Tippuuko ope hoitovapaalla " kelkasta" ?
Eli oletko opettaja, joka pitää hoitovapaata pitkään, siis on kotiäitinä useamman vuoden? Vaikuttaako tämä tuönsaantiin jos viraa ei vielä ole? Eihän opettajan ammattitutkimti oikein vanhene ja itse ainakin koen, että opin paljon luokanopettajan työhöni vaadittavia tärkeitä perustaitoja myös lasteni kanssa kotona ollessa. Nyt vain mietin kelpaanko töihin esim. viiden vuoden kotona olon jälkeen? Olen vasta valmistumassa ja lapsia tulossa lisää.
Kommentit (7)
miesopet saa töitä mistä vaan, se on karu totuus.
jos ei ole, se haittaa kyllä.
Siis eihän se ope mistään kelkasta " tipu" koska opettajien tieto nyt muutenkin on vanhentunutta jo silloin kun opvat koulutuksessa, eikä sitä juuri päivitellä. Mutta työkokemuksen puute kyllä rassaa ja se rassaa sitä enemmän mitä kauemmin ehtii kulua valmistumispäivästä. Kandee mennä johonkin maalle pariksi vuodeksi että saa viran, tehdä ne lapspet siellä, palata hoitovapaalta vuodeksi töihin ja etsiä sitten mieleinen virka kaupungista.
saattaa olla vaikeaa. Totuus on se, että virka pitäis hankkia ennen hoitovapaita. Sen jälkeen kun on kasvattanut omia lapsiaan kotona, on pelkkää määräaikaisainesta sivistystoimenjohtajien silmissä.
Toista on, jos on miesope. Miesopettaja voi olla ihan mitä tahansa. Kaikki käy ja virka irtoaa, kun omistaa ne munat.
Suorastaan ärsyttää tämä homma alallamme. Miltei poikkeuksetta miesopet ovat laiskoja ja piittaamattomia älykääpiöitä. Heille kuitenkin kaikki tulee kuin manulle illallinen.
Itse sain viran ihan mielettömän hakurumban jälkeen. Olisi pitänyt etsiä virkaa toimeliaammin jo ennen lapsen hankintaa. Siinä vaiheessa, kun ikä paukkuu kolmeviitosessa, on todella vaikea saada virka.
Jos on siis saanut lapset ennen opiskeluja tai niiden aikana. Miten mielestänne vaikuttaa työn-/viransaantiin?
Heidän kanssaa oli kotonakin kunnolla, ilman virallista hoitovapaata siis. Mielestäni lapset eivät vaikuttaneet millään tavalla mahdollisuuksiini saada virkaa. Olen nyt saanut kaksi lasta vielä " virallisenakin" . Hoitovapaiden takia en ole kummassakaan vaihtoehdolla pudonut kelkasta nkä mistään muustakaan. Päinvastoin paljon uusia tuulia olen saanut. Ajan hermolla pysyy hyin seuraamalla lehtiä, kirjoja ja omia koululaisia.
Vierailija:
Jos on siis saanut lapset ennen opiskeluja tai niiden aikana. Miten mielestänne vaikuttaa työn-/viransaantiin?
eikä se hyvä ole. Mutta on se aavistuksen verran parempi olla vastavalmistunut 36 ilman työkokemusta kuin hoitovapaalta palaava 36 ilman työkokemusta.
Mutta hei, maalta saa töitä ja lukekaa erityisopettajan pätevyys niin saatte kaupungistakin!
Mutta eihän sille mitään voi kun ne lapsetkin on joskus tehtävä.