Lapsella ekakertaa kaveri synttärit, en haluaisi ventovieraita vanhempia mukaan.
4v täyttää.Miten ilmaisen asian kutsussa,että vanhemmat tajuavat että lapsi voi tulla mutta vanhemmat eivät mielellään :D Tuntuu kiusalliselle jos ventovieraita itseäni reilusti vanhempia äitejä/isiä tulisi meille. Olen itse hoitaja päiväkodissa joten juhlat varmasti sujuvat ja osaan hoitaa tilanteen :) Ja ihan 4 kaveria saa vain kutsua, juhlat kestäisivät 2tuntia.
Kommentit (76)
Kerrot kutsussa että perheen halutessa lapset voivat jäädä juhlistamaan synttäreitä ilman vanhempia. :) Kannattaa siis ilmoittaa mielestäni tuolla tavoin, että lapsilla on mahdollisuus jäädä ilman vanhempia, se antaa enemmän vapautta vieraille päättää, kuinka toimitaan. Voihan toki olla, että jollekin tuon ikäiselle ilman äitiä tai isää yksin jääminen vieraaseen paikkaan on liian jännittävää. Oma 4v:ni ei vielä uskaltaisi jäädä yksin kaverin luokse, tarttee vanhemman mukaan. :)
Laitat kutsuun että "Petteri" on tervetullut "Antin" 4v synttäreille perjantaina 4.4.
Vieras voivat saapua synttäreille klo xxx ja hänet voi hakea klo xxxx
Vieraan huolenpidosta, ohjauksesta ja viihtymisestä huolehditaan
Kuten myös hauskanpidosta, herkuttelusta ja kaikenlaisesta mukavasta tekemisestä
Tervetuloa!
meidän lapsi ei sitten osallistu juhliinne,sillä ei vaan riitä rohkeutta jäädä tarhakavereiden kotiin ilman vanhempia
Siis mistä lähtien vanhemmat ovat osallistuneet lapsen kaverin synttäreille? Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että äidin pitäisi jäädä Matin kanssa Penan kotiin kun Matti menee juhlimaan Penan synttäreitä.
Mä luulen, että monelle 4-vuotiaalle on kova paikka jäädä vieraan aikuisen hoiviin vieraaseen ympäristöön. Tai ehkä tulevat synttärivieraat ovat vierailleet teillä ennenkin?
Hyviä ideoita, mutta annathan kuitenkin vanhemman jäädä edes vähäksi aikaa lapsen kanssa, jos joku ei suostu jäämään. Omani oli kolmevuotiaana ekan kerran kaverin neljävuotissynttäreillä, ja turvallisuuden tunteen luomiseksi riitti, että istuin hänen kanssaan siellä kymmenisen minuuttia, sitten poika sanoi itse, nyt voit äiti lähteä. Jos en olisi saanut jäädä, niin voi olla, että synttärit olisivat jääneet väliin (ja ehkä tämän jälkeisetkin synttärit). Nyt jäi kaikille hyvä mieli :)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:37"]
Mä luulen, että monelle 4-vuotiaalle on kova paikka jäädä vieraan aikuisen hoiviin vieraaseen ympäristöön. Tai ehkä tulevat synttärivieraat ovat vierailleet teillä ennenkin?
[/quote]
Näinhän se voi olla...ja seuraavana vuonna ei missään tapauksessa halua vanhempia mukaan. Meidän muksu ei lähtenyt neljän vanhana kaverisynttäreille... sanoi hyvin päättäväisesti että ei mene. Minä sitten lähettelin tekstiviestejä, että kiitos kutsusta mutta ei tällä kertaa. Seuraavana vuonna meni jo mielellään.
Enpä minä oikein osaisi itse mennä roikkumaan sinne juhlapaikalle... en ole niin sosiaalinen.
Sorry, mutta meidän lapsi ei tule 4v iässä tuntemattomien synttäreille. Meillä ei riitä se, että lapsi on tuttu ja äiti sanoo olevansa hoitaja. Minun pitää ihan oikeasti tuntea se aikuinen, jonka vastuulle lapsen annan. Lapsesi saa meiltä kivan itsetehdyn kortin ja onnittelut.
Varaudu siihen, että jos noutoaika on esim. 16.00, niin ensimmäiset haetaan 15.30 ja viimeiset 17.15. Eikä sillä Minttu-Maarilla ole aavistustakaan äitinsä puhelinnumerosta, joten sielläpä kotona odotatte ja sinä yrität keksiä lapselle viihdykettä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:36"]
Siis mistä lähtien vanhemmat ovat osallistuneet lapsen kaverin synttäreille? Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että äidin pitäisi jäädä Matin kanssa Penan kotiin kun Matti menee juhlimaan Penan synttäreitä.
[/quote]
Meillä maalla on ihan tapana, että vanhemmille on kahvipöytä keittiössä, lapset ovat olohuoneen puolella. Osa vanhemmista jää, osa kahvittelee vasta tullessaan hakemaan lapsen. Meillä on tällaista vanhanaikaista yhteisöllisyyttä eli kyläläiset on tervetulleita vaikka 4v kahveille eikä vain pikkulapset.
Äideiltä tai isiltä puhelinnumero, joihin voi tarvittaessa soittaa.
Ei kai tällaista nyt sentään tapahdu, että haetaan vasta tunti juhlien pääättymisen jälkeen!!!? Ja pyydä tosiaan vanhempien puhelinnumerot, kun kyse on noin pienistä, jos jostain syystä tarvitsee ottaa kesken juhlien yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:43"]
Varaudu siihen, että jos noutoaika on esim. 16.00, niin ensimmäiset haetaan 15.30 ja viimeiset 17.15. Eikä sillä Minttu-Maarilla ole aavistustakaan äitinsä puhelinnumerosta, joten sielläpä kotona odotatte ja sinä yrität keksiä lapselle viihdykettä.
[/quote]
Kutsu lapsen nimellä. Silloin jokainen ymmärtää, että vain lapsi on kutsuttu. Mutta aina on ollut 4v ja 5v lasten joukossa joku, joka ei halua jäädä ilman äitiä/isää. Näiden vanhemmat on aina etukäteen kysyneet, että sopiiko jäädä lapsen kanssa. Ja sovittavahan se on... :D
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:49"]
Ei kai tällaista nyt sentään tapahdu, että haetaan vasta tunti juhlien pääättymisen jälkeen!!!? Ja pyydä tosiaan vanhempien puhelinnumerot, kun kyse on noin pienistä, jos jostain syystä tarvitsee ottaa kesken juhlien yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote]
Toki tuollaista tapahtuu! Jos äidillä on jumppa klo 15.30 - 17.00, ei hän sitä jumppavuoroa jätä kesken vaan antaa lapsen olla juhlissa ja hakee sitten pois. Puhelinnumeroa ei tietenkään anneta, koska ap on kertonut osaavansa olla lasten kanssa! Ei kai ne vanhemmat odota kotoa soittoa, että hakekaa lapsi pois, jos kerran ap ei ole halunnut vanhempia lainkaan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:45"]
[/quote]
Meillä maalla on ihan tapana, että vanhemmille on kahvipöytä keittiössä, lapset ovat olohuoneen puolella. Osa vanhemmista jää, osa kahvittelee vasta tullessaan hakemaan lapsen. Meillä on tällaista vanhanaikaista yhteisöllisyyttä eli kyläläiset on tervetulleita vaikka 4v kahveille eikä vain pikkulapset.
[/quote]
No on hiukkasen eri asia, jos vanhemmat ovat muutenkin perhetuttuja.
Miksi pitää kutsua synttäreille melkein imeväisiä, jotka eivät vielä pärjää ilman äitiä ja isää? Eikö niitä kavereita voi kutsua vasta siinä vaiheessa, kun ne jo uskaltavat mennä äidin näköpiiristä pois? Vai onko tässä joku lahja-ahneus taustalla?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:48"]
[/quote]
Se pyyntö pitää olla kutsussa! Eli jos kutsuu "synttärit alkavat klo 14.00 ja lapsen voi hakea pois klo 16.00" niin on aika hurjaa laittaa lisäksi, että "ilmoittakaa puhelinnumero, josta vanhemmat tavoittaa, jos jotain sattuu". Jos lapsi on tarpeeksi vanha tulemaan yksin tuntemattomaan perheeseen synttäreille, on hän tarpeeksi vanha pärjäämään yksin!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:45"]
[/quote]
[/quote]
No on hiukkasen eri asia, jos vanhemmat ovat muutenkin perhetuttuja.
Miksi pitää kutsua synttäreille melkein imeväisiä, jotka eivät vielä pärjää ilman äitiä ja isää? Eikö niitä kavereita voi kutsua vasta siinä vaiheessa, kun ne jo uskaltavat mennä äidin näköpiiristä pois? Vai onko tässä joku lahja-ahneus taustalla?
[/quote]
Ei kai se 4v enää ole imeväisiä?
Suurin osa kyläläisistä ei ole perhetuttuja vaan kyläläisiä, mutta silti sinne kahvipöytään on tervetullut vaikka 12v synttäreillä! Kyse ei ole pärjäämisestä ilman äitiä tai isää vaan maalaisesta vieraanvaraisuudesta. Aikuiset muuten ei tuo erikseen lahjaa, sen tuo kaveri. Aikuinen nauttii huoleti kahvia ja pullaa keittiössä eikä mieti, mitä se oma lapsi tekee varsinaisella juhlapuolella.
Mä pelkäsin muinoin, että vanhemmat änkee mukaan, mutta eipä onneksi kukaan tullut. Tai en mä ketään kutsunut sisään.. Odottelivat pihalla aina kun lappasin pieniä vieraita ulos sitä mukaan kun tulivat hakemaan.
Enkä ole lastenhoitaja ja lapsia oli yleensä 10-15 hlöä. Ollaan jokaisella aloitettu kaverijuhlat 3 v synttäreistä.
Nuorin täytti just kymmenen ja kertoi, että jos hän kutsuu Laurin, niin sen äiti tulee sitten mukana. ?? Koska tällä on vasta diagnosoitu diabetes ja äiti tulee näyttämään pöydästä, että mitä poika saa sitten syödä. Lauri kutsuttiin ja äiti piipahti sen minuutin että ratsas juhlaherkut. Tarjosin kuitenkin kahvit, semituttu vanhempainilloissa nähty, ei jäänyt, koska poika on kieltänyt. :D
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:48"]
[/quote]
Se pyyntö pitää olla kutsussa! Eli jos kutsuu "synttärit alkavat klo 14.00 ja lapsen voi hakea pois klo 16.00" niin on aika hurjaa laittaa lisäksi, että "ilmoittakaa puhelinnumero, josta vanhemmat tavoittaa, jos jotain sattuu". Jos lapsi on tarpeeksi vanha tulemaan yksin tuntemattomaan perheeseen synttäreille, on hän tarpeeksi vanha pärjäämään yksin!
[/quote]
Mä äolen aina lykännyt emännälle/isännälle puhelinnueron lappusella. Vaikka lapseni periaatteessa pärjää yksin.... voihan sitä mennä päivänsankarilta vaikka jalka poikki,vieras tukehtua kakkuun, juhlatalo syttyä palamaan, päivänsankarin mummo saada sydärin, tai jotain muuta, minkä vuoksi minun olisi syytä välittömästi mennä paikalle huolehtimaan lapsestani.
Laita että juhlat alkavat klo 14 ja vanhemmat voivat hakea juhlijan pois klo 16.
Mulle oli taas aikoinaan epäselvää pitääkö mennä mukaan kun esikoisella oli ekat kaverisynttärit joihin oli kutsuttu.
Kysyin sitten tekstiviestillä miten toimitaan, oliko toivetta että tulen tytön mukaan vai voiko tytön kipata paikalle ja noutaa :)