Suosittele imetystyynyä!
Tiedän, että moni ei koe sitä ollenkaan tarvitsevansa, mutta te joilla on ollut ja olette hyväksi havainneet, niin suositelkaa merkkiä ja kertokaa ostopaikka myös. Esikoisen vauva-aikana ei ollut imetystyynyä, mutta jälkikäteen ajatellen se olisi ollut hyvä, kun imetin lähestulkoon aina istualtaan (makuulla imetys ei oikein luonnistunut) ja hartiat oli lujilla, vaikka otin tavallisen tyynyn tueksi. Eli nyt toista lasta varten ajattelin sellaisen hankkia.
Sitten vielä toinen kysymys noista tyynyistä: voiko ne pestä kokonaan vai onko sisällä oleva täyte jotenkin muovilla tms. suojattu, ettei pääse kastumaan maidosta? Suihkutisseillä kun on täysin mahdotonta estää sitä, ettei maitoa menisi muuallekin kuin vauvan suuhun...
Kommentit (4)
Musta satutuotteen imetystyyny on kaikkein paras! Monta erilaista olen kokeillut, ja tuota voittanutta ei ole. Ainoa miinus on se, että sitä ei enää valmisteta, käytettynä liikkuu jonkin verran. Siinä täyte on sellaista todella pientä palloa, ja tyyny on melko leveä keskeltä. Olo-ilokin oli ihan ok, mutta tuon isompirakeisen täytteensä ja kapeamman muotonsa takia jäi kyllä selkeästi toiseksi.
Mulla oli Anitan imetystyyny-ekan kanssa ei ollut, ja tein tyynyviritelmiä tavallisista tyynyistä. Mutta kakkosen kanssa päätin tyynyn hommata, ja oli kyllä tosi hyödyllinen, välttyi alun niskasäryiltä ja käsien puutumiselta. En ole itse asiassa muita tyynyjä käyttänytkään, mutta tuo Anitan oli minusta hyvä, tosi pitkämäinen ja muokattava. Myöhemmin oli käytännöllinen esim sängyssä pyörähdysesteenä, ja istumista harjoitellessa tosi hyvä estamään muksahtelut. Sen kun sain asettettua puolikaareksi vauvan ympärille sopivasti, eli liian tiukasti. Päällinen pestävissä, eikä tarvinnut usein pestä, kun pidin aina vielä pukluharsoa alla.
Minä hankin jo raskausaikana Mollavauvan delfiinin mallisen imetystyynyn. Ennen synnytystä käytin sitä öisin tukemaan mahaa, normaalisti imetystyynynä ja nyt neidin ollessa jo vanhempi se menee ihan löhötyynynä/leluna.
Tuo tyyny koostuu sisä ja ulko-kuoresta joissa molemmissa on vetoketjut eli päällisen voi heittää pesuun erikseen ja täytettä pystyy tarvittaessa lisäämään haluamansa määrän. Päällisen kangas on pehmeää ja nyppyyntyy hiukan pesussa muttei mitenkään häiritsevästi.
Tyyny on hiukan kaareva muotoilultaan joten se oli helppo käyttää. Lisäksi tykkäsin että se ei ole ns. perinteisen imetystyynyn näköinen ja toimii myöhemmin myös lasten leikeissä.
Meillä oli yksi imetystyyny muistaakseni ALvi-merkkinen. Ostin Lastentarvike-kaupasta Itäkeskuksesta ja olin siihen hyvin tytyväinen. Hinta oli jotain 50 ¿, en muista tarkasti, ostin melkein 2 vuotta sitten. Päällyskangasta voi pestä 30 asteessa, sisällä on jotain täytettä, jota ei saa pestä. Mutta se ei haittaa. Pesin päällisen vain kerran ja se kyllä riitti. Tyyny oli meille erittäin hyvän mallinen ja käytimme sitä melkein vuoden verran, aluksi imetystyynä ja sitten vauvan tukena, kun hän rupesi ryömimään, ja sitten suojana, kun lapsi nukkui perhepedissä.