Voiko lasta aloittaa noin vain kutsumaan toisella nimellä?
Täällä joku kyseli aiheesta hiljattain, olisiko ketään paikalla, jolla omakohtaisia kokemuksia (vauvan) kutsumanimen vaihtamisesta (siis 2. nimi kutsumanimeksi). Missä vaiheessa päätitte niin, sopeutuvatko muut ihmiset, sisarukset jne.
Tai milloin sinun mielestä nimeä voi vielä vaihtaa?
Kommentit (7)
Juuri oli kastetuissakin joku perhe, jossa jokaisen kolmen lapsen kohdalla toinen nimistä oli alleviivattu. Onko se jotain hienostelua vai mikä on pointti? Minusta nimittäin ei ole ongelma että etunimi olisi pitkä ja toinen nimi lyhyempi.
Mulla on toinen nimi kutsumanimenä ja kutsumanimestä on vielä tehty lyhennelmä. Toki omaan nimeen on tottunut, mutta välillä siitä tulee ongelmia. Esimerkiksi pääosa postista tulee väärällä nimellä, koska monet viralliset tahot olettavat aina ekan nimen käyttönimeksi, riippumatta siitä minkä nimen olet itse heille ilmoittanut.
En omille lapsille ole tuota halunnut.
Paikka oli Maistraatti tai Väestörekisterikeskus. Selvinnee googlettamalla. :)
Mulla on toinen nimi kutsumanimenä, eikä ole ollut ongelmia, kun se on virallisesti kutsumanimi. No joo, joskus epävirallisissa yhteyksissä (esim. koulussa) oletettin ekan nimen olevan kutsumanimi, mutta ei muuten.
Nimestä piti tulla "vain" toinen nimi, mutta jäi sitten käyttöön. Eli ei yritetä hienostella.
Juuri oli kastetuissakin joku perhe, jossa jokaisen kolmen lapsen kohdalla toinen nimistä oli alleviivattu. Onko se jotain hienostelua vai mikä on pointti? Minusta nimittäin ei ole ongelma että etunimi olisi pitkä ja toinen nimi lyhyempi.
On ollut sinällään alusta asti, mutta meillä sekin nimi vääntyi vielä lempinimimuotoon. Ei ole kukaan silti seonnut... Kyllä minuakin kutsuttiin lapsena vähän eri nimillä ja vieläkin eri ihmiset käyttävät eri (lempi)nimiä.
Virallisissa paikoissa se, että kutsumanimi ei ole 1. nimi aiheuttaa välillä ongelmia.