Olinko törkeä synnärillä, kun menin neuvomaan/määräilemään?
Itselläni oli takana kaksi valvottua yötä ja hyvin mennyt synnytys. Jouduin neljän hengen huoneeseen. Siellä kolme vauvaa oli ihan rauhallisia (omani myös), mutta yksi itki ja itki. Itku senkun yltyi. Oli syntynyt 3 vrk sitten.
Menin juttelemaan lapsen äidin kanssa, että koita nyt hiljentää se vauvasi yöksi. Sanoin, että kannattaa kokeilla ihoa vasten pitämistä (oli hänen esikoinen). Hän piti iholla ja itku yltyi. Sanoin, että on varmasti nälkäinen, pitäsikohän sinun kokeilla antaa korviketta? Äiti siihen itkuisena, että se voisi häiritä hänen maidonnousuaan. Hän haluaa imettää. Sanoin, että vauva on varmasti nälissään. Menisit kansliaan ja pyytäisit korviketta. Minäkin jouduin antamaan korviketta parina päivänä ja myöhemmin imetys alkoi sujumaan. Äiti meni ja vauva nukkui sen jälkeen tyytyväisenä ainakin neljä tuntia. Koko huone sai levätä.
Kommentit (29)
Pitääkö nyt kaikkien kehua sua? Myöntää mitali kun pelastit huoneen yöunet? Ja ei en yleensä kirjoita näin, saati kiroa mutta oli vaan niiiin tyhmä aloitus, mielestäni. Anteeksi.
rasittavana mutta toisaalta vauvalla oli nälkä ja se hiljeni ohjeilla joten sinällään hyvä juttu.
kättärillä olisit saanut kätilöt kimppuusi
saattaa olla itkua,itsekin olen kuunnellut monta yötä muiden vauvojen itkua,muttei ole tullut mieleenikään mennä muita neuvomaan
Jos vauva huutaa koko yön niin ei se normaalia ole. Ja hyvä että äiti sai apua jos ei kerran itse tajunnut tehdä mitään!
ajatus, että joutuisin kenties kuuntelemaan tuota raastavaa itkua useita päiviä ja öitä. Halusin levätä, jotta jaksaisin itse kotona kolmen lapseni kanssa. Olisin ehkä voinut käydä itse kansliassa, jotta hoitajat olisivat voineet neuvotella lisämaidosta äidin kanssa? Ei tullut vaan mieleeni.
Ap
jos joku mamma olisi laitoksella tullut kommentoimaan lastenhoitotaitojani...
ja sitten huusikin koko yön putkeen. 3kk iässä todettiin erittäin paha maitoallergia.
Ja tietenkin saa korviketta jos haluaa välttämättä sitä heti.
ja hommaa itelles yksityishuone jos et kestä muiden vauvojen itkua.
Sorry, mutta se mestä ei oo sun ruususen untas varten.
Vierailija:
ja hommaa itelles yksityishuone jos et kestä muiden vauvojen itkua.Sorry, mutta se mestä ei oo sun ruususen untas varten.
mielestäni kullekin tulee suoda oikeus löytää oma tapansa ilman että joku muu äiti neuvoo tai painostaa vieressä pyytämättä. Kätilöt on siellä sitä varten että he joko auttavat tai heilta voi halutessaan kysyä neuvoa. Itse en ekan lapsen kanssa kaikkea heti osannut/tajunnut, mutta halusin itse oppia, en kuulla muilta.
Sen ei pidä silti olla mikään syy turhan lisämaidon antamiselle. Vauva kuin vauva taintuu jos korviketta tuputetaan mahan täydeltä, mutta imetyksen se saattaa vaarantaa, puhumattakaan siitä että altistaa mm. maitoallergialle (jos vauvoille on todella tarjolla vain korviketta). Minua kyllä harmittaisi jälkeenpäin jos olisin antanut periksi toisen äidin painostuksen alla ja antanut korviketta vastasyntyneelleni.
Minusta on muuten hassua kuulla kuinka vauvat " huutavat nälkäänsä" kurkku suorana, kun tosiasiassa liian vähän ravintoa saavien vastasyntyneiden verensokeri tavallisesti laskee ja vauvat muuttuvat uneliaiksi. Eli eivät todellakaan rääy kurkku suorana. Vauva ei luultavasti edes osaa vielä tuntea nälkää, koska mahalaukku on niin pieni että pienikin kolostrummäärä täyttää sen. Jos se kerran venytetään isolla korvikeannoksella, ei kolostrum ehkä enää riitäkään.
Mitäs rupesit lapsentekoon. Pitäis tietää, ettei synnäreillä ole mitään prinsessaolosuhteita kellekään. Olisit pyytänyt miestäsi tuomaan korvatulpat. inhoan sun tyylisiä ämmiä.
Olit hormonipäissäsi ja siinä kaikki. Mutta kyllä käy sitäkin äitiä sääliksi, joka joutui antamaan lisämaitoa, koska on niin perskatin totta, että se häiritsee omaa maidonnousua.
Eipä mikään ihme! Yleensä imetys ohjaus on ihan retuperällä jo hoitajilla ja kätilöilläkin. Sitten vielä toiset äidit antaa tuollaisia ohjeita HUH! Ottakaa nyt selvää asioista! Jos omille vauvoillenne tungettekin mitähaluatte, mutta älkää puuttuko muiden hoitamiseen varsinkin jos neuvonne ovat vääriä!
Ei olisi neuvot auttaneet kun oli allerginen vauva.
olisi tuona toisena äitinä ottanut kaaliin sinun käytöksesi, vaikka ymmärränkin harmisi.