Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet mammat eivät ota lastensa allergioita vakavasti?

Vierailija
21.10.2007 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset, jos olisin pessyt heitä enemmän. Huomasin taipumuksen jo vauvana ja siksi suojelin heidän ihoaan liialta puhdistamiselta.

Vauvana käytin kylvyssä 2-3 viikon välein + peppupesuja ja kainaloiden ym taipeiden pyyhintää tarpeen mukaan. Nyt 2 v ja 4 v käyvät kylvyssä kaksi kertaa viikossa ja muuten tehdään pikkupesuja.

En ymmärrä, että jotkut kylvettävät lastansa joka ilta. Eivät voiteet korjaa jo syntyneitä vaurioita iholla, kun luontainen ihon suoja häiriintyy pesuista.

Vierailija
2/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapsen oireet leimataan heti allergiaksi, todellisuudessa vain murto-osa ns. allergisista lapsista on oikeasti allergisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy pestä joka päivä. Bakteerit iholla ovat atoopikolle haitallisempia kuin vesi, joka toki ihoa kuivattaa.

Atopia ei tule pesemällä lasta. Sitä joko on atoopikko tai ei ole.

Vierailija
4/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesemällä liikaa, niin siitä ei sitten olekaan välttämättä helppoa paluuta normaaliin ihoon. Tarkoitan, että on tärkeää, että miten ihonhoito alkaa sujumaan heti alusta, vauvaiässä. Vastasyntyneen vauvan ihoahan suojaa erityinen rasvainen kerros ja sitä on suojeltava pesemällä harvoin. Lasta on hyvä pitää myös vanhempien tervettä ihoa vasten, jotta saataisiin hyvä bakteerikanta iholle.

Olin itse atoopikko (neuvolakortin ja äitini mukaan) huomasin, että lapsillanikin on kuiva iho. Tein sitten eri tavalla kuin oma äitini eli pesin lapsiani harvemmin. Äitini taas pesi minua ainakin melkein joka päivä.

Tiedän, että atooppisen ihon väitetään tarvotseva pesua ja voitelua. Minä puhunkin atooppisen ongelman ehkäisystä.

4.

Vierailija
5/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppista ihoa pitäisi suihkutella kevyesti päivittäin, ei siis PESTÄ, varsinkaan pesuaineilla. Tarkoitus on ainoastaan huuhtoa edellispäivän voiteet pois. Ja suihkun jälkeen atoopikko voidellaan " lumiukoksi" eli paksulti perusvoidetta. Voidetta tulisi silloin tällöin myös vaihdella ettei iho totu. Näillä ohjeilla meidän atoopikon iho pysyy hyvässä kunnossa. Ja tietenkin syömisiin huomiota kiinnittämällä.

Vierailija
6/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kutiavaa, kuivaa ihoa kuitenkaan, mutta jos on ihottumaa niin pesu on tärkeää. Näin ihottumasta saadaan poistettua bakteereja ja likaa. Tärkeintä on ennaltaehkäisy perusrasvoilla eikä rasvaa suinkaan levitetä likaiselle iholle. Atopiaa ei saa aikaiseksi pesuilla vaan se on ihon ja elimistön ominaisuus reagoida väärin. Meillä 2 atoopikkoa. Toinen tarvitsee usein pesua ja rasvausta, koska on erittäin ihottumainen ja ihottuma tahtoo tulehtua. Toinen on kuivaihoinen ja kutiseva kuten äitinsä. Ei tarvitse kokovartalon pesua niin usein, mutta joka pesun jälkeen kunnon rasvauksen.

Vierailija
7/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pesin häntä hyvin vähän ennen kuin iho meni huonoon kuntoon n. 4kk iässä. Istumaan opittuaan on käynyt kylvyssä joka ilta lääkärin kehotuksesta ja kesällä iho on hyvässä kunnossa ja talvella huonossa, ihan riippumatta vedessä lotraamisen määrästä.

Vierailija
8/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääristä. Ne kastuivat kakkapyllyn pesun yhteydessä. Selvästikin vesi oli siis pahasta. Sääriin tuli punaisia hilseileviä läiskiä. Hoidin niitä laittamalla kylpyöljyä pesuveteen ja hieromalla öljyä suoraan läikkiinkin. Suojelin sääriä liialta kastumiselta ja johan iho parani. Niin ja käytin myös aloevera voidetta johon oli lisätty mehiläiskittiä (propolis), koska näillä aineilla on antibioottinen vaikutus ja ihottuma saattoi saada alkunsa myös ulosteen bakteereista, jotka pääsivät vaikuttamaan ihon bakteeritasapainoon.

Vierailija
9/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin yksilöllisiä eroja on, mutta yleisneuvo, jonka lääkärit antavat on ihon päivittäin suihkuttelu ja rasvaus.

Vierailija
10/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pliis, vähintään kerran viikossa, pliiiiiiiis

Vierailija
11/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella oli todettu maito- sekä vilja-allergia. Vanhemmat olivat sitä mieltä, koska kuukauden kuluttuakaan iho ei ollut yhtän parempi kun ennen allergiadiagnoosia, että lapsen voi antaa syödä mitä vaan kun iho kuitenkin oireilee. Ja tosiaan olivat jättäneet ruokavaliosta pois vaan ns. näkyvän maidon, eli syöttivät kuitenkin sellaisia ruokia joiden valmistuksessa oli käytetty maitoa, kun " eihän tää oo edes juotavaa, kyllä sitä voi ottaa kun siinä on maitoa vaan osaksi" jne.

ITsellä pieni allergikko myös, ja oikeasti on pitänyt todella tarkkaan katsoa mitä syötetään. Nyt alkaa onneksi jo olla helpompaa, oireet eivät enää tule niin voimakkaina kuin aikaisemmin, niin että joidenkin aineiden kohdalla satunnaiset syömiset eivät häiritse paljoa.

Ai niin ja meidän lapsella myös atooppinen iho. En kyllä usko että pesemättä jättäminen olisi ehkäissyt ongelmaa; kylvetin lapsen syntymästä asti vain kerran viikossa. Samalla tavalla toimittu kakkosen kanssa -> toistaiseksi ei allergioita eikä atopiaa,,

Vierailija
12/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Atooppista ihoa pitäisi suihkutella kevyesti päivittäin, ei siis PESTÄ, varsinkaan pesuaineilla. Tarkoitus on ainoastaan huuhtoa edellispäivän voiteet pois. Ja suihkun jälkeen atoopikko voidellaan " lumiukoksi" eli paksulti perusvoidetta. Voidetta tulisi silloin tällöin myös vaihdella ettei iho totu. Näillä ohjeilla meidän atoopikon iho pysyy hyvässä kunnossa. Ja tietenkin syömisiin huomiota kiinnittämällä.

Ja minulle parhaiten toimii harvemmin peseminen. Ei tarvitse rasvata jatkuvasti kun ei kuivata ihoaan jokapäiväisellä suihkulla. Eli ei ole iholla rasvoja, joita täytyy päivittäin olla pesemässä pois ennen uutta rasvausta.

Vierailija
13/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavien allerginen ja astmaattinen poika saa syödä myös allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita sillä seurauksella että viime kesällä vaadittiin kaksi aikuista, kunnon paini ja paljon kyyneleitä kun pojan kakkapyllyä pestiin. Vältettiinkö ko. ruoka-aineita jatkossa? Ei vaan käytettiin sinkkivoidetta kun täytyyhän poikaa siedättää. Voi poikarukkaa ja sitä itkun määrää.

Vierailija
14/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Minusta taas on päin vastoin kaikki kakarat on jollekin allergisia, vain siksi että ovat atoopikkoja."

Olen siis ap:n kanssa samaa mieltä.

Mielestäni outoa, että monella lapsella on JATKUVIA vatsavaivoja, joita vanhemmat eivät ota tosissaan. Hei, jos aikuisella olisi jatkuvasti vatsa löysällä, peräaukko kipeä ja masu kipeä, niin eikö herätyskello soisi?

Lisäksi on mielestäni outoa, että jos vatsavaivoja lähdetään selvittämään, niin lähdetään tekemään vatsa/suolitähystyksiä ja etsimään keliakiaa, suoliston toimintahäiriöitä tai jotain muuta harvinaista, sen sijaan, että aloitettaisiin allergiatutkimuksista, lähtien välttämis/altistuskokeista. Maito/muna/vilja-allergia on kuitenkin todella paljon tavallisempiaa kuin keliakia.

Vierailija
15/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet monituiset kerrat ollaan painotettu, että jos ei tiedä, sisältääkö joku juttu maitoproteiinia, niin sitä EI anneta. Noh, tänäänkin oli omenapiirakkaa tunkemassa käteen sanoen samalla " en kylläkään tiedä, onko tässä maitoa" . VITTU MIKÄ KUSIPÄÄ!

Minähän se sitten jouduin eväämään lapselta sen herkun ja sanoa ettei sitten voi antaa jos ei tiedä. Helvetin kivaa, kun toisella oli jo piirakkapala melkein kädessä.

Vierailija
16/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina samoja selityksiä;

-tässä on niin vähän

-kai sitä nyt joskus voi antaa

-kävi niin sääliksi että annoin sitten maistaa

Voin kertoa että paljon enemmän käy sääliksi kun lapsi ihan rakkuloilla yhdestä toffeekarkista ja piirakanpalan jälkeen peppu vereslihalla. Silloin äiti hoitaa seuraamukset mummon hellän sydämen vuoksi...

Monet kerrat on silti annettu vaikka olen ollut vieressä ja joudun sitten itse ottamaan pois.

Ja JOS jotain hyvää on joskus pakko antaa oireiden uhalla niin voisin vaikka antaa ihan itse, koska yksikin kerta kun saisin lapseni nähdä nauttivan jotain hyvää, tuntuisi superihanalta. Mutta nyt ei auta kun vahtia ja olla se nipottaja..

Vierailija
17/24 |
21.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiat ei TODELLAKAAN ole mitään itse keksittyja ja mitättömiä juttuja joista ei tarvi välittää. MEidän pojalle nousee välittömästi kutisevia paukamia siihen kohtaa johon maito on edes KOSKETTANUT. Voin kertoa että mielelläni lahjoittaisin sen allerrgian sinulle ja voit sitten olla välittämättä siitä

Vierailija
18/24 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella pahasti kalalle allerginen, hajukin jo aiheutti rajut oireet, eikä hitustakaan voinut syödä. Meillä ei sitten tietenkään kalaa laitettu koskaan edes aikuisille ruoaksi.

Esikoiseni oli maidolle allerginen, ja mummin oli niin äärettömän vaikea tajuta ettei sitä maitoa saa antaa missään muodossa. Esimerkiksi kaupassa antoi leipämaistiaisia, joista ei ollut tietoakaan millä ne oli voideltu. " Eihän niin pieni määrä mitään haittaa..." Kas kun minun ollessani lapsi asia kyllä ymmärrettiin, kun itse joutui hoitamaan oireilevaa lasta.

Vierailija
19/24 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ne siedätysterapiatkin perustuu.

Vierailija
20/24 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa meni siitä löysälle ja uloste poltti ihoa. Ajattelin, että nähtävästi suoli ei ole vielä tottunut hajoittamaan maitosokeria. Totuttelin maitoa pienin annoksin (ekaksi tietysti hapanmaitotuotteilla) ja parin-kolmen kuukauden kuluttua lapsi käytti maitotuotteita 6 dl päivässä. Ei oireita!

Jos olisin heti ajatellut, että ahaa allergiaa, niin vikaan olisi menty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi