Kutsuisitteko erittäin ylivilkkaan ADHD-lapsen synttäreille?
Jos synttäreille muutenkin jo tulossa aika maksimimäärä lapsia ( 6-8 vuotiaita vieraita 11 ja omat 3 lastamme eli 14 lasta), mutta luokalta olisi kutsuttuina muut samaa sukupuolta olevat, lisäksi muitakin lapsia koulun ulkopuolelta, sekä pari vastakkaista sukupuolta olevaa samalta luokalta.
Toki ajattelin että kutsujen perillemeno tehdään mahdollisimman huomaamattomasti ettei niillä kutsuilla kehuskella. Kun kuitenkaan muutenkaan ei koko luokkaa kutsuta niin jättäisittekkö tuon ADHD-lapsen kutsumatta.
Sen enempää yksityiskohtia kertomatta, lapsi oireilee eritttäin vaikeasti ja kokenut opettajakin on todella vaikeuksissa tuon lapsen kanssa koulussa, joten synttärit saattaisivat muodostua kaaokseksi tuon lapsen kanssa.
Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (41)
Paitsi jos se ADHD on lapsen parhaita kavereita, minkäs sille sitten mahtaisi.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa että synttärit saattaisivat mennä pilalle kaikilta (myös tältä ADHD-lapselta) jos hän riehaantuisi siellä.
Kenelläkään ei ole kivaa, jos ylivilkas tai diagnosoimaton mutta huonokäytöksinen lapsi pilaa synttärit. Sorry vaan.
En voi sietää tuota kutsushow' ta. " Mä en kutsu sua, lällällää" jne.
En ole ap. mutta itsekin näiden kutsuasioiden kanssa pähkäillyt. Kun tuntuu että kutsui miten vaan niin aina on vaarana että joku loukkaantuu.
Ja ap:n kysymykseen, en kutsuisi jos lapsi todella ylivilkas, valitettavasti.
porukkaa. Mä en kutsuisi tuollaisten julmureiden ilkeitä kakaroita.
Yhtä hyvin voi kutsua 10 tyttöä kuin 8:kin. Vai meinaatko että se vain on simputusta/kurjaa/törkeää, että yhden jätätte ilman kutsua?
kyllä se " julmuus" lähtee ihan vanhemmista käsin. Lapsissa näkyvät omat kasvatusvirheet ja omat geenit.
Jos luokalla on vaikkapa 21 lasta, ja 12 heistä kutsuttaisiin synttäreille, niin onko se syrjintää jos kutsua saamattomien 9 lapsen joukossa on yksi adhd-lapsi? EI OLE. Kaikkia ei tarvitse kutsua. Ne on lapsen kaverisynttärit, eikä kaikkien samalla luokalla olevien kanssa kaveerata sen enempää. Lisäksi on pihakavereita, kavereita harrastuksesta, serkkuja jne jotka tulee synttäreille. Meille ei ainakaan mahdu 50 lasta, siksi kutsutaan vain ne parhaimmat kaverit koulusta, pihasta ja harrastuksista.
Vierailija:
mutta luokalta olisi kutsuttuina muut samaa sukupuolta olevat, lisäksi muitakin lapsia koulun ulkopuolelta, sekä pari vastakkaista sukupuolta olevaa samalta luokalta.
adhd:t TIETENKIN myös.
Seuraavana päivänä on toiset bileet piha-, naapuri- ja harrastuskavereille.
Eihän nuo lapset muutenkaan toisiaan tunne, joten turha läntätä yhteen toisilleen ventovieraita ja näin kaikki pääsee juhliin.
Oikeastaan minun mieheni jopa arvostaa tätä meidän ystävän todella ylivilkasta lasta sen takia, että hän ei ujostele kysyä asioita, jos ihmettelee jotain:) Mieheni ei tuntenut tätä lasta ennen kuin kutsuimme hänet synttäreille. En valmistellut miestäni mitenkään, vaan kerroin vain, että olen kutsunut niin ja niin monta lasta lapsemme syntymäpäiville. Tästä on jo kolme vuotta aikaa. Mieheni muistelee vieläkin hyvällä sitä lasta, joka ei ujostellut jutella ja kysyä asioita.
Tämä lapsi ei siis kuulu perhetuttuihin, vaan on minun tuttavani lapsi harrastuksista ja siksi mieheni ei häntä tapaa muuten. Seuraavat synttärit olen järjestänyt kodin ulkopuolella ja siksi taas tämä lapsi ei ole käynyt meillä.
Se olisi syrjintää jos koko muu luokka olisi kutsuttu ja 1 jäisi kutsumatta. Mutta ap mielestäni mainitsi että samaa sukupuolta muut paitsi tämä yksi ja jokunen vastakkaista sukupuolta. Minusta ei ole syrjintää.
Rajoittaisin kutsuttujen määrää ja siinä samalla pudottaisin sen vilkkaan lapsen pois. Sitä en hyväksy että vain yksi luokan pojista/tytöistä jätetään kutsumatta ja muuta kutsutaan.
Mutta tuollaista laumaa lapsia ja joukossa vielä yksi ylivilkas en kyllä kotiina ottaisi.
Nimim. 8-vuotissynttäreillä oli 7 vierasta + kaksi omaa poikaa ja se oli jo ihan tarpeeksi hulinaa vaikka joukossa oli vain yksi lievä ADHD...
Saattajan kanssa. Eli laittaisin kutsuun puhelinnumeron mihin pyytäisin kyseisen lapsen vanhempia soittamaan ja ilmoittamaan tulostaan. Voisin jopa rajoittaa muiden kutsuttujen lasten lukumäärää kyseisen lapsen takia ts. ajattelisin esim. kyseisen 1 adhd lapsen vastaavan kahta enkä yhtä lapsivierasta. Vain varalta.
En ymmärrä, miten voi olla vaikeaa kestitä jo 7 lasta??
Luokalla on lapsia, joiden kanssa lapsi ei ole edes tekemisissä muuten kuin koulussa, hyvin vähän sielläkään. Tulevat toimeen koulussa, moikkaavat kun näkevät jossain muualla, mutta eivät ole varsinaisesti ystäviä eivätkä esim. leiki vapaa-aikana yhdessä.
MIKSI koko luokka pitäisi kutsua synttäreille? En tajua.
Vierailija:
Saattajan kanssa. Eli laittaisin kutsuun puhelinnumeron mihin pyytäisin kyseisen lapsen vanhempia soittamaan ja ilmoittamaan tulostaan. Voisin jopa rajoittaa muiden kutsuttujen lasten lukumäärää kyseisen lapsen takia ts. ajattelisin esim. kyseisen 1 adhd lapsen vastaavan kahta enkä yhtä lapsivierasta. Vain varalta.
Mutta me emme kerro lapselle kenen kanssa hänen on pakko olla hyvä kaveri, ja kenen kanssa ei. Hän saa ihan itse päättää ketkä 10 lasta haluaa omille synttäreilleen. Osa on luokkakavereita, muutama tyttö jumpasta, pari pihakaveria. Ne on hänen synttärinsä, ei meidän vanhempien, ja siksi hän saa itse päättää ketkä kutsuu.
Sama juttuhan se on myöhemmin työelämässä. Osa työkavereista on läheisempiä, ja heidän kanssaan soitellaan vapaa-aikanakin ja nähdään työn ulkopuolellakin. Osan kanssa ollaan tekemisissä vain työpaikalla. Näin se menee. Ketään ei varsinaisesti syrjitä, kaikkien kanssa tullaan toimeen, mutta kaikkien kanssa ei ole pakko kaveerata jos ei ole täysin samalla aaltopituudella.
ja olen sitä mieltä, että nykyajan opettajat eivät osaa luoda yhteishenkeä, eivätkä puutu kiusaamistapauksiin. Ehkä siksi inhoankin kaikkia opettajia;)