tutista luovuttu 3viikkoa sitten ja vieläkin nukkumaan menot yhtä huutoa, Mikä avuksi?
Tutista luovuttiin n. 3viikoa sitten kun neiti (1,5kk)söi tutit rikki enkä enään tuttia uskaltanut antaa ettei vaan tukehdu palasiin.
Tutista luopuminen oli aluksi yllättävän helppo (olin varma että neiti huutaa tunti tolkulla ja heräilee öisin tuttia kaipaamaan), huusi tuttia n.15min jonka jälkeen nukahti ja nukkui aamuun asti.
Mutta tämä huuto ei ole yhtään helpottanut (vaikkakaan ei niin paljoa tuttia aluksi kaivannut ja luulin jo että tutista vierroitus oli tosi helppo). Eli edelleen huutaa ihan raivona sen 15min ennen kuin nukahtaa.
Mikä nyt avuksi? tutin kanssa jäi sänkyyn ja höpötteli siellä itsekseen aikansa ennen kuin nukahti. Mutta nykyään siis huutaa ihan raivona n 15 min ennen kuin simahtaa. Ei auta vaikka silittelisin ym..
Hoidossa nukahtaa tosi reippaasti päiväunille, ei huuda ollenkaan, jää sänkyyn unilelun kanssa höpöttelemään ja nukahtaa itsekseen. Mutta kotona siis raivoaa sekä päivä- että yöunille mentäessä.
Auttakaa.....kauheeta katsoa kun pikkuinen huutaa!
Ei varmaan ainakaan kannata tuttia ottaa takaisin?!
Kommentit (12)
olisiko lapsella jotain rakasta unilelua?
meillä on lapsella (1v1kk) tutti käytössä, mutta myös unipupu on aina kainalossa nukkumaan mennessä. olen antanut pupun myös päiväunille, kun se selvästi rauhoittaa ja sitten tulevaisuudessa osaa nukkua ilman tuttia pupun kanssa. myös unipussi on rauhoittanut nukahtamista.
neuvoistani huolimatta en tiedä kuinka meillä käy tutin poisjättämisen kanssa.... mutta ei nyt kuitenkaan ihan lähiaikoina vielä jätetä tuttia pois.
Ei kannata tuttia takaisin antaa, kun kerran on tukehtumisen riski ja muutenkin lapsi vaan oppii, että huutamalla saa periksi. Meillä tytöllä (2v 2kk) ei ole tuttia koskaan ollut, mutta välillä tulee näitä kausia, että nukkumaanmennessä huudetaan. Välillä taas huuto jää pitkiksi ajoiksi pois ja tulee sitten taas takaisin. Vaikea tietää mistä milloinkin johtuu, mutta menee kyllä ajan kanssa ohi. Tuskin teilläkään tyttö on tuttia jaksanut 3vk huutaa, on varmaan vaan jäänyt huuto päälle. eiköhän se jo pian helpota!
tilanne kuulostaa ihan mukavalta (väheksymättä mitenkään sitä tunnetta joka tulee lapsen huutaessa). Voisi olla paljon paljon vaikeampaakin ja monilla onkin. Jos se nyt yhtään lohduttaa...
Teillä menee hienosti. Olisko joku muu tärkeä unikaveri tms, jonka voisi ottaa mukaan sänkyyn. Meidän tytöllä ei ollut mitään muuta kuin se tutti, eikä halunnut muuta... Vasta nyt lähempänä 3v. on tytästynyt Maisa -piirrettyihin, että kelpas Maisapehmo kaveriksi sänkyyn ja tilanne on helpottanut. Onko teillä jotain suosikkiohjelmaa, jonka pehmon vois hyväksyä, vai onko vielä liian pieni?
Meillä myös auttoi, että otettiin iltajuttuihin mukaan iltasatu ja -laulu. Ennen mentiin vain makkariin ja lapsi jäi itse sänkyynsä nukahtamaan. Nyt luetaan makkarissa iltasatu, peitellään lapsi ja lauletaan ja silitellään.
Mutta jos lapsi tosiaan huutaa vain sen 15 min ja sitten nukahtaa ja nukkuu hyvin, niin kannattaa katsoa nyt vaan vielä, että josko hän hyväksyisi kohta tilanteen. Näin ollen huuto on vain uhmaa ja lapsi testaa, saako hän tahtonsa läpi. Jos nyt alatte tanssia hänen tahtonsa mukaan, vie tilannetta varmasti paljon pidemmällekin (esim monen tunnin huutosessio, joka jossain vaiheessa katkeaa nukahtamiseen ja hetkenpäästä havahtumiseen ja huudon uusestaan alkamiseen... nim. näin meillä)
Me annettiin pojalle tutin sijaan purulelu, kun hampaita tuli juuri samaan aikaan, kun tutti " katosi" . Se oli sitten aikansa käytössä ja on nyt kadonnut jonnekin eikä lapsi enää purulelua kaipaa.
Tutista kyllä juteltiin paljon ja kerroin, miten se katosi, eikä sitä enää takaisin saa. Sille lähetettiiin lentosuukoja ja toivotettiin hyvät unetkin vielä pitkän aikaa " katoamisen" jälkeen.
Tämä auttoi meillä. Toivottavasti te löydätte jonkin hyvän ratkaisun. Jaksamisia!
Mupsi
P.S. En suosittelisi tutin palauttamista, varsinkin kun on tuo tukehtumisen vaara.
....iso kiitos kaikille tsempanneille=)
olen itse myös toisaalta tosi helpottunut että tutista luopuminen kävi näin " helposti" , eli vain se 15min huuto ja muuten yöt sujuu entiseen malliin. Uni lelu ja riepu on aina ollut käytössä, mutta jostain syystä ei niitä nyt kelpuuta.
Olen teidän kanssa samaa mieltä että tuttia neiti ei enään itke, huuto vain on jäänyt päälle. saattaa ensin muutaman minuutin köllötellä ihan rauhallisena ja sitten yhtäkkiä aloittaa raivoamaisen. Silittelykään ei nykyään kelpaa, raivostuu vain enemmän.
Mutta eiköhän tämä tästä=).....pahempaakin voisi tosiaan olla!
Meillä tyttö 1v4kk ja tutti niin tärkeä etten uskalla edes ajatella millaista showta nukahtamiset olisi ilman sitä. Vaikka nukahtaa tutin kanssa (Itse asiassa sängyssä pitää olla toinenkin tutti, jota pitää kädessä ja vaihtelee niitä sitten, huoh.), niin viikon ajan on yöunille nukahtaminen ollut yhtä showta. Eilenkin kesti melkein tunnin ennen kuin lopulta nukahti. Yleensä huutaa sängyssä täyttä kurkkua. Päiväunien kanssa oli muutamana päivänä sama juttu, mutta nyt on onneksi niiden osalta helpottanut. Teilläkään ei varmasti nuo huudot enää liity siihen tutittomuteen, vaan huuto on jotain muuta. Meillä on ainakin ihan selvästi unta vastaan taistelua. Vaikka kuinka väsyttäisi, niin jostain syystä pitää kuitenkin koko ajan nousta seisomaan ja huutaa " pois pois" (juuri uusi opittu sana).
Hyvin tuntuu sujuvan ja varmaan alkaa jo kohta helpottaa. Meillä tutista luovuttiin pari viikkoa sitten, kun tyttö (jo 2,3v) heräsi yöllä valvomaan ja vetämään tuttia tukassaan. Tutti meni sitten " rikki" .
Nyt on koko ajan nukkumaan mennessä hokenut tuttia ja se nysä on sitten annettukin. Tähän asti se riitti, mutta nyt kolmena iltana olen nukuttanut niin, että hän on pitänyt sormestani kiinni, kunnes nukahtaa (onneksi aika nopeasti). Tätä ennen vain tutti riitti nukahtamiseen eikä mitään nukuttamisia tarvittu erikseen.
Toivon vaan, että tämä vaihe menee ohi melko nopeaan ja sitten käy nukkumaan ilman tuttia ja huutoa. Saapa nähdä!
Tutista kyllä jutellaan ja se rikkinäinen vielä täällä pyörii. Odotan, että kypsyy luopumaan siitä, mutta ainakin vielä prosessi on kesken.
Näin meillä, en ole halunnut huudattaa ja jään huoneeseen vain siksi aikaa, kunnes nukahtaa. Siellä ei enää jutella tms., ollaan vaan pimeässä. Jos tästä tulee jonkinlainen peli, niin sitten huudetaan.
Meillä suunnilleen samanikäinen lapsi jaksoi raivota muutaman kuukauden. Kyllä se pahin raivo tietysti hiipui pikku hiljaa, mutta kauan meni. Joskus on levottomuutta edelleen - varsinkin kun hampaita on tulossa.
Meillä auttoi vähän se että ostettiin uusi unilelu, jota oikein " markkinoitiin" sillä, että sen sai koska luopui tutista.
Läheisyyttä olen antanut paljon, koska tuttihan on ollut ikään kuin läheisyyden korvike. Olen maannut ihan vieressä (pinnasängystä vaihdettiin muuten " isojen" sänkyyn samaan aikaan, ja sekin auttoi!) ja suukotellut poskia. Nyt olen voinut vähitellen lisätä fyysistä etäisyyttä nukkuumaanmenon hetkellä. Tarkoituksena on siirtyä tuoliin sängyn viereen ja tuoli sitten vähitellen kauemmas.
Voimia ja rakkautta! Olet maailman paras hoitaja lapsellesi ja tunnet hänet parhaiten!
että jos lapsi on todella, todella tutin perään ja vielä alle 2v, joskus on parempi antaa se tutti muutamaksi kuukaudeksi takaisin kuin huudattaa viikkokaupalla. Silloin lapsi ei varmasti ole vielä valmis tutista luopumaan. Lapselle jää helposti suuremmat traumat huudattamisesta kuin siitä, että tutin saakin takaisin.
Ap:n tapauksessa ollaan varmasti oikeilla linjoilla, mutta edellinen vain vinkiksi niille, joilla tutista luopuminen tuntuu olevan ylivoimaista. Silloin ei ehkä vain ole vielä oikea hetki tehdä sitä.
Edistystä ilmassa=)!!!
eilen sain vielä mies kunnon huudot päiväunille laittaessaan, mutta tänään onkin mennyt tosi hyvin!!!
Kävin ostamassa uni cd:n jota ollaan tänään kuunneltu tosi hiljaisella päivä- sekä yöunille mentäessä, ja annoin myös uuden unilelun jota jäi sänkyyn katselemaan......... ja kummallakin kerralla nukahti ilman huutoja ja muutamassa minuutissa!!!!!!! Olen ihan ihmeissäni=).....josko se tästä!!
Nyt mulla on suunnitelmissa saada neiti " unohtamaan" huutaminen ja ainakin eka päivä onnistui hyvin!!
Yritä toimia niin kuin toimit ennenkin tutin kanssa. Jos nyt jäät silittelemään ja ennen et jäänyt, niin toinen huomaa että hei tässähän on jotain outoa kun äiti jää nyt tuohon.
Ilmeisesti hoidossakaan ei tuttia kaipaa, joten olisko kyse muuttuneista tavoista??