Pidätkö itsekkäänä ihmisiä, jotka hankkivat hoidoilla kaksoset?
Siis tieten tahtoen haluavat lapsettomuushoidoissa siirrettäväksi useamman alkion? Siitähän tulee riskiraskaus ja vaikka mitä kuluja yhteiskunnalle.
Kommentit (30)
Nää on just niitä asioita joista ei liiemmin kannattais keskustella.. Vaikka lapsettomuudesta pitäis puhua enemmän. Mutta vaikka kuinka asioita selittäisi, niin jotkut ovat vain antamassa ohjeena " ottakaa rennosti, kyllä se lapsi sieltä tulee!"
Mutta jos ei tule. Silloin lähdetään hoitoihin ja käsittääkseni kyllä nykyisin entistä harvemmin syntyy hoidoilla saatuja monikkoja - tosin kyllähän silloinkin on kaiketi mahdollista, että lopputuloksena olisi identtiset kaksoset, eli luonto tekisi yhdestä alkiosta kaksi. Eli kaksi siirrettyä alkiota ei todellakaan ole sama kuin kaksi lasta! Tunnen todella monia perheitä, joissa on useaan otteeseen siirretty kaksi alkiota ja tuloksena vielä vuosienkin jälkeen on NOLLA lasta =(
Meiltä kysyttiin, haluammeko siirtää yhden vai molemmat. Aina joskus mietin kun katselen 6-vuotiaita kaksosiamme, että kumpikohan heistä olisi mahdollisesti se joka olisi heitetty roskiin...
kadehtia tai itsekkäinä pitää. ja lisäksi kun siskoni luomukaksosia on katsellut niin ei tuo vauva-aika heidänkään knassaan ole pelkkää ruusuilla tanssimista ollut. Itse olen onnellinen että omat lapseni ovat saaneet alkunsa ihan luonnonmenetelmillä eikä ole tarvinut hoitoihin turvautua.
Joskus olen miettinyt mitä jos näin ei olisi ollut. Hoidot ovat kuitenkin raskaita ja kallita. Olen aina halunnut useamman lapsen ja ehkä olisi silloin toivonut kahden alkion istuttamista, vaikea sanoa kun ei ole tilanteessa ollut. Mutta jos olisin noita asioita joutunut läpikäymään (lapsettomuutta, tutkimuksia ja raskaita hoitoja, kenties epäonnistumisia niissä) ja joku luomusti lapsensa saanut olisi kutsunut minua itsekkääksi koska päädyimme kahden alkion istuttamiseen niin huh huijaa...
Vierailija:
Meiltä kysyttiin, haluammeko siirtää yhden vai molemmat. Aina joskus mietin kun katselen 6-vuotiaita kaksosiamme, että kumpikohan heistä olisi mahdollisesti se joka olisi heitetty roskiin...
Eli jos siirretään kaksi, on todennäköisempää, ettei koko raskaus edes ala.
tuplaraskauden riskistä. Lääkärin suosituksesta päädyimme siirtämään molemmat, ja niin vain se " huonompikin" lähti kasvamaan. Olen jälkeenpäin ajatellut, että aika näyttää miksi näin oli tarkoitettu tapahtuvaksi. Olen superonnellinen lapsistani, mutt silti sitä mieltä, että hoidoissakin pitäisi pyrkiä minimoimaan kaksosraskauden riski. Itsekin intin vielä lääkäriltä, että olisiko se minulle iso riski. Hänen mielestään ei, koska olin jo aikaisemmin synnyttänyt täysiaikaisen terveen lapsen ja raskauteni oli normaali.
Vierailija:
" Yleensä kyseessä on vielä erikoisuuden tavoittelu. Halutaan omasta perheestä erikoisempi, jotta voi kehua, että meillä onkin kaksoset.
[/quote]
"
Ai että oman kunnian tähden? Tiedätkö muuten mitä arki on kahden koliikkivauvan kanssa? Ja että kaikki se työ, valvotut yöt yms. sen tähden että voin retostella kaksosilla muille ihmisille. Niin ja tiedoksi vain ettei alkioita istuteta kaksi sen tähden että tulisi kaksoset vaan siksi että jos edes toinen niistä lähtisi kehittymään. Joko sinulla ei ole lapsia ollenkaan tai sit olet tullut helposti raskaaksi koska et tunnu tietävän ettei lapsen saaminen ole mikään itsestäänselvyys. Eikä niitä lapsia niin vain " tilata" kuin postimyyntiluettelosta. Jokainen lapsi on yhtä rakas ja merkityksellinen, oli sit kaksosena syntynyt tai ei.
kaksosten ja yksösen mamma
yhtä lailla voit surra miehesi saadessa siemensyöksyn, että kuinkahan monta vauvaa meni sivu suun
Todella mauton kommentti piste
Kaikilla asioilla. Niin ikävää kuin se onkin. Tiede ja tekniikka vaan kehittyy sitä tahtia, että kohta mikään ei ole " pyhää" . " Laitetaankos rouvalle 6 alkioo tänää, että toivottavasti vaikka niistä yksi kiinnittyy" ???