Pärjääkö kahden lapsen kanssa yhden lapsen vaunuilla?
Ongelma se on tämäkin... Meillä on esikoiselta aivan ihanat yhdistelmävaunut, joista en todellakaan tahtoisi luopua. Tyttö on uuden vauvan syntyessä (maaliskuun lopussa) 2v3kk. Olen ahkerasti liikkuvaaa sorttia enkä todellakaan jää kyhjöttämään lasten kanssa sisälle tai muutenkaan pelkästään kotinurkille. Hyvin usein kuljen bussilla, kun se kaupunkialueella on vaunujen kanssa kuitenkin ilmaista (vai onko taapero Oulussa enää ilmainen, jos ei istu tuplarattaissa?). Auto on myös käytössä. Aion olla lasten kanssa kotona vähintään vuodenvaihteeseen, eli vajaan vuoden, mahdollisesti myös pidempään.
Mutta siis kysymykseen, oletteko pärjänneet kahden lapsen kanssa yhden lapsen vaunuilla ja jos niin miten? Olen itse pohtinut seisomalautaa, mutta se taas arveluttaa, kun esikoinen on kuitenkin aika pieni ja jos ollaan matkalla pitkään, niin haluaa varmaan nukkua päikkärit. Myös seisomalauta loskassa ja bussiin mennessä arveluttaa. Sekä se pysyykö esikoinen siinä ollenkaan vai kieppuuko missä sattuu? Toinen vaihtoehto on teitysti liina. Vauva liinaan, kun esikoinen haluaa vaunuihin. Mutta kuinka toimiva ratkaisu? Muita vaihtoehtoja? (Vaunut ovat Teutonian Spirit S3, joten sisaristuin ei ole mahdollinen)
Vai onko vain kätevämpää myydä vaunut pois ja hankkia jotkut tuplat? JOita en tahtoisi, kun ovat jotenkin niin kömpelöitä kuitenkin...
Nekku
Kommentit (6)
Mutta itse en varmastikaan sinunakaan enää tuplia ostaisi. Itse luovuin rattaista joskus siinä paikkeilla, kun lapset täyttivät 2 vuotta, koska niillä ei tahtonut mahtua oikein mihinkään hyvin, ja toisaalta meillä siinä vaiheessa päiväuniakaan ei oikeastaan enää nukuttu (ainakaan missään reissun päällä). Joku aika siinä meni, että ipanat tottuivat kulkemaan vain kävellen, mutta oli se sen arvoista. Ainoastaan etelänreissulla (lapset 2v8kk) vuokrattiin molemmille yhden lapsen rattaat, joita olikin tosi näppärä työnnellä.
Sinun sijassasi siis ainakin aloittaisin ihan vaan niillä yhden rattailla. Jos isompi väsähtää kesken reissun, laita vauva liinaan ja isompi istumaan.
Eli niillä sitten autoillessa ja puistoreissut yms. yksösvaunuilla siten, että toinen seisoo laudan päällä ja varalla kantoliina tai kantoreppu (esim. Ergo on hyvä).
Ei varmaan massiivisia tuplarattaita kannata hankkia. Meillä oli ikäero 3 v 3 kk ja seisomalautakin oli vain joitakin kuukausia käytössä.
Meillä oli sellaiset tukevat Emmaljungat ja jos esikoinen väsähti puistoreissulla, niin nostin hänet siihen Emmaljungien jalkaritilän päälle istumaan. Ei varmaan näin olisi saanut tehdä, mutta se kesti oikein hyvin. Silloin vaan, kun vauva on niin pieni, että makaa, niin tämä ei onnistu, mutta heti, kun toisen saa istuvaan asentoon, niin lapset voivat istua rattaissa myös peräkanaa.
Meillä lapsilla on ikäeroa vähän alle 2v ja meillä on ollut vain yhdet rattaat, teutonian jotakin, perusyhdistelmät kuitenkin pehmeällä kantokopalla. Ei ole nyhjätty kotona ja hyvin on pärjätty. Vanhempi kulki teutonian seisomalaudalla, kulkee varsin hyvin lumessa ja loskassa. Emme asu pääkaupunkiseudulla, että lunta saattoi olla aamulla hyvinkin ja aina päästiin hyvin kerhoon 1 km päähän. Joskus saattoi esikoista väsyttää kun tultiin kerhosta, mutta minulla oli rengasliina matkassa, josta tein pojalle selkänojan seisomalautaan ja hän nukkui siinä ihan hyvin ja mielellään. Lapsi siis istuu laudan päällä, jalat tavaratilassa, liina menee lapsen pyllyn alle ja pään yli, siis koko selän mitalta ja sieltä aisan ympäri, liina on siis kiepautettu vain aisan yli. Oli itse asiassa varsin hyvä työntääkin. Bussiin mentäessä nostin laudan remmillä ylös (siinä on sellainen mukana) ja lapsen sitten edeltä tai perästä. Ihan hyvin toimi. Joskus kaupungilta tullessa, siis bussimatka kyseessä, oli esikoinen rattaissa pötkällään ja nostin vauvan kantokassin pois tietysti. Kotiin mentiin sitten esikoinen rattaissa nukkuen ja vauva kantokopassa poikittain siinä päällä. Kantokoppa on juuri sopivasti samanlevyinen kuin on rattaissa kuomun ja aisojen väli. Minusta nämä järjestelyt toimivat varsin hyvin ja 2v3kk ei ollut enää oikeastaan enää tarvetta moisiin kikkailuihin. Minäkään en halunnut luopua vaunuista ja monien rattaiden pyörittäminen tuntui hankalalta ja minusta tuplat on hankalan leveät, että jos ei ihan pakko ole, niin en halunnut niitä hankkia. Jos ikäero on kovin pieni tai sitä ei ole ollenkaan, niin silloin ei tietenkään ole vaihtoehtoja, mutta minusta voisitte ihan hyvin pärjätä ilmankin. Esikoinen voi myös hyvin istua sen jalkaosan päällä, se kestää kyllä. Joskus tultiin kerhossa ' kolme päällä' eli vauva vaunuissa, esikoinen seisomalaudalla ja naapurin lapsi(3v) tuon jalkaosan päällä, ylämäessä saivat isommat kyllä kävellä:) Riippuu tietysti vanhemmasta lapsesta, mutta en ainakaan myisi noita vaunuja pois, aika jolloin tuplia käyttäisitte ei välttämättä ole kovin pitkä. Meillä ei ole enää edes seisomalauta kovinkaan usein käytössä, lapsi (3v) kävelee mieluummin ja sehän tietysti sopii minulle
Mutta meille hankittiin sisarusrattaat (ikäeroa vajaa 2v) ja edelleen keskustaan kun menen bussilla ja tiedän että menee pitkään, niin 3v istuu rattaissa kanssa. Rattaat ovat auton lisäksi ainoa paikka missä edes nukkuu päiväunia, eikä huvita hoitaa asioita kiukkuinen väsynyt 3v sylissä kannettavana. Muuten kyllä isompi jo kävelee aina puistoreissut ja lyhemmät parin tunnin piipahdukset.
Mutta kuten muista vastauksista huomaa, niin kyllä sitä konstit keksii jos tarpeen. :)
itse ostan kyseiset rattaat takuuvarmasti, jos saadaan pikkukolmonen silloin kun kakkonen on vasta 2v. ne ovat todella, TODELLA näppärät liikkua kaikissa maastoissa ja mahtuvat hyvin bussiin (olen usein nähnyt niitä Itiksessä bussiterminaalissa). Niihin saa sen sisaristuimen sinne alle, eli kahdenkaan kanssa ei tarvitse työntää massiivisia tuplia. Hintaahan niillä sitten on, mutta taitavat olla hintansa arvoiset.
esikoiselle hankituista yhdistelmistä ja matkarattaista ei luovuttu, tuplat hankittiin lisäksi. Ja kaikki käytössä. Yksin lasten kanssa liikkuessa tuplat käytössä. Joskus liikun vain toisen kanssa, jolloin tuplien kanssa liikkuminen ei tulisi kysymykseenkään. Joskus kahden aikuisenkin kanssa erilliset menopelit kätevämmät kuin tuplat. Meillä ikäero 1v7kk eikä seisomalauta/sisaristuin tullut kysymykseenkään. Liikun paljon lasten kanssa ja esikoisenkin täytyy joskus saada nukkua matkalla. Toisaalta seisomalaudalla en tuota villikkoa edes uskaltaisi kuljettaa :o)