Oletteko matkustelleet raskauden aikana?
Päätin tuolta kuumeilupuolelta tulla tänne kysymään mieltä askarruttavaa asiaa.
Ollaan keväällä aloittamassa vauvahanke ja suunnitteilla olisi myös interrail reissu kesälle. Jos siis ennen reiliä tärppää, niin olisi matkan aikana raskausviikkoja kasassa jotain 1-20 välillä. Näin tässä viisaammilta kysynkin että mikä teidän kuntonne/olonne/jaksamisenne on noilla viikoilla ollut ja miltä tuollainen 3 viikon reissaaminen olisi tuntunut? Perutaanko suunnitelmat vaiko annetaanko junan viedä? Kaikki info enemmän kuin tervetullutta :)
Kesää jo suunnitteleva Pumpsu :)
Kommentit (5)
Interreilaus on siinä mielessä hauskaa, ettei suunnitelmia tarvitse kovin aikaisessa vaiheessa lyödä lukkoon (eikä mielestäni edes kannata). Voittehan nyt varata kalenteriin interreilin mentävän aukon ja jos sitten käy niin onnellisesti että tärppää ja edelleen haluatte reissuun lähteä, niin tarvittaessa lyhennätte reissua/vähennätte kohteiden määrää/satsaatte parempaan majoitukseen reitin varrella yms. jos vointi ei ole paras mahdollinen. Alkuraskaushan ei sinänsä elämää rajoita kuin syömis- ja juomispuolen osalta jos vointi muuten on hyvä.
Me olimme varanneet ja myös maksaneet Australian matkan n. kuukautta ennen raskaaksi tuloa. Reissun peruutuskin kävi mielessä, mutta kun vointi oli hyvä ja vauvallakin kaikki kunnossa, niin raskausviikot 20-22 vietimme Austaraliassa lomaillen. Jälkeenpäin ajatellen tosi hyvä että tuli lähdettyä, tuskin heti uudestaan olisikaan pienen lapsen kanssa moiseen mahdollisuutta. Jnk verran piti tahtia hiljentää, mutta mitään erityisiä ongelmia ei ollut. Mitään kiertomatkaa en kyllä olisi enää noilla viikoilla jaksanut tehdä, meillä matkustamista kevensi se että majoituspaikkaa ei vaihdettu kuin muutaman kerran koko matkan aikana.
Onnea matkaan!
miksei lähtis reissuun. Tai no oikeastaa pahoinvointi raskauden alussa voisi olla yksi. Viime raskaudessa ei ollut lainkaan mutta nyt oli ja kesti viikolla 20 asti, onneksi loppui sillä oltiin just etelässä pari viikkoa.
Voihan sitä tosiaan sitten ottaa rennommin, nukkua paremmissa hotelleissa/hostelleissa/junissa ja ajoittaa varsinainen matkustus siihen aikaan päivästä mikä itselle passaa parhaiten. Hieman hankala sanoa etukäteen miten menee ja jaksaa mutta on se tylsä jos antaa raskauden estää kaiken hauskuuden elämässä. Sitäpaitsi sittenkun vauva on syntynyt on reilaaminen hankalampaa.
Itse tein Ison Karhunkierroksen Kuusamossa rv 10, eika ollut mitaan ongelmia, vaikka itse piti rinkkakin kantaa. Rv 16-18 lomailtiin kolme viikkoa Ecuadorissa, ja matkaan sisaltyi mm. maastopyorailya vuoristossa, ja viikon majoitus veneessa Galapagokseen tutustuessa, ja merenkaynti joskus aika kovaa, varsinkin yoaikaan. Ainoat rajoitukset olivat siis juoma-ja ruokapuolella, seka siina etten paassyt sukeltamaan. Kaiken huipuksi lennot vaihtoineen ja eri lentokenttiineen kestivat 36h sivu...
En naa siis mitaan rajoitetta aktiivilomille ennen rv 20, taytyy vaan ottaa rauhallisemmin, ja sen jalkeenkin matkustelu onnistuu, mutta varmaan vahan mukavammissa olosuhteissa. Itse en asu Suomessa ja tarkoituksena on lentaa sinne jouluksi, joka siis kay matkasta myos :)
Mutta varoituksen sana. Minulla on ollut ns helppo raskaus. Ei siis pahoivointia, eika oikeastaan muitakaan oireita. Joillakin alkaa supistelutkin todella aikaisessa vaiheessa.
Toivottavasti tasta oli vahan apua paatoksenteossa.
Browniette 26+5
Kiitos kaikille vastanneille :)
Nyt tiedän vähän mitä odottaa ja voin sanoa miehelle ettei tarvitse suunnitelmia ainakaan heti perua, siis ei vauvanteko- eikä matkustus :)
Että katsotaan sitten lähempänä voinnin ym. mukaan...
Itse olin kahdella ulkomaanmatkalla ensimmäisen kolmanneksen aikana, molemmat kylläkin lentäen. Ensimmäinen matka meni ihan hyvin, paitsi että ruokahaluni oli täysin kateissa ja muutenkin piti varoa kaikenlaisia herkkuja ja alkoholia jota isäntäväki yritti tarjota. En siis vielä halunnut kertoa raskaudesta. Toisella matkalla taas sain ottaa aika lunkisti, koska supistuksenomaiset kouristukset iskivät, enkä pystynyt kovin paljon kiertelemään. Tietokonelaukun kantaminen oli liian raskasta ja siitä seurasi kramppeja :/ Eli interrail-rinkan kantamista en todellakaan voi suositella...
Silti itselläni alkuraskaus oli " helppo" , ei sen kummempia ongelmia, vuotoja tms. Edes pahoinvointi ei useimmiten vaivannut.
Interrail matka on kai aika rankkaa, itse miettisin kahteen kertaan ennen kuin lähtisin. Senkin takia, että entä jos tulee keskenmeno, raskaus onkin kohdunulkoinen tms.? Tosi kurja ja jopa mahdollisesti vaarallista olla silloin ulkomailla.
Eli itse en lähtisi reilaamaan raskaana, näillä kokemuksillani.