Raskausajan akne
Hei,
Odottelen vauvaa 4:llä raskauskuulla, ja etenkin parin viikon ajan on ollut aivan mahdoton akne päällä! Naama on aivan paakkurainen ja töihin meikkaus tuottaa tuskaa... Punaisia näppyjä ei saa millään piiloon. Mikä tähän auttaisi? Auttaako edes synnytys, eli jatkuneeko tämä vielä imetysajankin? :-O Miten paljon osaansa on oksentelulla ja ruokahimoilla (usein tekisi mieli epäterveellistä, tosin koitan syödä tavallista kotiruokaa..)?
Kommentit (9)
Esikoisen aikaan naama kukki ihan älyttömästi. Aikaisemmin oli erittäin satunnaisesti näppyjä, teiniaikanakaan ei juuri ollenkaan.
Minulla helpotti tuo ihon kukkiminen loppuraskautta kohden ja imetysajan naama oli hyvässä kunnossa. Imetyksen jälkeen finnit palasivat ja nyt toisen raskauden alussa naama on kyllä taas ihan järkyttävässä kunnossa.
Aion mennä ihotautilääkärille toisen imetysajan jälkeen jos ongelma ei häviä. Hieman kyllä ärsyttää, mutta asialle ei oikein mahda mitään. Puhdistan ihoni kaksi kertaa päivässä, käytän kasvovettä ja kasvorasvaa. Kaksi kertaa viikossa kuorin ihon ja laitan naamion. Nämä kaikki kosmentologin ohjeen mukaan ja on oikeat ihonhoitotuotteet. Mutta eipä auta ei.
Tytteli-83 rv 7+1
tyttö todellakin vei sen kauneuden, nuoruuden selvisin lähes näppylöittä mutta raskauden alussa naama puhkesi kukkaan ja sitä kesti kyllä loppuun asti, ehkä hiukan helpotti loppusuoralla mutta toisaalta kesä ja aurinkokin saattoivat auttaa finneihin. Mulle tuli aina useampia jättiläisfinnejä kerrallaan eikä auttanut (tai ainakaan poistanut ongelmaa) vaikka käytin kosmetologilta ostettuja aineita tunnollisesti.
Voisiko todella olla sukupuolisidonnaista? Että tytöstä aknea, pojasta ei. Olen kuullut asiasta ennenkin. Toisaalta uusimmassa Vauvassa oli tutkimuksesta, joka kieltää kaikki tällaiset yhteydet. Olisi mukava kuulla enemmänkin kokemuksia.
että asia on sukupuolisidonnainen. Mulla puhkesi nimittäin akne kun odotin esikoista (poika). Tässä toisessa raskaudessa tilanne ei ole ollut yhtä paha, mutta jonkinasteinen kuitenkin (poika tulossa).
Esikoisen kohdalla söin jopa lääkekuurin ja käytin Skinoren emulsiovoidetta, jota olen käyttänyt surutta myös tämän toisen raskauden aikana. Ehkä se onkin yksi syy, miksi ongelma ei ole tällä toisella kertaa niin paha.
Mä olen toisaalta kuullut, että juuri poikavauvan odotus voi pahentaa aknea elimistön korkeamman testosteroiinipitoisuuden vuoksi. Mene ja tiedä...kirjoitusten perusteella sukupuolella ei tunnu olevan mitään väliä. Joillekin vaan tulee ja toisille ei.
Itselläni on ollut akne nuorempana. E-pillerit paransivat ihon. Lopetin niiden syömisen noin 6 kk ennen raskautumista, joten voihan se olla, että myös niiden lopettamisella on ollut vaikutusta mun ekaan akneryöppöön.
Mitäs tuo Skinoren emulsiovoide on, apteekistako ostit? Minkä hintainen? Eikö sitten ole oikein " odottajaystävällistä" vai miksi kyseenalaistat hieman käytön? Jos kokeilisi...
skinoren voidetta ja basiron wash. Basironialla (saa apteekista ilman reseptiä) pesen aamuisin ja skinorenia käytän iltasin, annan vaikuttaa yön. Yleisesti meikit pesen sebamedin pesupalalla.
ja ihoni paheni kauheaan kuntoon. Ihotautilääkärini sanoi, että raskaushormonit pahentavat joillain ihoa ja joillain parantavat (riippuu perusihotyypistä). Poikaraskauksissa iho pahenee yleensä enemmän koska mieshormoneja on enemmän. " Tyttö vie äitinsä kauneuden on vanhan kansan myytti nenän leviämisestä=)." Lääketieteellisesti, Testosteroni on yksi aknen aiheuttaja. Mulla on teini-iästä ollut huono iho, jonka lopulta sain Roacuttanilla kuntoon. Raskaus ja imetysaika piti ihon huonona, eikä vieläkään ole kunnossa.=(. Kuureja en ole uskaltanut aloitta, koska toinen lapsi haaveissa. Tsemppiä ikävään vaivaan!
yksi tuubi maksaa muistaakseni noin 15 euron paikkeilla. Sivuvaikutuksena voi tulla kutinaa ja ihon hilseilyä, mutta multa ainakin poistui pahin kutina kun olin käyttänyt voidetta jonkun aikaa. Itse en laita sitä koko naamaan, vaan ainoastaan senhetkisiin ongelmakohtiin. Tyypillisesti mulla on raskauksien aikana tullut finnejä leukaperiin ja kaulaan. Käytän voidetta ainoastaan yötä vasten. Voide on siitä kiva, että se ei värjää pyyhkeitä ja tyynyliinoja kuten esim. Basiron tekee. Basiron voidetta ei muuten suositella raskaana oleville. Skinorenin ohjeissa lukee, että voiteen käytöllä ei ole todettu haittavaikutuksia sikiölle. Ihotautilääkärini vakuutti, että voidetta voi käyttää raskauden aikana. Itse olen ajatellut, että voide on pienempi paha kuin esim. lääkekuuri...
Niinhän se sanonta menee ja meillä se piti vielä paikkaansa. Minulle tuli heti akne kun tulin raskaaksi. Viikossa naama ja rinta+selkä oli täynnä finnejä. Tuntui että olen yksi finni :D
Kun viikkoja oli 25 niin finnin väheni kerralla huomattavasti ja loppu raskaudesta minulla ei ollut enää oikeastaan yhtään finnejä. Nyt sitten niitä finnejä on taas otsa täynnä ja tyttö 6,5 kk vanha.