Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotteko, että matalasti koulututet käyttävät useammin puheessaan

Vierailija
15.10.2007 |

näitä listattuja inhokkisanoja: esim. meidän neiti (meijän neiti). Jos jossakin tällaisen kuulee, niin kyllä on suurempi todennäköisyys, että ei ole korkeasti koulutettu ihminen sitä sanomassa!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska he ovat niin sivistyneitä he tietävät pysyä aina asiassa.

Vitsi kun tuppas naurattaan :-DDD

Anoppi ei ole hoksannut vielä sitä, että heidän asemansa oikeuttaa heidät käyttäytymään sivistymättömästi. Näitä törkeyden huippuja on maailma täynnä ja se on täysin hyväksyttyä ja sallittua.

Vierailija
22/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja numerolle 31 sanoisin, että en pidä luokanopettajia korkeasti koulutettuina, vaikka he virallisesti sitä ovatkin. Mutta minusta totuus on aivan muuta.

FM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanoi eräs tuttuni, joka vaihtoi suomen kielen opinnot luokanopettajan opintoihin. Oli kuulemma eroa kuin yöllä ja päivällä.

Sen verran voin lieventää, että ehkä AMK-opintoihin vertautuvat, mutta eivät yliopisto-opintoihin.

33

Vierailija
24/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä muutaman " inhokkisanan" perusteella. Inhokkisanat käsitteenä on niin epämääräinen, ja se, mikä minusta on kovin typerä ilmaisu, voi jostain toisesta olla ihan hyvä ja käyttökelpoinen. Ja päinvastoin.

Itse kiinnitän enemmän huomiota siihen (tai ainakin yritän kiinnittää), mitä ihminen oikeasti sanoo kuin että lähtisin arvostelemaan käytettyä murretta tai kielikuvia. Enemmän ärsyttää nämä sivistyssana- ja akronyymiautomaatit, joiden tapa puhua herättää ainakin minussa usein epäilyksen, ettei heillä ole kovin syvällistä aavistusta siitä, mistä puhuvat. Onhan se helppoa heitellä ulkomuistista fraaseja, joita on kuullut tai lukenut, mutta kaikkein vaikeinta on kääntää hankalat asiat kansankielelle niin, että tyhmempikin ymmärtää.

Ai niin. Inhokki on itsessään typerä sana. Voisikohan siitä päätellä, että ihmiset, jotka käyttävät sanaa inhokki, ovat itsekin typeriä? No ei kai sentään. :)

Vierailija
25/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Lisäksi täytyy näin anonyyminä tunnustaa aina ihmetelleeni useiden luokanopettajatuttavieni täydellistä yleissivistyksen puutetta. Tuntuu varsinaiselta yliopiston takapihalta koko OKL.

Vierailija
26/26 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse olen akateeminen ja puhun vain ja ainoastaan kirjakieltä. Jos lapseni joutuisivat esim. jotain murretta puhuvan opettajan luokkaan, vaihdattaisin luokkaa. Oman maakuntani murretta osaan ja ymmärrän, mutta en käytä itse. Ammattini puolesta työpaikkani voi olla missä päin Suomea tahansa, enpä haluaisi työskennellä esim. Helsingissä Savon murretta viäntäen (olen siis Savosta, mutta vanhempani ihan muualta Suomessa, kotona puhuttiin kirjakieltä), ei olisi kovin vakuuttavaa. Kirjakieli on kaunista!

Murteetkin ovat rikkautta ja ne on hyvä säilyttää, mutta tehkäämme ero niiden ja kirjakielen välillä.