Pidätkö itsekkäänä ihmisiä, jotka hankkivat hoidoilla kaksoset?
Siis tieten tahtoen haluavat lapsettomuushoidoissa siirrettäväksi useamman alkion? Siitähän tulee riskiraskaus ja vaikka mitä kuluja yhteiskunnalle.
Kommentit (30)
On yksi odotusaika kahden sijaan (neuvola-, lääkäri- ja äitiyspolikäynnit), yksi äitiysvapaa (työnantajakin säästää!!), yksi vanhempainvapaa, yksi hoitovapaa, yksi synnytys.. KAHDEN SIJASTA.
Eli loppujen lopuksi monikot tulevat yhteiskunnalle halvemmaksi!
Ja ei, en pidä itsekkäinä. Tiedän, että suurin osa kahden alkion siirtoon suostuvista ei VAADI sitä, vaan lääkärit sitä ehdottavat ja suosittelevat yllättävän usein. Ihan höpöä se, että muka välttävät viimeiseen asti. Tiedän monia, joille on kahden alkion siirtoa ehdotettu lähes poikkeuksetta.
Vierailija:
On yksi odotusaika kahden sijaan (neuvola-, lääkäri- ja äitiyspolikäynnit), yksi äitiysvapaa (työnantajakin säästää!!), yksi vanhempainvapaa, yksi hoitovapaa, yksi synnytys.. KAHDEN SIJASTA.Eli loppujen lopuksi monikot tulevat yhteiskunnalle halvemmaksi!
Meidän esikoinen on icsi-vauva. Meille siirrettiin vain yksi alkio, koska olen suhteellisen nuori ja koska oli vasta ensimmäinen hoito kyseessä. Pitkän lapsettoman ajanjakson aikana kuitenkin tajusi, ettei lasten saaminen ole niin yksinkertaista kuin monet luulevat. Eikä se, että siirretään kaksi alkiota tarkoita sitä, että lopputuloksena syntyisi kaksi vauvaa, pahimmillaan tuossakaan tapauksessa ei synnytykseen asti saada yhtään vauvaa.
Itse en ole vielä miettinyt omaa kantaani siihen, että haluaisinko rulevaisuudessa meille siirrettävän kaksi alkiota. Miehen kanssa ollaan kyllä asiasta paljon puhuttu. Asialla on puolensa!
Terveisin
pikkupikkukeskoskaksosten äiti, joista toinen vainaa
Todennäköisintä kahden alkion siirrossa on, että ei tule yhtään lasta. Seuraavaksi todennäköisin on se vaihtoehto, että tulee yksi. Se, että kaksi alkiota kehittyy loppuun asti, on aika epätodennäköistä. Kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto on kolmoset.
Ensisijassa kahden alkion siirrolla pyritään kasvattamaan sitä todennäköisyyttä, että edes yksi kiinnittyy.
Tänä päivänä kaksosten määrästä yhä pienempi osa on hoidoilla alkuunsaatuja. Vielä joku vuosi sitten suhde oli 50:50, 3 vuotta sitten 30:70, mikä on jo ihan hyvin.
Miksi ihmiset eivät saisi haluta kaksosia. Ainakin me olemme pärjänneet ihan hyvin ja nauttineet kaksosarjesta.
Samalla logiikalla pitäisi yhden alkion siirrot kieltää, koska lapsi saattaa joka tapauksessa syntyä pienenä keskosena. Ei yhden alkion siirto takaa, että kaikki menee hyvin loppuun saakka!!
Sitäpaitsi tiedän ainakin yhden saaneen identtiset kaksoset yhden alkion siirrolla.
Yleensä kyseessä on vielä erikoisuuden tavoittelu. Halutaan omasta perheestä erikoisempi, jotta voi kehua, että meillä onkin kaksoset.
En muuten tunne yhtäkään kaksosperhettä, jossa vanhemmat kehuskelisivat asialla.
Vierailija:
Yleensä kyseessä on vielä erikoisuuden tavoittelu. Halutaan omasta perheestä erikoisempi, jotta voi kehua, että meillä onkin kaksoset.
Kuten jo todettiin niin ei se että sinne laitetaan kaksi alkiota takaa sitä, että molemmat kiinnittyvät ja lähtevät kasvamaan. Saati sitten että syntyy kaksi vauvaa.
Me sitten varmaan ollaan itsekkäitä.. Meillä nimittäin on yksi lapsi ja kaksoset tulossa, kaikki siis hoidoilla.
Hedelmättömyyshoidot olivat meille ainoa mahdollinen tapa saada lapsia. Adoptio ajatuksena viehätti, mutta emme halua olla vanhoja vanhempia. Meillä siis taloudellinen tilanne ei ollut tarpeeksi hyvä adoptioon, eikä tulisi olemaan ihan muutamaan vuoteen. Siksi prosessi olisi ollut liian pitkä.
Ensimmäisellä yrityksellä meille istutettiin lääkärin suosituksesta kaksi alkiota. Toinen vauva meni kesken varhaisilla viikoilla (7 + risat) mutta toinen jaksoi sinnitellä täysille viikoille asti ja on nyt ihanankamala uhmaikäinen.
Toisellakin yrityksellä alkioita istutettiin kaksi, jälleen lääkärin suosituksesta. Tällä kertaa molemmat kiinnittyivät ja nyt (rv 24 + risat) ainakin näyttää hyvältä.
Olen nähnyt kaksosarkea lähipiirissä, ja täytyy rehellisesti sanoa, ettei kaksosten saanti ole mitenkään ideaali tilanne. Kaksoset ovat aina haaste vanhemmille, parisuhteelle, sisaruksille ja kaksosille itselleen. Huomattavasti seesteisempää vauva-arkea pystyvät elämään ne perheet, joissa jokaisella lapsella on edes parin vuoden ikäero sisaruksiinsa.
Olemme kuitenkin valmiita tarttumaan tähän haasteeseen, ja odotamme tulevaa innoissamme sekä tavallaan kauhuissamme. Toivotaan, että voimat riittävät, ja pärjäämme.
Kysypä muuten ihan mielenkiinnosta joltain kaksosten vanhemmalta, että kokeeko hän itsensä itsekkääksi kun lapsia onkin kerralla kaksi.. Kannattaa muuten treenata väistöliikkeitä ennen kysymyksen esittämistä.. :)
Tosin meillä luomukaksoset, joten itse en ole asiaan voinut vaikuttaa.
Minäkin pidän asiaa erikoisuuden tavoitteluna. Ei riitä yksi vauva vaan pitää saada kaksi, kun kaksoset on niin " ihkuja" .
Vierailija:
Kysypä muuten ihan mielenkiinnosta joltain kaksosten vanhemmalta, että kokeeko hän itsensä itsekkääksi kun lapsia onkin kerralla kaksi.. Kannattaa muuten treenata väistöliikkeitä ennen kysymyksen esittämistä.. :)
Ei sen takia että halusivat kaksoset vaan siksi että halusivat lapsen/lapsia.
Ei ne todellakaan aina lähde molemmat kehittymään.
Yksi lapsi näille ystävillekkin tulossa.
että nimenomaan halusimme _kaksoset_ ja vieläpä siksi, että olisimme sitten jotenkin parempi tai erikoisempi perhe?
..ilmaisin itseäni varmaan jotenkin epäselvästi..
Minä ja mieheni halusimme lapsia, se että niitä on nyt tulossa kaksi, ei ollut tietoista halua kaksosten vanhemmiksi, vaan ylipäätään sen mahdollisuuden maksimointia, että hoito tuottaisi edes jonkinlaista tulosta.
-14-
Mitä mä kaksosperheitä tunnen, niissä ei varsinkaan lasten vauva-aikana häävisti nukuta, pidetä itsestä huolta, humputella turhia jne jne, mitä nyt voisi itsekkyydeksi laskea.
Että kyllä mä ainakin ottaisin pari pitkää askelta taaksepäin ennenkuin uskaltautuisin päin naamaa keneltäkään kaksosten vanhemmalta kysymään, että onko hän nimenomaan itsekkäistä syistä juuri kaksosten vanhempi.. Itsekkyys kun on se viimeinen asia, jonka itse kaksosten vanhempiin osaisin liittää (työn sankari -osasto voisi olla lähempänä totuutta).
Pyydän anteeksi huonon huumorin viljelemistä näin myöhäisinä tunteina ja varsinkin av:lla.
-14-
koska näin " luomukaksosesten" äitinä en asiaan voinut mitenkään vaikuttaa. Ja siksi en myöskään voi itseäni mitenkään itsekkäänä pitääkään. Ymmärsin kuitenkin pointtisi. Sopinee kuitenkin ehkä paremmin tekemällä tehtyjen monikoiden vanhemmille.. =)
Tuo asenne oikeasti syö miestä (ja naista). Se on ihan yksi hailee, istutetaanko sulle 1 vai 27 alkiota, mikään ei takaa sitä että yksikään niistä kiinnittyisi, saati että siitä tulisi elävä vauva.
Kyllä jokainen lapsettomuushoidoissa käyvä pyrkii tekemään kaikkensa, jotta ne hoidot onnistuisivat. Ei siellä tehdä kaksosia, ei poikia tai tyttöjä. Siellä _yritetään_ saada aikaan kauan kaivattu ja odotettu LAPSI.
Mä en vieläkään tiedä ketään, joka asiasta tehden olisi käynyt läpi rankat hoidot nimenomaan ' päästäkseen' kaksosten vanhemmaksi. Ihan kuin se olisi jotenkin ihmeellistä.
hoidolla.