Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synttärilahjojen arvo?

23.10.2007 |

Hei,

mikä tiedän mielestänne on sopiva summa, kun ostetaan synttärilahjaa 3-8 ¿vuotiaalle lapselle? Juuri joltain keskustelupalstalta luin, että tulee kalliiksi kaikki tarhakaverien synttärit, kun alle 20 eurolla ei saa mitään!

Varmaan on eroa siinä, ostetaanko lahjaa a)tarhakaverille b)serkulle/perhetutun lapselle ja c) kummilapselle? Olenko minä yksin ajatuksineni, kun minusta kohtaan a) on sopiva hinta 4-6 e, kohtaan b 5-10 e ja kohtaan c) 15-25 e?

jos oman 5-vuotiana tyttöni toivieta kysellään, vinkkaan yleeensä puuahkirjoja, hama-helmiä, värikyniä, hiuslenksuja yms. kuluvaa tavaraa. Lelut ja vaattteet ostan mieluummin itse, niin ovat mieluisia - ja sitäpaitsi ne ovat minusta kovin kaliitakin lahjoiksi!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 3 lasta ja tarha ja koulukavereiden synttäreitä on harva se viikko joten enempää rahaa kuin 5 e/lahja ei pysty laittamaan. Perhetuttujen ja sukulaisten lapsille saatan sijoittaa noin 10 e ja sitten kummimuksulle jopa 30 e lahjaan.

Tuon 5 e arvoisia lahjoja myös minun lapseni ovat saaneet koulu ja tarhakavereilta ja 10 euron pintaan kaveriperheiltä. Lastemme kummit ostelevat sitten vähän arvokkaampia lahjoja tai osallistuvat keräykseen isompaan hankintaan. Poikkeuksiakin on..Tyttäreni sai taannoin koulukaveriltaan korvakorut (kultaiset) lahjaksi ja edellisvuonna bratsin! Molemmat siis noin 20 e arvoisia. Minä pidin silti oman linjani kun oli tämän kaverin synttärit ja ostin taas noin 5 euron lahjan. Nolotti hieman mutta silti ; )

Vierailija
2/5 |
23.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei,

ja nyt oli siis yse nimenomana synttärilahjoista. Minäkin olen kummilapsille osatnut jouluksi jotain arvokaampaa, esim. vanehmmalle aina uuden Potterin :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni mainitsemasi lahjojen arvot ovat hyvät. Täytyyhän se jokaisen ymmärtää, että ei kaikille naapureille/tarhakavereille voi investoida kalliita lahjoja. Meillä tyttö on vasta 1v10 kk, mutta naapurustossa on tosi paljon lapsia ja synttäreitä siis varmaan kerran kuukaudessa (asutaan paritaloyhtiössä, jossa meille on muodostunut tosi läheiset naapurisuhteet). Itse olen kaupungilla kulkiessani ostellut alennuksesta tai muuten vaan halpoja pieniä leluja ja erityisesti kirjoja varastoon, niin voin sitten paketoida sieltä =)

Kummilapset ja serkut ovat sitten vähän eri asia ja heille ostan yleensä n 15-20 euron arvoiset lahjat. Serkkuja meidän tytöllä on vain kolme, joista kaksi on myös kummilapsia...

Mutta eihän se tärkein asia edelleenkään ole se lahjan arvo vaan muistaminen =)

Nekku

Vierailija
4/5 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarha tms. kavereille alle 10 eur, serkuille ja ns. parhaille kavereille ehkä 15-20eur. Kummilapsille synttärilahjat noin 50 eur, onpa joskus tullut laitettua reilut 100 euroakin.

Kummilapsille ostan yleensä jotain järkevää, eli pienempänä ostan esim. laadukkaat luistimet tai sukset, ja isompana olen osallistunut uuden kännykän tai polkupyörän ostoon. Tai ostanut nipun elokuvalippuja. Joskus olen maksanut syntymä- ja joululahjaksi yhteensä ulkomaanmatkan. Toisinaan olen tilannut heille valitsemansa lehden vuosikerran. Ja vaatteita tulee ostettua aina sillon tällöin, kun silmiin osuu jotain mieleistä, mutta niitä en anna synttärilahjaksi vaan muuten.

En kuitenkaan laske tai katso, että minkä hintaisia lahjoja oma lapseni saa. Mielestäni synttärilahjat eivät ole " vastalahjoja" , joiden rahallisen arvon pitäisi vastata toisiaan. Usein olen myös sanonut, että meidän lapsen synttäreille ei tarvitse tuoda lahjaa, mutta meille merkitsee paljon, jos synttäreille tullaan vieraaksi. Lapseni on kylläkin vasta reilu 2v, joten vielä ei itse ymmärrä tätä lahja-asiaa eikä osaa niitä " vaatia" . Ehkä isompana hänkin " osaa haluta" lahjoja vierailta synttäreillään.

Vierailija
5/5 |
24.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen harrastanut myös alennuskoriostoksia, sillä tällä hetkellä viisivuotiaalle tytölleni sopii hyvin tarhakaverilahjaksi joku barbeihin, taskukissoihin tms liittyvä juttu. Viimeksi löysin myös ekalla olevaa poikaani ajatellen Da Vinchy koodi -pelin, joka maksoi viisi euroa. Saa viedä sen joku kerta kaverille synttärilahjaksi.

En kuitenkaan ole ollut ihan älyttömän tiukka hinnan suhteen. Hyville kavereille ja perhetutuille lahja saa maksaa noin 20¿, tarha/luokkakavereille yritetään löytää noin kympillä. Kummilapselle ja läheisen siskon lapselle saatan joskus ostaa jotain kalliimpaa ja toisella kertaa taas jotain pientä. Monesti synttärilahja on ollut " hienompi" , sillä ovat vielä joulupukki-iässä.

Lahjajutuista vielä haluan sanoa, että meidän lapset ovat tykänneet hirveästi, kun siskoni välillä muistaa heitä kortilla. Ekaluokkalainen oli tosi tyytyväinen, kun sai hienon pikkuvihon postitse koulun alkaessa.