¤¤¤¤ LOKALUTUISET KESKELLE VIIKKOA ¤¤¤¤¤
Kommentit (14)
Huomenna olis laskettu aika ja ei tunnu missään. Olen jo ihan malttamaton kun huomista päivää on niin odotettu. Olo on edelleen loistava, eilen kävin tunnin lenkillä ja jumppavideotakin tein. Mutta eipä tuloksena muuta kuin niitä kivuttomia, ennakoivia supistuksia. En tiedä miten alhaalla vauva on, kun ei ole yhtään painon tunnettakaan. Huomenna olis taas ultra, katotaan mitä siellä sanotaan. Viimeksi rv 38 painoarvio oli 2800g, onkohan nyt paljonkin kasvanut. Odottavan aika on pitkä, jännittää kamalasti ja vähän pelottaakin.. tulis jo ulos!
Tintti rv 39+6
Harmaata aamua taasen pukkaa....Tuttiinalla taas vauhdikas yö takana ja vielä vauhdikkaampi päivä edessä....en ihmettele yhtään, jos vähän väsyttääkin välillä! Olet kyllä oikeasti ihan super-pitkähermoinen anoppisi kanssa, itse olisin, varsinkin tällaisessa raskautuneessa tilassa, sanonut jo monet kerrat pahasti!!
Meillä esikoiselle nyt kait pukkaa jonkin sortin räkätautia...Tai ainakin tuo reppana heräsi klo 6 aamulla, kun oli ihan nokka tukossa, eikä sitten nukkumisesta enää mitään tullut.
Yö oli täälläkin katkonainen, tosin veskireissujen takia. Jos en nyt ihan seonnut laskuissa, niin taisin tehdä omat enkat=) Kattelin kelloa klo 3 yöllä ja olin siihen mennessä käynyt jo 6x veskissä!!! No loppuyöstä kävin sitten " enää" viidesti....Ja silti olen turvoksissa kuin mursu,TODELLA RAIVOSTUTTAVAA!!
Eipä tänne siis valitusta kummempaa kuulu....Yritin eilen illansuussa hakea vauhtia synnärille lähtöön, käytiin siskon ja esikoisen kanssa vähän kaupungilla humputtelemassa, mutta ei muuta vaikutusta kuin massiiviset turvotukset jalkoihin!!
Ai niin....jotain positiivistakin, eilen varmistui, että sain vakituisen toimen omalta osastolta....Tähän asti olenkin tehnyt kohta 5v. eripituisia sijaisuuksia, ihan kiva juttu=)
No mutta esikoinen vaatii huomiota ja koirankarvat imurointia=/
Mukavaa päivää
Kiiuli rv 39 (1vk laskettuun aikaan)
Tytöt onvietypäiväkotiin, joten kirjoittelen tänne hetken aikaa. Nukkumassa täytyy käydä sen jälkeen, nyt kunse on mahdollista. Viime yönä heräsin kerranvessaan, mutta miten vaikeeta on nousta sängystä ylös! Ähkettä ja puhketta ja hyvin hiljaa ettei vaan mies ja kuopus herää. Sormien keskinivelet on tosi kipeät. Varpaat, sormet ja kasvot ovat turvoksissa.
Päiväkodissa hoitajat jo kyselevät: " milloin se syntyy?" . Haluisin sen itsekin tietää. Toivottavasti käynnistetään nyt tulevana perjantaina.
Maha on toiminut ihmeen hyvin muutamana päivänä, ennakoikohan se lähestyvää synnytystä? Ensimmäisen kerran näin untakin tulevasta synnytyksestä.
En sitten oo saanut aikaan pakata vieläkään sairaalakassia. En kyllä pakannut edellisissäkään synnytyksissä kassia valmiiksi. Mies toi tavaratosastolle myöhemmin. Mutta voishan sitä jo valmiiksi pakkaillakin jotain.
Taidan lähteä lepäämään, silmät alkaa lupsottaa..
Jaksetaan vielä vähän aikaa!!
Miranneli rv38+2
ehdinpä kerrankin alkupäähän päiväpinoa!
Huonosti nukuttu yö takana molemmilla ukolla ja minulla, pistämme vauvastressin piikkiin... ;)
Tänään pitäisi mennä täydentämään tyhjyyttään ammottavaa jääkaappia marketin kautta. Siinäpä jännää ohjelmaa...
Kauhea päänsärky johti panadolin popsimiseen, enää en viitsi lisää ottaa, vain toivoa, että se voisi olla enne lähestyvästä synnytyksestä. Hihii. Niin varmaan...
AJL 38+5
Minä nousin sängystä vasta puoli kymmeneltä kun kerrankin sai nukkua katkonaista yötä aamuun: lapset olivat viime yön mummilassa:-) Minulla on muutamana yönä ollut sellaista menkkamaista särkyä alavatsalla, niin että tuntuu ihan unen läpi. Niin oli jostain syystä viime yönäkin.
Tuttiinalta kysyisin, että kun sinulla on monta synnytystä takanasi, ja ovat siis nopeita, niin ovatko muuten olleet samanlaisia? Ovatko vauvasi laskeutuneet synnytyksen käynnistyttyä vai jo aikaisemmin?
Minulla myös tuo kakkonen tuli melko nopeasti ja sairaalassa ehdittiin olla tunti, josta 20min ponnistusvaihetta kun meni monta supistusta joilla en jaksanut ponnistaa. Kotona ei vetkuteltu yhtään ennen lähtöä, sen verran että mies käytti koirat pihalla pissalla ja soitti anopin,minä seisoin hetken suihkussa helpottamassa oloani ja tajusin etten pääse sieltä pois. Heti autoon kun anoppi tuli, roikuin takapenkillä kontallani koirakaltereissa vajaa puolen tunnin matkan.
Nyt kanssa jänskättää miten alkaa ja miten ehtii. Tällä kertaa vauva ei ole laskeutunut vieläkään, edellisillä olivat jo hyvissä ajoin.
Miranneli: uteliaana kysyn miksi toivoisit käynnistystä perjantaiksi? Onko vauvasi jo iso?
Eilisessä pinossa joku mainitsi että neuvolassa oli kielletty Kräuterblutsaft: niin meilläkin vanha neuvolath sai halvauksen 6 vuotta sitten kun odotin esikoista ja ehdotin tuota mehua, ja sanoi että on EHDOTTOMASTI kielletty. Join kuitenkin kun kysyin muualtakin mielipidettä (tuo th ei ollut kovin vakuuttava muissakaan asioissa) ja hemppa oli 134. Seuraavissa raskauksissa -04 ja nyt -07 hiukan nuoremmat neuvolath:t ovat olleet sitä mieltä, että saa ottaa, ei ole kiellettyä, on paremmin siedetty kuin monet varsinaiset rautalääkkeet ja hyvin toimiva. Mutta on varmasti kuntakohtaista ja terkkarikohtaista miten suhtautuvat.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille! Koettakaa jaksaa!
(Minä olen jo ennalta suhtautunut että tulee 14pvää lasketun ajan jälkeen, joten ei ole kiirus:-)
t. DorisDay 38+3
Olo on ihan kuin olis kindermuna. Kädet on just sellaset kepakot jumalattoman pulleessa vartalossa kiinni.
Eikö sitten minkäänlaisia enteitä, että pääsis synnyttään. Eilen pesin saunan ja pesuhuoneen ja tänään oon aamusta jo aloittanut siivouksen, matot ulos ja sillee! Jummi, ainoa harmitus on, ettei taivu niin sutjakkaasti, mutta mitään se ei auta tuon toukan suhteen.
Taidan mennä jatkamaan. Pojat lähti pihaan ja antoivat mulle luvan mennä päikkäreille. Ihanat penskat, mutta pitää alkaa tekeen niille sapuskaa..
Koittakaahan jaksaa... Nyt alkoi meillä se ässäkuuri!
Peppi rv 38 (melkein kai 39) ja poppoo, neiti tarhassa (huh)
En ole taas saanut aikaiseksi kirjoiteltua vähään aikaan. Monella on jo nyytit kainalossa ja minä varmasti roikun täällä viimeiseen asti. Eilen tuli sitten 38 viikkoa täyteen ja pahimmassa tapauksessa tässä on vielä kuukausi odotusta jäljellä.
Rakennusprojekti etenee omaa vauhtiaan ja en millään jaksaisi innostua materiaalien valitsemisessa. Lattiat, keittiö, ja laatat kun on jo valittu niin sitten kaikenmaailman paneelit yms. Moni ystävä tekee/on tehnyt jo joululahjahankintojakin mutta mulla on vielä vauvantarvikkidenkin haku kesken. Itse sitten ilmeisesti juoksen taas jouluruuhkissa vanhaan malliin =). Ennen joulua on vielä esikoisen synttäritkin järjestettävänä.
Mutta nyt päikkäreille, onneksi esikoinen pitää päivärytmin säännöllisenä.
Kuolisin varmaan tylsyyteen ilman häntä=).
J 38+1
Viimeksi äitiyspolilla käydessäni lääkäri sanoi, että mahdollisesti käynnistetään nyt perjanaina synnytys. On iso kokoinen vauva ja toinen pointti, lapsivettä on liikaa. Mulla vauvat on olleet isokokoisia. Ekassa synnytyksessä oli hartiadystokia ja vauvalla murtui solisluu (4000g paino) ja toisella kerralla oli painoarvio 4,5 kg ja käynnistettiin rv 40+2. Kuvattiin lantio ja nirhaumalla selvisin, ( 4150g vauva painoi). Nyt oli rv 36 painoarvio 3300g. Maha on kyllä niin sinkeällä, vauva liikkuu paljon just sen takia kun lapsivettä on niin reilusti.Mahtuu liikkumaan siellä. Saa nyt sitten nähdä laittavatko takaisn kotiin vielä kasvattelemaan vauvaa.
Miranneli
Joo, ymmärrän hyvin ettei sitä halua sitten liikaa pitkittää!
Mun kakkonen painoi myös 4150g, olen itse hoikka, jos olisin etukäteen tiennyt mitä painaa, olisin varmasti jänistänyt. Mutta synnytys meni onneksi kuitenkin hyvin (ja nopeasti), joitain repeämiä tuli muttei mitään pahempaa.
Nyt on minulla siis aika samanlainen tilanne kuin sinulla, että lapsivettä on reilumman puoleisesti ja vauva mahtuu heilumaan vielä aika reilustikin (me taidetaan mennä ihan samoja raskausviikkoja sinun kanssasi), kun vatsaa koettaa niin vauvaa ei heti tunne jollei ponnistele ja viuhdo siellä, tuntuu vain nestettä. Minulla oli painoarvio, tosi summittainen ja käsikopelolla neuvolalääkärin toimesta rv 35 2,6kg, joka oli ihan sama kuin mun kakkosen painoarvio samoilla viikoilla (Tapio Kurjen tekemä), että en odota myöskään sitten ihan pienenpientä vauvaa syntyväksi.
Onneksi ei perjantaihin ole enää pitkä aika jos jotain sitten selviää tai pääset käynnistykseen!
Onko sulla muuten sf-mitta kasvanut edelleen? Minulla oli eilen sentin PIENEMPI kuin viikko sitten, eikä vauva ole kuitenkaan laskeutunut.
t. DorisDay
Tänään oli neuvolassa poikkeuksellisesti sijainen. Mitään uutta ja ihmeellistä ei kuitenkaan ollut, kaikki ihan kunnossa. Verenpaineet mulle sopivat 125/82 eikä painoakaan ole tullut kolmeen viikkoon yhtään lisää, nyt on tullut lähtötilanteesta noin6kg, joten hyvin olen pysynyt tavoitteessa vaikka herkkuja onkin tullut syötyä ;) Sf-mitta oli kuitenkin kasvanut käyrällään ihan tasaisesti, joten ei pitäisi olla huolta.
Toksemiasta varoitteli, kun on nuo paineet luonnostaan korkeat ja kehotti mittaamaan kotona jokapäivä. Turvotustakaan ei juuri ole, joten en kyllä itse ole kovin huolissani tuosta, mutta mittaillaan nyt sitten kotonakin vielä säännöllisemmin.
Kun kerroin tälle eri terkalle, että esikoinen käynnistyi yhtäkkisellä vedenmenolla (siinä ekassa raskaudessa ei ollut edes näitä harjoitussuppareita) niin tätihän piti melkoisen varoitussaarnan :o Sanoi, että voipi olla, että nytkin sitten lähtee nopeasti käyntiin ilman ennakkovaroitusta ja, että välittömästi sairaalaan, eikä saa liikkua vesien menon jälkeen :o Eipä ennen ole moisista varoiteltu? Pitänee tuommoisen tilanteen tullessa vielä soittaa sitten äitipolille.....aika hurjalta kyllä tuntuu, jos synnytys lähtisi taas noin käyntiin. Mieluummin jotenkin ottaisi vastaan sellaisen ' hiljakseltaan' lähtevät (mutta kuitenkin edistyvät) supistukset....
Viime yö menikin sitten valvoessa, tosin en edes synnytystä miettinyt vaan kaikkia muita mahdollisia ja mahdottomia asioita elämässä :o Kokonaiset neljä tuntia sain unta, taitaa tänä iltana kutsua sänky aika ajoissa :)
myrskyruusu 38+6
KIIULI:
Mulla on mies jotenkin saanut mut " säälimään" anoppia...
=Kun ei se itsekään tajua mitä puhuu, ei se ymmärrä että jotakin voi loukata, eikä sen tarkoitus ole edes ikinä loukata ja että se on vähän vanhanaikainen ja höpsö jne.jne.jne...
Niin sitten todella pitkä pinna tullut jotenkin hänen suhteen, normaalisti oon kyllä suorasanainen, mutta jotenkin tähän on nyt menty näillä eväillä=/
Ainut vaan, että mua alkaa sitten mieskin nyppiä, kun mielestäni pitäis enemmän olla oman perheensä puolella, eikä mammaa puolustella verukkein..Tämä on inhottava tilanne.Mukava ihminen, mutta mutta....Eihän meistä kyllä kukaan oo täydellinen..
Sitten se on sellainen siivoushullukin vielä ja voit uskoa miten olen täällä vanhan asunnon päässä ehtinyt siivoilla, heh.Mutta se on TÄYSIN hänen ongelma jos ei kestä katsoa tiskiä pöydällä tai kekoa pyykkikopassa jne..
Dorisday:
Todella samanlaisia mulla on olleet nuo kolme viimeisintä synnytystä.
Kaikki LA:na käynnistetty ja jokainen syntynyt 21.30-21.50 välillä ja jokainen lähti samoin ensin ennakoivilla, sitten niillä mainostamillani, ei ennakoivilla, muttei vielä synnytyssupistuksillakaan muuttumaan hiljakseen, kunnes on aina se kunnon oikea supistus tullut.
1x 5tuntia,1X 45min, 3x 2tuntia on olleet pituudeltaan.
Supistukset ON kovia ja 15min vei lyhyimmillään aueta 4cm:stä 10cm:n, joten välejä supistuksilla ei oikeastaan ole.
Ponnistusvaihe on mulle helppo, kivut melkeinpä loppuu siihen ja nopeasti on sitten vauva sylissä (viimeisintä en edes ponnistanut, tuli vain tavallaan huokaamalla ulospäin)
Eli se vaihe on jo helpotus ollut aina.laitoksella oli mun paras ystävä=)Ja eka oli pienin vauvoistani vieläpä.
Supistuksia pelkään edelleen kuin ruttoa.
Eka lähti itsestään supistuksilla ja toinen lapsivesillä jolloin tipalla vauhditettiin, että saatin supistuksia..Oikeastaan tuo toinenkin oli samanmoinen muutoin, kuin tuo lähtö.
Eka on poikennut pituudella (5tuntia) ja sillä että olin ihan pihalla koko touhusta, repesinkin niin että se ruimarengas oli mun paras ystäväni seuraavat päivät=)
Kopioin tekstiä, ettei katoa taas bittiavaruuteen, hävisi loppu, kun taas rävelsin jotain..
No siellähän se keskellä sitten on tuo viimeinen lause,hih.Toivottavasti mun sekoilusta saa taas jonkun tolkun, tsih.
Eli ponnistus on helpotus ja " pelastusrengas" se paras ystävä=)
Mulla sf-mitta on kasvanut edelleen, elioli nyt maanantaina 38. Pongahti melkein kohti kattoa käyrillä, huoh!
Miranneli
No juu, näinhän se vois mennä=)
Väsyttää kyllä taaaas ja väsyttää ja väsyttää.
Yöllä taas pienin kakkasi sen kaksi kertaa ja muutaman kertaa vuorotellen keskimmäiset-
Trafiikkia siis riitti ja uni oli tosi katkonaista=/
Aamulla sitten heräsin siihen kun ilma kiersi niin todella maan ilkeimmin tuolla alavatsassa, sellaista veitsellä viiltely kipua ja epätoivo supistusten ja niiden kestämisen kannalta himpun valtasi taas tämän mamman, huoh.
Mulla kun on niin nopeita synnytykset, niin olen luopunut toivosta kivunlievityksen suhteen kokonaan, kun ilokaasu ei mulle sitten käy.
Niin ilman mitään sitten aina mennään loppuun asti.
Kait siitä taas selvitään, ryynipussi pöksyyn ja menoksi!
Tänään pääsen jo siivoilemaan uutta asuntoa, mukavaa=)
Anoppi vaan tuppaa mukaan, niin saa nähdä mitä siitäkin tulee, mulla mittari TÄYNNÄ sen juttuja.
Suosittelen kai lämpimästi hormonihoitoa seuraavaksi kun nyppii kunnolla..
Sain eilen kasattua yhden sängyn jo uudella kodilla, jonka raahasin sinne.Tänään jos sais toisen (ostin uudet kahdelle keskimmäisistä, vanhoissa vielä täällä nukkuvat)
Monen monta laatikkoakin on jo tullut purettua ja omille paikoilleen, alkaa tuntua kodilta=)
Masukki silloin eilen aamulla oli yliaktiivinen ja tunki käsiä kohti vapautta, tuumasin miehelle, että yrittääkö pieni kalvoja puhkaista.
Ei ole aiemmin tuolla alhaalla paljon heilunut, mutta ei siltikään ole kyllä laskeutunut, mutta suunta tuntuis olevan oikea=)
Nyt aamutoimiiin.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille ja taas niitä supistuksia, niitä kaipaaville.
Minä toivon pysyväni yhdessä kasassa vielä ensi viikkoon=)
Tuttiina ja Nyyttinen 38+4