Työssäkäyvät vanhemmat: Rehellisesti! Oletko koskaan pitänyt lastasi päivähoidossa kun olet itse ollut
a) kesä tai talvilomalla?
b) sairaslomalla?
c) ylimääräinen vapaapäivä?
d) etäpäivä?
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla?
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa?
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin?
Kommentit (49)
Vierailija:
a) kesä tai talvilomalla? EI
b) sairaslomalla? KYLLÄ (joskus myös lapset kotona sairastamassa)
c) ylimääräinen vapaapäivä? EI
d) etäpäivä? EI (ei ole etäpäiviä)
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? EI
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? EI
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin?
EI
Eli lapset ensijaisesti aina kotiin tai mukaan. 7.45 - 16.15 päivät ovat heille ihan tarpeeksi. Joskus ½ h pitempiä päiviä, kun kiirettä töissä ja siitä jo poden huonoa omatuntoa, saati sitten siitä, että turhaan pitäisin lapsia hoidossa. Myös jos yksi lapsi sairastuu, niin kaksi muutakin saavat vapaapäivän. Linjasta pitää kiinni myös isä ja tämä myös silloin, kun toinen vanhemmista on työmatkalla.
Emme koskaan. Päinvastoin olemme yrittäneet saada lapsille vähän extralomaakin niin, että ovat esim. kesäkuussa välillä to-pe mökillä isovanhempien kanssa tai muuta vastaavaa.
b) sairaslomalla?
Kerran. Silloin olin selän takia pari päivää kotona, enkä päässyt kävelemään metriäkään ekana päivänä tuskasta huutamatta. Mies huolehti lapset työpäivänsä ajaksi päiväkotiin, itse yritin sinnitellä yksikseni kotona ilman apua.
Emme koskaan. Jaa, tai on 5-vuotias esikoinen itse asiassa kerran mennyt päiväkodin retkelle mukaan, vaikka itse jäin pienemmän kanssa kotiin. Harvemmin meillä on noita ylimääräisiä vapaapäiviä järjestettävissä, paitsi isovanhempien avulla lapsille :)
d) etäpäivä?
Ehdottomasti aina. Etätyöpäivän idea on siinä, että saa tehtyä kotona tehokkaammin hommia kuin työpaikan vilskeessä. Pidänkin niitä vain silloin, kun töissä on joku akuutti, keskittymistä vaativa homma pahasti kesken. Osittaisia etäpäiviä saatan pitää toki niinkin, että haen lapset aikaisemmin hoidosta ja teen rästiin jääneet työtunnit vasta sitten, kun lapset ovat jo menneet nukkumaan. Se on kuitenkin tosi raskasta, ei meinaa uni tulla työjuttujen jälkeen :-/
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla?
Eipä ole ollut asiaa pankkiin, postiin, kelaan eikä muihinkaan virastoihin pitkään aikaan, eli en tiedä. Kaupassa käymme yleensä keskitetysti kerran viikossa niin, että se joka tulee myöhemmin töistä, tulee kotiin kaupan kautta. Kahden nälkäisen lapsen kanssa en lähde turhaan maitotölkkiä lähikaupasta erikseen hakemaan, ennemmin sen kipaisen yksin ennen kuin haen lapset hoidosta.
Pari kertaa olen käynyt aamulla punttiksella sen jälkeen, kun olen ensin vienyt lapset hoitoon. Yleensä menen punttikselle työpäivän jälkeen, ja silloin mieheni hakee lapset. Sama toisinpäin, eli yritetään vuorotella harrastuspäiviä ja omia menoja niin, ettei lasten sentään niiden takia tarvitse olla pidempää päivää hoidossa. Tarvittaessa on menoissa pyydetty apua myös lasten isovanhemmilta.
Emme kumpikaan koskaan. Tuntuisi varmaan tosi orvolta tulla ihan autioon kotiin! Ehkä asiaan suhtautuisi eri tavalla, jos olisi yh. Kahden vanhemman perheessä sitä omaa aikaakin pystyy järjestämään muun kuin päivähoidon avulla, etenkin isovanhempiverkoston ansiosta. Ja muutenkin illat lasten kanssa tuntuu kultaakin kalliimmilta, kun koko päivän on jo ollut töissä.
niin olen kyllä todella kipeä eli ei minusta ole reilun vuosikkaan perään katsomaan. Nykyään kynnys jäädä kotiin oman sairauden takia on niin korkea. Eli jos ole kipeä, mies vie pojan hoitoon. Muuten tavoitteena on pitää lapsen hoitopäivät mahdollisimman lyhyenä ja lapsi on tietysi kotona silloin kun vanhemmatkin on.
Jos toinen on kipeä, niin silloin toinen hoitaa sekä viemisen että hakemisen. Lapsi hoidossa 9-16.
olinkohan 21
Vierailija:
a) kesä tai talvilomalla? EN
b) sairaslomalla? KYLLÄ, AINA
c) ylimääräinen vapaapäivä? KYLLÄ (tosin vapaapäivä ei ole koskaan ylimääräinen, vaan ansaittu viikonlopputyövuorosta)
d) etäpäivä? EN (sellaisia päiviä ei minun alallani ole)
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? KYLLÄ joskus, jos olen päässyt tosi aikaisin töistä)
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? EN
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin? KYLLÄ, jos olen päässyt tosi aikaisin töistä [ /i]t: epäsäännöllisiä työvuoroja (2-vuorotyö) tekevä äiti
Vierailija:
Minä en jaksaisi lähteä viemään lasta hoitoon, ja lapsi on aina kanssani kotona jos jään sairaslomalle. Ei tulisi mieleenkään viedä lasta silloin hoitoon. Mutta tämä siis täysin minun mielipide ja meidän perheen juttu. En ole ollenkaan sitä vastaan että muut vievät. MEILLÄ ON KYLLÄ ISÄ VIENYT SILLOIN.Käyn kyllä hoitamassa pankki ym asiat ennen kuin haen lapsen. Tämä on parempi lapsellekin, saa leikkiä kavereiden kanssa, kuin jonottaa pankissa jne.. KAIKKI EIVÄT PÄÄSE ENNEN 17 TÖISTÄ.
Vierailija:
b) sairaslomalla?
d) etäpäivä?
- olen tehnyt talvilomani aikana remonttia enkä todellakaan olisi pystynyt lapsia vahtimaan siinä samalla. Mieluummin pidin lapset tutussa päiväkodissa kuin olisin lähtenyt etsimään jotain tilapäistä hoitajaa siksi aikaa kun kiikun tikkailla katonrajassa kattoa maalaamassa.
b) sairaslomalla?
- tietenkin, jos jaksaisin lapsia hoitaa niin en olisi sairaslomalla.
- ylimääräiset vapaapäivät liittyvät yleensä johonkin muuhun menoon, jota varten tarvitsisin kuitenkin lastenvahtia.
d) etäpäivä?
- etäpäivänä tehdään töitä, ei vahdita lapsia.
- kauppa on työmatkan varrella ja lapsi pääsee aikaisemmin kotiin, kun tulen ruokakaupan kautta
- useimmiten tällaisissa tilanteissa on mies käynyt hakemassa lapset, mutta jos huvitus osuu hoitopäivän ajalle, niin mikä ettei
- Jos olen mennyt kodin kautta ennen lasten hakua, ei syynä ole ollut rentoutuminen vaan esim. etätyö tai joku muu erityinen syy (esim. joululahjojen piilottaminen).
Meillä ei ole esim. isovanhempia käytettävissä lapsenvahtina, joten mikä etten käyttäisi päiväkotia tällaisissa tapauksissa lasten hoitajana mieluummin kuin jotain outoa MLL:n tyttöä?
Ei olla viety hoitoon.
b) sairaslomalla?
Tottakai on viety hoitoon silloin kun on ollut tarvista, mm. silloin kun syöpähoitojen vuoksi olin sairaalassa tai kotona eristettynä lapsista toisessa huoneessa. Myöskin lääkärikäyntien ajaksi olen vienyt lapset päiväkotiin. Mutta minä olenkin sairastanut pari syöpää ja ollut kotona sairaslomilla yhteensä useita kuukausia, joten realiteetit on ehkä vähän toisenlaiset kuin jos on silloin tällöin yhden päivän poissa. Ei toki ihan jokaisen flunssan takia viedä lapsia hoitoon.
Joskus on viety jos on ollut paljon menoja ja asioita tai on oltu toisessa työssä. Päiväaikaanhan lapsen saa viedä päiväkotiin vaikka olisikin ns. " vapaalla" . Sitäpaitsi meidän lapset ovat päiväkodissa niin harvoin (2-3 päivänä viikossa) että jo lastenkin kannalta pitää viedä heidät sinne joskus.
d) etäpäivä?
Miehellä on näitä joskus ja tilanteen mukaan viedään lapset hoitoon, ei aina mutta joskus.
Tottakai hoidellaan tärkeät asiat työmatkalla eikä rasiteta lapsia lähtemällä vielä uudestaan päiväkotipäivän jälkeen asioille.
Harvemmin on tällaisiin aikaa, en muista että olisin.
Kyllä minulla on ollut tapana 26 tunnin päivystyksen jälkeen mennä kotiin nukkumaan jos en ole saanut nukkua töissä ja hakea lapset vasta iltapäivällä.
Vierailija:
- olen tehnyt talvilomani aikana remonttia enkä todellakaan olisi pystynyt lapsia vahtimaan siinä samalla. Mieluummin pidin lapset tutussa päiväkodissa kuin olisin lähtenyt etsimään jotain tilapäistä hoitajaa siksi aikaa kun kiikun tikkailla katonrajassa kattoa maalaamassa.
b) sairaslomalla?
- tietenkin, jos jaksaisin lapsia hoitaa niin en olisi sairaslomalla.
- ylimääräiset vapaapäivät liittyvät yleensä johonkin muuhun menoon, jota varten tarvitsisin kuitenkin lastenvahtia.
d) etäpäivä?
- etäpäivänä tehdään töitä, ei vahdita lapsia.
- kauppa on työmatkan varrella ja lapsi pääsee aikaisemmin kotiin, kun tulen ruokakaupan kautta
- useimmiten tällaisissa tilanteissa on mies käynyt hakemassa lapset, mutta jos huvitus osuu hoitopäivän ajalle, niin mikä ettei
- Jos olen mennyt kodin kautta ennen lasten hakua, ei syynä ole ollut rentoutuminen vaan esim. etätyö tai joku muu erityinen syy (esim. joululahjojen piilottaminen).Meillä ei ole esim. isovanhempia käytettävissä lapsenvahtina, joten mikä etten käyttäisi päiväkotia tällaisissa tapauksissa lasten hoitajana mieluummin kuin jotain outoa MLL:n tyttöä?
a) kesä tai talvilomalla? EI KOSKAAN!
b) sairaslomalla? KERRAN, OLIN ITSE KEUHKOKUUMEESSA JA KYVYTÖN HOITAMAAN LASTA
c) ylimääräinen vapaapäivä? EN KOSKAAN
d) etäpäivä? KYLLÄ PIDIN LASTA JOSKUS HOIDOSSA, SILLOIN KUN TOSIAAN TEIN TEHTÄVIÄ, MUUTEN EI OLISI TULLUT TEHTÄVIEN TEOSTA MITÄÄN
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? JOSKUS HARVOIN, MUUTAMAN KERRAN VUODESSA, KYLLÄ
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? EI KOSKAAN
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin? VAIN JOS OLEN PÄÄSSYT (KOULUSTA) LAPSEN PÄIVÄUNIAIKAAN. SILLOIN OLEN ODOTTANUT KUNNES ON PÄIVÄUNIEN PÄÄTTYMISAIKA JA HAKENUT VASTA SITTEN.
a) kesä tai talvilomalla? En
b) sairaslomalla? Totta kai, sairasloma on toipumista varten, ei lapsen hoitoa varten
c) ylimääräinen vapaapäivä? En
d) etäpäivä? Ei ole etäpäiviä, mutta jos olisi niin lapsi olisi hoidossa, koska kyse on työpäivästä.
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? Olen, olen lähtenyt töistä aikaisemmin ja ollut lasta hakemassa normaaliin aikaan.
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? En
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin? En
a) kesä tai talvilomalla? EN KOSKAAN
b) sairaslomalla? EN AINAKAAN VIELÄ (EN VIELÄ NIIN KUOLEMANSAIRAS OLE OLLUT)
c) ylimääräinen vapaapäivä? EN KOSKAAN
d) etäpäivä? TOTTAKAI! TYÖTÄNI EI VOI TEHDÄ ETÄNÄKÄÄN NIIN, ETTÄ LAPSI HUUTAA JALOISSA. ON LAPSEN SEKÄ TYÖNI ETU ETTÄ TEEN SEN RAUHASSA.
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? EN
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? EN
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin? EN
a) kesä tai talvilomalla? ->en
b) sairaslomalla? ->kyllä, jos olen sairas ja lapsi ei niin haluan levätä rauhassa
c) ylimääräinen vapaapäivä? ->ei mulla ole sellaisia
d) etäpäivä? ->en tee, mutta jos tekisin nin veisin hoitoon koska muuten niitä hommia ei saa tehtyä
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? ->totta kai
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? -> en harrasta mitään
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin? ->en
niin sitten on myös riittävän terve tekemään töitä.
Uskomattomia työnvieroksujia täällä.
Lapsi ei ole hoidossa vaikka me molemmat vanhemmat teemme työtä ja toinen meistä myös opiskelee.
Olen ylopisto-opiskelija ja avopuolisoni on akateemisessa putkessa. En ole opiskelujen lisäksi töissä, koska se on hidaste ja tarpeetonta meille. Jos jatkan tohtoriksi menen kai myös töihin.
a) kesä tai talvilomalla? *En
b) sairaslomalla? *Kyllä
c) ylimääräinen vapaapäivä? *Kyllä
d) etäpäivä? -
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? *Kyllä
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? *Kyllä
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin? *Kyllä
Vierailija:
a) kesä tai talvilomalla? enb) sairaslomalla? en ole, ei ole ollut sellaista sairautta, että olisin tarvinnut ihan omaa lepoa. lapset olleet flunssassa samaan aikaan ja koko poppoo kotona
c) ylimääräinen vapaapäivä? kerran, siivosin rauhassa päivän (anoppi oli tulossa ja lapset olivatkin loppuviikon kotona)
d) etäpäivä? etäpäivinä tehdään töitä =lapset hoidossa
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? kauppa työpaikkani vieressä, joten usein käyn yksin
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? ei
ei
sairaana niin sitten mies on vienyt lapset hoitoon,muuten meillä ei kyllä turhaan päiväkodissa lapsia pidetä.
Musta toi on törkeetä,että käydään hoitelemassa asioita (kauppa pankki) ennen lapsen hakua,sehän on sitäpaitsi vastoin sääntöjä!
Kerran vein lapsen hoitoon kun menin serkkuni hautajaisiin.
Jos olen ollut sairaslomalla, en ole jaksanut viedä lasta hoitoon (miehellä niin pitkät päivät, ettei mitään järkeä viedä lasta klo 5 - 23.30 ajaksi hoitoon).
Ja siis vastaus taisi olla ei kaikkiin.