Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

>>>>LOKAKUISET-08<<<<

29.10.2008 |

Missäs kaikki ovat? Tulkaas jo kirjoittelemaan uusimmat kuulumiset=)

Meillä esikoinen oli eilisen oksennustaudissa, onneksi oli pika tauti!!! Saa nähdä tuleeko tauti meille vanhemmille myös, toivotaan ettei saati että vauva sen saisi.

Pikkuinen enimmäkseen viellä nukkuu ja syö, on toki aamusta ja illalla muutamia tunteja hereillä mutta silloin lähinnä tankkaa. Unipätkät on yleensä vain 2tuntia, toissa yönä oli kuitenkin yksi 4tunnin pätkä joka olisi ollut luksusta jos ei esikko olisi silloin herättänyt muutamaan otteeseen!!!!!!=)

Mutta näinhän tämä menee, eikä tämä valvominen ja univaje ole mitenkään yllätyksenä tullut, päinvastoin tätä tietenkin osasi jo odottaa.

Mies on nyt ekaa päivää töissä kun isyysloma loppui ja aika rauhallisesti tää paluu arkeen onneksi on alkanut ja tietenkin toivon että se pysyy tämmöisenä=)

Mutta nyt esikon kanssa touhuamaan kun pikkuinen viellä hetken nukkuu ennenkuin tahtoo taas syösä=)

maranta ja lapsoset

millonkas teillä alkaa olemaan ristiäisiä/nimiäisiä? Meillä jo vajaan 3vk:n päästä

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään käytiin pikku neidin kanssa neuvolassa kun painoa tullut hitaasti, nyt relun 1kk ikäisenä painaa 3.5kg ja pituutta 50cm (syntyessä 2955g ja 46cm). Ensi viikolla on lääkärineuvola. Tyytyväinen vauveli on ollut, illalla aika tiheästi tissillä tankkaa, ja nyt on päivällä ja öisinkin 2h välein syönyt. Päivällä nukkuu 2-3h unet ulkona, sisälläkin paremmin nukkuu vaunussa kuin sängyssä. yöllä nukkuu minun vieressä.

Meillä ristiäiset jo tulevana lauantaina, nimi vielä hieman hakusessa.

Nyt pitää mennä..

Vierailija
2/64 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa miten aika juoksee. Arki alkaa taaperon ja vauvan kanssa hiljakseen sujua. Mustasukkaisuuskohtauksia toki on, mutta nuo unet on hieman parantuneet taaperolla taas.

Vauvan kanssa menee mukavasti. Syö, nukkuu, kukkuu ja on aika perustyytyväinen tapaus. Hyvin erilainen vauva kuin isoveljensä. Yöllä ei mitään tietoa pidemmästä unipätkästä ole, syö 2 tunnin välein ja n 4-5 eteenpäin ähisee mahaansa jatkuvasti. Tylsää etten ole esikoisesta kirjoittanut milloin yöhön tuli yksi pidempi pätkä...Väsymys onkin ainoa vaivamme (tai siis minun) muuten olen synnytyksestä ihan toipunut. Maitoa tulee yli tytön tarpeiden, mutta laiskana en edelleenkään pumppaile (inhoan sitä touhua ja heruu huonosti pumpulle).

Pikaterkut täältäkin, kustu käy

Rouvaii ja apinalauma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa on hujahtanut vauhdilla! Meidän arki on sujunut ihan kivasti. Kolmevuotias isoveli testaa meitä vanhempia todella sinnikkäästi ja nukkuu hieman huonommin. Herätyksiä tulee siis sekä vauvan, että esikoisen puolelta. Vauva herää keskimäärin kolme kertaa yössä. Aamuisin on sellainen ähinäpätkä - vauva valvoo yleensä tovin. Väsymys vaivaa, mutta se kuuluu tähän muuten niin lyhyeen vauva-arkeen.

Kävimme kymmenen päivän iässä neuvolassa. Syntymäpainoon oli tullut lisää jo 300 g ja pituutta 2 cm. Ihan kivasti mielestäni.

Millaisia syömävälejä teilleä on päivisin? Ihmettelen suuresti, kun meidän vauva saattaa haluta todella nälkäisenä rintaa välillä jo 45 min edellisestä syötöstä! Joskus väli on ollut jopa 2,5 h, yleensä 1,5-2h. Maitoa tulee yli tarpeiden, mutta syököhän vauva kerralla liian vähän?

Seelas ja pikkuneiti 2 vk 1 vrk

Vierailija
4/64 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme tasan 14 päivän iässä neuvolassa ja samat lukemat Seelaksen pikkuneidin kanssa oli tullut, painoa 305g ja pituutta 2cm. Tyttö on kova imuttelija, viihtyy kokoajan tissillä, olen aikas "toimintakyvytön." Eli jopa vartin välein tissutellaan. Kova on myös pulauttelemaan, johtunee tuosta huvituttina olemisesta. Neuvolan mukaan normaalia, kun vauva kuitenkin kasvaa. Meillä on neljä erilaista tuttia, mutta ei kelpaa kuin äidin tissi!

Tyttö nukkuukin päivällä lyhyitä pätkiä. Esikoinen aikoinaan nukkui 3-4 tuntia. Yöllä saattaa nukkua jopa 3 tuntia, yleensä kuitenkin max 2 tuntia. Meidän kolmevuotias on aivan sekaisin ja käyttäytyminen on kamalaa. Yritän halia ja antaa rakkautta (ja aikaa, kun vain olen "imetysvapaalla") hänelle mahdollisimman paljon, mutta poika on hirmuisen levoton. Toivottavasti tämä tästä tasaantuu.... arjen pyörittämien ihan pelottaa.

Vierailija
5/64 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin syödään ainakin 2 tunnin välein, usein tiheämpäänkin. Meillä ainakin se selvästi havaittavaissa että saattaa nukahtaa kesken syömisen ja sit tunnin tai vajaan päästä havahdutaan siihen että onkin taas nälkä. ALkuyö nukutaan kahden tunnin pätkissä (minun vieressä, omassa sängyssä ei sit nukutakaan) ja loppuyö ähistään ja puhistaan ja usein ihan valvotaankin 1,5- 2h. Joten seuraavan päivän univaje on valmis. Päivisin ei oikein jakseta olla hereillä.

Meillä painoa on tullut hurjasti, ikää siis vähän yli 3 viikkoa ja syntymäpaino oli siis 4140g , pituus 53cm ja keskiviikkona neuvolassa oli 57cm ja 5085g!! Pienimmät vaatteet ei mahdu enää päälle!!!

Arki alkaa täysillä ensi viikolla miehen palatessa töihin, kuten soiliina, hiukan pelottaa (meillä siis kotona 5-vuotias ja koululaiset 7v ja 10v jotka pitäisi aamuisin saada kouluun....)

Kaste on meillä sovittu 29.11. joten siihen on onneksi vielä hiukan aikaa...

tanni ja poika

Vierailija
6/64 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meidän 3,5-vuotias poikamme on levoton ja koen oman kasvatusotteeni olevan ihan hukassa. On hieman riittämätön olo, kun pyrin parhaani mukaan antamaan esikoiselle aikaa ja keskittyä hänen touhuihinsa - rakkaudesta puhumattakaan! Saan "naamalleni kuraa", kiukuttelu ja levottomuus kohdistuu juuri minuun. Tämä varmaan rauhoittuu joskus!?

Vierailija
7/64 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ollut vapaa-ajan ongelmia, juu. Rintana saa olla tiheään ja kolmen lapsen naimisissa olevana yh:na on päivät toimintaa täynnä. Miehen työn takia ollaan siis lasten kanssa kolmestaan oltu. Siitä saakka kun vauva oli 5 päivän ikäinen. Enpä voi suositella kenellekään.

3-vuotias on ollut jonkun verran mustasukkainen mutta ei nyt ihan älyttömyyksiin ole mennyt. Tuttia tarjoaisi mielellään mutta vauva ei huoli muuta kuin rinnan. Isoveljestä on ollut paljon apua (9-v) eli häneen voi luottaa sen aikaa kun esim. pikaisesti käy suihkussa. Hän on jo kerran joutunut paikkansa "luovuttamaan" joten mustasukkaisuutta ei ole hänen puoleltaan näkynyt ollenkaan.

Yöt menee 2-3 tunnin pätkissä ja koliikkia ei vielä ole näkynyt, huh. Tai kuulunut...Edellisillä on sekin vaiva ollut. Ehkä tällä kertaa säästyttäisiin edes siltä. Ristiäisiäkin pitäisi miettiä. Paikka, pastori ja nimet on valmiina mutta mikään muu ei sitten olekaan. Niin ja kummit on mietitty ja ovat myös suostuneet. Minä olen vaan aina stressannut noita ristiäisiä eli lähinnä toivon, että olisivat ohi jo ja päästäisiin tässä eteenpäin.

susasana ja tyttö 3 vk ja risat

Vierailija
8/64 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuttaa, huomenna mies palaa töihin. Hän on tähän asti saanut vauvan rauhoittumaan öisin ja ollut muutenkin suuri apu, nyt pelottaa, että joudun valvomaan yksin. Ei vauva siis ole mikään varsinainen nyökukkuja, mutta välillä on levoton kuitenkin ja minun sylissäni vain maiskuttelee ja hermostuu hetken kuluttua, jos tissiä ei tule, vaikka olisi juuri syönyt. Miehen syliin nukahtaa sitten heti, eli taidan haista niin maidolle, ettei minun sylini ole rauhallinen paikka...

Ristiäiset varattu 30.11. ja sama juttu kun edellisellä, ei voisi kyllä vähempää kiinnostaa! Odotan kanssa kovasti, että ne ovat ohi! Kummit on päätetty, ei vielä pyydetty ja anopin kanssa saatiin aika hyvin tarjoiltavia suunniteltua, onneksi hän auttaa! Se vielä puuttuisi, että joutuisi tässä leipomishommiin!

Poika on hyvin kasvanut, pienimmät vaatteet on jo laitettu pois, nuo 56 ja 60cm vaatteet ovat aikas hyvän kokoisia nyt. Ensi keskiviikkona neuvola, silloin kuulee paremmin vielä mittoja. Imetys on mennyt ihan ok, nännit ovat kyllä arat edelleen ja kovasti odottelen, että milloin se ei enää ole kivuliasta tuo imetys. Mutta olen siis iloinen, että näinkin hyvin menee, kun esikoisen kanssa meni alusta alkaen kaikki mahdollinen pieleen siinä suhteessa!

Ihana syyspäivä, mukavaa sunnuntaita kaikille! :)

Lillian ja poika tasan 3vk

Vierailija
9/64 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lillian33: Tuo kirjoittamasi ensimmäinen kappale voisi olla omaa tekstiäni. Mies palaa huomenna töihin ja olen lähinnä kauhuissani, kun poika ei rauhoitu lainkaan minun sylissäni vaan olisi koko ajan syömässä rintaa. Mulla tulee ilmeisesti maitoa ihan hirveesti, kun poika vinkuu imiessä rintaa ja hermostuu koko ajan. Ahdistaa, kun tietää että toisella on nälkä, mutta ei pysty imemään rintaa, kun sieltä tulee niin suihkuamalla, että toinen ei saa henkeä ja meinaa tukehtua koko ajan. Onko teillä kellään muulla samaa ongelmaa? Jos on, niin hyviä vinkkejä kaivataan.

Viime yönä poika nukkui enismmäisen kerran 4,5 h putkeen. Iltakin meni tosi hyvin ja poika ei roikkunut tissillä, kun mummu oli häntä täällä kantamassa. Tänä yönä on kyllä turha odottaa samanlaista, kun koko ilta tissiteltiin ja tietää, että pojalla vääntää mahassa :(

Cisco ja poika 2 vko 1 vrk

Vierailija
10/64 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtinen minäkin muutaman rivin kirjoitella :)

Kotona ollaan oltu viime viikon torstaista saakka ja ikää tytöllä on tähän mennessä kertynyt huimat 1 viikko ja 1 päivä. Nla-täti tulee perjantaina kotikäynnille.

Tyttö syö ja nukkuu ja 9-v isosisko on todella innokas hoitamaan pikkusiskoa, tykkää vauvasta kovasti. 11-v isosiskokin kävi viikonloppuna miehen vanhempien kanssa vauvaa katsomassa, mutta häntä ei vauvat juuri kiinnosta. Pitäähän sitä jotenkin kapinoida, kun alkaa murrosikä pikkuhiljaa painamaan päälle... Ja on tietenkin isästään mustasukkainen.

Koirat ottivat vauvan hyvin vastaan, ja ovat olleet oikein nätisti myös silloin, kun meillä on ollut vieraita. Etukäteen vähän jännitti vahtiviettisemmän koiran käytös vieraita kohtaan vauvan syntymän jälkeen, mutta ei ole onneksi ollut ainakaan vielä ongelmia sen suhteen. Toivottavasti ei tulekaan.

Meillä syödään aina kun pikkuinen ilmaisee olevansa nälkäinen. Kehottivat sairaalassa pitämään syöttövälit alkuun max 3 tuntia, ja välillä siis pitää herätellä yöllä syömään. Varmaan ekan punnituksen jälkeen tästä herättelystä päästään. Välillä tosin voi olla nälkä puolenkin tunnin välein.

Maitoa siis tulee ja kakkaa on ihan jokaisessa vaipassa. Nytkin pyörii koneellinen vaippapyykkiä. Onko teillä muilla muuten kesto- vai kertakäyttövaipat käytössä? Meillä on vielä osa äitiyspakkauksesta ja sairaalasta näytepakkauksina saaduista kertavaipoisgta käyttämättä, mutta pääosin kestovaippoja yritetään käyttää. Tuntuu ainakin tässä vaiheessa varsinkin ne äitiyspakkauksen imse vimset olevan sopivan mallisia. Myös popoliinin kuoret tuntuu sopivilta tämän kokoisen ja mallisen tytön vaipoiksi. Kovasti on vielä ohuet reidet, joten aika monista muista haalimistani tulevat pissat lahkeista läpi. Villahousut on vielä kokeilematta, pitäisi vaan ekaksi lanoliinittaa.

Täällä myös havaittu, ettei vauva oikein minun sylissäni rauhoitu kunnolla. Hamuaa ja hamuaa, vaikka oltaisiin syöty tuntitolkulla putkeen. on se varmasti se maidon tuoksu, mikä tuon aiheuttaa.

Katyez

Vierailija
11/64 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin maanantaina Helmin kanssa 1 kk neuvolassa. Hienosti oli tyttönen kasvanut, eikä enää ollut epäilystäkään että maito ei riittäisi. Painoa oli neidillä 4690 g ja pituutta 52,5 cm. Edellisellä kotikäynnillä painoa oli 3750g eli 940g tullut lisää 2,5 viikossa. J Tyytyväinen olin tuohon ja siihen että luotin itseeni ja en sitten alkanut sitä lisämaitoa antamaankaan. Pituuttakin oli tullut 2,5 cm eli ihan mukavasti.

Masuvaivatkin on nyt ihan kunnolla alkaneet helpottamaan. Tuon Disflatylin lisäksi aloitin antamaan Rela-tippoja ja tuntuu että ne on masua rauhoittaneet melko hyvin. Helmillä alkaa jo löytyä vähän jonkunlaista rytmiäkin päivään, eli aamulla herätään kello 7 ja sen jälkeen syödään ja seurustellaan tuonne 9-10 saakka. Sitten neiti nukkuu tunnin tai pari ja taas syödään. Sen jälkeen nukutaankin pitemmät unet, 3-4 tuntia yhdestä eteenpäin menee. Sitten tuossa neljän maissa taas syödään, seurustellaan ja syödään lisää. Illalla vielä saattaa ottaa pienet unoset syönnin lomassa, mutta muuten ilta meneekin siinä että imetän, röyhtäytän, seurustellaan ja imetän lisää. Nukkumaan yleensä käydään siinä 22 ja yöllä tuon pari kertaa heräillään syömään.

Ulkoilemassakin ollaan yritetty kerran päivässä käydä, varsinkin kun nyt on hyvä ilma. Välillä tuo onnistuu ja välillä taas ei. Olen noita pitempiä unia sitten vaunuissa nukuttanut, että vähän saa raitista ilmaakin vauva.

Miian kanssa onkin sitten vähän hankalampaa, kun hakee huomiota vaikka millaisilla tempuilla. Uusin villitys on kiipeillä pöydällä, kaivella kaapeista kaikki miun lasiesineet, kaivaa roskista ja napata siskon tutit omaan suuhunsa. Sitten kun neiti kiukustuu niin hän sanoo että "Hakkaa" tai "Heittää" ja tutit lentää kaaressa. Edelleen siskoaan hän kuitenkin hellästi hoitaa, että onneksi tuo mustasukkaisuus purkautuu sitten tuohon tavaroiden heittelyyn ja pöydän paukuttamiseen.

AngelEyes ja Helmi 1kk

Vierailija
12/64 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu nyt tasan viikko kotona pikkuneidin kanssa ja aika hyvin alkaa sujumaan. Sairaalassaoloajan oli kiinni tississä koko ajan, mutta sitten kolmantena päivänä eli kotiutumispäivänä alkoi maitoa tulla ihan kunnolla ja sitten tissittelykin vähän helpotti. Alkuviikkoon mennessä aloin olla jo ihan tolkuissanikin kun pääsi nukkumaan omaan sänkyyn... Kotiintuloiltana olin kyllä ihan puolitajuton väsymyksestä ja kaikki vaan itketti. Onneksi se meni nopeasti ohi. Toivottavasti ei sama olotila palaakaan enää.

Nyt ikää on siis vauvelilla jo huimat 1 viikko ja 3 päivää. Tiistaina kävi neuvolatäti kotona. Kaikki oli ok ja painoakin tullut reilusti; kotiutumisen jälkeen 4 päivässä 350g! Kyllä oli rinnat alkuviikosta sen tuntusetkin, että maitoa on :) Nyt alkaa onneksi jo tasaantua silläkin rintamalla. Aamupäivät on nyt neiti tykännyt valvoa ja silloin syödään tiheämmin eli n. tunnin välein. Iltaisin nukkuu enemmän ja syökin sitten harvemmin. Muutama yö on nyt mennyt jo tosi hyvin eli on herännyt kolmen tunnin välein syömään ja uni jatkuu molemmilla heti syötön jälkeen.

Isommat sisarukset on ihastuksissaan vauvasta ja ovat näköjään jo niin isoja etteivät ole mustasukkaisia... ainakaan vielä. Mies on myöskin täysin myyty, tänään supattelikin neidille, että taitaa hemmotella hänet pilalle... Saa nähdä miten arki alkaa sitten ensi viikolla sujumaan kun mies palaa töihin.

katyez: Meilläkin käytetään päivällä kestoja. Kaikenlaisia vaippoja löytyy, mutta tähän asti olen tykännyt eniten sisävaipoista + imsen nb kuoresta. Taskuja en ole edes vielä kokeillut. Harsojakin olen käyttänyt jonkin verran. Toimivin sisävaippa on ehkä ollut Nalle Nöttönen ja sitten ihan uutena ostamani Nupsukka nb. Villiksiä on myös parit, mutta niitä on tullut vähemmän käytettyä. Ehkä sitten laitan niitä useammin kun pääsee ulos. Kakkaa tulee meilläkin joka vaippaan, parhaimmillaan tunnin välein.

Ellu333 + pikkuneiti 1viikko 3 päivää

Vierailija
13/64 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siitä syntymän ihmeestä on jo yli kolme viikkoa. :-) Miehen isyysloman jälkeen olemme olleet jo muutaman päivän "omillaan" . Mies tykkäsi nukkua aamuisin hieman liiankin pitkään ja isyysloman loppuajan olin lähinnä ärsyyntynyt herran tekemättömyydestä. :D

Vauvan kanssa sujuu hyvin. Neuvola oli 10 vrk iässä, seuraava sitten kuukauden iässä. Kaksoisleuasta ja reisimakkaroista päätellen tyttö kasvaa. Ja ainakin hän syö! Moni mainitsikin maidon tuoksun himoitsemisesta. Sama juttu meilläkin: hirveää hamuilua ja suun napsuttelua, vaikka edellisestä syömisestä olisi 45 min aikaa. Päivisin pitkin syöntiväli on ollut hieman vajaa 3 h.

Hieman alle kahden viikon ikäisenä tyttö alkoi huutamaan selkä kaarella, hikisenä ja aivan uskomattomalla voluumilla tuntikausia iltakuuden ja puolenyön välisenä aikana. Tätä on siis jatkunut hieman yli viikon ja muutamana viimeisenä iltana tämä show on ollut lievempää. Takana on kaksi vyöhyketerapiakäytniä ja kolmatta päivää käytössä olleet disflatyl-tipat. Toivottavasti tämä ei ole koliikkia...

Vaipoista: Meillä on käytössä kestovaipat. Vaikka sisävaippoja on parikymmentä (+ harsot ja isommat koot), joudumme silloin töllöin turvautumaan kertakäyttövaippoihin. Tyttö kakkaa lähes jokaiseen vaippaan ja pesen vaippapyykin joka toinen päivä. Kuorena olen käyttänyt pääasiassa villiksiä ja Imse Vimsen NB-kuoria. Hyvin toimii!

Meillä ei oe mitään tietoa mistään rytmistä. Jokain.en päivä on erilainen. Vannoin raskausaikana, että tätä vauvaa en "totuta" nukuttamiseen ja turhaan heijaamiseen. No, samanlaisia nukahtamisvaikeuksia on tällä toisellakin lapsella ja kantaminen, heijaaminen, hyssyttely ja tissille nukuttaminen on käytössä...

Seelas ja tyttö 3 vk +

Vierailija
14/64 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve

Eli kävimme tänään neuvolassa ja typyllä ikää tarkalleen 2kk+ 9pv. Mitat oli 5290g, 59cm ja pipo 40cm. Ihan tajutonta ajatella, että tyttö on kasvanut vajaassa 2,5kk:ssa 9cm. Hurjaa vauhtia kasvavat nuo babyt.

Neuvolatäti siinä tutkiskeli ja sanoi, että varmaan lähtee nopeasti liikkelle, kun nyt melkein kääntyi selältä vatsalleen, hieman kun avitti pyllystä. Käsi jäi vielä masun alle, mutta hienosti Vera itse ponnisti itseään vatsalleen.

Me kokeiltiin viikonloppuna jo maissivelliä maidon seassa. Mitään vatsanpuruja ei tullut, kun päivällä sitä testasin. Nyt meinaan alkaa antaa velliä maidon seassa yötä vastaan, josko noi yöunet vähän pitenisivät. Neuvolatäti ei ollut moksiskaan, kun sanoin että velliä on jo annettu. Sanoi vaan, että pitäähän tytön saada energiaa, kun on niin kova liikkumaan.

Meillä siis edelleen pisin yöunen määrä putkeen on 3h, joskus harvoin 3,5h ja aamuyöstä heräillään edelleen joskus jopa tunnin välein. Hyvin olen kuitenkin mielestäni jaksanut päivät ilman päikkäreitä... 3h pätkäunilla ja berocalla mennään päivä kerrallaan.

Päiväunia aattelin neuvolatädin neuvosta lyhentää max 3h. Sunnuntaina kun tyttö veti 5,5h unet ulkona vaunuissa. Ettei vaan ala kääntää päivää yöksi ja päinvastoin.

Mukavaa kun tulee joulu. Tänään leivoin pipareita ja joulutorttuja sekä vähän jatkoin siirapilla ja kermalla kaupan valmiita laatikoita. Hyvät laatikot tuli. Huomenna kinkku uuniin ja kuusen hakuun. Aatoksi mennään kyllä minun vanhemmille syömään, kun päätin etten tänä jouluna tee koko porukalle ruokia niinkuin viimeisinä 4:nä vuotena olen tehnyt. Ensi vuonna sitten taas kun tämä toinen lapsonen on jo yli vuoden vanha.

Eipä muuta kun oikein rauhallista joulua kaikille meille mammoille!!!

Tarita ja Vera

Vierailija
15/64 |
22.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa myös minä kirjoittelen... Taritan muksu nukkui ulkona 5,5 h päikkärit... samoin meillä on tehty. Meillä normaalein rytmi päivässä on, että nukutaan kahdet päikkärit ulkona. Ensimmäiset n. 4 h ja toiset 1,5 - 3 h. Ja sen olen huomannut, että mitä paremmin poika nukkuu päivällä sitä paremmin menee myös yöt. Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia?

Meillä 3 v tyttömme on vasta nyt alkanut reakoimaan pojan tuloon. Tyttö on tosi itkuinen koko ajan ja hermostuu pienimmistäkin vastoin käymisestä. Myös pientä kiusantekoa poikaa kohtaa on ilmennyt. Iltaisin on joskus niin huono omatunto, kun tyttöä joutuu koko ajan kieltämään ja komentamaan. Myös kaikessa saa nyt auttaa, kun ennen syötiin ja puettiin itse. Nyt ei haluta tehdä mitään..No onneks lähdemme huomenna miehen vanhempien luo joulun viettoon ja tyttö saa siellä isovanhempien kaiken huomion...

Cisco ja poitsu 2 kk ja 5 vrk

Vierailija
16/64 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvaii: tunnustan, en muista mitä rokotuksia laitettiin, täällä Ranskassa aloitetaan rutiinirokotukset 2kk iässä ja ihan pediatrin suosituksen mukaan rokotettiin. Yksi yö meni hulinaksi ja tyttö tuli lopulta isän ja äidin väliin nukkumaan, muuta vaivaa ei pistoksista tullut.

Joulunvietto takana, saatiin miehen kanssa vähän lepoa kun vauvaa oli sylittelemässä meidän lisäksi anoppi ja minun isä. Uutuutena on nyt omien nyrkkien keskittynyt tutkiskelu ja suuhun tähtäily. Valillä osuu, välillä ei! Koko ajan saa olla leikkaamassa kynsiä, muuten on koko pieni naama raavittu ruvelle.

Kuinka usein teidän vauvat syö? Meillä 4-6 kertaa vuorokaudessa, oon noudattanut neuvoa olla herättämättä lasta syömään jos vaan uni maistuu. Ruokana on meillä siis äidinmaito ja korvike sekaisin, siten että päivällä syödään tuttipulloa ja aamuisin, iltaisin ja öisin rintaa ja tuttipulloa. Ja melkeinpä joka syöttövälissä otetaan päikkärit, ehkä tunti-puolitoista ensin seurustellaan, jokellellaan ja ihaillaan niitä käsiä. Neiti sai papalta joululahjaksi mobilen, sekin on tosi mielenkiintoinen!

Vierailija
17/64 |
29.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvät joulut hieman myöhässä. Monesti olen aloittanut kirjoittamisen, mutta aina on tullut jokin keskeytys.

Musta tuntuu, että meillä menee yö sen paremmin, mitä huonommin ilta on mennyt. Siis masukipuitkun täyttämän illan jälkeen saatetaan hyvinkin nukkua kahdestatoista aamukuuteen tai pidempäänkin. Jos päivällä ja illalla nukutaan paljon, yöllä heräillään useammin. Meilläkään ei herätetä syömään, varsinkaan yöllä tai aamuisin :) Päivällä saatan kolmen neljän tunnin unien jälkeen herättää, jottei yö mene kukkumiseksi. Rintamaidolla mennään ja syöttövälit varmaan jotain kolmen tunnin luokkaa. Hyvin tuntuisi kasvavan. Nla vasta tammikuun puolella, mutta 56cm vaatteet alkavat jo jäämään pieniksi.

Meilläkin alkavat kädet pikkuhiljaa löytymään ja seurustellaan kovasti kujerrellen ja hymyillen. Eilenkin pikkuinen jutteli ja naureskeli isosiskolle, siskoa tosin sillä hetkellä kiinnosti enemmän telkkari.

Mukavia välipäivien jatkoa!

Vierailija
18/64 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitänpä meidänkin kuulumisia ptkästä aikaa. Tyttö on jo 2,5-kuinen. Ensimmäinen kuukausi meni kaikin puolin tosi hyvin lukuun ottamatta vatsavaivoja. Päätimme, että tämän kakkosen kohdalla emme lähde turhalle hyssytys-, heijaus- ja nukutuslinjalle. No, alkuun näyttikin ihan kivalta superrankan esikoisen jälkeen. Reilu kuukausi sitten kaikki (nukkuminen ja etenkin nukkumaanmeno, autolla matkustaminen jne.) alkoi olla vaikeampaa ja tilanteemme on nykyisin sinä mielessä aika huono, ettei vauvamme nuku kuin pikkupätkiä - myös öisin, jolloin maksimissaan 2 h! Rintamaidolla mennään ja niin kuin näkyy, ihan vauvantahtisesti edetään. Vauva on kasvanut kivasti (2 kk mitat hieman yli 5 kg ja 58 cm (syntyessä 3460/50)). Ajattelin kokeilla, josko lisämaito yötä vasten auttaisi asiaa. Yksi vaihtoehto on, että tyttö syö liian vähän kerralla.

Palatakseni mainitsemaani heijaus-, hyssytys- ja nukutusasiaan, joita ajattelimme välttää käyttämästä... Tyttö nukkuu nykyisin vaunuissa myös sisällä. Hän vaatii kunnolliset haijaussessiot ennen nukahtamista ja heräilee nukahtamisen jälkeen ensimmäisen puolen tunnin aikana useita kertoja. Silloin heijaamme nöyränä lisää.

Päivisin, kun vauva ei ole umpiväsynyt, on hän ihana. Hymyilee ja uusimpana taitona on kikattaminen, ku hänen kämmenien sisäpuolia kutitetaan. =) Nyrkit on suussa jatkuvasti.

Silmät ristissä

Seelas

Vierailija
19/64 |
02.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Seelaksen viestin, ja sitten vähän kävin kurkkimassa tuota yökköjen listaa. En tiedä johtuisiko siitä että meidän tyttö syö sekaisin äidin- ja korvikemaitoa, mutta tuntuu että hän nukkuu aika hyvin. Illan vikan syötön jälkeen nukahtaa yleensä ihan mallikkaasti omaan sänkyynsä, ja herää sitten vasta kun on seuraavan kerran nälkä.

Onhan sitä tietysti välillä kitinäpäiviä ja -öitä, ja välilä oon tosi väsynyt, mutta aika kiitollinen silti sillä luulen että vauvamme on aika helppo tapaus. Esimerkiksi tänään aamulla heräsi vasta 8.40, söi ja sitten kujerteli lattialla leikkimatolla puolentoista tunnin verran, sain siis syödä aamiaista ja laittaa pyykit koneeseen, välillä vaan pikkaisen kävin juttelemassa. Sitten huomasin että nyt silmät lupsuu, ja vein tytön omaan sänkyn päikkäreille, jonne nukahti tosi nopeasti eikä kertaakaan ole tarvinnut käydä edes tuttia laittamassa. Uusivuosikin meni ihan unelmahyvin, neiti söi kotona seitsemän aikaan, nukahti vaununkoppaan jossa veimme hänet ystävien luo minne meidät oli kutsuttu syömään. Koko illan aikana ei kuulunut kopasta pihaustakaan, kahdelta yöllä kotimatkalla tyttö vähän havahtui, kotiin päästyä söi ja nukahti uudelleen aamukahdeksaan asti. Onko tää jotenkin liian hyvää ollakseen totta, voiko tällainen kestää?

Tällä hetkellä meillä on viisi syöttöä vuorokaudessa, joista yksi yöllä (kahden ja neljän välillä yleensä) ja toinen aikaisin aamulla (kuuden-kahdeksan välillä).

Kolmella kerralla vauva saa rintaa ja täydennystä pullosta, kahdella kertaa sitten vaan vähän isomman tuttipullon. Maidontulo ei ole ainakaan vïelä loppunut, toivottavasti voitaisiin jatkaa näin vähän pidempäänkin, tyttö on siis menossa hoitotädille tammikuun lopussa kun mun äitiysloma loppuu, siksi on pitänyt siirtyä vähitellen korvikkeeseen.

Miten teillä muilla menee yöt?

Vierailija
20/64 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö myös 2,5kk nyt ja unelmahelppo vauva tuntuu olevan, kuten isoveli ja -siskokin aikanaan. Täysimetyksellä mennään näillä näkymin sinne puoleen vuoteen, koska kasvu on ollut hyvää ja vauva tyytyväinen. 2kk neuvolassa mitat olivat 6285g ja 61cm (syntyessä 4010g ja 54cm).

Vauva on nukkunut alusta asti yöt tosi hyvin ja on heräänyt oikeastaan koko ajan vain kerran yössä syömään klo 02-04 välillä, joskus toisen kerran vielä kuudelta, mutta yleensä nukkuu putkeen tuonne yhdeksään aamulla. Pari kertaa on nukkunut koko yön syömättä kertaakaan(!), mutta silloin herään kyllä itse aamulla hirvittävään pakotukseen rinnoissa. Mieluummin syöttäisin sen kerran yössä kyllä, se kun olisi maidontuotannon kannaltakin ihanteellista.

Meillä päivärytmi on yleensä tällainen: Vauva herää noin klo 9 aamulla. Ei yleensä syö heti heräämisen jälkeen vaan joskus tunnin päästä vasta. On hereillä pari tuntia ja yleensä köllöttelee tuon ajan tyytyväisenä sitterissä, leikkimatolla lattialla tai sylissä, missä milloinkin muu perhe oleskelee. Nukkuu pitkät päiväunet ulkona klo 11-14 ja sitten jaksaa taas olla hereillä pari tuntia. Nukkuu toisetkin unet ulkona n. klo 16-18 ja vielä yhdet lyhyet "tissitorkut" seitsemän-kahdeksan aikaan. Yöunille tyttö nukahtaa klo 22 aikaan.

Meillä oli aiemmin isoja vaikeuksia tuossa yöunille nukahtamisessa, kun vauva nukahti rinnalle mutta heräsi jonkin ajan päästä kun oli siirtänyt sänkyyn. Sitten hyssyttelyssä menikin kauan, kun vauva oli torkuistaan ehtinyt virkistyä liikaa. Jossain vaiheessa vauva lopetti rinnalle nukahtamisen eikä edes huoli maitoa ollessaan oikeasti väsynyt. Olemmekin nyt oppineet että kun vauva alkaa olla kitiseväinen ja levoton eikä ruoka maistu, on aika mennä nukkumaan. Nukahtaminen tapahtuu nykyään helposti suoraan sänkyyn. Vauva rauhoittuu ja nukahtaa itsekseen unirievun kanssa. Se on ollut suuri helpotus aikaisempaan verrattuna!

Isot sisarukset ovat ottaneet vauvan vastaan oikein kivasti, etenkin 5-vuotias isoveli on todella ominut vauvan itselleen! Lepertelee ja naurattaa vauvaa minkä ehtii. Veljen jumppatuokiossa vauva on jopa nauranut ääneet moneen kertaan jo! :-)

Olisi kiva kuulla muidenkin kuulumisia vähän enemmän kuin tähän mennessä... Tuntuu olevan lokakuisissa melkolailla hiljaista nykyään... :-( Onkohan kaikki Yahoo:ssa tai jossain muussa yhteisössä?

Ihania talvipäiviä kaikille!