Mikä syynä lapsitehtailuun??
Tulin juuri kaverini luota ja olen lähes sanaton. Kuulin nimittäin, että heillä on vauva ns. tilauksessa.
Eihän siinä, mutta kun heillä on Jo 4 lasta ennestäänkin. Kituuttavat todella pienillä tuloilla, kun kaverini haluaa hoitaa lapset ITSE. Lapset pieniäkin vielä, vanhin 9v ja nuorin 6kk. Koti kaipais remonttia ja vaatteetki koluaa kirppiksiltä.
Mutta kun ne lapset on niiiin ihania!?! Onhan ne, itsellänikin on kaksi,mutta kai nyt joskus niiden teko on lopetettava ja kohdattava muukin maailma.
Kommentit (25)
vai miksi ihmeessä arvostelet toisen valintoja?
itselläni on viisi lasta, olen kohta nelikymppinen ja viisitoista vuotta olen ollut töissä äitiyslomista huolimatta.
minkä parhaiten osaa.
Toisille ne himot ja halut ja osaaminen jää lisääntymiseen ja kotona lasten leikittämiseen.
Onko todellakin mielestäsi niin, että materiaa ja ulkokuorta arvostava ihminen on tärkeämpi ja parempi kuin perhearvot etusijalle asettava??
Vai että olet ihan sanaton kun jollekin materia ei merkitsekkään hevon hemmettiä vaan lapset ja perhe on etusijalla ja uskaltaa pirulainen vielä elääkin vakaumuksensa mukaisesti, sen sijaan että tavanomaisesti tyytyisi vain puheessa korostamaan näitä asioita! Mahtoi olla järisyttävä kokemus..!!!
olen kyllä, veljeni perhe "tehtailee" ja olettaa, että kun tulot ei riitä, niin yhteiskunta elättää. Pitäis kyllä miettiä ne tulevat menotkin siinä ku vauvakuume iskee.
Jokainen löytää onnen jostain, eikö se ole hyvä asia? Mitä muuta maailmaa mahdat tarkoittaa, mitä pitäisi kohdata? Varmasti ystäväsi kohtaa paljonkin maailmaa.
että ihmisen tärkein työkalu on aivot.
Erotuksena eläimiin, ihmisen ainoa tehtävä ei ole jälkeläisten maailmaan saattaminen ja niiden kasvattaminen.
Tässä mielessä on helppo kyseenalaistaa lapsitehtailun ja ikuisen kotiäitiyden oikeus ihmisyyteen.
Tässä syy, minkä takia toivoisin, että kanssaeläjät olisivat vastuuntuntoisia ihmisiä ja osa yhteiskuntaa joka pyrkii kehittymään ja ylläpitämään myös taloudellista järjestystä, eikä heittäytyä vain eläimellisten vaistojen varaan ymmärtämättä että nyky-yhteiskunta edellyttää kaikilta myös taloudellisen ja yritteliäisyyden panostuksen sekä vastuuta muidenkin hyvinvoinnista (kuin vain itsensä ja omien lasten), eikä vapaamatkustajia tulisi sallia millään tasolla.
Nyky-yhteiskunnaasa pyritään huolehtimaan myös vanhuksista, vammaisista, sairaista, vaikeasti sairaista, mielisairaista, pakolaisista, luonnonkatastrofeista, opetuksesta, järjestyksen valvonnasta, jne. Nämä toiminnot eivät ole mahdollista jos pyritään itsekeskeisesiti huolehtimaan vain omista haluista ja oman perheen tarpeista. Yhteisvastuu edellyttää kaikkien panosta. Viittaan siis verovaroihin, joita ei kotona ollessa yhteiskunnalle kerrytetä, päinvastoin.
Eli nämä jotka ei tee lapsia yhtään (omasta päätöksestään, lapsettomuus eri asia). Eivät hekään pidä taloudellista järjestystä tässä yhteiskunnassa pitkällä tähtäimellä yllä. Meidän lapset heidänkin eläkkeensä ja hoitonsa vanhana maksavat. Ja jos niitä lapsia ei tehdä niin ei muutaman kymmenen vuoden päästä ole enää ketään joka niitä veroja kerryttäis. Tämä siis vastauksena noihin edellisiin vastauksiin.
Itseäni ei haittaa jos jotkut tekevät useammankin lapsen mutta tottakai pitäisi vauvakuumeessa ajatella sitä toimeentuloakin. Silti 5 lasta nyt ei ole oikeasti niin kamalan paljon. Onhan se enemmän kuin normi nykyään sanelee mutta kyllä varmasti tuon määrän lapsia pystyy vielä elättämään. Aika harva perhe kuitenkaan noinkaan paljon lapsia saa/hankkii.
t. vain 3 lapsen äiti
Viestisi alkaa sillä, (ohitan nyt tarkoituksella väitteesi eläimiä koskien, jolla btw ei ole tieteellisesti todistetusti mitään pohjaa) että vertaat kotiäitejä eläimiin ja kyseenalaistat heidän ihmisarvonsa.
Onko tarkoituksesi vain provosoida vai pyritkö oikeasti asialliseen ja järkevään keskusteluun moisella asenteella???
mitä jos käyttäisitte sitä järkikultaanne:
teidän lapsista tulee ennenpitkää näitä voivottelemianne vanhuksia
eli te lasten maailmaan puskijat teette lisää näitä hoidettavia tänne yhteiskuntaan
oravanpyörä on valmis!
maailmassa on ihan liikaa ihmisiä. lapsirajoitus ja rankka sellainen käyttöön ja 15-20 vuoden vaikean siirtymäajan jälkeen helpottaisi.
en ymmärrä ihmisiä joita hallitsee eläimellinen lisääntymisvaisto, kun se ajattelu- ja harkintakyky pitäisi olla se joka erottaa eläimen ihmisestä.
ja todella pistää vihaksi se, että odotetaan yhteiskunnan vielä tukevan tätä lisääntymistä. käytetään toisin sanoen veronmaksajien varoja hyväksi kun itse ei hankita työtä jola voisi elättää oman perheen. en ole kateellinen mutta olen vihainen tämmöisille hyväksikäyttäjille
seksi on kivaa, mutta ehkäisy on onneksi keksitty :)
Kyllä minä olen ihan jokaikisestä kelalta saamastani "tuesta" maksanut verot ihan niinkuin sinäkin palkastasi!
Ota selvää asioista ennenkuin tulet muille päätäsi aukomaan...sillä sitähän tuo oli vaikka hyvin yrititkin verhoutua "viisasteluun"!!
T. monilapsisen perheen äiti, jonka lapset tulevaisuudessa tulevat kustantamaan sinunkin vanhuutesi
- uskonnolliset
- lapsirakkaus
Ja sitten aika monissa tapauksissa halu paeta kotiin muuta maailmaa. Täyttää elämänsä lapsilla, koska ei halua joutua tekemään muuta. Vauvojen ja pienten lasten kanssa saa elää sitä supistunutta elämää ilman painetta muusta.
pyrin kirjoituksellan vakavan keskusteluun.
Ei kaikkea kirjoitettua liian vakavasti saa ottaa. Mielestäni tuossa on kuitenkin totuuden siemen, vaikka kirjoitinkin sen kieli poskella.
Korostan vielä, että alussa mainitsin ikuiset kotiäidit.
Onhan itsellänikin kaksi lasta, eikä välttämättä viisikään lasta kenestäkään tee ikuista kotiäitiä.
Eiköhän ne ikuiset kotiäiditki ole ihmisiä, vaikkain mielestäni siinä saattaaa olla vastuunpakoilua ja ajattelemattomuutta yhteisiä asioita kohtaan.
materialisti. Kyllä jokaisen kannattaisi miettiä, mitkä ovat omat jaksamisen rajat ja sen lisäksi myös ympäristöä.
älkää nyt ottako ihmiset itseenne, ei ollut kuitenkaan tarkoitus käsittääkseni yleistää ja mun mielestä 10:n kirjoituksessa oli pelottavankin paljon totuutta. Tehkää niitä lapsia, ei voida teitä estää.
Ei pitäs sun persettä kaivaa niitten lapsiahan ne on. Huolehdi omista asioistasi vaan. Tuolla asenteella kaverillasi on "oikeus" puuttua sinun lapsilukumäärääsi. Mitä tykkäisit, jos hän kauhistelisi sitä, että sinulla on vain kaksi lasta (ja vihjailisi, että vähintään 5 pitää olla)ja tuhlaat heihin holtittomasti ja ostelet epäekologisesti uusia vaatteita.
He varmasti itse tietävät mikä sopii heidän perheelle niin, kuin sinäkin, että teille sopii kaksi lasta, niinkuin useimissa suomalaisissa perheissä.'
Teillä myös varmasti on omakotitalo, citymaasturi, kultainen noutaja, molemmilla työ, kesämökki, lapsetkin tietysti tyttö ja poika (eli enempää ei tarvi). Ja tottakai jokaisella omahuone. Ostoksilla käytte kauppakeskuksessa. Ja lomamatkalla (teneriffalla) kerranvuodessa. Ettekä ymmärrä niitä, jotka poikkeavat tästä suomalaisesta kaavasta, koska heissä on pakko olla jotain vikaa (ainakin ovat yksinkertaisia ja reppanoita, kun eivät tavoittele omaisuutta) Teitä lölytyy muitakin, että et ole ajatuksinesi yksin
En voi pitää kelan tukia sellaisena tulona josta maksetuilla veroilla ylläpidetään yhteiskuntaa. Tämän varmaan ymmärtävät lähes kaikki lukijat.
Itselläni on kaksi lasta, jota periaatteessa pitävät Suomen pyörimässä.
Ihan totta on sellainenkin näkökulma, että yhtälailla kun on lapsettomia ihmisiä ja perheitä, pitää olla myös monilapsisia perheitä, jotta "yhtälö täsmää".
Ei monilapsisuus automaattisesti tarkoita ikuista kotiäitiä. Itsekin toivoisin, että meillä olisi enemmän lapsia, lapsiluku vain on sattuneista syistä jäänyt kahteen, vaikka enemmänkin oli toivelistalla.
vertaat heitä eläimiin! Tulihan se syykin sieltä;D
ja lapsia olisi voinut yksi enemmän olla. Nyt on kuitenkin lapsikiintiö täynnä ja kyllähän tyttö ja poika ihan riittää, on niissäkin puuhaa.
10
Vierailija - 29.10.2008 20:44 (ID 907868)
niin eli sinäkin olet kade niille joilla lapsia on useampia ja siksi
vertaat heitä eläimiin! Tulihan se syykin sieltä;D
jos jotkut tulee toimeen vähemmällä, niin eihän se sulta ole pois.