Akateemisuutta arvostetaan Suomessa liikaa!
Tästä syystä maistereita valmistuu aivan liikaa. Jopa tohtoreita valmistuu liikaa. Kaikki haluavat akateemiseksi.
Samaan aikaan monilla " duunari" aloilla on kova työvoimapula. Tämä johtaa väistämättä palkkojen " epäsuhtaisuuteen" . Kirvesmies saa enemmän palkkaa kuin tohtori.
Kommentit (8)
arvostetaanko sitä liikaa, mutta yliopistoihin otetaan kyllä liikaa porukkaa, se on ihan totta. se tulee aika kalliiks, kun sitten kalliin koulutuksen jälkeen monet akateemiset suuntaavat ulkomaille ja suomi jää nuolemaan näppejään. tämä on sitä aivovuotoa. :)
Mutta yleisesti ottaen nykyisin tosiaan valmistuu ihan älyttömät määrät maistereita ja tohtoreita. Osittain tämä johtuu tulosrahoituksesta, laitokset saavat sitä enemmän rahaa mitä enemmän on valmistuneita.
ensinnäkin kirvesmies EI saa enempää palkkaa kuin tohtori. Satun tietämään, koska itse olen naimisissa kirvesmieheksi hyväpalkkaisen kirvesmiehen kanssa ja itse olen filosifian tohtori. Kyllä mun palkka on isompi, vaikkei nyt missään nokianpääjohtajan tasolla olekaan. Molemmat ollaan pienipalkkaisia luusereita, mutta mulla on sentään kuitenkin vähän enemmän ja lisäksi vapaat työajat.
Toisenakin Suomessa ei oteta korkeakouluihin mitenkään hirveästi väkeä suhteessa muuun maailmaan. Esim USA:ssa valtionylioipstoijhin otetaan KAIKKI hakukelpoiset hakijat ( ja opetukseen annetaan sen mukaiesti resursseja) toisin kuin meillä, missä hakijoista karsitaan noin 10% parhaasta päästä sisään. " Korkeakoulutetujen" osuuden kasvun ikäluokistaan voi helposti selittää " ammattikorkeakoulujen" perustemisella. Kun kaikki merkonomit ja tradenomit ja sairaahoitajat ja entiset rakennusmestarit on muka korkeakoulutettuja, nousee korkeakoulutettujen osuus tosiaan lähelle sitä 75 prosenttia. Yliopistokoulutusta tästä on kuitenkin edelleen vain se kymmenesosa.
Akateeminen voi puuhastella koko päivän ja odottaa illalla muiden arvostusta tyhjäntoimittamisesta, kalliista sellaisesta.
Muutama sata vuotta sitten esim. sähköilmiön tutkimista pidettiin turhana ja suorastaan noituutena... ;)
Eikä olla edes etelä-Suomessa, jossa kirvesmiehillä ja putkimiehillä on paremmat palkat. Lisäksi heillä on joustavat työajat. Joidenkin täällä olevien ketjujen mukaan lääkärit (jotka ovat kuitenkin niitä harvoja akateemisia aloja, joista on pula) saavat peruspalkkaa 2600¿/kk.
ja yritetään tasapäistää kaikki!