rv25 supistuksista tietävät..
Tosiaan noilla viikoilla mennään ja seisoma työssä olen. Teen 30h/vko ja päivät on aika hektisiä ja jaloillani olen kokoajan ja joudun nostamaan ja kurottamaan ja kyykkimään vaikka painavat olen jättänyt muille jo aikaa sitten. En oikein ollut varma noista supistuksista, että miltä ne kipeät, mitä ei saisi tulla, tuntuu. Terkkari sanoi, että kyllä sinä sitten huomaat... heh. Noh nyt niitä sitten kai on ollut joka yö yli viikon ajan. Mahaa särkee vaikka kuinka kääntää asentoa ja maha on ihan koppura. Menee myös päivällä helposti ihan kovaksi vaikka ei niin kipeää teekään. Tänään sitten neuvolantäti antoi torstaille lääkäriajan ja sanoi että lääkäri arvioi tilanteen ja kirjoittaa sairaslomaa.
Siis kysymys kuuluukin, että tuleeko sitä saikkua tällaisessa tilanteessa ja kuinka paljon olette saaneet. Voiko viikon mittaisista yöllisistä supistuksista jo aiheutua haittaa?
Kommentit (8)
niin moisista suppareista ainakin meidän neuvolassa kirjoitetaan saikulle pariksi viikoksi, sitten katsotaan uudestaan. Jos on jotain muutoksia kohdunsuulla (pehmenemistä, lyhenemistä) niin tulee lähete äitipolille.
Vatsa siis kovettuu koko ajan ja vatsaan koskee, ei kuitenkaan ns. kuukautiskipujen tyylistä kipua. Itselläni myös kevyt seisomatyö, välillä tosin saan myös istua valitsemalla sen tyyppisen työtehtävän. Vatsa kovettuu satoja kertoja päivässä usean minuutin ajaksi, myös yollä esim. osuessaan patjaan.
Tuntuu epämiellyttävältä ja ennenkaikkea pelottaa. Jouduin lähtemään itkien töistä, kun tuntui, ettei kukaan ymmärrä, että ennenaikainen synnytys pelottaa. Lääkäri ei millään meinannut uskoa, että vatsa on koko lähes ajan supistunut ja seisaallaolo on tuskaa. Sain kuitenkin sairasloman raskauden loppuun saakka. Kohdunkaula pysyi hyvin kiinni ja tallella kun lepäilin. Sairaslomallakin supisteli koko ajan. Mennessäni suunniteltuun sektioon, samat ns. harjoitussupistukset piirtyivät käyrälle, mutta nytpä hoitohenkilökunta oli supistuksista niin hermona, että sisätutkimus ja peräruiske jätettiin väliin ja sain sektiota edeltäväksi yöksi synnytyksen käynnistymistä estävän lääkityksen. Sama myös seuraavassa raskaudessa-
Sittemmin on selvinnyt, että kohtuni on erittäin herkkä supistumaan esim. vauvan potkaisusta tai ei-raskaanaollessa esim. jos kohtua painaa vatsan päältä. Arvoitukseksi jäi, olisivatko nuo jatkuvat harjoitussupistukset aiheuttaneet ennenaikaisen synnytyksen, jos en olisi maannut loppuraskautta sängyssä. Joka tapauksessa ne olivat inhottavia ja todella pelottavia.
Kehottaisin luottamaan omaan tuntemukseesi, eli jos olo on tukala ja itku melken pääsee töissä, pyydä sairaslomaa!
kun muuta ei ole tarjolla. Torstaina se sitten kai selviää.
kiitokset
kohtu valmistaa naista synnytykselle supistelemalla kohtua jo valmiiksi. Jokainen nainen tuntee supistukset henkilökohtaisesti. Toiset aiemmin, toiset myöhemmin. Jotkut eivät ollenkaan ennen H-hetkeä.
Jos supistukset sattuu, sillon syytä mennä puhumaan asiasta, niin kun olet tehnytkin. Tai jos supistukset ovat säännöllisiä, vaikak kipua ei olisikaan
sinullapa on ollut inhoittavia kokemuksia supistusten kanssa. Ei minulla ihan noin paha vielä ole, mutta haluan nimenomaan olla valppaana jo heti ettei sitten jossain vaiheessa ole liian myöhäistä. Koska menoa nämä kuitenkin jo hankaloittaa.
Kiitos vielä sinulla.
sekään ei entele sitä, että lapsi syntyisi liian aikaisin.
Hyvä kuitenkin ilmoittaa myös epäsäännöllisistä supistuksista lääkärille/neuvolalle
Kohtu sipistelija 16+4 (jotka havaittu harmittomiksi mutta ikäviksi)
-6-
äitiyslomaan asti: voit levätä kotona jonkin aikaa ja katsoa, auttaako se.
mutta kyllä mun ystävä sai sairaslomaa kun hänellä supisteli töissä, sai varmaan sellaisia viikon päitkiä ekaksi, mutta jos supistelu jatkui töissä niin sai aina lisää...