Miten Sinut saisi maksamaan koulun vanhempainyhdistyksen kannatusmaksun?
Viime vuonna koulussamme sen maksoi vain muutama vanhempi. Nyt minun tulisi laatia kotiin viesti, jolla houkuttelisin mahd. monia maksamaan. Olisiko vinkkejä, miten juuri sinut saisi maksamaan maksun?
Kommentit (24)
(minä en kyllä maksaisi, vaikka olen aktiivisesti mukana toimimassa oman koulun yhdistyksessä)
Yhdistyksen tuotto käytetään lyhentämättömänä suoraan parantamaan sinunkin lapsesi koulupäivää ja tukemaan koulun yhteisöllisyyttä.
Ja lisäksi muutama ihan konkreettinen esimerkki. Kun oikeasti jotkut vanhemmat kuvittelevat, että me edustajat hyödymme näistä rahoista jotenkin. Kokoukset saattavat kestää kolmekin tuntia illalla, etikä edes kahvia osteta yhdistyksen rahoilla!
meidän koulun vanhempainyhdistys on hymistelyä ja ongelmallisten oppilaitten vanhempien haukkumista. Kerran vuodessa joku lapsiasiamies käy selittämässä miten tärkeä asia välittäminen ja iltapala ovat ihmisille, jotka varmasti tietävät sen jo. VÄliajalla sitten puhutaan pahaa ja juorutaan juopoista yksinhuoltajista (jotka ei oikeasti ole sitä olleet) ja heidän karmeista kakaroistaan (jotka ei kuitenkaan ole merkittävästi pahempia kuin näiden omatkaan kullannuput) Kun joku tekee jonkun hyvän ehdotuksen, se torpedoidaan ottamatta selvää perusteita. Esim taannoisena vuonna että kouluun tilattaisiin skidikantti-kurssi lasten itsepuolustuksen opettamiseksi, idea tyrmättiin näillä sanoilla" Ei välkivaltaa vastaan pidä väkivallalla tapella". Kukaan ei ottanut selvää, eikä ehdottajan annettu selittää, ettei skidikanttikursseilla opetella mitään itämaisia taistelulajeja vaan sitä, miten sanotaan pontevasti ei ja juostaan karkuun.
Minä en halua tukea moista toimintaa millään hinnalla.
Joten, jos haluat jäsenmaksuja, luo toiminta sellaiseksi että siitä kannattaa maksaa.
Minä olen yksi niistä vanhemmista, joka sen maksaisi ihan ilman houkutteluja... En kyllä tiedä, mitä silla tehdään eli ehkä siitä voisi kertoa. Mihin ne rahat siis konkreettisesti käytetään..
Mulla tulee vain maksettua kyselemättä kaikki, mikä liittyy noihin mun kullanmuruihin :)
Meillä sama ongelma maksujen kanssa. Viime vuonna 6e jäsenmaksun maksoi vain 7 perhettä. Meillä on järjestetty paljon tekemistä lapsille esim. useampi kerho, elokuvia(tosi kalliita), bändi toimintaa ja kaikki ilmasia lapsille. Avustuksia annetaan koululle esim retkiin, uimahallissa/teatterissa käyntiin. Koululle on luovutettu mm. pesäpalloja, räpsiä, mailoja, lentopalloja, sählymailoja, kanteleita ja muita soittimia.
Kaikesta on tiedotettu koulun puolesta vanhemmille, mutta ilmeisesti sitä pidetään liian itsestään selvänä. Johtokuntaan vaikea saada väkeä.
Kokouksissa ei todellakaan ehditä/haluta eikä edes ole tarvetta juoruta kenenkään lapsista. Opettaja jäseneltä saatetaan kysyä omasta lapsesta, mutta siihen se jää.
Keinoja jäsenmaksun maksamiseen en tiedä. Vihjaa meillekkin jos sellasen löydätte.
on vaikea järjestää, jos kukaan ei maksa. Kerrot vaikkapa kuinka monta prosenttia perheistä maksoi viime vuonna ja selität, kuinka hankalaa sellaisella summalla on tehdä yhtään mitään.
Aina riittää näitä, joilla ei muka ole paria euroa lapsensa koulutoimintaa, mutta samat ihmiset eivät myöskään osallistu muuhun vapaaehtoistoimintaan (leirikouluun valvojat, diskoihin leipomuksia jne.).
koska meille kerrottiin, mitä rahalla viime vuonna hankittiin. Sillä hankittiin x määrä sitä ja x määrä tätä.
Vetoa tunteisiin. Pelko on mainostuksen tehokas väline.
Ja lähetä kaksi viestiä kymmenen päivän välein. Markkinoinnissa aina pitää olla se muistutus. "oletko jo maksanut? Jos et ole, tee se tänään". Imperatiivissa!
Tässä muutama markkinointiviestinnän perusteesi.
Yhdistyksen tuotto käytetään lyhentämättömänä suoraan parantamaan sinunkin lapsesi koulupäivää ja tukemaan koulun yhteisöllisyyttä.
Onko se tehokas vai enemmän ärsyttävä?
Tuo on hyvä lause. Lisää jatkoksi konkretiaa. Esimerkkejä siitä, mitä Sinun lapsesi on saanut viime vuonna sillä rahalla.
9
esim. välitunti liikuntavälineinä, vessan remonttina, avustajan palkkaamisena tmv tavalla. Jos taas raha menee vanhempainyhdistyksen kokousten kahvitusten järjestämiseen, niin ei kiitos.
Mielummin positiivisessa hengessä: Yhdistyksen tuotto käytetään lyhentämättömänä parantamaan kaikkien lasten koulupäivää. (sitten esimerkkejä käyttökohteista) Toiminnalla lisätään yhteisöllisyyttä.
1. jos rahalla tehtäisiin jotakin sellaista, joka kuuluu kunnan velvoitteisiin, esim. liikuntavälineet ja vessan korjaus
2. jos rahaa käytettäisiin oppilashuollollisiin asioihin
3. jos annettaisiin ymmärtää, että olisi nyt syytä hieman ymmärtää maksaa tuo maksu, eli tyyli olisi ylenkatsova
4. jos kyseessä olisi uhkaussävyinen kirjelmä (sellaisen olen saanut, ja siitä nousi kunnon show)
Maksan, jos
1. lapsilla on jokin tavoite, mitä kohti he ponnistelevat, ja tekevät myös itse jotakin sen eteen
2. rahankeruu ei täytä koko kouluilmapiiriä
3. jos kukaan toimitsijoista ei puhu siihen sävyyn, että se Ylämaan Miina ei ole maksanut eikä tehnyt mitään ja lässyn lässyn, eli kenenkään maksuja ei ruveta ruotimaan missään kuppikunnissa
Tuommoiset maksut ovat aina vapaaehtoisia, se on kerääjien tiedostettava.
Mutta miten tuo koko litanian nimi nostaa jo karvat pystyyn!!!?? Vanhempainyhdistyksen kannatusmaksu... Tulee mieleen, että sillä kannatetaan vanhempainyhdistystä ja sen toimintaa (just tulee mieleen ne kaiken maailman kahvittelut yms.) eikä lasten toimintaa.
Pöljä kai sitä on ku näin ajattelee, mutta semmosen kuvan tuo nimi mulle antaa. :/
..että kunta kustantaisi kaiken! Me teimme ala-asteella monia, monia retkiä mm. kirkkoihin (historian, ei uskonnon takia), linnoihin ja taiteilijoiden museoihin ja ilman innokasta, kulttuurista kiinnostunutta opettajaamme emme olisi päässeet mihinkään. Yleensä vanhemmat antoivat luokan kassaan 20mk/kk, mutta tästäkin summasta pari ehti jo purnata "kun kaiken pitäisi olla maksutonta" ja viimeinen reissu olisi jäänyt tekemättä, jossei opettaja olisi ITSE pistänyt puuttuvia rahoja kasaan. Ilmeisesti luokan ilmapiirin parantaminen, mielenkiinto historiaa kohtaan jne. olisivat saaneet jäädä saavuttamatta, koska maksoihan se herranjumala sentään yhden lapsen viikkorahan kuukaudessa...
tuo maksu on... meillä 25e /vanhempi eli menee 50e...
Jos tuo kerran on vapaaehtoinen maksu. En tiedä moisesta maksusta, kun emme asu Suomessa.
En maksa ellen tiedä mihin rahat menee.
En edes tiedä mitä vanhempainyhdistykset tekee. Tulee mieleen vaan joku keskustalainen kyläkouluyhteisö jossa pari ämmää keittelee keskenään pullakahveja ja juoruaa ja rahoittaa jotain viuluopintoja kullannupuilleen, ja jos ei kaikkia kiinnosta niin voi voi, sehän on vapaaehtoista, mutta kaikkienhan pitäsi olla kiinnostuneita.. ja leiritoiminnasta myös.. kun meidän rasavillit menee, niin kyllä ne ujoimmat ja arimmatkin pitää mennä! (Entäs jos ei vaan mene, niin en halua maksaa?)
Omat ei ole vielä koulussa.
mutta on sen täytettävä velvoitteensa. Jos vapaaehtoistoiminnalla kustannetaan lakisääteinen koulutoiminta, ollaan pahasti hakoteillä.
Minua ärsyttää meidän lapsen koulun omahyväiset vanhempainyhdistysakat, jotka jotka hiton vanhempainilloissa maireana selittää, kuinka hyviä ihmisiä he ovat. Olen ehkä ankea, kun en jaksa enää vapaa-ajalla innostua yhtään mistään kouluun liittyvästä toiminnasta, mutta annos tulee täyteen työpäivän aikana. Jäsenmaksun voisin ehkä maksaa, jos joku löisi tilisiirtolomakkeen kouraan.
mitä kaikkea sillä on saatu, mitä on edessä, jos sitä ei makseta. Konkretiaa!