lääkkeet ja raskaus
Olisin kaivannut kokemuksia Triptylin tai Remeronin (mirtatsapiini) käytöstä raskauden aikana. Eli onko joku käyttänyt jompaa kumpaa (tai jotain muuta unettavaa masislääkettä) raskauden aikana. Raskaus on vasta suunnitteilla, mutta tuntuu etten taida pärjätä ilman lääkitystä lähinnä ajoittaisten uniongelmien takia (ei kovin pahoja kuitenkaan enää). Remeron oli käytössä ensin, mutta pienen tauon jälkeen päädyttiin kokeilemaan Triptyliä (koska pitäisi auttaa myös päänsärkyihin, joita ollut suht paljon). No, itse koin Remeronin kuitenkin paremmaksi unentuojaksi, eli vaihdos takaisin siihen suunnitteilla. Mutta mutta mutta : mahdollinen raskaus mietityttää. Kysyin jo teratologisesta tietopalvelusta, ja tuumasivat että molempia uskaltaisi käyttää raskauden aikana, mutta en tahdo heihin oikein luottaa, sillä terveyskeskuslääkäri ja Pharmaca puhuvat toista. Mutta onko joku uskaltautunut syömään jompaa kumpaa raskauden aikana ja syntyikö terve vauva? Etukäteen kiittäen!
Kommentit (13)
Eli sairastan todella hankalaa ic:tä (virtsarakon sairaus) joka todettiin kolmisen vuotta sitten. Minulla on poika 6 v ja tyttö 2 v, jotka molemmat olleet koliikkivauvoja. Pojan odotusaikana olin terve, enkä lääkkeitä joutunut käyttämään, mutta tytön odotus oli täyttä tuskaa. Lääkityksenä minulla oli silloin raskausaikana Panacod, opamox yöksi ja tramal tarvittaessa. Synnytys käynnistettiin rv 38 kipujeni vuoksi ja terve kolmekiloinen tyttö syntyi. Lapsilukumme piti jo olla tässä tuon sairauteni vuoksi, mutta kuinka ollakkaan yllätysvauva ilmoittelikin tulostaan ja olen nyt raskaana rv 37. Odotus on ollut todella vaikeaa, etenkin nyt kun vauva on jo laskeutunut ja painaa kipeää rakkoa. Lääkityksenä on ollut koko raskauden ajan Sepram 20 mg (cipramil) nostamaan kipukynnystä ja mielialaan, panacod kipulääkkeenä ja opamox 15 mg yöksi. Nämä lääkkeet on yhdessä nkl:lla lääkäreiden kanssa pohdittu ja todettu oman jaksamiseni kannalta välttämättömiksi. Tietysti tulevan vauvan terveys pohdituttaa kovasti ja toivon pienelle parasta, mutta ilman lääkkeitä olisi kyllä keskeytys ollut ainoa vaihtoehto. Rohkeutta sinulle päätöksentekoon! Itse uskon kyllä tuohon teratologiseen palveluun.
T.Rypäle ja pikkuihme rv 36+2
ja kovasti jaksamista loppuodotukseen! Itsellä myös pissiongelma (virtsarakko laskeutunut) ja sekin vaikuttaa nukkumiseen kun yöllä saa laukata raskausaikana kymmenenkin kertaa vessassa. Oletko muuten käyttänyt Opamoxia säännöllisesti joka ilta? Meinaan kun siitä voi tulla riippuvaiseksi ja teho voi laskea. Itsekin olen joutunut käyttämään sitä aika ajoin 2 viimeisen raskauden aikana kun uniongelma puhkesi eka raskauden+koliikkivauvan myötä, mutta käytin vain 2-3 kertaa viikossa, enkä koko raskauden aikoja. Niin ja terveitä vauvoja on tullut, joten älä sinäkään murehdi liikoja lääkkeiden syöntiä, joskus on vain pakko.
Alkuraskaudesta pärjäsin puolikkaalla, siitä olen nostanut 2/3 ja nyt viime viikot ottanut kokonaista tablettia, joten kyllä tuohon tottuu. Toivottavasti vauva päättää pian syntyä, josko sitten pystyisin hieman taas laskemaan tuota annosta.
Hehän tutkivat työkseen lääkkeitä, jotka sopivat raskausaikana käytettäväksi. Tuollaista työtä eivät käsittääkseni terveyskeskuslääkärit tee..
Kysyin myös aikanaan triptylin sopivuudesta raskausaikana. Sain vastauksen, että kyseistä lääkettä on käytetty 30 vuoden ajan, eikä ole tullut ilmi sellaista , jonka takia sitä ei saisi käyttää raskausaikana. Mutta aivan kuin olisi kuitekin sanottu niin, että ei mielellään 1. kolmannenksen aikana. Mutta että plussaan asti voisi turvallisesti käyttää, ja sitten taas keskiraskaudessa. En kylläkään muista tätä nyt aivan varmaksi, koska sain itseni (kipuni) siihen kuntoon jo ennen raskautta, että minun ei tarvinnut sitä käyttää koko raskauden aikana.
kun lopetin triptylin käytön (asteittain), niin minulla oli pahat nukahtamisongelmat, ja pelkäsin etten osaa enää nukkua ilman lääkettä. Kuitenkin ehkä noin kuukauden kuluttua tilanne tasaantui normaaliksi. Tsemppiä sinulle!
pari viikkoa sitten masennukseen. Nyt menee Zoloft 50 mg päivässä. Yritin aikani pärjätä ilman lääkitystä vauvan takia, mut ei siitä tullut mitään. Nyt kun lääke on alkanut vaikuttaa, en enää jättäisi sitä pois. Lääkkeen pitäisi olla kahden lääkärin sekä teratologisen mukaan turvallinen. Lääkäri määräsi alkuun myös Opamoxia, mutta en ole sitä nyt kuitenkaan tarvinnut. Mieluiten olisin syönyt masennukseen Aurorixia, mutta siihen monetkaan lääkärit eivät osanneet ottaa kantaa (ei ole Suomessa kovin suosittu lääke, mutta minulle sopiva). Teratologisesta sanoivat ettei Aurorixista ole kokemusta, mutta että sitä voisi syödä. Päätin sitten valita Zoloftin, kun siitä on enemmän kokemusta. Kaksi aikaisempaa raskautta olen ollut ilman lääkitystä.
Onhan ihmisillä monenlaisia sairauksia, joihin on pakko syödä lääkkeitä. Jos joku lääke maailmalla aiheuttaisi kehitysvaurioita yms. luulen, että se tulisi aika nopeasti ilmi. Ja sinulla on kokemusta vauvan kanssa olemisesta, vauva-aika ei tule yllätyksenä. Tsemppiä!
kokemuksianne näin runsain määrin, lisääkin saa tulla. Ja maalis 08, sinähän selvisitkin alkuajan ilman lääkkeitä, mikä on kaiketikin aina hyvä asia. Auttaako Zoloft muuten lainkaan uniongelmiin, vai oliko sinulla sellaisia? Itselläni vallitsevin oire on uniongelmat, alakulo ja itkuisuuskin ajoittain (varsinkin jos yöt resuisia).
Joo, pärjäsin melkein puoleen väliin ilman lääkkeitä. Hyvä niin koska eka kolmanneshan se on se merkittävin, kun silloin lähes kaikki muodostuu. Mut jos en olis selvinnyt, olisin syönyt lääkkeitä.
Mulla ei varsinaista uniongelmaa ole. Tosin jos masennusta ei hoideta, alkaa aamuyöheräily, joka kyllä sit jää pois, kun lääkkeet on käytössä. Mä reagoin esim. Zoloftiin niin, et nukun oikein hyvin. Aurorix, joka saattaa aiheuttaa monille hirveetä unettomuutta, toimii mulla unilääkkeenä ja otan sen iltaisin :) Eli mä reagoin moniin lääkkeisiin vähän harvinaisemmalla tavalla. Ootko sä kokeillut muita lääkkeitä kuin Remeronia?
Tänään oli rakenneultra ja vauvalla näytti olevan kaikki ihan kunnossa.
t. maalis08
teratologisesta tietopalvelusta, uskoisin kyllä heitä!
Heillä on parempaa tietoa asiasta kun farmakassa :D
Eli esim käyttämäni cipralex lääke, masennukseen, on apteekin ja farmakan mukaan ehdottomasti kielletty raskausaikana.
Oman psykiatrini ja teratologisen mukaan turvallinen käyttää. Lopettaa täytyy vaan ennen viimeistä kolmatta ( vaikuttaa keuhkojen kehitystä hidastavasti).
Mutta kannattaa tiedustella lääkäriltä joka on määrännyt nämä lääkkeet sinulle vielä asiasta.
Ja tämän ei ole tarkoitus olla negatiivissävyinen viesti, mutta jäin ihmettelemään...
Kannattaisiko sinun ottaa vauva-ajatus esille esim. psykologisi kanssa joka osaisi vaihtaa lääkkeen kaikkein turvallisimmaksi raskautta ajatellen...
Oletko ajatellut, kuinka pärjäät silloin, kun vauva saattaa valvottaa muutaman tunnin välein syömisellä... Masennus siitä tuskin paranee, eli kannattaisiko itse olla jo ennen raskautta siinä kunnossa että lääkkeitä ei tarvita lainkaan.
Raskaus on melkoinen hormonimyllerrys keholle ja mielelle ja vauvan syntyessä rytmit menee monilla aika sekaisin, synnytyksen jälkeinen masennus on aika yleistä. Ja jos on jo valmiiksi masentunut niin ???
Eli älä ota tätä viestiä itseesi, vaan juttele sinun tilanteen tuntevan henkilön kanssa ja teet ratkaisut sitten...
seppäskä 10+4
olisin kaivannut, eli nostelen vähän ketjua. Jos ei ole kokemusta triptylistä tai remeronista, niin onko edes muista raskaudenaikaisista uni- tai masislääkkeistä? Entä kuinka luotettavana yleensä pidätte teratologista tietopalvelua? Välillä tuntuu, että heidän mielestään lähes kaikki lääkkeet sopivat käytettäväksi myös raskauden aikana.
Ja eka vastaajalle sen verran, että kokemusta kyllä löytyy vaikeista vauvoista 3 kappaletta (ja sieltä nuo ongelmat juuri juontuvat), mutta hullu on hullu, kaiketi, ja ehkä tuo ikäkin alkaa jo painaa sen verran, että mahdottomiin ei voi odotella jos vauvaa vielä mielii. Ihan kohtuullisessa kunnossa olen nyt ja akateemisessa työssäkin. Niin, ja asia on vasta mietintöasteella, lähinnä tuon lääkitysasian takia. Kunnan vanha lääkäri on Panadol-linjalla (muita ei saisi raskausaikana käyttää), mutta teratologinen tietopalvelu antaa aivan eri informaatiota. Tiedä sitten ketä uskoa, huoh!