Kehtaisinko sanoa taloudellisessa ahdinkossa olevalle kaverille
että vauvahaaveet heidän perheessään olisi ehkä syytä unohtaa/siirtää? Heillä on kuitenkin ennestään kaksi lasta.
Heillä on joka kuukauden lopussa todellisia ongelmia saada edes ruokaa perheelle pöytään. Silti kolmatta lasta yritetään täysillä (esim. ovistesteihin kyllä varaa). Kaverini puhuu kolmannesta lapsesta ja rahahuolista kuin kahdesta erillisestä asiasta - ei siis itse näe mitään yhtymäkohtia näiden välillä.
Kommentit (28)
mutta voisin ohimennen selittää ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan etuja ja määräytymisperusteita = että kannattaa mennä töihin 2. ja 3. välissä ainakin joksikin aikaa.
eikä kolme syö juuri sen enempää kuin kaksikaan lasta. Ainakaan ensimmäisen neljän vuoden sisään. Ja sittenhän ne talousongelmat voivat jo hyvinkin olla ohi.
On siis historiallisesti tyypillistä, että lapsia tehdää juuri laman aikaan, ja taloudellisesti heikompina aikoina. Se johtuu siitä varsin luonnollisesta psykologisesta seikasta, että ihmiset turvaavat toisiinsa ja perusihmissuhteisiin
Loogisesti ja järkevästi ajateltu.
Tuohon lama-juttuun en kyllä lähde täysillä mukaan, uskon (ja toivon) ettei (henkinen) lama iske. Toistaiseksi ollaan menossa taantumaan jolloin talouden kasvu vain supistuu.
että silloin ei tarvitse lähteä kilvoittelemaan harvoista vapaana olevista työpaikoista koville markkinoille. Yleensä lama-aikana myös 'kyllä äidin on parasta olla kotona' -puhe myös vahvistuu. Osin näiden naisten itsensä takia, osin siksi että lähes 50% työvoimasta yritetään siirtää reserviin (himaan) jotta miehillä olisi töitä.
Osin näiden naisten itsensä takia, osin siksi että lähes 50% työvoimasta yritetään siirtää reserviin (himaan) jotta miehillä olisi töitä.
kauheita nuo sun kaverisi. Mä kasvoin koyhässä perheessä ja mun äitini ei mennyt toihin. En suosittele. Aina on jostain pulaa. Pihapiirissä saa olla se jolla on aina vanhat ja rikkinäiset ja nuhruiset vaatteet päällä.
Ja asunto oli slummialueen 9 kerroksisen kerrostalon kolmio. Yritä nyt sellaisessa elää normaalia elämää.
Pihapiiri täynnä häiriintyneitä spurgujen lapsia.
Ja minä pidän duunistani kiinni vaikka joku toinen perheenelättäjä jäisi ilman paikkaa.
Mitä kuvittelet saavasi aikaan? Lopettaisiko kaverisi vauvahaaveilun ja yrittämisen vain koska sinä sanot siitä? Entä parantuisiko taloudellinen tilanne, koska otat sen esille?
eikä kolme syö juuri sen enempää kuin kaksikaan lasta. Ainakaan ensimmäisen neljän vuoden sisään. Ja sittenhän ne talousongelmat voivat jo hyvinkin olla ohi.
On siis historiallisesti tyypillistä, että lapsia tehdää juuri laman aikaan, ja taloudellisesti heikompina aikoina. Se johtuu siitä varsin luonnollisesta psykologisesta seikasta, että ihmiset turvaavat toisiinsa ja perusihmissuhteisiin, tunne-elämäänsä silloin kun taloudellisesti menee huonosti. Jos siis sellaisia on.
Tämä tarkoittaaa sitä, että huonon suhteen työttömyys hajottaa, hyvää köyhyys voi hyvinkin vahvistaa.
Älä mene besserwisseröimään taverisi elämää, ainakaan jos et halua että hän poista sinut siitä kokonaan kun sinulla on niin erilaiset arvot.
3. lapsilisähän korjaa kuralla olevan talouden. Jos ennestään on jo kaksi lasta, niin eipä se kolmas kauheita investointeja vaadi, mikäli on vanhat vauvakamat vielä jäljellä. Itse en ole ainakaan huomannut että rahaa kuluisi sen enempää kuin ennenkään. -kolmen äiti-
Sen sijaan olen samaa mieltä siitä, että tuohon tilanteeseen ei kannattaisi yrittää lisää lapsia. Eikö kannattaisi ehkä mennä töihin välillä ja sitten vaikka parin vuoden päästä yrittää lasta? Onko se reilua noita vanhempiakaan lapsia kohden että lisää vauvoja tehdään muttei ole sitten varaa lapsista huolehtia? Kyllä vastuuntuntoinen vanhempi nyt tarjoaa jotain muutakin syötävää lapselleen kuin makaronia!