Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Askarteleeko muiden 3,5 v. POJAT?

16.10.2007 |

Meidän omaa ei hirveästi kiinnosta, pph huolissaan, että onko keskittymisvaikeuksia vai mitä???

Eli askarteleeko muiden pojat? Meillä kíinnostaa lähinnä autoleikit ym.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5-vuotiaana ainakaan ole *kotona* pahemmin askarreltu... Esikoinen ehkä eniten. Eipä hirveesti kyllä vanhempanakaan, mutta kun itse en ole kova askartelemaan enkä so. järin kätevä käsistäni...

Mietitytti vähän, että mitähän se pph tuolla mahtoi tarkoittaa? Nimittäin eikös ainakin päiväkodissa ne " pakolliset askartelut" (joista jotkut toki kovastikin tykkää!) tule yleensä tehtyä muiden mukana - toiset nopeammin ja toiset hitaammin, toiset hutaisten ja toiset huolellisemmin...?? Jos hän epäilee (??) jotain keskittymisvaikeutta, niin outoa, jos " diagnoosi" tehdään vain askartelemattomuudesta. Jaksaako poika esim. istua hetken hiljaa ja kuunnella satua? Tai syödä rauhassa? Ja sitä paitsi, miten hyvin keskittyy niihin autoleikkeihinsä? Meillä ainakin toisinaan ollaan pitkätkin ajat oltu hiljaa autoläjän keskellä niitä eri paikkoihin parkkeeraten. Ei erityisen keskittymätönät toimintaa, sanoisin. ;-)

Tarkotan nyt lähinnä suoraan sanottuna sitä, että kuulostaa vähän siltä, ettei pph nyt osaa ohjata sellaiseen askarteluun/tekemiseen, joka valjastaisi kaikki edes hetkeksi. Kaikki eivät tietenkään ole kiinnostuneet kaikesta, olemmehan erilaisia, mutta helppohan se on sanoa, että vika on lapsessa, jos tätä eivät satu pph:n ideat kiinnostamaan... :-/

Vierailija
2/9 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika kuulemma ilkeä hoidossa, ylivilkas (joka kyllä huomattavissa kotonakin, kova menijä ollut aina), aggressiivinen (en huomaa kotona), ei pysty askartelemaan (ei harrasteta kotona) ja ei pysty keskittymään lukemiseen hoidossa (kotona voin kyllä lukea iltaisin kolme/neljäkin kirjaa hänelle ja jaksaa hyvin kuunnella.)

Eli epäilen, että pph ajaa takaa jonkinlaista ylivilkkaus-diagnoosia.

Poika kyllä jaksaa leikkiä autoillaan pitkänkin aikaa yksikseen lattialla ja keskittyy esim. joihinkin videoihin todella tiiviisti...

Vilkas on todella, myönnän itsekin, mutta tuo tarkkaavaisuusasia ja varsinkin aggressiivisuus on itselleni vieras asia.

Taidetaan kotona nyt vähän kokeilla askarteluja yms.

KELTO oli vieraillut hoidossa ja kiinnittänyt huomiota juuri tuohon aggressiivisuuteen, poika tulistuu kuulemma helposti. Ollaan pph:n kanssa nyt " vähän" (tai aika paljonkin) sukset ristissä, kun ei ollut ilmoittanut KELTOsta minulle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani tykkää askartelusta, siis 3,5v poika. Mutta silti tuollaisen perusteella ei voi päätellä yhtään mitään. Kaikki ei tykkää kaikesta. Se, ettei jaksa askarrella ei minusta tarkoita yhtään mitään. Onkohan se perhepäivähoitaja pätevä hommaansa?

Vierailija
4/9 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjuun. Eli pph:llemme oli tässä taannoin meinattu laittaa lisää lapsia. En nyt tiedä, onko tämä varsinainen syy siihen, että meidän poikamme vilkkauteen alettiin kiinnittää extra-huomiota vai mitä, mutta kuitenkin. Poikamme on siis todella vilkas, mutta muuten ADHD kriteerit eivät juurikaan täyty... Olen ahkerasti vieraillut esim. ADHD-liiton sivuilla, koska olen tätä ylivilkkautta myös joskus itse miettinyt, meno yltyy joskus niin kovaksi.

Pph alkoi tässä n. kuukausi sitten sanoa, että poikamme kiusaa hoidossa pikkuveljeään, siis lyö ja ilmeisesti muutakin. Pikkuveli tekee isolle veljelle samaa. Tätä on tapahtunut myös varahoitopaikassa (jälkeenpäin kuulin, kun aloin asiaa kysellä). Suuttuessaan siis ovat nyrkit pystyssä, mikä tietenkin on paha ja muut hoitolapset ovat saaneet myös tästä väkivallasta osansa. Kyseessä siis 1,5 v ja 3,5 v pojat. Kotona poikamme tappelevat, mutta eivät siinä määrin, että olisin itse kiinnittänyt siihen huomiota sen enempää. Se on tietenkin väärin ja estän tilanteet, todella inhottavaksi koen sen että hoidossa muut lapset joutuvat pojiltamme sietämään tällaista.

Hoitotäti oli pyytänyt KELTOn katsomaan lapsiani, ei puhunut asiasta mitään minulle. KELTO on kuulemma todella huolestunut lapsieni käytöksestä... ja siitä mistä tämä kaikki johtuu... vedin herneen todella nenääni... ehkä lapsellista, pitäähän tuollaiseen kiusaamiseen puuttua, mutta mielestäni ylitseni on kävelty. Ja tuli tästä " mistä tämä johtuu" -jutusta mieleen että meillä on väkivaltaa kotona...

Kun ilmaisin tuohtumukseni aivan asiallisesti pph oli ihmeissään, että mistä oikein suutuin. Oli ilmeisesti KELTOlle myös selvittänyt ylivilkkaus epäilynsä ym. perheeseemme liittyvää (selvisi kun mieheni keskusteli pph-ohjaajan kanssa). Siis mitä??? Otin lapset viikoksi pois hoidosta ja otin muutaman päivän lomaa, muut päivät sukulaiset auttoivat hoidossa. Tarvitsin aikalisän. Kun sitten ilmoitin pitäväni lapsiani kotona vielä toisellakin viikolla, pph haukkui minut pystyyn. Olin valehtelija kun en suostu myöntämän lapsestani totuutta ja olin puhunut hänestä tutuilleni. Ja olin hänelle kuulemma vielä valehdellut hoitavani lapsiani kun totuus oli että sukulaiset hoitavat. Siis taas että mitä?? Mitä se pph:lle kuuluu? En yksinkertaisesti enää pysty viemään lapsiani samaan paikkaan hoitoon. Pojallani saattaa olla ADHD, mistä sitä vielä 3,5 v. varmaksi tietää, mutta hän puhui pojastani, että on ilkeä, aggressiivinen, sössii kaikki askartelut ja lukemiset ym. Voi olla tottakin, mutta tuo vilkkaus on ainoa asia jonka huomaan kotona... Toinen, josta olen jo kotona, ja ystäville ja sukulaisille sanonut on se, että kun lapset ovat olleet muualla hoidossa, ovat hyvällä tuulella mutta kun tästä paikasta tulevat ovat oikeita tappelupukareita. Meillä ei katsota kovinkaan rajuja piirrettyjä. Silti poikani tietää kaikki Turtlesit nimeltä samoin Prätkähiiret, Pokemonit, Cubixit? Epäilen, että katsoo näitä hoidossa jonne tulee taivaskanavia... Anteeksi pitkä vuodatus jonnekin nyt vaan on purkauduttava ahdistaa niin pirusti. En suostu, että kaikki ongelmat hoidossa sysätään 3,5 v. niskaan. Ja kukas häntä puolustaa ellen minä... pph myös totesi, että pojiltani ei tehdä mitään muuta... siis mitä muuta?? Hänen tehtävänsä on hoitaa lapsia!!! Ja ettei poikiani voi laittaa ulos odottamaan, kun hän pukee muita lapsia, mutta muut lapset voi... Tämäkin on tietääkseni sääntöjen rikkomista eikö?? Hitto kun en vaihtanut hoitopaikkaa jo aiemmin, kun mieli on tehnyt, tädillä aina omien lastensa lääkärit ylityövapaat ja milloin mitkäkin keskellä hoitopäivää/viikkoa. Että harmittaa... Se on tietysti hyvä että asioihin (väkivalta, ylivilkkaus) puututaan, mutta että millä tavalla... ja miten voi oikeasti 1,5 v. väkivaltainen lapsi???

Vierailija
5/9 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvästi pph ei jaksa keskittyä hoitolapsiinsa, haluaisi vain " helppoja" lapsia. Ei lapsia tosiaankaan saa lähettää yksin ulos. Askartelu taitaa olla vaan joku tekosyy, jolla saisi pojat muualle " erikoishoitoon" .

Vaihda suosiolla hoitopaikkaa.

Meillä ainakin viihtyy samanikäinen VILKAS poika sijaishoitopäivinä paremmin päiväkodissa kuin konsanaan omalla pph:lla. Älä tuhlaa lomapäiviäsi tähän vaan hoida homma kuntoon, soita pph:n esimiehelle ja kerro haluavasi uudelle hoitajalle. Siitä se lähtee.

Vierailija
6/9 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päivähoidosta tullut pojan kohdalla samanlaista palautetta, kotona poika toimii täysin erilailla. Eli poika tönii pienempiään ja muutenkin saa omia hepuleitaan itselleen uusista tai vastenmielisistä asioista, lisäksi heittäytyy ihan vauvaksi välillä. Poika on pian 3,5v.

Minä kiitin palautteesta, kysyin mitä voisin pojan eteen tehdä, ja sain päiväkodista asiallisia neuvoja. Otin yhteyttä neuvolaan ja sain ajan neuvolapsykologille pojan kanssa. Neuvolan mielipide oli, että poika on mustasukkainen pienemmilleen ja lisäksi on isoon ryhmään sopeutumisvaikeuksia kotihoidon jälkeen.

Me käymme loppukuusta neuvolapsykologilla ja toivon saavani jotain avaimia pojan käyttäytymisen suhteen.

Vain hyvällä yhteistyöllä voit vaikuttaa nykyisen hoitopaikan kanssa oleviin ongelmiin. Dumppaamalla ne nyt, siirrät vain ongelmia eteenpäin ja mahdollisesti seuraavaan/uuteen hoitopaikkaan.

Tsemppiä ja jaksamista!

Vierailija
7/9 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos asiallisista vastauksista. Uskon, että pph halusi vain auttaa meitä, en vain pitänyt tavasta... se on minun ongelmani, ei pph:n. Mutta tässä on paljon muutakin, josta en ole tässä hoitosuhteessa pitänyt, muksuja kuskataan autolla, herätellään päikkäreiltä, katsotaan niitä hurjia piirrettyjä, otetaan omille lapsille lääkäriaikoja keskellä päivää (vaikka varmaan tekisin näin itsekin, jos olisi pakko).

Nyt minulla on tilaisuus vaihtaa hoitopaikkaa, ja aion tehdäkin niin. Poika on vilkas, tarvitsee joko vieläkin pienemmän ryhmän (mikä on lähes mahdotonta) tai sitten useamman vahdin. Ongelmat pojan vilkkauden kanssa tuskin loppuvat hoitopaikkaa vaihtamalla, mutta tuo väkivaltaisuus on mielestäni todella ikävää, en halua, että muut pelkäävät poikaani. Vinkkejä tähän?

Vierailija
8/9 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamasi perusteella et mielestäni ole ylireagoinut. Vaikuttaa siltä, että pph:lla itsellään on homma hukassa. Ja toimintatapa on ollut väärä, ammatti-ihminen ei myöskään ala haukkumaan vanhempia, vaan pitäisi pyrkiä yhdessä miettimään mitä asialle voisi tehdä.

Ja mitä tuohon askarteluun tulee, niin lapsemme päiväkodissa yksi hoitaja juuri puhui, että joitakin poikia on toisinaan vaikea saada tekemään pöytätason tehtäviä, ne eivät vaan yksinkertaisesti kiinnosta. Kuulemma tällaisia tyttöjä ei ole työvuosiensa aikana tavannut, mutta poikia sitäkin enemmän.

Ja mielestäni outoa jos hoidossa voi tuijottaa telkkaria, eikö siellä pitäisi tehdä kaikkea muuta. Luulisi pph:n tietävän, että tv:n katselu voi tehdä lapsen levottomaksi. Itse ainakin olen huomannut tuon.

Ja eihän tuo hoitaja voi päästää lapsia yksin pihalle, on kuitenkin kyse pienistä lapsista. Vai onko hoitajalla aidattu piha portilla, josta lapsi ei varmuudella pääse livahtamaan?

Jos tuo ylivilkkaus ja muut negatiiviset piirteet tosiaan pistävät silmään ja häiritsevät pojan arkea, niin ehkä kannattaa itse ottaa neuvolaan yhteyttä ja pyytää sieltä apua. Tosiaan lapsi usein käyttäytyy eri tavalla kotona kuin hoidossa.

En osaa neuvoa tuohon aggressiivisuuteen oikein mitään, kuin että osoittaa kotona, että se ei ole hyväksyttävää (siis tietenkin ei aggressiivisella esimerkillä)

Vierailija
9/9 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihtaisin kyllä sinuna ehdottomasti hoitopaikkaa. Jos keskusteluyhteys pph:n kanssa on tuota tasoa, on varmasti lapsenkin etu päästä jonnekin, jossa mahdollisista ongelmistakin voidaan keskustella avoimesti ja rakentavaan sävyyn. Kuulostaa todella, että ko. pph:lla ei itsellään ole aivan hallussa erilaisten lasten kanssa oleminen.

Alkuperäiseen kysymykseesi. Meidän poika ei koskaan ole ollut varsinaisesti kiinnostunut askartelusta. Joskus on innostunut, kun on askarreltu yhdessä jotain häntä todella kiinnostavaa, mutta yleensä ei kyllä ihmeemmin innostu. Piirtämisestä tai palapeleistä ei ole kiinnostunut sitäkään vähää. Keskittymisessä ei kuitenkaan ainakaan pph:n mielestä ole mitään vikaa, sillä esim. rakentelujuttuihin (legot, rakennussarjat ym.) jaksaa todella keskittyä. Myös satuja kuuntelee mielellään vaikka loputtomasti.

Kyllä lapsissa on paljon eroja siinä, mikä kiinnostaa ja mikä ei (tämä näkyy ainakin meillä jo sisarusten välillä todella selvästi). Eikä kaikkien tietenkään tarvitsekaan tykätä kaikesta. Yleensä lapset tuntuvat pitävän erityisesti niistä asioista, jotka he osaavat hyvin. Itse olen kuitenkin välillä vähän yrittänyt innostaa poikaa myös näihin vähemmän kivoihin juttuihin, sillä mielestäni lasten piirtelyllä ja askartelullakin on ¿tarkoituksensa¿. Mielestäni yksi syy siihen, ettei poikani innostu askartelusta ymv, on juuri se, että poika ei ole hienomotoriikan kanssa mitenkään erittäin lahjakas, vaikkakin ihan ¿normaalia¿ tasoa (ts. selviää kyllä neuvolan piirtotesteistä). Luulen että piirtämisestä ym. on vielä vaikeampi innostua parin vuoden kuluttua, jos muut jo piirtävät hienoja kuvia ja itse ei osaa oikein edes kynää pitää kädessä. Ja joskushan sitä kynää on hyvä oppia kuitenkin käyttämään. Mutta tämä oli jo vähän asian vierestä¿