Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5v isosisko osaa keplotella kaikki siskonsa tavarat itselleen. Hyväksyttävää?

16.10.2007 |

Eli 5v isosisko on oikea tavaroiden hamstraaja. Hänelle lahjat ja tavarat merkitsevät todella paljon. Jos sisko (3.5v)saa jotakin (tuliaisiksi, synttärilahjaksi...), ei kestä päivää kauempaa, kun tavara (pikkunukke, kaulakoru, panta, pinnit, tarrat tms...) onvat jo isosiskolla.

kyse ei ole siitä etteikö isosisko saisi samanverran tai yleensä hieman enemmän tai hienompaa jopa, mutta hän silti haluaa lisäksi itselleen muiden tavarat. Keräilee niitä sitten omiin koreihinsa jne...Pikkusisko ei näytä olevan pahoillaan, enkä ole aina puuttunut. Nyt olen alkanut pyytämään pikkuisempaa juttusille ja sanon aina, kun huomaan isosiskon aikeet, ettei hänen tarvitse antaa ja että hän saa omansa takaisin, jos haluaa. Joskus haluaa, joskus ei. Pikkusiskolle tavarat eivät merkitse niin paljon selvästikään.

Isosisko osaa olla ovela (saat tällaista, jos annat... tai mä en leiki sun kanssa, jos et anna.... tai et pääse mun sänkyyn, jos et anna...jne...)

Pitäisikö olla tiukempi siitä, mikä kuuluu kenellekin vai antaa mennä painollaan sisarusten välisten tavaroiden jaon?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos erilliset tavarat aiheuttaa liikaa harmia?

Toki lahjat on aina omia. Ja on ikävää, kun ne isommat AINA osaa tehdä kaikkensa saadakseen itselleen vaikkapa lahjomalla tai muuten jallittamalla sen mikä on pienemmän. Aika monelle varmaan tuttu juttu vaikkapa jo omasta lapsuudestakin.

Itse olen yrittänyt opettaa, että kaikki on yhteistä - rakkaimpia leluja kuten omia nukkeja ja unikavereita lukuun ottamatta. Eli yhdessä niillä leikitään, eikä meillä esim. ole omia lelukoreja, mutta ei kyllä ole omia huoneitakaan eli yhteisessä huoneessa tavarat on enemmän yhteisiä kuin omia. Eli jos joku on ' omaa' saa sitä toiselta lainaksi pyytämällä, mutta omaksi ei voi saada. Keneltäkään lapselta ei saa mitään pyytämällä/lahjoittamala omaksi (vaikkapa kaveriltakaan) ilman aikuisten lupaa ja omiaan ei voi pois lahjoitta kavereille, ellei aikuinen sitä hyväksy ensin (=aikuinen tarkistaa lahjoistuksen arvon).

Eli sinuna selittäisin isosiskole, että tavara ei siirry hänen omistukseensa, koska pikkusisko on liian pieni sitä pois lahjoittamaan tai vaihtamaan toiseen leluun. Mutta lainaksi voi saada leikkimistä varten esimekiksi. Tavara on tässä mielessä sen, joka sen on saanut.

Vierailija
2/3 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein huvitti kun luin alkuperäisen kuvauksen... Jos meillä olisi pikkusisarus, niin varmaan olis ihan sama tilanne! Neiti nimittäin hamstraa kaikkea kiiltävää, vaaleanpunaista/violettia, pientä, hienoa ja vähemmän hienoa, paperinsilppua, jne... Kaikki on aina niin ihanaa, että pakko saada itselle ja pakko säilyttää. Minä sitten aina välillä, kun hamstraajan silmä välttää, raivaan roskikseen pussikaupalla " hienoa rompetta..."

Pikkusisarusta ei ole joten ei ole ketään jota huijaisi että saisi omakseen toisen tavarat, mutta kylässäkin kyllä pyytelee ihan kaikkea. Siinä oon koittanut opettaa, että ei saa pyydellä ja kaikkea ei voi viedä kotiin eikä säästää...

Tuo on hyvä, että aikuisen pitää tietää mitä lahjoitetaan. Oon joutunut usein sanomaan, että ei saa ottaa tai ei saa antaa... kun toisaalta tämä hamsteri on hyvinkin avokätinen kaiken suhteen mitä " ei itse enää tarvitse=pitää rumana ja siksi turhana." Ei siis luovu mistään (edes piirrustuksistaan!!!) mitä pitää kauniina, vaan vaan " rumista/rähjäisistä tms."

Nyt viimeinen idea on tarhassa vaihdella kaverin kanssa eväitä....Siitä pitääkin selvittää opettajan kanssa, että meneekö ne jaot tasan, en ihmettelis jos ei mene...

En siis osannut auttaa, mutta niin huvitti tuo sun kirjoitus, että oli pakko vastata silti. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vastaus oli hyvä. Jokaisen omat saamat lahjat ovat omia ja niitä voi lainata, mutta ei lahjoittaa ilman aikuisen hyväksyntää. Pienempi ei samalla lailla osaa pitää kiinni tavarasta, mutta käsityskykyäkin on vähemmän kuin isommalla, joten aikuisen pitää huolehtia hänen puolestaan puolensa pitämisestä. 3,5v:sta on helppo isomman lapsen dominoida ja johdatella.

Isompi lapsi taas oppii miten saa haluamansa ja millä keinoin. Itse miettisin olisiko tuo minusta hyväksyttävää käytöstä lapselle ja saako samallalailla toimia esim. kavereiden luona ja hoidossa/koulussa. Nythän se on tavallaan hyväksytty aikuisten puolelta olemalla puuttumatta siihen ja lapsi oppii että näin voi toimia.