Minkälaisia kokemuksia tukivyöstä?
Hei!
Olen nyt raskaana viikolla 27+2 ja kärsin liitos-, nivus- ja lonkkakivuista sekä kipeästä iskiaksesta (muita vaivoja ei sitten onneksi olekaan -vielä). Fysioterapeutti suositteli tukivyötä. Löysin netistä ainakin kahdenlaisia: Anita Baby Belt tukivyön (hinta 41 e) ja Carriwell tukivyön (hinta 13,40 e). Olisiko kenelläkään kokemuksia näistä vöistä tai joistain muista? Jonkinlainenhan tässä olisi varmaan parasta hankkia, ja näillä kahdella on ainakin kova hintaero. Käyttöaika taitaa jäädä kahteen tai kolmeen kuukauteen.
Satu
Kommentit (14)
niin suosittelen SI-vyötä! Kysyt neuvolasta yhteystiedot kaupungin apuvälinelainaamoon, sieltä saat SI-vyön lainaan ilmaiseksi. Tai otat yhteyttä kaupungin terveysneuvontaan ja sieltä apuvälinelainaamon numeron. Anitan tukivyö ei minulla ainakaan riittänyt liitoskipujen poistoon, sen sijaan vatsaa se tukee ihanasti ja vähentää supistuksia. Meillä ei oikein neuvolassa tästä tiedetty, ihmeen kaupalla sain tietoa...
...ja muutaman kuukauden se auttoi ihan mukavasti. Ei kuitenkaan kaikkia kipuja poistanut, että ei tietenkään ole mikään ihmevyö... ;)
Vähän vaan kävi harmittamaan kun ostin tuon kalliilla rahalla ja seuraavana päivänä äitini osti samanlaisen vyön minulle kirppikseltä 50 sentillä! Ja ihan toimiva se kirppislöytökin...
Suhni
vaan lisää jumppaa. Tukivyötä käytettäessä omat lihakset eivät joudu hommiin ja nimenomaan lihaskunnosta voi olla apua vaivoihisi.
Kun supisteluja alkoi tulemaan niin oli vyö otettava pois. Itse olen myös käyttänyt tukialushousuja. Siis alushouusumalliset mikä peittää koko vatsan joustavalla verkolla ja selässä kunnon tuki. Näitä myy ainakin erikois alusvaateliikkeet.
nyt viikon kokemus tuosta Anita-tukivyöstä ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ostin sen oikeastaan siksi, että maha alkoi tuntua niin suurelta, että halusin sille tukea. Kipuja ei ole ollut, joten sen suhteen en osaa sanoa. Joka tapauksessa liikkuminen tuntuu heti helpommalta, kun tuo vyö tukee. Lisäksi olen alkanut nukkua yöt todella hyvin. Aikaisemmin heräsin kerran yössä ja sen jälkeen oli vaikea saada unta, mutta nyt nukun kuin tukki kaikki yöt! En voi tietenkään olla varma onko tukivyö ainoa syy hyviin yöuniin, mutta osittain se on varmasti vaikuttanut.
Itselläni on enää 5 viikkoa laskettuun aikaan, joten vyön käyttöaika todellakin jää lyhyeksi. Siitä huolimatta se on ollut mielestäni loistava ostos. En sinuna kyllä harmittelisi sitä, että kirpparilta sellaisen on saanut 50 centillä: Itse en käyttäisi tai edes harkitsisi käytetyn tukivyön käyttöä. Kuten liikkeessä myyjä sanoi: tukivyö on rinnastettavissa alusvaatteisiin (kokeilukappaleetkin olivat erit kuin ne, jotka sitten myytiin) enkä itse ainakaan osta kirpparilta esim. alushousuja. Luulen, että tuo vyö lisäksi muokkautuu hieman ihmisen mukaan, joten kyllä mielestäni kannattaa ostaa oma, uusi vyö. 41 euroa ei ole paha hinta siitä, että viimeiset viikot tai kuukaudet on paljon helpompi olla!
Ja erittäin hyväksi sen havaitsin. Ostin sen joskus rv 20 tienoilla ja ihan viimeisiin viikkoihin asti käytin. Auttoi minulla tosi paljon, varsinkin töissä pärjäsin paremmin. Itsellä kyllä se vyö muotoutui ja mielestäni vähän kärsi pesussa, vaikka ohjeiden mukaan pesin. Että saa nähdä miten se vyö toimii nyt uudessa raskaudessa, jos tässä pidemmälle selvitään.
Siitä kirpparilöydöstä sen verran, että voihan se olla tosi vähän käytetty! Minusta ihan ok käyttää, minusta se on enemmänkin verrattavissa käytetyn t-paidan käyttöön kuin alusvaatteisiin. Mutta kukin tyylillään.
Saako noita alusvaateliikkeistä? Vai mistä? Pakko hommata mielellään jo huomenna..
Toivoinkin juuri kokemuksia käytöstä. Taitaa olla niin, että kunhan tuo iskiaskipu vähän hellittää käyn ostamassa Anitan. Maha tuntuu niin suurelta (vähän keskikäyrän yläpuolella). Jyväskylässä ainakin lastentarvikkeiden erikoisliikkeet myyvät sitä. Ja mielestäni sitä voi tilata myös netistä.
Satu
Oli helpompi olla vyötä. Voisitko jossain kokeilla sitä ennen kuin menet sellaisen ostamaan itsellesi. Minulle mikään tukivyö ei oikein sopinut. Liitoskivut kestin mieluummin kuin supistelut. Lapsikin vihasi tukivyötä, alkoi aina hurjasti potkimaan sitä.
Jos olet vielä hakemassa tukivyötä niin multa löytyisi käyttämätön Anita Baby Belt liivi kokoa m. Voisin myydä sen sinulle 28 eurolla + postikulut. Kaupassa maksaa uutena 41 euroa. Kiinnostaisiko?
Jos olet kiinnostunut laita mulle viestiä mahdollisimman pian
mira.jokisalo at elisanet.fi
Itse olen ostanut tuon Carriwellin halvan tukivyön varmaan jo nelisen kuukautta sitten. Maha on pieni (eli se ei sitä tukea kaipaa), mutta selkäkipuja on senkin edestä. Tuo vyö on siis ihan sellainen trikoinen ja siis " puristaa kasaan" , joka on itsellä ainakin auttanut. Yöllä vyötä käytettäessä selkä ei ole aamusta kipeä, mutta taas kun tuli jätettyä päältä pois viime yönä... Ja samoin kun teen istumatyötä, tuo vyö ei painaudu tuonne mahaan.
Mutta negatiivisena puolena on se, että tuo vyön selkäosio on melko matala ja siten tukee selkää vain pieneltä alueelta. Eli summa summarum: huomattavasti parempi kuin ei mitään, mutta liekköhän nuo kalliimmat vyöt vievät kuitenkin toiminnallisuudellaan voiton.
Coltsfoot rv 34 ja risat
Että löytää itselleen sopivimman vyön! Itse löysin vyön Kampin keskuksen Bebes-liikkeestä. Siellä oli sovitusvyöt erikseen, eli sitten kun löysi oikean koon, sai " puhtaan" , avaamattoman vyön mukaan.
LiinaMeri
Mulla on nyt käytössä Carriwellin vyö, ei se ihan kauheasti auta selkäkipuun... Olen jo hankkinut tuollaisen Anita Baby Belt vyönkin valmiiksi.
Mulle neuvolasta sanottiin, että kannattaa hankkia käytettynä, kun on sen verran hinnakkaita. Itse hommasin netin kautta käytettyinä kummatkin, ainoo vika näissä nyt on se, että kun mun maha ei ole vielä kauheasti kasvanut, että vyöt ovat ehkä aavistuksen isoja lopulta.. Eli ensin olis kannattanut melkein käydä jossain liikkeessä sovittamassa ja sitten vasta hommata käyttettynä. Tai sitten itse ostaa uutena ja myydä eteen päin kun ei enää tarvitse..
Itsellä ollut tuo Anita BabyBelt nyt viikon käytössä, ja on se niin miellyttävä etten olis enää ilman. Mulla syy ostoon oli lähinnä vauvan oleminen niin matalalla että maha on sellainen päärynän mallinen. selkäkipuja on ollut vaihtelevasti, sekä ennen että jälkeen vyön oston. En osaa sitten vielä sanoa että onko siitä ollut suurempaa hyötyä, mutta kyllä se niin tukevan ja miellyttävän olon antaa, että kyllä sen heti aamulla laitan ja viimeiseksi illalla otan pois. Myyjä suositteli pitämään yölläkin, mutta vielä en ole kokeillut.
Eli suosittelen jo ihan pelkän miellyttävämmän olon takia. Täälläkin maksoi lastentarvikeliikkeessä 38,90 euroa.. Ja kannattaa melkein käydä liikkeestä ostamassa jos mahdollisuutta, niin voi sovittaa. Itse varmaan olisin tilannut itselleni M-koon, mutta myyjä sanoi heti S-koon olevan parempi, joten ammattitaitoa siihenkin tarvitaan. Antoi myös hyviä vinkkejä, varsinkin sen että vyötä kannattaa pitää melko tiukalla. Niin se tukee paremmin!
Toivottavasti kivut hellittää ja onnellista odotusta!
Mirage rv 30