Olenko kauhea äiti, kun suutuin 7 veelle
tänään kotiin tullessani. Sovittiin, että lähtee tänään iltapväkerhosta aiemmin ja siivoaa keittiön = tyhjää tiskarin ja laittaa likaiset koneeseen. Noh, minähän ehdin töistä aiemmin kotiin, oli poika jäänyt sitten iltiksen jälkeen koulun pihalle leikkimään ettei vaan tarvi siivota. Nyt tuolla murjottaa. En päästä ulos ennen kuin on siivonnut keittiön JA eteisen, sai lisää siivottavaa rangaistukseksi.
Kommentit (21)
Mutta jos siis on sovittu yhdessä asia, että tulee kotiin tiettyyn aikaan ja hoitaa hänelle sovitut hommat, niin kyllähän luistamisesta täytyy jotenkin rankaista.
tee mitään leikkien jälkeen. Iltiksen jälkeen ensin kläksyt, sitten syönti, sitten paahtaa jo pihalle kavereiden kanssa! Sisälle tulee 19.30-20 ja sitten onkin jo iltapuuhien aika.
ap
Joskus tyhjentää esim. aterinkorin astianpesukoneesta. Hyvähän se on, että oletetaan osallistuvan kotitöihin, mutta enpä itse vaadi juuri mitään vielä noin pieneltä!
mutta en lähtisi vielä vaatimaan keittiön siivousta..Meillä 6 ja 7 vuotiaat siivoavat omat huoneensa, vievät roskapusseja ja järjestävät eteiseesä takit ja kengät paikoilleen..pikku juttuja mut tärkeitä juttuja.
Kannatan kotitöiden opettamista, mutta että pitäisi sen takia iltiksestä/leikeistä lähtee kesken et keittiö pitää siivota...Kuulostaa ehkä kohtuuttomalta.
Iän karttuessa tuollaisetkin hommat on ok.
1 x viikossa tyhjää tiskarin
1 x viikossa pesee vessan lavuaarin
1 x viikossa järjestää eteisen
1 x viikossa järjestää oman huoneensa ja lisäksi vie kaikki roskat.
Taidan olla sitten liian vaativa, jotenkin olen ajatellut että ikä on sopiva aloittaa kotihommien teko ja ei noi ole edes vaativia. Minkä ikäiset teillä sitten osallistuvat kotihommiin?
ap
mutta miks sen lapsen pitäs tulla yksin tekemään noita hommia kotiin? Eikö sen keittiön vois siivota sitten, kun vanhemmatkin on kotona?
Ja mielummin itse tekisin niin, että lapsi olis i-päiväkerhossa loppuun asti ja sitten rajoittaisin illalla kavereitten kanssa olemista siten, että jäisi perheen yhteistäkin aikaa. Se tietysti vaatii sen, että olen itse sitten valmis tekemään lapsen kanssa jotain - pelaamaan, lukemaan jne.
Miksi kaikesta pitäisi maksaa? En minä ainakaan aio ruveta mitään makselemaan.
Vierailija:
Miksi kaikesta pitäisi maksaa? En minä ainakaan aio ruveta mitään makselemaan.
niin annan 50 centtiä per homma, meillä siis viikkorahana max. 2,5 euroa viikkoraha, jotka saa käyttää mihin haluaa. Karkit ostan karkkipäiviksi eli pystyy säästämään johonkin todella haluamaansa tavaraan tms.
ap
Vierailija:
mutta miks sen lapsen pitäs tulla yksin tekemään noita hommia kotiin? Eikö sen keittiön vois siivota sitten, kun vanhemmatkin on kotona?Ja mielummin itse tekisin niin, että lapsi olis i-päiväkerhossa loppuun asti ja sitten rajoittaisin illalla kavereitten kanssa olemista siten, että jäisi perheen yhteistäkin aikaa. Se tietysti vaatii sen, että olen itse sitten valmis tekemään lapsen kanssa jotain - pelaamaan, lukemaan jne.
siivota sen jälkeen, kun mulla on sellanen fiksaatio, että keittiön on oltava siisti ennen ku alan ruuan laittoon ja siihenhän pitää alkaa heti ku tulen kotiin. Eikä 30 minuuttia ole mitään pois iltiksestä, oppii vähän olemaan yksinäänkin samalla.
ap
Meillä tosin tuonikäinen tekee päivittäiset tehtävänsä silloin kun jompi kumpi vanhemmistakin on kotona (ja siis joka päivälle joku tehtävä - esim. tiskikoneen tyhjennys, eteisen järjestäminen tms.) Vitosluokkalaisen odotan tekevän oman tehtävänsä joka päivä oma-aloitteisesti vaikka kukaan ei olisi kotona. Ja ihan hyvin meillä tämä käytäntö toiminut - tosin kaikillahan välillä niitä päiviä on, ettei mikään huvita.
Vierailija:
siivoa itse keittiösi ja jätä lapsi rauhaan
muuna päivänä, ei mielestäni ole paljoa vaadittu jos sovitaan tiskarin tyhjennyksestä ja aamupalaastioiden laittamisesta koneeseen!
ap
Kyllä 7-vuotiaan pitäisi kyetä jo osallistumaan kotitöihin ja kerran viikossa noiden luettelemiesi asioiden vaatiminen ei tosiaan ole liikaa.
Meillä 3,5-vuotias siivoaa huoneensa 2-3 kertaa viikossa (=järjestelee lelut paikoilleen), kattaa usein pöydän jne.
Turhaa vouhkaamista yhdestä astianpesukoneen tyhjennyksestä! Ja miksi lapsen pitää tulla tyhjään kotiin siivoamaan.???
en voi kuvitella että käskisin poikaa vielä yksin siivoilemaan keittiötä...
yhdessä tehdään kun pyydän!
meillä hommat jääneet vielä roskien viemiseen ja oman huoneen siivoamiseen...
toisaalta 5v tyttö jo tiskaa ja imuroi, pyyhkii pölyjä ja pesee ikkunoita! =)
hänen pitäisi 7-vuotiaana lopettaa leikit kesken ja tulla kotiin siivoamaan. Siivota voi sitten leikkien jälkeenkin.