Olen lääkäri, voin minäkin vastata muutamaan kysymykseen.
Kommentit (53)
Tuskin lapsesi lämpö kuitenkaan on oikeasti ollut 34 asteessa, oska silloin pitäisi ilmetä jo tajunnan tason häiriöitä. Vai oireileeko lapsesi tullloin muutoinkin?
kyllä ehdottomasti kannattaa mainita.
Minulle tuli mieleen, että suonistoon on päässyt embolus, joka on päässyt silmiä suonittavaan suoneen (ns. amaurosis fugax).
Vierailija:
Kuitenkin joitakin tunteja toimenpiteen jälkeen " menetin näköni väliaikaisesti " . Toisin sanoen edessä oleva kuva hajosi ikäänkuin kaleooskooppiseksi pirstalaiksi joka heilui hieman. Olin juuri ajamassa autoa ja kaksi lastani istui takapenkillä, auto oilsi ajettava sivuun.
Yritin hieman leputtaa silmiä, mutta silmät kiinni pitäten näkyi vain kirkasta väreilevää valoa.
Tämä kummallinen näköhäiriö kesti puolisen tuntia.. sitten kuva tarkentui keskustasta ja vaan toiselle sivulle jäi kirkas valoraita... joka onnksi hävisi iltaan mennessä.Koskaan aikaisemmin ei ole tälläistä ollut. Minulla ei ole myöskään migreeniä.
kuuluuko tälläinen ohimenevä näköhäiriö mahdollisesti toimenpiteeseen? Parin viikon päästä olisi toisen jalan hoito, pitääkö aisiat mainita?
Tämä on todellakin mielenkiintoinen juttu. Oletko varma että lapsellasi on riittävästi päällä, ettei hän siis sen vuoksi palele? En oikein muuta keksi. Paitsi sen että näkee painajaisia, joiden vuoksi hikoilu, palelu ja ' hypotermia' ihon pinnalla.
ja jos vielä palellessa laitetaan päälle monta peittoa ja mennään itse viereen lämmittämään ja sittenkin toista kylmää......
jonkun sairauden oire
Tytöllä epäillään virtsatietulehdusta. Hän ei ota millään lääkkeitä suun kautta, pistää kaikkensa vastaan eikä periaatteestakaan ota lääkettä. Jos saa sitä nieltyä, oksentaa kaiken ulos. Mitä tehdään tällaisessa tilanteessa?
Opinnot ihan pala kakkua tähän työhön verrattuna...opintojen vaikein vaihe on se pääsykoe...toki opinnot vaatii paljon, pitää oikeasti jaksaa lukea ja olla aidosti kiinnostunut luukemastaan, mutta työ on tosi tosi paljon opintoja vaativampaa. Sen tekemiseen riitä enää kiinnostus, oma sinnikkyys ja auttamisen halu kaikissa paikoissa/tilanteissa. Joskus töitä aloitellessa (ja ihan harvakseltaan edelleen joskus) tuli mieleen, että miksi en lähtenyt esim DI:ksi, ekonomiksi tms silloin aikoinaan kun kaikki tiet olivat auki...
toinen lääkäri
vaan diagnoosin tulisi olla variirma (virtsanäyete, tietyissä tilanteissa pitää olla 2 tulehduksen kriteerit täyttävää näytettä), ja riippuen lapsen iästä ja voinnista menee sit hoito. Pienet kuumeiset lapset hoidetaan suonensisäisellä antibiootilla alkuun. Jos oikea hoito on suun kautta syötettävä antibiootti, se pitäisi vaan saada jotenkin annettua ja pysymään sisällä. Mikä antibiootti teille on määrätty? Onko se pahanmakuinen? Vai onko lääkkeen otto nimenomaan se hankala vaihe?
Jos tytölläsi " epäillään virtsatietulehdusta" , hänellä ei missään nimessä pitäisi olla antibioottikuuria. Lapsen virtsatietulehduksen diagnoosin pitää olla VARMA ennen lääkityksen aloittamista (kaksi tavallista virtsanäytettä viljelyineen tai virtsarakosta neulalla otettu virtsanäyte).
Jos lapsi oksentaa lääkkeen, kannattaa kokeilla antibiootin vaihtoa. En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, tämäkin vaikuttaa lääkkeen valintaan. Jos lääkitys suun kautta ei todella onnistu millään vippaskonstilla eikä lääkkeen vaihto vaikuta asiaan, lääkkeen voi antaa pistoksinakin. Mutta tietenkin diagnoosin pitää olla silloin ihan varma, niin kuin pitäisi olla jo nytkin.
T. lääkäri nro 2
ja vika lause/kysymys tarkoittaa, että onko se lääkkeen otto se ongelma vaiko se itse lääke (maku tms)
Vierailija:
Jos tytölläsi " epäillään virtsatietulehdusta" , hänellä ei missään nimessä pitäisi olla antibioottikuuria. Lapsen virtsatietulehduksen diagnoosin pitää olla VARMA ennen lääkityksen aloittamista (kaksi tavallista virtsanäytettä viljelyineen tai virtsarakosta neulalla otettu virtsanäyte).Jos lapsi oksentaa lääkkeen, kannattaa kokeilla antibiootin vaihtoa. En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, tämäkin vaikuttaa lääkkeen valintaan. Jos lääkitys suun kautta ei todella onnistu millään vippaskonstilla eikä lääkkeen vaihto vaikuta asiaan, lääkkeen voi antaa pistoksinakin. Mutta tietenkin diagnoosin pitää olla silloin ihan varma, niin kuin pitäisi olla jo nytkin.
T. lääkäri nro 2
johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Oikea lääkäri kyllä tsekkaisi sen ihan ekaksi.
En oikein tunne hypotermian hoitoa, mutta ainakin adrenaliini tehostaa sydämen toimintaa ja verenkiertoa.