Suosittele helppoa kestovaippaa vastasyntyneelle
Hei,
Ystävällisesti kertoisitteko mitkä kestovaipat sopivat hyvin vastasyntyneelle ja jotka ovat samalla helppoja.
Kahden kertakäyttövaippalapsen jälkeen minä ja ystäväni haluaisimme käyttää kolmannella kestovaippoja. Koska kotona on kuitenkin kaksi lasta ja muutenkin riittävästi hommia, haluaisimme mahdollisimman helpot kestovaipat (esim. harsot/villahousut eivät innosta vaikka ovatkin varmasti käteviä).
Mitä merkkejä suosittelisitte?
Lämmin kiitos!
SM
Kommentit (14)
ja joitakin kuoria pul-kankaasta tai villahousuja. (esim. ruskovillalta koko paketti) Harsot on helppo taitella - ohjeet löytyy esim. kestovaippainfosta. Mulla on myös muutamat fuzzy bunzit, jotka ovat tosi hyviä mutta valitettavasti ne eivät ole vielä riittävän napakoita reisistä vastasyntyneille -- menee jostain 1 kk eteenpäin. Harson kanssa kannattaa käyttää jotain pintakuivaa kuivaliinaa, esim. fleeceä. Eli suosittelen, että ostatte parit kuoret ja harsoja, jos ei niitä satu olemaan ennestään.
Muuten kestovaippailu on paljon helpompaa kuin kuvitellaan. Vaihdan vaipan nyt 2 viikkoiselta pojalta 2-3 tunnin välein. Heitän laittialla olevaan astiaan, johon kerään 1-2 päivän vaipat. Kakkaa ei tarvitse edes huudella- -- ja pesukoneeseen koko satsi. Sitten kuivausrumpuun tai narulle kuivumaan. Kun on muitakin lapsia tää on paljon helpompaa kuin se, että vie vaipparoskista ulos ja rahjaa uutta satsia kaupasta. Kaikki hoituu kotona neljän seinän sisällä.
Swaddlebees ja Eemukka. Pieni söpö paketti. : ) Igu*leen läpällinen AIO oli myös, mutta kuivuminen kesti kauemmin, joten se oli harvakseltaan käytössä (meillä ei ollut silloin kuivausrumpua)
Voittehan kokeilla ystävän kanssa erilaisia vaihtoehtoja. Toinrn ostaa pari erilaista juttua ja ditten vaihdatte vaippoja. Lapset ovat erimallisia ja kropan toiminnaltaan erilaisia. Samaa tutkimustyötä voi olla kuin sopivan kertakäyttövaipan etsiminen. Ja joillekin käy kaikki. On myös vaippalainaamoja: http://www.kestovaippayhdistys.fi/lainaamot/index.php
Meillä kaikki taskut eivät toimeet. Aluksi meillä oli lähinnä imsen kuoria, mutta nyt olen rakastunut villiksiin, joten pul-kuoria käytetään enää vähän. Itse pidän ja meidän pojalle sopii harsot ja mm. ronjan sisävaipat www.ronjamaria.net
Västis ja pikkumies 2kk
Jo pariviikkoisena alkoi olla sen verran reisissä makkaraa, että nuo pitivät hyvin, eikä tarvinnut taitella harsoja. vauva siis oli syntyessään 3,5 kg.
Se mikä sisävaippa on juuri se paras on kyllä sitten vaan kokeiltava; meillä ompelin ne itse niin sain hyviä ja istuvia. Mutta noilla siis pääsi mielestäni kaikkein helpoimmalla; meillä esim. taskuvaipat falskasi tosi paljon useammin kuin erillinen sisävaippa+kuori. Kuorista täytyy sanoa, että villiksiin rakastuin kovasti; ne piti maitokakatkin sisällään, niin että vaatteet säästyi. Suosittelen esim. engelin villiksiä jos ei itse innostu hahtuvia väsäilemään.
Todella helppo, ihan kuin kertis, kuivuu supernopeasti ja ainakin meillä on imu riittänyt.
Minä en oikein ole sisäistänyt harsoja ja villiksiä, tai sitten en osaa taitella ja laittaa niitä tarpeeksi napakaksi paketiksi.
ei kärsivällisyys riittänyt harsoihin, mutta monet niistä pitävät. Meillä pelitti todella hyvin Iguleen sisävaipat hahtuvavilliksillä ja Cuddlebuns velour. Pienelle ottaisin ehkä kuitenkin nyt vain noita Cuddlebunseja bikinimallilla. Hyvää noissa on se, että menevät koko vaippakauden ja kätevästi saa nepeillä korkeutta säädettyä. Vaihtoehto kuoria on nuo Cuddlen fleecekuoret, hyviä nekin. Pitävä ja helppo aio on Popolinilla, ehkä hieman paksu, mutta hiukan käytössä ohenee. Niissä on vuotosuojat niin eivät niin falskaa pienelläkään. Huonoa on sitten ehkä se, että hiukan voivat hiostaa. Mutta kuten jo aiemmatkin jo kertoivat niin samaa sanon minäkin, et mikä meillä on pelittänyt hyvin ei välttämättä teillä toimi. Kannattaa siis kokeilla ensin muutamalla ja vasta sitten ostaa enemmän mistä tykkäätte.
Sappisaippua on sitten muuten loisto juttu kakkatahroihin ja kaikkeen muuhunkin!
tulee vaan niin kalliiksi kun ovat kuitenkin käytössä vain vähän aikaa. Esim. taskuvaipat ovat kalliita ja niitä pitäisi olla sata, että kestoilu olisi mielekästä.
Harsot ovat minunkin mieleeni olleet aina. Ovat moni käyttöisiä ja sopivat koko vaippa iän. Lisäksi sitten muutama pieni kuori. Kaikista eniten olen itse tykännyt Vekkulin kuorista, koska ovat todella pehmeitä ja kuivuvat nopeasti. Kuoriahan ei tarvitse joka käytön jälkeen pestä vaan vain kakkavaipan jälkeen ja pesu onnistuu hyvin käsinkin.
Sen sijaan kaikki kankaanomaisemmat kuorivaipat (pul. ym.) vaativat konepesun tai enemmän hinkkaamista, kun kakka jymähtää kankaan pintaan.
TOinen vaihtoehto harsoille on valmiit imut. Eli joko neliöksi ommellut bambut tai hamput tms. (bambu ja hamppu ovat imukykyisimpiä) TAittelet sitten pötköiksi. ITsekin voi kyseisiä pötkelöitä ommella kun ostaa vaan kankaat ja hurauttaa koneella.
Mutta edelleen mikään imu ei ainakaan tässä talossa ole harsoja voittanut. Mitä vanhempi harso niin sen paremmin imee ja lisäksi harsot kuivuvat supernopeasti narulla. (2-3 tuntia pyyhepatteri päällä).
Vastasyntyneelle tulee hirmuinen " pallo" paketista, jos laittaa noita HappyNappyja (myöhemmin ne oli kyllä tosi paljon käytössä). Käytin sitten ennemmin harsoja, koska niistä saa napakamman. Taittelin harsot valmiiksi pinoon, joten vauvan isikin osasi siitä pujottaa harsopaketin pyllyn alle ja laittaa kuoren päälle. Tein myös itse sisävaippoja; saman mallisia kuin HappyNappy, mutta pienempiä, uloin kerros fleeceä, sisälle pari suorakaidetta froteeta (vanhoista pyyhkeistä) ja ihoa vasten trikoota (vanhoista t-paidoista). Ne oli aika hyviä myös! Vastasyntynyt ei tarvi paljoakaan lisäimuja, niin pysyy kuivana omatekoisillakin hyvin. ImseVimsen kuorista tykkäsin.
Miehen siskon lapsilla on ollu taskuvaipat käytössä, ja ne on kyllä käteviä. Mutta kuten joku aiemmin jo sanoikin, niin niitä tarvii ihan tosi paljon. Minusta hekin käyttivät vastasyntyneelle harsoja ja villahousuja. Vauva kun kasvaa niin älyttömän nopeasti alkuun, että ensimmäiset vaipat jää tosi pian pieneksi.
All-In-One vaippoja en ostais ihan vastasyntyneelle. Ne varmaan on ihan käteviä, mutta niitäkin pitää olla niin paljon. Ja olen ymmärtäny, että jos ei ole kuivausrumpua, niin kuivattamiseenkin menee aika paljon aikaa.
Minusta vastasyntyneelle sopivat kaikkein parhaiten esim. ohuesta froteepyyhkeestä taitellut imut, Ekosetin valmiit tms. ihan mikä vaan käy ja niiden päälle esim. Vekkuli-kuoret tai vastaavat ohuet ja pienet tarralliset. Kuoria ei tarvitse montaa, noin neljät-viidet riittävät ja imuja sitten enemmän. Niitä voi tehdä itsekin, tulevat tosi halvoiksi. Kuoret voi huuhtaista veden alla ja kuivuvat tosi nopeasti käyttöön. Noita vekkuleita esim. saa tosi edullisesti käytettyinä huutonetistä tai kestovaippakirppiksiltä.
Minäkin kokeilin aluksi vastasyntyneellä harsoja, mutta esim. Ruskovillan harsot ovat niin suuria, että vauva tuli vaipatettua kainaloon saakka ; ) Ei kiva.
Harsoja voi toki käyttää myös imuina noissa kuorissa pitkulaiseksi taiteltuna.
Näillä meillä siis mentiin alkuvaiheessa, tein paketteja valmiiksi yöaikaa varten ja mieskin hoiti homman mielellään. Sitten isommalla vauvalla kätevimmiksi osoittautuivat taskuvaipat, mutta monenmoista ja merkkistä vaippaa tuli kokeiltua.
Nettikirpparilta ostettuja ja itsetehtyjä muotoonommeltuja sisävaippoja, harsoja ja Imse Vimsen nb-kokoisia Flanellisisävaippoja ja päällä käytettiin Imsen nb-kuoria ja villahousuja. Minä hankkisin vastasyntyneelle tosi monenlaisia erilaisia vaippoja, sillä siten näkee paremmin, mikä vauvalle sopii. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että nb-kokoiset vaipat menee alle kuukaudessa pieneksi ja S-kokoisetkin saattavat mahtua vain pari kuukautta. Onneksi pienillä vaipoilla on hyvä jälleenmyyntiarvo, joten ei siinä kamalasti rahaa menetä. Meillä kolmekuukautisella 6,7 kiloisella on nyt jo M-kokoiset vaipat käytössä. Jos nyt joku ehdoton lemppari pitää sanoa, niin Cuddle Buns Quick Dry:t ja Tirsokkaan sisävaipat ovat meidän lemppareita ja noista ainakin Cuddlella on tosi pitkä käyttöikä, kun on periaatteessa yhden koon vaippa. (Meillä tosin hankittiin näitä vasta ihan muutama viikko sitten, joten en osaa sanoa, miten hyvin istuvat vastasyntyneelle...) Mutta Quick Dry:t ainakin kuivuvat ihan narulla yön yli, joten kuivausrummuttomassa taloudessa ovat ihan ehdottomia.
t. Juska
ja toimivat vallan mainiosti. Vaipasta sai tosi napakan, myös jalansuusta, vaikka poitsumme olikin hoikkajalkainen vastasyntyneenä. Itse asiassa Bambino Miot valskasivatkin huomattavasti harvemmin, kuin kartakäyttöiset.
Mielestäni Bambino Miot ovat ylipäänsä tosi käteviä, myös mies on käyttänyt niitä mukisematta. Lisäksi vaipat ovat mielestäni olleet ihan kohtuu hintaisia, sillä kuorivaippoja on ainakin meillä riittänyt n. 3 kpl / koko. Samaa kuorta kun voi käyttä pesujen välissä useampia kertoja, vaan imua vaihdetaan.
harsoja minäkin suosittelisin omien kokemusten perusteella, ne on helppoja ja kolmiotaitoksella helppo muotoilla oman vauvan pepun mukaiseksi. Eivätkä kyllä valskaa yhtään useammin kuin Liberotkaan. Kuivuvat nopeasti ja meillä ainakin 60 asteiset pyykit pyöri joka päivä alussa.
eli meillä oli 70x70 harsoja (ei mitenkään välttämättömiä, tavallisilla 80x80cm pärjää kyllä) ja Imse Vimse Organic Cotton newborn kuoria 2 kpl
kuoret on käytössä edelleen hoikalla pojalla, ikää 4 kk
pikkuharsot ovat siirtyneet tissi/pukluharsoiksi
t. Fiikus
Hei,
Kiitos kaikille vastauksistanne ja hyvistä ideoista ja kokemuksista.
SM
Vastasyntynyt on niin rimpula että vaippa kuin vaippa (myös kertis) falskaa helposti lahkeesta. Harsosta saa takuuvarman paketin kaikenmuotoisille lapsosille, on ne muutenkin kivoja kun nuo muotoonommellut minikoot jää aika pian pieneksi. Monet pitää myös nauhavaipoista, vastasyntyneelle ne on pehmeitä ja kivoja (isompi voi pyöriä sen verran että nauhojen käyttö käy hankalaksi). Ja monet sanoo että pienet muotoonommellut vaipat on harsoihin verraten usein pökkelömpiä, mutta tästä siis ei ole itselläni kokemusta. Jos ei villahousujen pukemisesta tykkää niin ratkaisu voisi olla esim Imse Vimsen tai vastaavat pul-tarrakuoret. Käyvät kaikkien sisävaippojen, myös harsojen kanssa. Mulla oli Imsen Bumpyja newborn-kokoa ja ne meni noin kolmikuiseksi tällä keskikokoisella vauvalla.
Kestovaippainfon keskustelupalstalla vois olla enemmän sisävaippa-asiantuntijoita, kysypä sieltä!