa päiväunet (jota ei ole tehnyt kahteen vuoteen!), joten eiköhän se siitä.

Hyviä vointeja kaikille!

T: Emem rv 27+4

Vierailija
13/24 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt vasta herännyt etsimään vauva-aiheisia keskustelufoorumeja, vaikka esikoinen on tulossa jo tammikuussa. Tässä on ollut niin paljon uusia ja jännittäviä kuviota, varsinkin muutto isukin kanssa saman katon alle. On ollut aikamoinen muutos siirtyä Etelä-Suomesta Pohjanmaalle, pieneen kuntaan josta ei miehen sukua lukuunottamatta tunne juuri ketään... Yahoosta yritin etsiä postituslistaa, mutta enpäs löytänyt. Osaisiteko auttaa keltanokkaa?

Vierailija
14/24 |
29.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan ja tervetuloa joukkoon. Täällä vauva-lehden palstalla on keskusteluja sekä lasketun ajan mukaisissa pinoissa että muuten vain eri aiheista. Meillä tammikuun vauvaa odottavilla on ollut tapana aloittaa uusi pino aina maanantaisin ja torstaisin (tai perjantaisin). Uudempi pino löytyy täältä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11603566&p=1&tm…

Keskusteluja löydät myös helistimen ja verkkoklinikan sivuilta ainakin. Sähköpostilistojakin on, mutta niistä en tarkemmin osaa sanoa. Keskustelusivuilta joskus jotkin porukat eriytyvät omille spostilistoilleen.

Käsitinkö oikein, että teillä on esikoinen tulossa? Koska sulla on la?

Strutsi, kolme poikaa ja rv 26+5

Vierailija
15/24 |
30.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kiitos paljon vinkeistä, eiköhän noissa ole jo enemmän kuin riittävästi ;)

Mulla on laskettu aika 18. tammikuuta eli viikkoja taitaa olla takana 28 ja tosiaan ensimmäistä tässä odotellaan - siksi kaikki on niin uutta ja ihmellistä. Ihanaa kun voi tavata muita mammoja näin virtuaalisesti.

Vierailija
16/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että keskustelut käyvät vilkkaana. Sain vihdosta viimein luettua tämän viikon pinon ja kommentoitavaa riittää :).

Paikkoja kyllä pitäis vähän saada siistittyä, kun ruokapöydälle ei mahdu edes syömään, mutta on mulla vielä 3h aikaa, ennen kun esikoinen pitää hakea hoidosta. Tänäänkin piti ravata rautakaupoissa, mutta päätin pitää " lepopäivän" . Tietääkö muuten kukaan, mistä voi johtua suonenvedon oloinen tunne nivusessa? Tuli eilisellä rautakauppakierroksella ja vieläkin on nivunen hellänä!

Floora kyseli mun sokerinrasituksessa. Kävin siellä muutama viikko sitten ja selvisin puhtain paperein. Siksi olenkin hieman ymmällä pissassa olleesta sokerista.

Magda_lena kyseli yleisesti sokerisarituksesta. Sinne " joutuu" , jos BMI on liian iso tai ed. raskaudessa ollut sokereiden kanssa häikkää tai jo aiemmin mainitut ko. raskauteen liittyvät jutut. Eli kaikkia ei määrätä sokerirasitukseen, kuten joissain maissa on tapana.

Juomisesta ollut puhetta. Ennen lapsia mulla ei juominen pysynyt oikein hanskassa, joten ekassa raskaudessa en uskaltanut edes maistaa mitään. Nyt taas tekee pahaa ajatellakin alkoholia, hyvä hyvä! Olikos se Italiassa, kun raskaana olevat juovat pullollisen viiniä viikossa, tms.??? Eli hyvin on erilaisia käytäntöjä. Jokainen tavallaan.

MiiKaro kyseli isän osallistumisesta synnytykseen. Meillä mies pelkää ihan hulluna verta ja oli sen vuoksi ekan synnytyksen kohdalla kahden vaiheilla, ihan loppuun asti, että uskaltaako lähteä mukaan. Mulla oli tietty mieli apena. Mutta hän siis tuli synnytykseen ja synnytyksen jälkeen huomasi itsekin, että kävi kuvaamassa sellaisesta kuvakulmasta, että näki " koko komeuden" . Eikä se niin kamalalta tuntunut. Nyt en ole edes kysynyt, tuleeko mukaan, vaan tietty oletan, että tulee :).

Allu taas kyseli, onko aiemmista odotuksista jäänyt mieleen synnytystä edeltäviä oireita. Mulla ei ollut mitään tunnusmerkkejä. Limatulppa irtosi kahdessa erässä, mutta siitä meni vielä monta viikkoa synnytykseen. Jouduin vuorokautta ennen synnytystä sairaalaan raskausmyrkytysoireiden vuoksi (mitä ei kyllä koskaan pystytty todistamaan) ja paikkoja alettiin kypsyttelemään heti. Joten en tiedä kauan olisikaan mennyt, että olisi itsekseen alkanut. Esikoinen syntyi rv40+1.

Aksiina, mulle suositeltiin ekassa raskaudessa, jotta kirjoittaisin kaikki synnytystoiveet paperille ja ottaisin sen synnytykseen mukaan, ettei mikään tärkeä vain unohtuisi. Mulla kun ei ollut kunnon mielipiteitä asioista rakenneultran aikaan, kun tulevasta synnytyksestä keskusteltiin äitipolilla. Eli jos tosiaan mietityttää, että muistaako kertoa kaikki toiveet, niin siitä vaan luetteloimaan asioita. Kunhan vain muistaa ottaa luettelon mukaan :).

Kyselikös joku aiemmin sairaalakassin pakkaamisesta? Ei ole vielä tullut mieleenkään! Viime raskaus kun oli niin vaikea, niin kassi oli pakattuna jo 3kk ennen synnytystä :). Olin siis tuossa vaiheessa jo ihan kypsä synnyttämään.

Kipuvoiteista on ollut myös puhetta. Mä löysin ekan raskauden aikaan Tallinnan reissulla Ibumetin -merkkistä kipuvoidetta, jossa oli ibuprofeiinia! Se on auttanut paremmin kuin muut!

Vielä vähän omaa napaa:

- Sain vihdoin Kelasta postia: selvityspyynnön (työmatkakustannuksista, ym.). Olin jo aikeissa kysellä, missä mennään. Nyt onneksi tiedän, että asiani on sentään käsittelyssä. Olen siis odottanut äitiyspakkausta jo ties kuinka kauan. Mutta tarkemmin ajatellen, parempi onkin ettei tule vielä, kun sille ei ole mitään paikkaa mihin laittaisin!

- Mulla ei ole vielä tullut maitoa rinnoista. Ei tullut ekassakaan etukäteen, eikä meinannut tulla synnytyksen jälkeenkään.

- Joululahjat on täälläkin hankittu. Joulukortteja tahtoisin jo päästä tekemään, mutta aihe ei ole vielä sekiytynyt... Teen siis joka vuosi joulukortit itse.

Ja nyt " siivoamaan" eli siirtelemään tavaroita paikasta toiseen.

Justus rv28+2

Vierailija
17/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh heijaa... Olenkos minä ihan sekaisin päivistä vai kenties joku muu?? Justus??

Ihan pelästyin, että herran jestas onko nyt jo perjantai! Mihin katosi minun kauan odottamani torstai ja vapaapäivä..? :-) No, päivistä ollaan sekaisin varmaan itse kukin vuorollamme.

Tänään on tosiaan vapaapäivä ja kyllä tuntuukin hyvältä. Olen tehnyt taas viimeiset kuusi päivä töitä ja olen ihan puhki. Kaikki voimavarat menee töissä jaksamiseen ja kotona ollessa vain kiukuttelen, kun en muuta jaksa. Pää hajoaa tätä menoa. Jos tuntuu samalta vielä viikonlopun jälkeen (töissä siis taas pe ja la), niin taidan kyllä mennä lääkärin juttusille. Tuntuu vaan niin höntiltä pyytää sairaslomaa väsymykseen ja ketutukseen, niin kuin joku muukin jo aiemmin totesi.(Hyvä muisti taas nimimerkkien suhteen.) Mutta kai sitä täytyisi jo alkaa ottaa itsensä ja vauva huomioon. Eikä äitiysloman alkuunkaan ole enää kuin kuukausi aikaa. Kai ne nyt töissä pärjäisivät kuukauden ilman minuakin.

Juomakyselyyn: Itse olin risteilyllä huhtikuun lopussa ja silloin tuli kyllä jokunen alkoholiannos otettua. Hedelmöityminen on tapahtunut huhtikuun puolivälin paikkeilla, enkä siis silloin vielä tiennyt olevani raskaana. Mahdollisuus oli kyllä, mutta en jaksanut uskoa, että ekasta kierrosta olisi tärpännyt. Tuo risteily onkin sitten ollut ihan ainoa kerta kun olen mitään ottanut raskausaikana. Toivon, että se ei noin varhaisessa vaiheessa ole vielä vaikuttanut kehitykseen. Ainakin kaikki on vaikuttanut tähän asti olevan ihan kunnossa.

Meillä mieheni on tulossa mukaan synnytykseen. Haluaa itse tulla ja minäkin oikeastaan oletin alusta astihänen tulevan.

Tämän aamun lehdestä luin, että Tehyläisten irtisanoutuessa, kaikki synnytykset kuulemma pystytään hoitamaan Taysissa, mihin siis itse olen menossa synnyttämään. Jos synnyttäjiä on kuitenkin kovin monta samaan aikaan, kaikille ei voida luvata puudutuksia. Iiiiiik !!! Onneksi laskettu aika on vasta tammikuun puolella. Ehkäpä palkkaratkaisut saadaan kuntoon siihen mennessä. Toivottavasti.

Vielä omaa napaa: Eilen oli ultra, jossa tarkistettiin istukan paikka. Ei ollut enää yhtään kohdunsuun päällä, vaan oli noussut hyvin ylöspäin. Mitään esteitä normaalille alatiesynnytykselle ei siis sen suhteen ole. Kohdussa polskii arviolta 1500 grammainen jässikkä. Tällä hetkellä kaveri oli raivotarjonnassa, mutta mahtuu vielä monet kerrat heittämään volttia ympäri. Nykyään potkut ja nyrkkeilyt tuntuvat enimmäkseen kylkiin. Oma vointi on väsymystä lukuun ottamatta hyvä. Supistelee lähinnä vain aikuisten jumpan jälkeen ja silloinkin ihan kivuttomasti.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Siru-Sofia ja Julle 29+2

Vierailija
18/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan

Olin eilen neuvolassa RV28 tarkistuksessa ja juttelimme mukavia, pissat oli ok, verenpaine ok,,,,, mutta sitten kun piti käydä pötkölleen niin kätilö meinasi mennä persuksilleen. mulla on symphus mitta jo 28cm (edellisillä kerroilla 23-24cm) ja hän mittasi ja mittasi ja tutki lasta ja sanoi että ei mun kyllä tartte pelätä että vauva jäisi poikia pienemmäksi - painoarvio kylmästi 1.5kg !!!! Herran jestas sentään, ja meillä puhutaan siis tytöstä. Olin jo asennoitunut siihen, että meidän suvussa tytöt ovat yleensä hieman poikia pienempia ja sirompia, mutta ei meillä. Joten kaippa sitä pitää vaan odotella niin 4kg +++

Toinen juttu oli se, että minut laitettiin omalle lääkärille verikokeisiin sen maksa-arvon tutkimiseksi - vastaukset saan ehkä jo huomenna iltapäivällä. Jos selkä vaivat jatkuu niin pitää lähetteellä mennä fysioterapeutille, joka voi tutkia, joskos minut laitetaan sairaslomalle. Yritän nyt pärjätä ilman saikkua, töissä on kivempaa kuin maata yksin kotona.

Kolmas huoli on se, että meidän tytteli on jatkuvasti poikittain mahassa, erittäin epämiellyttävää minulle, mutta huoli on tietty, joskos se nyt loppua kohden haluaisin kääntyä pää alaspäin ja pylly ylöspäin. Musta kuulostaa tosi huonolta ruveta synnyttämään yli neljä kiloista vauvaa pyllyedellä ;o((((

Mutta tässä on nyt vielä 3kk aikaa, ehkä tyttö antaa periksi ja kääntyy, saisi äitikin sitten rauhan, nyt ei juuri pysty kunnolla istumaan kun keuhkot ovat lytyssä ja kylkiluut puristuksissa.

t. Pia ja tytteli RV28

Vierailija
19/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut tätä pinoa, vaan kävin tuonne toiseen pinoon jo kirjoittelemassa... No sieltä voinee käydä vielä lukemassa. Niin ja eikös tänään nyt kuitenkin ole torstai, muuten olen missanut sen neuvolan...

Popin_äiti

Vierailija
20/24 |
25.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ihan perjantaissa! Sitä tämä lomalla oleminen teettää!

Noo, onneksi ei ole tämän vakavammasta kyse :).