Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entä kun lapsi on liian kiltti

Vierailija
29.10.2008 |

Meidän 10 v tytössä on vähän perfektionistia mutta isompi ongelma on liika kiltteys. Ei pysty sanomaan ei, koska ei halua pahoittaa kenenkään mieltä. Sitten on ihan solmussa kun on luvannut nähdä kaikkia koulukavereita samana iltapäivänä ja ne kaikki haluaisivatkin olla kahdestaan eivätkä tavata suurella joukolla. Tunnistan kyllä saman ongelman itsessäni vielä nuorena aikuisena, nyt olen itse tästä jo onneksi kasvanut pois. Yritän sanoa lapselle ettei se kenenkään mieltä pahoita jos sanoo että on valitettavasti tänään jo luvannut olla N:n kanssa mutta nähdäänkö huomenna. Ja että tärkeintä on pitää lupauksensa, sen mitä on jo sopinut jonkun kanssa, sitä ei enää saa muuttaa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitte vaikka yhdessä harjoitella kuinka sanoa kaverille että "tänään ei ehdi, mutta huomenna tai ensi viikolla voisi tavata". Se ensimmäinen kieltäytyminen voi yllä tyttärellesi yllättävän vaikeaa. Varmaan ymmärrät jos itsekin olet kärsinyt samasta vaivasta.

Mulla on yksi ystävä joka lupaa aina kaikille kaikkea ja on sitten pulassa lupauksineen ja joutuu tekeen ohareita vaikka ei tahtoisi. Monet ovat suuttuneet hänelle tästä syystä :(

Vierailija
2/3 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiltti kenelle??

Mielestäni kyse on pikemminkin itsenäisyydestä ja itsevarmuudesta, siitä että tietää mitä itse haluaa ja osaa myös toimia sen eteen.

On hienoa että tyttärelläsi on valinnanvaraa kavereiden suhteen, mutta vielä tärkeämpää olisi, että hän oppisi ottamaan ohjat käsiinsä menojensa sopimisessa. Tue häntä tekemään jämäkkäitä päätöksiä! Muista että pelkät sanat eivät riitä, lapsi ottaa mallia siitä miten sinä suhtaudut asioihin esimerkkien kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävarmuutta. Luulee ettei hänestä enää tykätä jos kieltäytyy.

Lisäksi on itse hyvin herkkä, ei pysty ottamaan vastaan yhtään negatiivisia sanoja kavereilta vaan loukkaantuu pienimmästäkin eikä enää halua olla sen henkilön kanssa. Siksi "paras kaveri" vaihtuu koko ajan.

kiltti kenelle??

Mielestäni kyse on pikemminkin itsenäisyydestä ja itsevarmuudesta, siitä että tietää mitä itse haluaa ja osaa myös toimia sen eteen.

On hienoa että tyttärelläsi on valinnanvaraa kavereiden suhteen, mutta vielä tärkeämpää olisi, että hän oppisi ottamaan ohjat käsiinsä menojensa sopimisessa. Tue häntä tekemään jämäkkäitä päätöksiä! Muista että pelkät sanat eivät riitä, lapsi ottaa mallia siitä miten sinä suhtaudut asioihin esimerkkien kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä