Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotteko, että matalasti koulututet käyttävät useammin puheessaan

Vierailija
15.10.2007 |

näitä listattuja inhokkisanoja: esim. meidän neiti (meijän neiti). Jos jossakin tällaisen kuulee, niin kyllä on suurempi todennäköisyys, että ei ole korkeasti koulutettu ihminen sitä sanomassa!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kolmonen, juuri olimme ne otoksesta poikkevat ;-) \o/

Vierailija
2/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti palasi juuri tänään kotiin viikon ulkomaan matkalta. Ja on kyllä ihan oikeasti " meidän neiti" =), neiti ja meidän :-)....

t. parinkin meidän neidin äiti 4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten on hyvin todennäköistä, että sitä käytetään puhekielen lisäksi myös kirjoituskielessä :)

Vierailija
4/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää toki, että " meijän" on murretta, onpahan ihan omalta murrealueeltani otettu esimerkki. Se ei tässä ollutkaan se pääasia, vaan tuo yhdistelmä " meidän neiti" ja ylipäänsä kaikki nämä inhokkilistalle päässet sanat tai ilmaukset.

Analysoin sitä, että näiden sanojen käyttö korreloi koulutuksen kanssa. Mitä vähemmän koulutusta, sitä enemmän inhokkisanoja puheessa. Tämä on hypoteesini.

ap

Vierailija
5/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meijän mutta en koskaan sano neiti vaikka mulla on 4 tyttöä. Meijän on murretta tällä alueella :) Olen peruskoulupohjalta.

T. 8

Vierailija
6/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä siis?

Vierailija
7/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" meijän" .

ap

Vierailija
8/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa käyttää murretta, ei rikasta suomenkieltä, ei saa kuulostaa vähemmän koulutetulta eikä varsinkaan olla sitä!

Vierailija:

Meidän neiti palasi juuri tänään kotiin viikon ulkomaan matkalta. Ja on kyllä ihan oikeasti " meidän neiti" =), neiti ja meidän :-)....

t. parinkin meidän neidin äiti 4

Vierailija
9/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein tajua tätä inhokkisanojen ja murteen välistä eroa. Murteessa ei ole mitään vikaa, murteen käyttö on täysin sallittua ja toivottuakin.

Mutta inhokkisanat tai inhokki-ilmaukset ovat jotakin muuta. Ne eivät ole murretta, vaan ikävää sanojen vääntelyä. Esimerkiksi sana " broisku" .

Saa vain väristyksiä aikaiseksi. " Meidän neiti" on myös jollain tapaa ärsyttävä ilmaus. Se ei ole mitään murretta, vaan jotakin tekopirteää puhetapaa. Ei todellakaan tarvitse sanoa " meidän tyttäremme" . Sehän olisi tosi vanhahtavaa ja kirjakielistä. Miksei voisi vain sanoa esim. " meidän tyttö" tai " meidän Eveliina" tai yksinkertaisesti " Eveliina" (tai mikä nyt tytön nimi sitten olisikaan).

Vierailija
10/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko koskaan ajatellut, että joku voisi muista syistä hauluta sivistää itseään tai olla kiinnostunut jostain asiasta? Mitä se palkka tähän liittyy?

Enkä enää muista numeroa kenelle tämä oli tarkoitettu, mutta sille, joka sanoi että mitä väliä koulutuksella, jos palkka on yhtä iso?

Vierailija
11/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin ihmisistä, jotka eivät liiku ihmisten ilmoilla eivätkä kuule muuta kun kotikieltään, murretta tai kirjakieltä.

Vierailija
12/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei KUKAAN puhu masuasukista, vuosikkaasta, eppuluokkalaisesta.... 95 % on akateemisia, minä ja loput siitä 5 %:sta olemme keskiasteen koulutuksen saaneita. Ja yksi meistä kouluttamattomista käyttää kyllä meidän neiti -ilmaisua ;)

Vierailija
13/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokittelevat ihmisiä muutaman sanan takia?

Vierailija
14/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

luokittelevat ihmisiä muutaman sanan takia?

Vierailija
15/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni neitejä on vain muutamalla täysin kouluttamattomalla ja muilla on tyttöjä, tyttäriä ja lapsia, joista useimmiten käytetään etunimeä.

Vierailija
16/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppuluokkalainen on tokaluokkalainen. Näin puhuvat Jyväskylän seudulla myös korkeasti koulutetut, kuten eppujen ja toppujen opet.

Vierailija
17/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tuota käytetään vielä tosi paljon. En tiedä mistä syystä juuri tuo ilmaus ärsyttää minua todella paljon. Olin ehkä lapsena itse vähän poikamainen ja siksi tuo ei tunnu luontevalta. Itsellani ei ole tyttöä, mutta en puhu pojastani " meidän prinssi" tai " meidän herra" ;D

Vierailija
18/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen akateeminen ja puhun vain ja ainoastaan kirjakieltä. Jos lapseni joutuisivat esim. jotain murretta puhuvan opettajan luokkaan, vaihdattaisin luokkaa. Oman maakuntani murretta osaan ja ymmärrän, mutta en käytä itse. Ammattini puolesta työpaikkani voi olla missä päin Suomea tahansa, enpä haluaisi työskennellä esim. Helsingissä Savon murretta viäntäen (olen siis Savosta, mutta vanhempani ihan muualta Suomessa, kotona puhuttiin kirjakieltä), ei olisi kovin vakuuttavaa. Kirjakieli on kaunista!

Murteetkin ovat rikkautta ja ne on hyvä säilyttää, mutta tehkäämme ero niiden ja kirjakielen välillä.

Vierailija
19/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yleensä puhun lapsestani. Huvitti tuo yksi joka sanoi puhuvansa kirjakieltä, luulin että se on nimenomaan kirjoitettua kieltä. Puhua voi sitten huoliteltua puhekieltä. Mutta minullahan onkin nämä yo-opinnot vielä kesken etten ole ehtinyt vielä alkaa puhua kirjakieltä.

Vierailija
20/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molemmat ovat - yllätys yllätys - luokanopettajia =DD

Mitäs tähän sanotte?