Kuinka moni teistä on vienyt alle 3-vuotiaan päivähoitoon? Minkä ikäisenä? Miten meni?
Kommentit (10)
Päiväkotiin en niin pientä pistäisi mutta koko perheen kannalta oli meidän tapauksessa parasta että palailin jo työelämään.
Esikoisen kanssa olin kotona kunnes hän oli 1v10kk ikäinen. Sitten menin töihin vuodeksi tienaamaan itselleni parempaa äitiysrahaa. Esikoisen kanssa olin minimiäitiysrahalla ja se oli melkoista...
Kun jäin taas äitiyslomalle esikoisen ollessa 2v9kk suunnilleen niin esikoinen jäi myös kotiin ja oli minun ja kuopuksen kanssa kotona kunnes kuopus oli 2v3kk ikäinen ja molemmat menivät hoitoon, esikoinen päiväkotiin ja kuopus päiväkodin vieressä asuvalle perhepäivähoitajalle. Jos kuopus olisi päiväkotiin mennyt niin ryhmä olisi ollut eri kuin esikoisella, siksikin pph-päätös, alle 3v iän lisäksi.
ensin osapäivähoitoon, sitten 2-vuotiaana kokopäivähoitoon. Tosin vain 4 päivänä viikossa (vuorotyön ansiosta pystymme tähän).
Aluksi oli pientä eroahdistusta, pihalla itkettiin erotessa (n. 2 min) jne, mutta se meni ohi n. ensimmäisen kuukauden aikana.
Meillä oivallinen (kunnan!) päiväkoti. Olemme olleet hyvin tyytyväisiä, kuten muutkin k. o. päiväkodin lasten vanhemmat kuulemma.
Tyttö on kiintynyt hoitajiin ja leikkii hyvin ikäistensä kanssa - hän on erittäin touhukasta ja energistä tyyppiä.
esikoinen hoitoon 1v2kk:n ikäisenä. Hoidossa 3 pvää viikossa n. 6h päiviä ystäväni luona (joka kotona pienten lasten kanssa). Hoidossa meni hyvin, kotona kiukutteli minulle jonkin verran aiempaa enemmän aluksi. Mies vei aina hoitoon, minä hain.
Kuopuksen synnyttyä esikoinenkin jäi kotiin, uudestaan palasin töihin kuin lapset 1v4kk ja 3v2kk. Lapset ryhmiksessä 3pvää/vko. Mies vie, minä haen. Kuopus sopeutui miljooona kertaa paremmin kuin esikoinen, esikoinen ekan kevään ihan hukassa... Mutta kesäloman jälkeen molemmat menneet todella iloisina hoitoon, aina leikit kesken kun haetaan ja viihtyvät hyvin.
muuten vähintään osapäivähoitoon tai muutamana päivänä viikossa hoitoon laittamista (esim. Helsingissä puistotädit), jos kotonaolo ryydyttää!
joku 1- 2- vuotias voi viedä hermot pahasti äidiltä ja silloin voi olla kaikilel parasta, että lapsi käy välillä purkamassa energiaansa toisten lasten kanssa toisten valvomana + valmistaa lasta päiväkotiajalle myöhemmin!
Esim. parin tunnin hoito silloin tällöin maksaa vain muutamia kymppejä.
Iltaisin roikkunut kyllä jonkin verran enemmä sylissä eikä ole jaksanut oikein mitään, mutta pikkuhiljaa, pari viikkoa oli ehkä pahinta väsymyksen aikaa, sitten alko jo helpottaa ja pystyttiin elämään normaalisti iltaisinkin.
On ollut todella paljon hyötyä, vaipattomuus, syöminen itse, sotkemattomuus, lelujen keräily, pukeutuminen, puhe, yhteisleikit, äitissä roikkuminen...
Siis todella hyvin eikä lapsi ole paria kertaa enempää itkenyt edes hakiessa tai viedessä! Mut onkin kuulemma harvinainen mallilapsi ja todella iloinen ja reipas lapsi.
Palasin töihin silloin ja alku oli hankalaa vain minulle. Eli mua itketti alkuun joka aamu, lapsi jäi iloisena hoitoon ja tuli iloisena kotiin.
Kuopus aloitti myös päivähoidon osapäiväisenä n. 1,5v (jolloin 3v isoveli palasi tauon jälkeen taas hoitoon) ja silloinkin aloitus sujui tosi hyvin. Lapsemme olivat alkuun samassa ryhmässä, eli pienemmällä oli turvaa myös isoveikasta. Hoitopäivät oli 5-6h ja yksi arkivapaapäivä viikossa.
Meillä muuten yhä sama systeemi, nyt 4v ja 6v (eskari) ovat hoidossa max 7h päivässä ja yksi arkivapaapäivä. Lapsemme ovat viihtyneet päiväkodissa aina hyvin, kavereita ikävöidään lomilla jne. Turvallinen ja hyvä hoitopaikka, ja kiva että ovat saaneet olla samassa hoitopaikassa jo pienestä pitäen.
Imetin vielä, ja parina eka päivänä oli pitkä imetyssessio tarhasta tultua. Sitten lapsi ilmeisesti ymmärsi, ettei tää niin paha juttu olekaan, ja sopeutui mukavasti. Hän on luonteeltaan sellainen, ettei kyllä oltukaan etukäteen huolissamme siitä sopeutumisesta.
onko lapsi ollut muiilla, esim. isovanhemmilla hoidossa, ja kuinka jää sinne. Sitä pidettiin ennakoivana ja tosiaan, niin se juuri menikin, pientä haikeutta samalla lailla kuin oli ollut mummolaan jäädessä (muutamia tunteja kerrallaan), mutta alkuhaikeuden jälkeen iloinen ja reipas leikkijä.
Oli siis 1 v. 5kk kun jäi osapäivähoitoon.
Lapsi on ollut vähän tarhassa, 6-10 pvää/kk, ja päivät 5-8.5h, yleensä 5h. Tästä varmaan johtuu että lapsi on ihan innoissaan ( nyt siis 2v3kk) menossa tarhaan. Kohta jää kotiin kokonaan kun toinen syntyy. Mielellään olisin jatkanut tarhassa käyntiä kuten ennenkin, mutta kun vuoropäiväkodista kyse niin ei onnistu :(