Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapas: jos asusitte ulkomailla pysyvasti mita kaipaisitte Suomesta?

Vierailija
29.10.2008 |

Olen tulossa Suomeen kaymaan huomenna pariksi paivaksi ja itse ulkosuomalaisena olen yrittanyt miettia ostoslistaa... Mita te ehdottomasti kaipaisitte Suomesta, mika olisi sellaista ruokaa, tavaraa tms mita pitaisi hamstrata mukaan? Ajattelin vain josko saisin jotain uusia ideoita.

Toinen kysymys: Mita voisin ostaa lasten opettajille joululahjaksi, jotain suomalaista? Vinkkeja, ihan pipareista lahtien otan vastaan.

Kiitoksia!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Fazerin suklaat

- Sinappia (Turun tai Aura)

- hernekeittoa

- ruispaloja

- karjalanpiirakoita (jos vain saa säilymään matkan ajan)

- savuporoa (jos säilyy)

- täysxylitolpurkkaa (Pikkukakkosen)

- rieskoja

- Italianpata-ainekset (lapset tykkää, eikä täältä saa noin hyviä ja lisäaineettomia)

- suomenkielisiä kirjoja (lapsille Kunnas on hyvä) ja suomalaisia elokuvia sekä aikuisille että lapsille

- jotain muumijuttuja, vaatteita, astioita...

- voileipäpikkelsiä

- suomalaisia karkkeja, salmiakkia ja muitakin... suomalaiset hedelmäkarkitkin on minusta parempia

- Felixin suolakurkkuja ja kurkkusalaattia

Me asutaan pysyvästi täällä ja käydään Suomessa ehkä kerran kaksi vuodessa. Näitä on aina omalla ostoslistalla ja näitä toivotaan tuliaisiksi. Täältä löytää kyllä jonkin verran esim. Marimekkoa, Iittalaa ja muita, joten ne ei ihan ensimmäisenä ole toivomuslistalla.

Suomikaupasta ollaan myös väliin tilailtu satasen satseja. On kyllä ihan hintansa arvoista, kun koti-ikävä yllättää :)

Vierailija
22/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakuja ja salmiakkia saa sieltäkin ja jonkinlaista ruisleipääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan usein viety itsellemme jo mainittujen lisäksi lanttuja, glögi/piparkakkumausteita, kotikaljauutetta, puuroriisiä. Muuten yksi hassuimmista jälkikäteen ajateltuna ehkä tiskiharjat (huononmallisia ovat kaikkialla muualla!).

Suomenkielistä luettavaa niin paljon kuin matkalaukkuihin mahtuu.

Opettajille on viety myös Marimekon pussukoita (meikki/kynäpussiksi), eivät vie paljon tilaa matkalaukussa.

Vierailija
24/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta joku muukin kirjottaa ilman ylapisteita, kun itse joudun aina copy pastella lisaamaan niita ja helvetti etta se on rasittavaa :) Eli kai sit ma kaipaan kolmee viimeista kirjainta tahan tietokoneeseen :-p

Vierailija
25/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa on normaalin nakoisia tiskiharjoja. Obissa olen nahnyt ja Ikeassa :) Tosin et varmaan asu taalla..

Vierailija
26/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta joku muukin kirjottaa ilman ylapisteita, kun itse joudun aina copy pastella lisaamaan niita ja helvetti etta se on rasittavaa :) Eli kai sit ma kaipaan kolmee viimeista kirjainta tahan tietokoneeseen :-p

Näppistä ei voi vaihtaa, kun kuitenkin molemmat kirjoitetaan tällä nykyisen kotimaan kielellä.

Vierailija
27/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- suomalaisia lehtiä (tää menis kyllä tilaus-puolelle) ja kirjoja

- suomalaista musiikkia (tämä on siitä hankala, että lahjottavan musamaku pitää tuntea aika tarkkaan ettei tule epämieluisaa musiikkia)

- hapankorppuja? En tiedä miten niitä saa ulkomailta

- en tiedä miten muualla on saatavilla esim. graavikalaa tai poroa (kylmäsavu, käristys) mutta se on hankala kuljettaa. Lakkahilloa tms?

Minä en ole mikään suunnaton ruisleivän ystävä, en myöskään pidä salmiakista ja monien niin kaipaama Fazerin sininenkään ei voita minusta hyvää, tummaa suklaata :) Taidan olla vähän kehno suomalainen kun en edes tykkää mistään tosi kuumista löylyistä :D

Vierailija
28/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän säilyy lantut, jos pyytäisin äitiäni laittamaan niitä postipakettina? Jos maanantaina laittaisi, niin pitäisi olla parillä parissa kolmessa päivässä... Säilyyköhän?

Vierailija
29/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaipasin joskus hiljaisuutta ja puhdasta ilmaa... omia vanhempiani, veljeäni ja läheisimpiä ystäviäni. Mitään "materiaa" ei oikeasti ollut ikävä Suomesta, mutta nyt toisin päin kylläkin: Italiasta kaipaan monia ruokia, jäätelöbaareja, kahviloita, passeggiataa iltaisin, vilkasta sosiaalista elämää, merta, aurinkoa, valoa, musiikkia (jota voi toki levyltä kuunnella täälläkin, mutta livenä ei...)... ja monia muita juttuja, joita en kaikkia halua tähän listata. Elämä kulkee omia polkujaan ja monien sattumien summana palasin Suomeen ja nyt minulla on suomalainen mies ja kaksi lasta, vaikka vielä 10 vuotta sitten olisin sanonut varmaksi, että asun lopun ikääni saapasmaassa...

Vierailija
30/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä dippejä voi maustaa itsekin? Sori jos tämä on tyhmä kysymys, mutta meni vähän ohi kun itse syömme jotain dippimausteilla höystettyä ehkä pari kertaa vuodessa :)

Vierailija
31/32 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä dippejä voi maustaa itsekin? Sori jos tämä on tyhmä kysymys, mutta meni vähän ohi kun itse syömme jotain dippimausteilla höystettyä ehkä pari kertaa vuodessa :)

Sitä en ole löytänyt, eikä Creme Fraiche ole sama asia :(

Vierailija
32/32 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-varrasleipää

-hapankorppuja

-näkkileipää

-salmiakkia

-täysksylitolipurkkaa

-fluoritabletteja ja fludentteja

-fazerin suklaata

-lasten kirjoja mm. mauri kunnas ja kristiina louhi

-lasten piirrettyjä mm. olipa kerran elämä

-henkilökohtaisia juttuja, jotka jätin lapsuudenkodin varastoon, kuten päiväkirjat ja valokuvia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi