Opiskelijoita mukana synnytyksessä?
Olisin halunnut tiedustella kokemuksianne siitä, kun synnytykseen tulee mukaan opiskelija/opiskelijoita. Olen itse menossa synnyttämään Kätilöopistolle ja ilmeisesti siellä pitää sanoa, jos ei opiskelijoita halua mukaan.
Olen miettinyt asiaa... Neuvolassa on lähes jokaisella kerralla ollut opiskelija ja olen hiukan väsähtänyt siihen että olen " koekaniinina" joka kerta.. kertaakaan asiaan ei ole kysytty lupaa. Toisaalta taas ajattelin että eipä neuvolassa nyt niin kummoisia tutkimuksia kuitenkaan tehdä, joten en ole jaksanut asiaa sen paremmin protestoida.
Ystäväni kertoi synnytyksestä, että eipä ollut mukava ponnistaa aamukierron aikana kun paikat oli levällään, ovi kävi tiuhaan ja paikalla oli kätilöopiskelijoita ja kandeja useampia. Lupaa ei kysytty ja ystäväni sanoi olleensa niin voimaton kivusta että halusi vain jo kaiken olevan ohi. Tällaista en itse omalle kohdalleni toivo missään nimessä.
Olisin iloinen jos joku jaksaisi kertoa omia kokemuksiaan opiskelijoiden läsnäolosta synnytyksessä. Itse olen tällä hetkellä hyvin kielteinen kuulemani perusteella -haluaisin itse olla mieheni kanss ainoita ihmisiä synnytyssalissa joille tilanne on ensimmäinen laatuaan...
OonaLiinu rv33
Kommentit (24)
.. kaikille jotka ovat jaksaneet kertoa kokemuksiaan :)
On ollut mukava lukea positiivisia kokemuksia aiheesta! Minusta tuntui tähän asti muutaman kaverini kokemusten jälkeen että en iki maailmassa halua yhtään opiskelijaa mukaan, mutta nyt näiden kertomusten myötä oon alkanut miettiä niitä hyviä asioita joita kätilöopiskelija voi synnytykseen tuoda. Tottahan toki opiskelijat ovat eri opisntojen vaiheissa ja jokainen synnytys on erilainen -mutta ehkäpä sinne sitten minunkin synnytykseeni voisi opiskelija tulla.. Yksi, ei ehkä kuitenkaan suurempaa väkimäärää.
Mukavaa syksyn jatkoa teille kaikille
OonaLiinu
minulla itselläni oli toisen lapseni synnytyksessä opiskelija joka hoiti koko synnytyksen, kätilö oli vain takapiruna, eikä edes läsnä montaa minuttia...lapsen syntyessä oli läsnä, mutta normaalistikin huoneessa pitäisi tällä hetkellä olla kaksi kätilöä....
opiskelija oli ammattitaitoinen ja jätti erittäin positiivisen mielikuvan. opiskelijan plussa tosiaan se että hän hoitaa vain yhtä synnytystä kerrallaan, eli hänellä on aikaa jos sitä kaipaatte.
meillä tyttö oli iso syntyessään mutta opiskelija hoiti ulosauton alusta loppuun asti, enkä voisi valittaa mistään, upein kokemus mitä minulla on tähän asti ollut. esikoisen synnytys oli aivan toista maata ja silloin ei läsnä ollut yhtään opiskelijaa.
nykyään opiskelen itsekin kätilöksi ja tosiaan kätilön pitää olla auttamassa maailmaan 40 vauvaa. (ponnistusvaihe+ulosautto) ensimmäisen autot tehdään aina kahdella käsiparilla (kätilö+ opiskelija) tämän lisäksi kannattaa muistaa että kätilöopiskelija pääsee synnytyssaliin vasta opiskeltuaan 3 vuotta ja sellainen opiskelija joka saa itse auttaa synnytyksen on todennäköisesti jo 4 vuotta opiskellut (sairaanhoitajan ovat tässä vaiheessa jo työelämässä) eli koulutus on varmasti perusteellinen....
myös muistutuksena että opiskelijaa ohjaava kätilö on vastuussa kaikesta mitä opiskelija tekee, eli opiskelijan taidot auttamisessa on arvioitu jo ennenkuin te olette paikalla (mihin annetaan osallistua ja mihin ei)
aivan eri asia onkin sitten jos siellä kiertää kandit lääkärinkierrolla tms....tällaisesta kieltäytyisin itsekin...yksi tai kaksi opiskelijaa on ihan maksimi mikä saa läsnä olla....
vielä sen verran aiheeseen että esim. helsingissä naistenklinikalle ei pääse kätilöopiskelija kun vasta 4 vuotta opiskeltuaan...kättärillä on myös näitä 3 vuotta opiskelleita opiskelijoita....
onnea synnytykseen on siellä opiskelija tai ei...ja kiitos kaikille jotka antavat opiskelijan olla mukana, minunkin valmistuminen on vielä joskus samanlaisista ihmisistä kiinni.....
Kätilö kysyi lupaa,ja mikäs siinä sitten. Oli kandi itsekin raskaana ja siinä sitten sain juttuseuraa moneksi tunniksi. Oli kyllä hyvä juttu.
Kyllä sairaaloissa pitäisi aina kysyä lupaa. Ei voi ketään pakottaa.
ei pahaa sanottavaa, auttoi tosi paljon ponnistusvaiheessa. Oli läsnä, kun kätilö jossain muualla. Ehkä ei niin kivaa ollut kaksinkertaiset sisätutkimukset, mutta eipä paljoa siinä kiputilassa tuntunut, vaikka ylimääräisiä sisätutkimuksia olikin.