Kolmen pienen lapsen äiti kouluun 8 vuodeksi........????
Haluaisin kätilön ammattiin, olen halunnut jo pitkään mutta elämä on liikuttanut aina eri suuntaan.
Nyt olen lasten kanssa kotona ja opiskelut kiinnostaisivat. Mutta opiskeluihin menisi n. 8 vuotta!
Kätilökoulutuksen pohjaksi tarvitaan lukio tai toisen asteen ammatillinen koulutus.
Minulla ammatillinen koulutus on,mutta se on suuntautunut enemmänkin maatalouteen joten siitä ei ole mitään hyötyä.
Joutuisin siis lähtemään joko lukioon tai sitten lähihoitaja kouluun.
Haluaisin niin kovasti, mutta en tiedä kestetäänkö me perheenä äidin 8 v kouluputkea....
Kommentit (9)
päiväpuolella 75 kurssia. Perheenkin kanssa iltalukio on kahdessa vuodessa käytynä ihan realistinen tavoite. Kätilön opinnot kestävät 3,5 vuotta. Eli ei 8 vuotta vaan 5,5 vuotta. Onnea vaan! Itse olen yh:na opiskellut parikin tutkintoa.
Jos on, voit hakea sillä kätilöksi.
Voiko se olla niin että voin maatalousyrittäjän papereilla kuitenkin hakea kätilön kouluun?
Eihän siinä ole muuta yhteistä kuin alapäähommat ja utareet:D
ap
jos on valmis elämään yhden, eli miehen palkalla (moni kotirouva elelee) ja
jos on valmis uhraamaan iltoja ja viikonloppuja lukemiseen (no ilta- ja viikonloppuhommia ne kätilönkin työt on).
Yleensä oppilaitokset voivat ottaa opiskelemaan erilliskiintiöissä hieman poikkeustapauksiakin, erityisesti jos hakija on tosissaan, erittäin motivoitunut ja muutenkin riittävästi pätevyyttä osoittanut. Jos sinulla on jo 3-vuotinen tutkinto takana, niin sehän jo on hyvä osoitus siitä, että osaat opiskella ja suorittaa tutkinnon loppuun.
Heti vain yhteys oppilaitokseen, ja keskustele rehtorin (tai vastaavan) kanssa. Sitä kautta voi yllättäen aueta paikka ilman lukiotakin.
ps. Ei siellä lukiossa opeteta kätilön ammattitaitoon valmentavia asioita yhtään sen enempää kuin maatalouskoulussakaan.
Tutkintosi takana lukee, että onko se kelpoinen yhteishaussa, jos on, voit hakea sille linjalle mille haluat (AMK) ellei tutkinnossa toisin mainita. Ainakin minä pystyin hakemaan sairaanhoitajaksi kokin tutkinnolla.
Haet, aloitat opinnot. Tee tarkka ja realistinen suunnitelma opintojen suorittamisesta. Hyvä siitä tulee!
Koin opiskelun erittäin vaikeaksi, kun on yksi pieni lapsi.
Tosiaan tutkintopaperin takana lukee että on mahdollisuus jatkaa amk opintoihin. Kiitos oikeesti en olis ikinä itse tajunnut:)
Luulen että aloitettava on kuitenkin lukio/lähihoitaja, eihän sitä tiedä pääseekö sitä ollenkaan noilla papereilla kuitenkaan. AMK hakuun on laitettava ensi keväänä:)
Minkälaiset on ollut sairaanhoito puolelle vaatimukset,kokeet ja testit?
Tai jos täällä on kätilöitä, niin miten teillä?
Ihanaa olis jos joku jaksaisi vielä vastata ja valaista minua:)