Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajia paikalla tai muuten vaan joku joka osaisi neuvoa?

Vierailija
17.10.2007 |

Mulla vauva 2kk sitterissä ja ilmeisesti nielaisi pulautusta tai sylkeä niin että oli tukehtua siihen. Vaistomaisesti tempaisin hänet syliin, taputtelin selkään, hellästi ravistelin ja yritin keikutella ikään kuin pää alaspäin. Kesti sen aikaa että ehdin ajatella ambulanssin tilaamista. Sitten tilanne laukesi. Kysymys kuuluu mikä on oikeaoppinen tapa toimia jos tilanne joskus toistuu, mitä pitäisi tehdä vai riittääkö nuo mainitsemani konstit?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi keikuttaa pää alaspäin jaloista.

Isompaa lasta sitten sillä Heimlichin otteella takaa päin vetäisee. Ekan kerran pitää onnistua, sillä enää ei voi sitä uusia. Eli vetää kunnolla.

Mun lapsi nielaisi kolikon ja olin ihan uunona. Vein sitten sairaalaan. Oli päätynyt onnellisesti mahalaukkuun, josta se ongittiin onnistuneesti parin viikon päästä.

Vierailija
2/3 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta ei saa taputella selkään, jos hän vetäisee jotain henkitorveen. Se saattaa vain pahentaa tilannetta.

Jos pulautus menee henkitorveen, anna lapsen yskiä, kallista pää lattiaa kohti tai lopuksi roikota jaloista pää alaspäin.

Terve vauva ei tukehdu pulautukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hellästi taputa selkään, vauva sylissä mahallaan ja annat yskiä. Juttele vauvalle rauhoittavasti, ettei paniikkisi tartu vauvaan ja hän säikähdä. Taputtaminen irrottaa nesteitä sieltä keuhkoista ja auttaa vauvaa selviämään tilanteesta. Vauvat rykäsevät henkitorveen pulautuksia vähän väliä, joten jos joka kerta täytyisi ambulanssi kutsua, niin jessus ne ampparimiehet eivät muuta ehtisi tekemäänkään. Hakata ei pidä selkään kuin, jos vauva alkaa muuttumaan siniseksi ja selvästi kärsimään hengitysvaikeuksista.

t. sh, äitiyslomalla eikä siis ole irtisanoutumassa vaikka kolleegat tappeleekin