Onko muilla ollut influenssan jälkeen JÄRJETÖNTÄ väsymystä?
Sairastin influenssan hiihtolomaviikolla. Olen sen jälkeen ollut aivan sumussa. Jälkitautina tuli keuhkoputkentulehdus ja tooodellla sitkeä yskä. Kaikista eniten olen kärsinyt kuitenkin väsymyksestä, mihin mikään määrä unta ei tunnu riittävän. Onko muilla influenssan sairastaneilla ollut väsymystä?
Kommentit (62)
Influenssaviruksessa on samanlaisia proteiinirakenteita kuin ihmisen hermostossa. Jokainen voi arvata miten käy, kun influenssa laukaisee ihmisen elimistössä rajun hyökkäyksen tällaisia soluja vastaan.... Jos influenssa olisi vaaraton kuin flunssa (esim. korona), influenssarokotusta ei tarjottaisi kaikille eikä se olisi hoitajille ja lääkäreille pakollinen.
kuukaudessa olo parani sellaiseksi että uskoin parantuvani.
Tyttöystävällä oli influenssa ja hän joutui sairaalaan. Muistan kyllä että hänelläkin oli pitkä väsymys sen jälkeen.
Minulla influenssan jälkeinen väsymys kesti koko kesän. Ihana järjestellä lakkiaisia pää ihan sumussa jatkuvasti väsyneenä. Esimerkiksi kauppakäynnistä ei meinannut tulla mitään.
Toisille kehittyy CFS eli väsymysoireyhtymä.
Toisille taas narkolepsia mikä oirehtii erilailla kuin CFS.
Pidemmällä aikavälillä influenssan jälkiseurauksena voi olla Parkinsonin tauti.
Kyllä on rokotus kelvannut elämäni ensimmäisen (ja toivottavasti viimeisen) influenssan jälkeen.
kannattiko jättää rokotus ottamatta??
Pikkujätin sivuilla lukee että lapsillakin influenssan jälkeinen väsymys voi kestää viikkojen ajan. Kurja tilanne.
Oli.
Ennen nukkumaan menoa asettelin itseni puoli-istuvaan asentoon, että henki kulkisi, mutta yliväsyneenä en tietenkään pysynyt siinä vaan heräilin sitten yskimään vähän väliä, ja kierre oli valmis.
Helpotti oikeastaan vasta kun astmalääkitys laitettiin uusiksi ja aloin nukkumaan nojatuolissa mahdollisimman pystyssä.
Nykyään nukun suosiolla nojatuolissa aina, kun on flunssaa, koska en tule ikinä kuntoon jos heräilen koko ajan yskimään. Yskänlääkkeet eivät auta tippaakaan näin astmaatikkona.
Minä (72 v) otin rokotuksen (kuten joka vuosi) , mikä ei kuitenkaan estänyt tartuntaa eikä rajua tautia (A influenssa kotitestillä todettu). Tuntuu niin kohtuuttomalta lukea THLn sivuilta, että rokotus kannattaa ottaa, koska rokotus estää influenssassa pahojen oireiden ilmaantumisen. Mutta minullame tuli rokotuksesta huolimatta rajut oireet: Viisi päivää kuumetta, korkeimmillaan 39 ja jatkuva yskä ja päänsärky. Aloitin ohjeiden mukaisesti virusläkkeen Tamiflun 48 h sisällä oireiden alkamisesta. Siitäkään ei ollut mitään hyötyä. Tamiflun pitäisi lyhentää influenssan kestoa. Nyt olen sairastanut tautia 9 päivää, kuumetta ei enää ole, muttaa väsymys on kamala ja yskä repii keuhkoja riekaleiksi ja päänsärkyä pitää lievittää särkylääkkeillä. Ehkä olisin jo tehohoidossa, jos en olisi ottanut rokotusta tai syönyt viruslääkettä. Mene ja tiedä. Minkälaisia kokemuksia muilla on tämän 2025 kevättalven influenssasta?
Itsekin samassa tilanteessa influenssan jälkeen. Oli paljon rajumpi ja pidempi tauti kuin mitä olin tiennyt. Nyt ymmärrän että se on täysin eri juttu kuin kuumeflunssat. Olin sairaalassakin.
Jaksan nippa nappa työpäivän, mutta kotona kaadun sänkyyn ja nukun iltaan asti. Toisin kuin yleensä niin tästä huolimatta illalla väsyttää ja nukun aamuun ja aamullakin olo on vähän väsynyt ja pahenee päivän mittaan.
Olo on sellainen että voisin nukkua loputtomasti, unta riittää. Nytkin lasken tunteja milloin pääsen kaatumaan sänkyyn nukkumaan... 😫🥱😴🛌🏻
Niin että kauankohan tää mulla kestää??
Kyllä on. Kaksi viikkoa oli järjetön väsymys. Menetin myös ruokahaluni ennen kuin yskä ja keuhkoputkentulehdus parani. Ruoka suorastaan yökötti.
Vierailija kirjoitti:
Influenssaviruksessa on samanlaisia proteiinirakenteita kuin ihmisen hermostossa. Jokainen voi arvata miten käy, kun influenssa laukaisee ihmisen elimistössä rajun hyökkäyksen tällaisia soluja vastaan.... Jos influenssa olisi vaaraton kuin flunssa (esim. korona), influenssarokotusta ei tarjottaisi kaikille eikä se olisi hoitajille ja lääkäreille pakollinen.
Korona ei ole flunssa. Korona on influenssan paha versio.
Väsymys voi mulla liittyä kyllä siitepölyallergiaankin. Yleensä vietän keväät väsyneenä.
Väsymys tarkoittaa, että ei ole vielä terve ja on syytä ottaa rauhallisesti.
Kokemusta on sekä influenssasta että myyräkuumeesta. Myyräkuume vei sairaalaan, ja lääkäri sanoi, että älä ihmettele, jos koko kesä menee väsymyksessä. Tauti oli toukokuun puolivälissä.
Myyräkuumeen sain marjapensaiden alustoja putsaillessa.
Sama juttu. Sairastin jonkin pöpön ja sen jälkeen meni viikko nukkuen n. 16h/vrk. Tämän viikon jälkeen alkoi tauti uudestaan ja voimakkaampana. En tiedä oliko sama pöpö.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Sairastin jonkin pöpön ja sen jälkeen meni viikko nukkuen n. 16h/vrk. Tämän viikon jälkeen alkoi tauti uudestaan ja voimakkaampana. En tiedä oliko sama pöpö.
OIKEASTA influenssasta kyllä huomaa nopeasti, että nyt kyseessä on ihan eri ja uusi tauti. Siis se kuume pamahtaa hetkessä 37 asteesta yli 40 asteen. Olo on ensin outo, sitten huono, sitten paleltaa ihan loputtomasti jokaista luuta ja ydintä myöten ja kohta olo on kuin kuolema... ja tämä on sitten vasta alkua.
Korona on naurettavan helppo tauti influenssaan verrattuna. Näin oma kokemus ja ilman rokotusta meni molemmat (silloin ei ollut vielä koronarokotuksia).
Minulla influenssan väsymys kesti syksyyn asti ja influenssan siis sairastin edeltävän talven ja kevättalven ajan. Kevät meni toipuessa kotona, kun kotiutuiduin sairaalasta kuntoutuksen jälkeen.
Et uudempaa ketjua löytänyt? Aloitus vuodelta 2013.
Vierailija kirjoitti:
Korona on naurettavan helppo tauti influenssaan verrattuna. Näin oma kokemus ja ilman rokotusta meni molemmat (silloin ei ollut vielä koronarokotuksia).
Minulla influenssan väsymys kesti syksyyn asti ja influenssan siis sairastin edeltävän talven ja kevättalven ajan. Kevät meni toipuessa kotona, kun kotiutuiduin sairaalasta kuntoutuksen jälkeen.
Kuvittelua.
oot sairastanut itse influenssan ja kyselet tuollaisia. :O arvaapa olinko itsekin katki influenssan jälkeen.... edes lapsen lakkiaisia en olisi millään jaksanut järjestää ja silloin oli jo kesäkuu. influenssan olin sairastanut talven ja kevättalven ajan.