Työssäkäyvät vanhemmat: Rehellisesti! Oletko koskaan pitänyt lastasi päivähoidossa kun olet itse ollut
a) kesä tai talvilomalla?
b) sairaslomalla?
c) ylimääräinen vapaapäivä?
d) etäpäivä?
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla?
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa?
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin?
Kommentit (49)
Kyllä lapsen saa päiväkodissa pitää päiväaikaan (klo 7-17) vaikka itse tekisi mitä, sitähän juuri tarkoittaa subjektiivinen päivähoito-oikeus: vanhemmilla ei ole velvollisuutta selitellä menojaan ja tekemisiään päiväkodihenkilökunnalle.
Ainoastaan vuorohoitopäiväkodeissa iltaisin, öisin ja viikonloppuisin saa pitää lapsia vain silloin kun vanhemmat ovat töissä.
Kyllä meillä ainakin lapsilla on paljon hauskempaa ja helpompaa kun asiat on hoidettu ennen lasten hakua päiväkodista ja sitten mennään kotiin kuin että lapsia lähdetään vielä päiväkotipäivän jälkeen raahaamaan mukaan asioille. Lapsilla on tylsää ja lisäksi asioiden hoitoon menee paljon enemmän aikaa kun lapset ovat mukana. Joka paikkaan lapsia ei edes ole hyvä ottaa mukaan.
Olen Helsingissä töissä ja työpäivän jälkeen palaan kotikuntaani. Lapset ovat tietenkin siellä hoidossa. Jos tarvitsee käydä Helsingissä jossain tietyssä liikkeessä (esim. kultaseppä), niin käyn kyllä työpäivän jälkeen siellä ja lähden hakemaan lapsia vasta sen jälkeen. Mielestäni ei ole järkeä siinä, että lähden 40km päähän hakemaan lapsia (kuljen junalla+kävelymatkat), sitten lähdemme yhdessä junalla takaisin Helsinkiin ja menemme 5 min. käynnin takia kultasepälle ja jälleen lähdemme junalla takaisin kotiin. Olisimme kotona varmaankin illalla joskus 7 jälkeen, kun normaalisti olemme jo ennen viittä.
Jos teen etäpäivänä työtä kotona en voi ottaa lasta pois hoidosta. On siis parempi, että lapset istuvat telkkarin äärellä 8 tuntia kuin se, että ovat hoidossa esim. 6 tuntia (siinä ajassa saan tehtyä työni jos voin työskennellä täysimääräisesti ilman vessakäyntejä, lasten ruokailuja, ulos pukemista, riitojen selvittelyä...)??? Ihmettelenpä teitä moralisoijat.
ne hoitopäivät on aika raskaita lapsille vaikka hyvin siellä hoidossa viihtyisivätkin,eikös lapsille olisi joskus myös mukavaa päästä aiemmin hoidosta eikä vaan niin,että äiti pääsee rentoutumaan ja käymään vaikka kampaajalla!!
ei mene kyllä mun moraalin mukaisesti
tsiisus taas teitä!
" Jos joku on niin kunnossa, että pystyy hoitamaan lapsia sairaslomalla,
niin sitten on myös riittävän terve tekemään töitä.
Uskomattomia työnvieroksujia täällä."
Vierailija:
a) kesä tai talvilomalla? EN OLE.
b) sairaslomalla? OLEN, KUN OLIN MAHATAUDISSA
c) ylimääräinen vapaapäivä? OLEN KAKSI KERTAA, TOISELLA KERRALLA TEIN MAKKARIN MAALAUKSET LOPPUUN, TOISELLA HALUSIN YHDEN OMAN PÄIVÄN.
d) etäpäivä? OLEN, MIKÄ KYSYMYS TÄÄ ON? PITÄÄKÖ JOKU LAPSIA KOTONA, JOS TEKEE OIKEASTI ETÄTÖITÄ? IHAN HUIJAUSTA SITTEN KOKO ETÄTYÖ... EI PIENEN LAPSEN LÄSNÄOLLESSA MITÄÄN ETÄTÖITÄ OIKEASTI PYSTY TEKEMÄÄN!
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? NO, JOTAIN OLEN HAKENUT PIKAISESTI. MUTTA EI OLE TAPANA
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? EN.
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin?
PARI KERTAA JA SYYSTÄ, JOISTA TOISELLA SAIN IRTISANOMISLAPUN TÖISTÄ JA OLI PAKKO MENNÄ ENSIN RAUHOITTUMAAN KOTIIN.
a) kesä tai talvilomalla? =Nyt on syysloma ja lapset ovat tämän yhden päivän hoidossa, teen etätöitä.
b) sairaslomalla? =En mutta vien jos niin sairas olen etten jaksa töihin
c) ylimääräinen vapaapäivä? =En
d) etäpäivä? =Toki, silloin teen TÖITÄ, kotona.
e) kun olet työpäivän jälkeen käynyt kaupassa tai muualla (pankki, kela posti, tms) asioilla? =Usein. En voi hakea lapsia ennen kuin nuorin on herännyt eli aikaisintaan kolmelta. Jos pääsen aiemmin niin saatan käydä kaupassa tai sitten menen kotiin siivoamaan.
f) kun olet työpäivän jälkeen käynyt harrastuksissa tai huvituksissa? =En
g) kun olet työpäivän jälkeen mennyt ensin yksin rauhassa kotiin ja hakenut lapsen vasta myöhemmin? =Olen, siivoan tai teen ruoan valmiiksi niin voin sitten olla lasten kanssa kun haen. Näin silloin kun pääsen tosi aikaisin ja kuopus nukkuu hoidossa vielä päikkäreitään.
Onko tosiaan olemassa joku sääntö, jossa sanotaan että lapsi saa olla hoidossa vain sen aikaa kun vanhempi on töissä?
Mites sellanen sääntö sopii vaikkapa työttömien lapsiin, eihän ne sitten saisi olla siellä hoidossa kuin vain sen aikaa kun vanhempi ontyöhaastattelussa?
Tai vuorotyötä tekevän pitäisi hakea lapsi kotiin siksi aikaa kun itse on nukkumassa?
Kerran kävin pankissa kun aika oli heti työpäivän jälkeen.
Lomilla en pidä vaikka kyllä mieli tekis joskus...
Vierailija:
MUUTAMIA KERTOJA, kun olen päässyt aikaisemin töistä ja olen tiennyt lapseni olevan vielä päikkäreillä.
Ja kaikki nämä hyvällä omallatunnolla:)