Voiko persoonallisuuttaan muuttaa / kehittää? Olen niin kyllästynyt itseeni.
Tiedättekö tapauksen? Kiltti tyttö, joka on opetettu kunnioittamaan vanhempia, opettajia ja oikeastaan vähän kaikkia. Vieraille kuuluu hymyillä, ketään ei saa loukata. Toki silti puolensa saa pitää. Ei kiroile, ei käytä alkoholia. Aikuisena sitten opiskelupiireissä tämä tyttönen on se ystävällinen herttainen nainen, jonka kommentteja ei tarvitse pelätä, sillä eihän hänellä ole omia mielipiteitä. Hän myötäilee sujuvasti toisten juttuja, haluaa miellyttää ja säilyttää hyvän hengen joka tilanteessa. Hän vain sattuu olemaan alalla, jolla kuuluu esiintyä työkseen. Kun hän nousee lavalle, hän edelleen hymyilee, käpertyy hieman itseensä, toivoo pystyvänsä olemaan mieliksi kaikille salin 100 henkilölle, _suorittaa_ tehtävänsä ja poistuu hymyillen. Yleisöä jää askarruttamaan. Potentiaalia on paljon, mutta se jää puolitiehen, sillä eihän täysipainoinen taide-elämys voi miellyttää kaikkia. Silti nainen ei uskalla antaa itseään kokonaan. Sisällä kiehuu ja kuohuu itseinho, kun kaikki se mitä olisi halunnut tehdä ja näyttää jäi jälleen kerran oman pään sisälle. Näkymätön kuori estää luovuuden vapautumista ja sosiaalinen kanssakäyminen on yhtä teatteria. Koko ajan hän haluaisi olla joku muu, kun itse ei riitä.
Kiitos sille joka luki. Kenellekään muulle en tätä osaa saati sitten kehtaa kertoa.
Kommentit (4)
ja kerron, että rytinää riitti ja aitaa kaatui. Jos olet todellakin aikeissa tulla omaksi itseksesi suosittelen, että haet itsellesi terapeutin ja varmistat ympärillesi ne, jotka ovat oikeasti sinun läheisiäsi. Tarvitsen molempia. Tie on niin kivikkoinen ja epäuskon hetkiä tulee, koska useimmat pitävät enemmän tämän hetkisestä minästäsi. Minulle se on ollut vapautus. Elän ihanaa elämää. Minulla on lapsia ja mies, joten tietenkin miellytän heitä, mutta se on silti ihan eri asia kuin ennen. Teen sen, koska haluan ja rakastan, en sen takia, että minut hyväksyttäisiin. Jos tuntisin sinut, tukisin sinua tielläsi.
Tekstisi on sanoinkuvaamattoman aito. Ja vaikea vastata, sillä olet saavuttanut itsestäsi sen ytimen, identiteetin, ja usko pois: harva pystyy tähän.
Toimintaa ajatelle sinun pitää asettaa itsellesi se tavoitetila, millainen haluat olla, hyödyntää mielikuviasi eli päivittäin, etenkin juuri ennen nukkumaanmenoa ajatella, millainen on ihanneminäsi. Sitten mietit keinot: kun seuraavan kerran olet siinä ja siinä tilanteessa, mitä sillon sanot ja miten toimit?
Tätä ennen mieti vastauksia siihen, ketä olet lapsuudessasi halunnut miellyttää? Mitä pelkäät, että tapahtuu, jos paljastat itsesi kokonaan? Mitkä ovat ne syvimmät tunteesi, jota tunnet hädän hetkellä?
Itsensä muuttaminen kestää kauan, jopa pari vuotta. Minä tiedän, been there done that. En pysty selittämään, miksi uskallan olla oma itseni (ainakin enemmän) kuin ennen. Mutta vuosia on tapahtunut pieniä edistysaskeleita. Joka vuosi olen varmemepi kuin ennen.
Minä kirjoitan työkseni. Välilllä tulee epäuskon hetkiä. Silloin tsemppaan itseäni kysymällä " kuka tämän osaa tehdä, jos minä en tätä osaa?" .
Usko, toivo ja optimismi ovat kantavia voimia. Etsi itsellesi jokin motto ja yritä ylläpitää positiviisuutta. Tottumuksesta tulee toinen luonto. Jossain vaiheessa.
Tulostan vastauksenne ja luen niitä epätoivon hetkillä, aika usein siis. Ette arvaakaan, kuinka paljon ne merkitsivät.
Ap.
Ap.