Minne voi palauttaaa kotiäidin kasvatin?
Menee taas kerran hermo... miksi mies EI TAJUA ....MITÄÄN..... Tällä kertaa taas kerran ruokaongelma. Mies on ollut ikänsä nirso ja laiska ja sai lapsuudessaan syödä mitä huvitti; jos huvitti. Minun kotonaollessa ei kehtaa kieltäytyä tarjotusta ruoasta, mutta mun työreissut saavat minut raivon partaalle. Meillä on 4- ja 8-vuotiaat lapset, joiden takia haluan että illalla syödään yhteinen ateria ja sitten lapsille vielä iltapala. 99% pyrin varaamaan poissaoloni ajaksi ns. helppoja ruokia mutta 99% todennäköisyydellä kun tulen kotiin; on jääkaappi täynnä vanhentunutta ruokaa. En edes yritä että menisi vihanneksia tai hedelmiä, en vaadi kokkaamista muuta kuin ruoanlämmittämisen osalta ja jätän ohjeet suullisena ja kirjallisena.
Nyt lähdin sunnuntaina reissuun; jätin uuniin ruokaa kypsymään maanantaita varten ja ohjeet mitä syödään sunnuntaina. Ja tänään kun tulen niin kumpikin on koskematta ja roskiskamaa. Olivat käyneet hakemassa pitsaa sunnuntaina ja eilen syöneet leipää. Ja astianpesukone odotti haisevana, siihenkaan ei sitten oltu voitu koskea. Kihisen kiukusta!
Mies ei tajua että ei aina voi syödä herkkuja, ei että normaaliin kodinhoitoon menee aikaa ja vaivaa eikä tajua miksi olen aina raivoissani kotiin tullessani. "Ootsä väsynyt?" on TYHMIN repliikki minkä tiedän!
Kommentit (27)
Ja ruoanlaitto oli niinkin vaikeaa kuin kattaa pöytä ja nostaa valmis ruoka uunista...
Mitäköhän täällä sanottaisiin jos joku äiti kirjoittaisi: 'Mieheni lähti toissapäivänä reissuun. Se oli tehny ruoat valmiiksi, mutta minäpä jätin ne pilaantumaan ja hain pizzaa! Toisena päivänä lapset söivät kotona vain leipää, en viitsinyt lämmittää sitä ruokaa mitä oli valmiina. Tulis se mies jo kotiin; täällä on niin kamala sotkukin ja jonkun pitäisi siivota!'
ei vain ota ap:n vaatimalla tavalla.
Minulla muuten juuri pilaantui jääkaappiin miehen varaamia ruokia. Ja astianpesukoneeseen jäi astioita haisemaan. Kone on uusi, enkä ole ehtinyt opetella sen saloja. Se kun ei toimi niin kuin piti...
Mutta hauskaa meillä on lasten kanssa ollut.
Aina voi palkata siivoojan, jos sotku ärsyttää!
5
Kyllä aikuisen miehen pitää osata lapset ruokkia! Ap ei vaan tunnu uskovan, kun laittaa kaiken valmiiksi. Varmaan hoitaa aina tiskitkin kuin myös siivoaa...
Kokeileppa joskus jättää astiat pesemättä! Kyllä ne miehelläkin peseytyy kun puhtaa alkaa loppua ;).
Ja tuosta pizzasta ja leivästä. Jos ap ei joka viikko ole reissussa ja muuten perheessä syödään terveellisesti, niin mitä väliä? Meillä esim. pizzaa syödään kerran parissa kuukaudessa kun mua väsyttää eikä vaan tavan ruoka maistu. Soitan silloin miehelle töihin ja tilaan kotimatkapizzat.
Omasta lapsuudestani yksi parhaita muistoja isästä on herkuttelu kun äiti ei ole kotona :). Alle kouluikäiesnä isä otti meidät töihin mukaan kun olimme kipeitä tai hoitaja oli. Syötiin grillattua broileria, joka oli suurinta herkkuamme siihen aikaan. Kuluiässä taas kun äiti oli välillä iltoja poissa syötiin pizzaa :). Harvoin mä muistelen äidin tavallisia ruokia, mutta noita pizzailtoja useinkin, siihen liittyi ihan toisenlainen yhdessäolon ja yhdessä syömisen fiilis kuin tavalisena arkena. Isä on vasta vanhoilla päivillä oppinut tekemään ruokaa, joten teki mitä parhaiten osasi, eli osti valmiina.
Oletko ap kenties kade miehellesi siitä, että uskaltaa järjestää hauskaa lasten kanssa?
se näkyy yleensä lapsissa. Nämä ikävöivät työmatkalla olevaa. Eli siinä on normaaliarjen pyörittämisen lisäksi vielä tämäkin puoli. Meillä ainakin lapset ovat kiinni kuin takiaiset, nukkuvat huonommin ja kiukuttelevat helpommin.
Kun seuraavan kerran lähdet työmatkalle, katsot, ettei edes kaapeissa ole mitään ruokaa, mitään et laita valmiiksi, mitään et neuvo, jätä pyykitkin pesemättä. LÄhdet vaan ja huutelet aamulla heipat perheelle.
Pistä sitten kännykkäkin pois päältä, mies nimittäin soittaa perääsi. Mutta kun ei kukaan vastaa, niin on ihan aikuisten oikeesti arvoisan puolison pakko ottaa vastuuta ja ruveta ihan omilla aivoilla miettimään, että mitäs nyt.
Jo kolmannella työmatkallasi homma toimii ainakin jotenkuten.
Testattu on ja homma toimii. V-mäistä tässä on, että nykyään kotitaloustöistä jyvälle päässyt mieheni käy neuvomassa minua, miten pakastat jauhelihan oikein ja miten maustat ruuat paremmiksi.
Suo siellä, vetelä täällä.
Mäkättäminen ei auta, laita mies faktojen kanssa kasvokkain. Eivätkä lapset nälkään kuole vielä viikonlopussa, vaikkei miehesi heitä ruokkisikaan.
Kun seuraavan kerran lähdet työmatkalle, katsot, ettei edes kaapeissa ole mitään ruokaa, mitään et laita valmiiksi, mitään et neuvo, jätä pyykitkin pesemättä. LÄhdet vaan ja huutelet aamulla heipat perheelle.
Pistä sitten kännykkäkin pois päältä, mies nimittäin soittaa perääsi. Mutta kun ei kukaan vastaa, niin on ihan aikuisten oikeesti arvoisan puolison pakko ottaa vastuuta ja ruveta ihan omilla aivoilla miettimään, että mitäs nyt.
mä olisin todella tyytyväinen jos mieheni voisi olla poikamme kanssa noin pitkän ajan, välillä sille tekee tiukkaa olla pojan kans kun minä käyn suihkussa tai kaupassa... oo onnellinen että miehes suostuu jäämään kotiin lasten kans. ja eikö se kumminki oo pääasia että lapset on syöny ja kaikki muuten kunnossa?
onhan se harmi että ruokaa menee hukkaan, mutta muista ens kerralla ettei välttämättä kannata tehä valmiiksi... ;)