1 vuotiaana lastentarhaan...mielipiteitä /kokemuksia asiata...?
Onko kokemuksia/kertomuksia, miten lapsi syö, nukkuu tarhassa, miten vaipan vaihto onnistuu, ulkoilu jos ei esim. kävele vielä..ym. juttuja.
Kommentit (22)
koska rattaat saattaisivat aiheuttaa vaaratilanteen. Joku voisi kaataa ne tai työntää jonnekkin. Jos ei ole kyse jostain vauvaryhmästä niin ryhmän mukana menevät, syövät ja nukkuvat.
lapseni pk:ssa tuosta rattaissa istumisesta sanottiin noin. On siis turvallisuusriski. 3
just eilen kävin hakemassa omaa nelivuotiastani ja siellä niitä kökki vaunuissa 1 - 2 -vuotiaita seinän vierellä vaunuissa (naama seinään, näytti vähän ankealta).
Ei se 1-vuotias siellä päiväkodissa olemisesta nauti, mutta ei sitä myöskään laiminlyödä. Eroja varmasti päiväkotien välillä on suuriakin, mutta kyllä niissä missä minä olen 1-vuotiaita nähnyt, niin hoitajat yrittävät parhaansa mukaan antaa vähän extrahuomiota pienimmille. Ja märissä vaipoissa en usko että missään päiväkodissa tarvii olla, säännöllisesti siellä vaidetaan vaipat ja istutetaan potalle.
9 kk. iässä tarhaan.
Ei olla keksitty mitään negatiivista sanottavaa ja meidän melko suorasanaien tytärkään ei ole koskaan mitään negatiivista maininnut.
Nyt lapsemme on ekaluokkalainen.
Meidän tytöllemmä tuntuu tuo tarha sopineen, sillä on kasvanut ihan fiksu pakkaus ja siosiaalinen ja keskusteleva ja jatkuvasti menossa oleva pirteä yksilö. Tunnepuoli tuntuisi olevan kunnossa varhaisesta lastentarhan aloituksesta huolimatta. Ilmaisee tunteensa vanhempiaan fiksummin ja osaa käsitellä pettymyksiä ja ottaa ja antaa hellyyttä ja kannustaa sekä lohduttaa kiusattuja.
Tuntuu että maidän tyttö on aina nauttinut lastentarhasta, vaikka en voi vannoa tuntevani alle yksivuotiaan korvienvälistä maailmaa.
Ei ollut lapsella hädän päivää. Ryhmässä oli 14 lasta 1-6 v ja kaikki, siis aivan kaikki lapset otti pienimmän huomiooon ja kaikki hakusivat hänen kanssaan leikkiä. Alussa poika isti vaunuissa (keskellä kaikkea actionia) ja vaunut työnnettiin aina sinne missä muut lapset liikkui. Poikamme on nyt eskarissa ja hän oli samassa päiväkotiryhmässä 5 vuotta. Oppi itsekin ottamaan pienempiään huomioon aivan loistavalla tavalla ja oli mukana hoivaamassa pienempiä. Olen itse ollut päiväkodissa töissä 10 vuotta sitten pienten lasten ryhmässä ja henkilökohtaisesti pidän enemmän sellaisetsa sekaikäryhmästä.
Mitä pahaa siinä on jos lapsi oppii päiväkodis rytmin? 8 aamupala 11 lounas 12-14 päiväunet ja 14 välipala. Aivan loistavaa!
Meidän poika aloitti elokuussa päiväkodissa, oli silloin 10,5kk vanha. Päiväkoti harjoittelun aikana oppi käveleen. Tosi hyvin on pärjännyt ja viihtyy siellä erittäin hyvin. On oppinut syömään siellä kaikkia ruokia ja nukkuu hyvin päikkärit. Ainut on, että jos joutuu olemaan hoidossa 8h on kotona todella väsynyt ja vaatii huomiota koko ajan. Yleensä on hoidossa n.6h, se tuntuu sopivalta ajalta, kun sen jälkeen jaksaa vielä ulkoilla hyvin ja touhuta kotonakin.
Meillä pojan ruokahalu parani päiväkodin aloittamisen jälkeen ja unetkin maittaa paremmin.
tosin kyse yksityisestä päiväkodista, en usko että kunnallisesta olis saanu niin hyvää palvelua.
lapseni aloitti hoidossa juuri 1-vuotiaana.
lapsen annettiin nukkua (ulkona vaunuissa toivomuksestani) niin pitkään kuin nukutti, eli jopa 3 h. hän ei ollut koskaan päivän jälkeen väsynyt tai kiukkuinen kun sai nukkua tarpeeksi.
nyt lapsi on 1,5 ja jää juuri kotiin kanssani, kun jään äitiyslomalle. pikkusisarus tulossa ja hyvin uskon kaiken sujuvan, lapsi on oppinut niin omatoimiseksi hoidossa. syö itse, juo mukista, osaa jo hiukan pukea itse, on sosiaalinen ja reipas. on myös oppinut syömään todella hyvin, kotona ollessaan söi liian vähän, eikä kasvanut tarpeeksi.
olisi yleisesti parempi vaihtoehto kuin päiväkoti. On erilaisia pph:ita ja on erilaisia päiväkoteja, mutta ne pph:t joita itse olen tavannut puistoillessa en todellakaan ole pitänyt ehdottomasti parempaa hoitoa tarjoavina kuin päiväkoti.
Minusta lapsen olisi syytä osata seistä ja kävellä itse päivähoitoon mennessään. Ketään lasta ei varmaan laiminlyödä siten, että makaisi märissä vaipoissa tai rähmällään kurassa, mutta oman kokemukseni mukaan jonkinlainen omatomisuus on hyväksi vaikka olisikin pienten ryhmässä. Oma työtilanteeni on vaatinut paluuta töihin kahden nuorimmaisen kohdalla heidän ollessa 1v2kk ja 2v, ja ihan hyvin on mennyt. Aika pieniä lapsia näkee päiväkodissa pienten ryhmässä, jos minulta ystävättäret kysyvät neuvoa olen yleensä sanonut, että vanhampainlomaa pitäisi yrittää tavalla tai toisella venyttää kunnes lapsi on sen 1v koska nuo perustaidot karttuvat yleensä siihen mennessä. Se ei taas ole minusta mahdollista olettaa, että kaikki pienten lasten äidit olisivat jokaisen lapsen kanssa kotona kunnes lapsi täyttää 3 v. ja sen takia meillä on laadukas päivähoitojärjestelmä.
meni tarhaan, kyseessä oli pienryhmä samassa rakennuksessa tarhan kanssa ja hoito oli todella loistavaa! Alkuun ilmeni pientä syömishaluttomuutta mutta se meni viikossa ohi. Hoitajat kyllä huolehtivat lapsista todella hyvin ja ulkoilu ei mennyt lätäkössä istumiseen. Ja kun laittaa asianmukaiset varusteet lapselle mukaan, niin pieni lätäkössä pyörähdys ei edes haittaa :)
Nyt pojat ovat tarhan puolella ja edelleen vanhat tädit todella tärkeitä ja näkevätkin päivittäin, koska pienryhmä ulkoilee tarhan pihalla.
12 alle 3-vuotiasta lasta, 4 hoitajaa, tosin juuri koskaan ei kaikki 12 lasta ole paikalla, koska puolet osa-aikaisia. Eli loppujen lopuksi aikuisilla paljon enemmän aikaa per lapsi kuin pph:lla. Päiväkodissa myös oma keittiöhenkilökunta, talonmies ja siivoja, myös nämä tuntevat lapset nimeltä.
Isommat lapset tykkäävät hoivailla pienempiä ja pienemmät oppivat helposti asioita isommilta mallioppimisen kautta.
Vaippa vaihdetaan useammin kuin itse kotona vaihdan. Rattaissa 1-vuotias ei ole istunut muuta kuin metsäretkillä tms.
Ainakin meidän lasten päiväkodissa, mikä on hieno asia. Perhepäivähoitajalla ei onnistuisi.
On terve, iloinen, sosiaalinen ja elämäänsä tyytyväinen ja rakastettu lapsi.
Ensimmäisen kuukauden verran piti syömälakkoa, muuten on mennyt tosi hienosti. Kun kysyy, miten poika viihtyy, tätit pyörittelevät hämillään päitään ja katsovat toisiaan, kun herra menee joukon mukana ihan siinä missä muutkin ryhmän lapset.
Turvallisuus syistä pikku mies on usein sidottuna esim. syöttötuoliin, jos pitää ne muut pukea ulos tmv., ja tämän ymmärrän sillä kotonakin ehtii uskomattomiin suorituksiin.
Hyvin on nukkunut, vaikka hoidossa kieltäytyivät nukuttamasta ulkona. Minulle sinänsä aivan sama, niin kauan kun poika nukkuu. Unipullosta ei sentään tarvinnut luopua.
Joka päivä hoidosta olen saanut hakea touhukkaan pienen tarhalaisen, joka ei istu missään rattaissa, vaan leikkii hiekkiksellä, taaperokärryllä, liukumäessä (tietenkin valvottuna) etc. Ei siis mitään valittamista. Jos tosin olisin itse saanut päättää, olisin pitänyt pidempään kotona, mutta kun ei tuo pankkilainakaan voi siihen 3v asti olla jäissä.
..aivan kuten tässä moni kirjoittanut. Omituista sen sijaan olisi jos lapsi suorastaan nauttisi jo vuoden (tai edes kahden ikäisenä) päiväkodissa olosta. Isommista lapsista varmasti moni menee hyvin mielellään päiväkotiin, kun kavereilla alkaa olemaan merkitystä.
Eli summa summarum. Varmasti lapsi pärjää, mutta tietenkin kotihoito (normaali tapauksessa) olisi ehdottomasti parempi vaihtoehto.
Itse pidän myös selvänä, että tuon ikäiselle vauvalle HYVÄ pph on hyvääkin päiväkotia parempi vaihtoehto. SIlloin lapsella on aina se yksi turvallinen "äitihahmo" häntä hoitamassa. Tietysti taas huono pph on se huonoin hoitovaihtoehto. Isommille lapsille hyvä pk on mielestäni parempi vaihtoehto kuin hyväkin pph, ihan johtuen isommasta ryhmästä (kaverien määrä) ja enemmistä aktiviteeteista.
jäädessään päiväkotiin, vaikka on ollut siellä jo monta kuukautta ja isovelikin on samassa ryhmässä. En veisi omaa yksivuotiasta päiväkotiin kuin ihan äärimmäisessä pakossa, mutta lapset ja päiväkodit voivat olla hirveän erilaisia. Tosi paljon on kiinni sattumasta, ihan vaan siitä, että minkälaisia hoitajia ryhmään osuu ja minkälaisen hengen johtaja luo paikkaan.
monissa päiväkodeissa on todella suuria lapsiryhmiä eivätkä hoitajat ehdi antamaan lapsille kuin perushoidon eivätkä välttämättä sitäkää kunnolla.
Ota ihmeessä selvää alueesi päiväkodeista, käy ihan paikan päällä katsomassa ja kyselemässä.
Olen 1,5v pojan äiti, poika ollut tarhassa 11kk iästä lähtien. Ei kävellyt vasta kuin 14kk ikäisenä ja koskaan ei ole ollut ongelma. Viimeksi tänään aamulla poika hihkui innosta kun mentiin tarhan ovesta sisään ja näkin samanikäisen tarhakaverinsa. Selkeästi nauttii olostaan tarhassa.
Tottakai alkuun kun ei vielä kävellyt niin ei päässyt menemään muiden mukana, mutta vaikka kunnallisessa onkin niin aina sai istua tätien sylissä katselemassa maailmaa jos ei halunnut hiekkalaatikolla istua. Tietysti meidän tarha on pieni (alle 50 lasta kolmessa ryhmässä), joten jokainen täti, niitä siivoojia ja keittiöntätejä myöten, tuntee lapset ja lapset tuntevat heidät.
Luonnollisesti lapsi on hoitopäivän jälkeen väsynyt ja tarvitsee huomiota, mutta mielelläni lapselleni annan sen parin tunnin, minkä poika jaksaa pysyä hereillä, ajan täyden huomion.
kulkee luultavasti märissä vaipoissa ja nukkuu ja syö ryhmän tahtiin.